AnonymBruker Skrevet 29. mai 2023 #21 Del Skrevet 29. mai 2023 AnonymBruker skrev (11 timer siden): Hvis det er sant sykepleier tjener så mye bare på sin jobb hva klager dere over Anonymkode: 5ee1c...8cd Hva mener du tjener så mye ? Er ikke alle i tråden som tjener masse? Er de med mye overtid og ubekvem tid som tjener en del, men det skulle vel bare mangle. Jobber man to kveldsvakter i uka + 3. Hver helg og det som kreves av røde dager + juli så tjener man ikke så vilt mye akkurat. Jeg tjener 550 000 med en slik turnus. Er ikke verd tiden vekk fra familie. Kunne like gjerne jobbet på kontor for samme lønna, og mindre turnus. Skal derfor videreutdanne meg. Anonymkode: 807fe...f8d 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
t0nje Skrevet 29. mai 2023 #22 Del Skrevet 29. mai 2023 (endret) AnonymBruker skrev (48 minutter siden): Haha, går nå sykepleiere fra å sammenligne lønna si med ingeniører fordi de har like mange år utdanning, til å seriøst sammenligne lønna si med OLJEARBEIDERE?? Det er hundretusenvis av andre skiftarbeidere i Norge som ikke tjener like mye som en sykepleier i det offentlige. Anonymkode: dc941...83f AnonymBruker skrev (34 minutter siden): Hvorfor skal man sammenligne turnusarbeidet til en sykepleier med en som jobber i oljen ? Anonymkode: b2526...7dc Hvorfor ikke? Turnusarbeid finnes i en rekke yrkesgrupper. Ettersom folk synes det er helt hårreisende å sammenligne ulike sektorer som forøvrig blir gjort hele tiden, så kan en sammenligne den ettertraktede helsesektoren som alle (ingen) ønsker å jobbe i: sykepleier vs lege. Hvorfor skal en lege i spesialisering (LIS 2-3) (6+1,5++ år) tjene til tider dårligere enn en sykepleier uten spesialisering (3 år). Hvordan er det rettferdig? Lege har mye mer ansvar, mye lenger utdanning og en LIS er fortsatt under spesialisering/utdanning. Mye ugunstig arbeidstid for å nevne noe. Endret 29. mai 2023 av t0nje 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Albbas Skrevet 29. mai 2023 #23 Del Skrevet 29. mai 2023 14 hours ago, t0nje said: Det er ikke mye. Om en sammenligner turnusarbeidet til en sykepleier og en som jobber i oljen så er det latterlig dårlig betalt. Sykepleieren får aldri 4 uker fri, to uker på f.eks. Hvorfor i all verden sammenligner du med oljearbeidere? De jobber i en bransje som tidvis svømmer i penger, og 4-2 ordningen er en gullkantet ordning som ALDRI hadde slått gjennom i dag. Det er mange som har angret på at de slapp den ordningen gjennom. 😬 Hvordan er brutto lønn sammenlignet mot politi for eksempel? Jeg aner ikke, derfor jeg spør. 🙂 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
William_S Skrevet 29. mai 2023 #24 Del Skrevet 29. mai 2023 En sykepleier kan komme greit ut av det om man jobber alle de ugunstige vaktene. Det tror jeg ingen har nektet for. Problemet er at slikt verken er særlig helsefremmede eller særlig gunstig med tanke på familieliv. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
t0nje Skrevet 29. mai 2023 #25 Del Skrevet 29. mai 2023 Albbas skrev (33 minutter siden): Hvorfor i all verden sammenligner du med oljearbeidere? De jobber i en bransje som tidvis svømmer i penger, og 4-2 ordningen er en gullkantet ordning som ALDRI hadde slått gjennom i dag. Det er mange som har angret på at de slapp den ordningen gjennom. 😬 Hvordan er brutto lønn sammenlignet mot politi for eksempel? Jeg aner ikke, derfor jeg spør. 🙂 Nettopp. Problemstillingen er at oljebransjen svømmer i penger, det gjør ikke helsesektoren. Derav forskjell. Urettferdig eller ei. Hvilke yrkesgrupper en velger å sammenligne er irrelevant, så lenge en ser på likheter og forskjeller i variablene en sammenligner. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
t0nje Skrevet 29. mai 2023 #26 Del Skrevet 29. mai 2023 William_S skrev (1 minutt siden): En sykepleier kan komme greit ut av det om man jobber alle de ugunstige vaktene. Det tror jeg ingen har nektet for. Problemet er at slikt verken er særlig helsefremmede eller særlig gunstig med tanke på familieliv. Godt beskrevet. Sykepleieryrket er i stor grad lite forenelig med familieliv og turnusarbeidet blir gang på gang lagt frem som helseskadelig. Jeg er selv utdannet sykepleier men jobber ikke som det nettopp pga det som poengteres her. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Vestlig Skrevet 29. mai 2023 #27 Del Skrevet 29. mai 2023 (endret) t0nje skrev (På 29.5.2023 den 11.18): Hvorfor ikke? Turnusarbeid finnes i en rekke yrkesgrupper. Ettersom folk synes det er helt hårreisende å sammenligne ulike sektorer som forøvrig blir gjort hele tiden, så kan en sammenligne den ettertraktede helsesektoren som alle (ingen) ønsker å jobbe i: sykepleier vs lege. Hvorfor skal en lege i spesialisering (LIS 2-3) (6+1,5++ år) tjene til tider dårligere enn en sykepleier uten spesialisering (3 år). Hvordan er det rettferdig? Lege har mye mer ansvar, mye lenger utdanning og en LIS er fortsatt under spesialisering/utdanning. Mye ugunstig arbeidstid for å nevne noe. Jeg jobber mye sammen med LIS2-3 (og spesialister og overleger). LIS1 har høyere grunnlønn enn det sykepleiere med 3-årig bachelor og 10 års ansiennitet har (da har jeg tatt høyde for lønnsoppgjøret som er gjeldende fra 1/5/23. 570k vs 565k i grunnlønn. LIS2 har grunnlønn på minimum 626k. Spesialsykepleire med 10 år ansiennitet har 633k fra 1/7 (650k fra 1/10). Legespesialister har fra 802k i grunnlønn. Ja, LIS-legene har tidvis en drittjobb. De får ikke veldog bra kompensert for arbeidsbelastning og ansvar. De tjener derimot ganske bra på vakansvakter om de vil (må) jobbe ekstra. Vil du ha høy lønn før du er 30, så er nok ikke medisin (og ihvertfall ikke sykepleie) den beste veien å gå. Da er det bedre å ta den rette siv.ing-graden eller få den rette jobben etter siv.øk. Det som gjør at legene likevel tjener så mye bedre enn sykepleiere (på sikt) er de har høy lønn når de blir spesialister/overlever (dette gjelder sykehusleger, allmennleger kan tjene mye (og jobbe mye! tidlig)). Livslønnen til leger er nesten dobbelt så høy som for sykepleiere. Det er det jeg syns er kjipt med lønnsmodellen til sykepleiere. Når du er spesialsykepleier med 10 års ansiennnitet, har du tatt ut alt av lønnsvekst og «stanger i taket». Det er kjipt å være 30 år og vite at du ikke kan avansere i lønn uten å bytte beite. Endret 21. oktober 2023 av Vestlig 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
t0nje Skrevet 29. mai 2023 #28 Del Skrevet 29. mai 2023 Vestlig skrev (2 timer siden): Jeg jobber mye sammen med LIS2-3 (og spesialister og overleger). LIS1 har høyere grunnlønn enn det sykepleiere med 3-årig bachelor har (da har jeg tatt høyde for lønnsoppgjøret som er gjeldende fra 1/5/23. 570k vs 565k i grunnlønn. LIS2 har grunnlønn på minimum 626k. Spesialsykepleire med 10 år ansiennitet har 633k fra 1/7 (650k fra 1/10). Legespesialister har fra 802k i grunnlønn. Ja, LIS-legene har tidvis en drittjobb. De får ikke veldog bra kompensert for arbeidsbelastning og ansvar. De tjener derimot ganske bra på vakansvakter om de vil (må) jobbe ekstra. Vil du ha høy lønn før du er 30, så er nok ikke medisin (og ihvertfall ikke sykepleie) den beste veien å gå. Da er det bedre å ta den rette siv.ing-graden eller få den rette jobben etter siv.øk. Det som gjør at legene likevel tjener så mye bedre enn sykepleiere (på sikt) er de har høy lønn når de blir spesialister/overlever (dette gjelder sykehusleger, allmennleger kan tjene mye (og jobbe mye! tidlig)). Livslønnen til leger er nesten dobbelt så høy som for sykepleiere. Det er det jeg syns er kjipt med lønnsmodellen til sykepleiere. Når du er spesialsykepleier med 10 års ansiennnitet, har du tatt ut alt av lønnsvekst og «stanger i taket». Det er kjipt å være 30 år og vite at du ikke kan avansere i lønn uten å bytte beite. Helt sant. Samboeren er i LIS-forløpet og ved flere anledninger har jeg tjent bedre enn ham - men han jobber mye mer ugunstig og harde vakter enn hva jeg gjorde. Jeg har vurdert å ta master inne sykepleie, men det lønner seg ikke i lengden, så jeg driver foreløpig med omskolering for å bytte beite Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå