Gå til innhold

Tyde dette steget i oppskrift - gjær. Hjelp! Smuldre opp gjær eller blande med vann?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

I oppskriften står det 25g fersk gjær. Også står det «I en kjøkkenmaskinbolle har du mel, sukker, gjær, salt, kanel og kardemomme.»

Skal gjæren da bare smuldres opp oppi? Eller løses opp i vann? 

Anonymkode: dd622...0e7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Må vel løses opp i vann.

Anonymkode: ad1c2...229

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

I oppskriften står det 25g fersk gjær. Også står det «I en kjøkkenmaskinbolle har du mel, sukker, gjær, salt, kanel og kardemomme.»

Skal gjæren da bare smuldres opp oppi? Eller løses opp i vann? 

Ser ut som det tørre blandes i først, ergo smuldres opp

Anonymkode: 036b6...e37

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Du gjør ihvertfall ikke noe feil om du løser det opp i vann først.

Anonymkode: ad1c2...229

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Løs den opp i en dl av væsken. Til den er helt fri for klumper. Så tilsetter du sammen med resten av væsken, uavhengig av hva som står i oppskrifta. Gjærklumper i deigen er ikke godt. Lærte du ikke på skolen at fersk gjær løses i væske, tørrgjær blandes i mel??

Anonymkode: 10c1c...e53

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Løs den opp i en dl av væsken. Til den er helt fri for klumper. Så tilsetter du sammen med resten av væsken, uavhengig av hva som står i oppskrifta. Gjærklumper i deigen er ikke godt. Lærte du ikke på skolen at fersk gjær løses i væske, tørrgjær blandes i mel??

Jo, nettopp! Derfor ble jeg veldig usikker når det står skrevet slik 🤯

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (43 minutter siden):

Den siste setningen din ødela et faktisk bra svar,  og endret framstillingen din av deg selv fra relativt kunnskapsrik til dust. 

Anonymkode: 1c5e5...e4b

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du smuldrer den opp og blander med de andre tørre inggrediensene når det står slik. Så har du i væske som beskrevet i oppskriften og lar maskinen går i angitt tid. Du trenger ikke spesielt varm væske heller hvis du bruker kjøkkenmaskin, deigen blir varm mens maskinen durer og går.

Hvis du elter for hånd er det lurt å løse gjæren opp i litt av væsken først.

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Bare å smuldre den opp med henda som kommentaren over sier. Kjøkkenmaskinen gjør jobben. Den beste bolle oppskriften jeg bruker gjør man slik.

Anonymkode: 84daa...14a

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Dette er problemet med oppskrifter generelt. De er fullstendig ubrukelige hvis man ikke er interessert i matlaging. De forutsetter at man kan gjette seg til hvordan alt fungerer, eller at man skal vite alt på forhånd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Den siste setningen din ødela et faktisk bra svar,  og endret framstillingen din av deg selv fra relativt kunnskapsrik til dust. 

Anonymkode: 1c5e5...e4b

Alle må da ha fått med seg det i.l.a. livet, så det er jo ikke så rart at personen stilte dette spørsmålet

Anonymkode: e61bf...08d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Alle må da ha fått med seg det i.l.a. livet, så det er jo ikke så rart at personen stilte dette spørsmålet

Men det stemmer ikke lenger. Man behøver ikke løse gjæren opp i væske hvis man bruker kjøkkenmaskin og elter deigen lenge. Jeg smuldrer gjæren i pizzadeig som jeg knar for hånd også, men da knar jeg den lenge. Først i bolle, så på benken før den settes til heving. Det blir god pizzadeig, og det er ikke en gjærklump i den!

Ting forandrer seg. Oppskrifter endres. Det er ikke så rart at ikke alle får med seg alt.

• Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 28.5.2023 den 12.49):

Jeg har aldri bakt med fersk gjær, så jeg hadde ikke ant hvordan det skulle brukes… bruker alltid tørr selvom det står fersk i oppskriften. 

Anonymkode: ba546...977

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Jeg har aldri bakt med fersk gjær, så jeg hadde ikke ant hvordan det skulle brukes… bruker alltid tørr selvom det står fersk i oppskriften. 

Det blir jo ofte en vanesak. Jeg baker nesten alltid med fersk gjær, men jeg har alltid tørrgjær i hus, i tilfelle jeg får lyst til å bake og har glemt å kjøpe fersk.

Det ene er stort sett like bra som det andre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Brunhilde skrev (1 time siden):

Det blir jo ofte en vanesak. Jeg baker nesten alltid med fersk gjær, men jeg har alltid tørrgjær i hus, i tilfelle jeg får lyst til å bake og har glemt å kjøpe fersk.

Det ene er stort sett like bra som det andre.

Det er det helt sikkert, men vi kjøper aldri fersk gjær. 🤷🏻‍♀️ Var et svar til kommentarene over her at dette er noe alle vet. 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...