Gå til innhold

Får barnet ditt se på YouTube?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hva synes dere om at barn i barnehage/barneskolealder ser YouTube? 

Anser dere YouTube som det samme som å se på NRK Super, Netflix, Disney + osv? 

Datteren min har nettopp «oppdaget» YouTube på tvn. Nå vil hun ikke se annet når hun skal se tv. Jeg synes det er så mye tull, og vurderer å slette appen fra tvn rett og slett. 

Anonymkode: 3afee...606

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Gir ikke barn fri tilgang til YouTube, Netflix eller NRK. Jeg velger ut program som passer til alderen. Masse flotte læringsprogrammer på YouTube. Barna mine styrer ikke med internett alene.

Anonymkode: b2b65...526

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Ja, men vi styrer jo hva hun får se. Det er kun når vi skal se musikk videoer med norske sanger og bevegelser for læring :) 

Anonymkode: 5738e...edf

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Altså, dette er jo superrart - ser at det akkurat ble opprettet en tråd om det samme! 🤣

Anonymkode: 3afee...606

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Ja, men vi styrer jo hva hun får se. Det er kun når vi skal se musikk videoer med norske sanger og bevegelser for læring :) 

Andre språk er ikke aktuelt? Hvorfor? 

Anonymkode: afedc...ff2

AnonymBruker
Skrevet

Mine ser mest på YouTube, men jeg følger med så det ikke kommer noe dumt. Det er mye søppel der, men også veldig mye bra! 

Han yngste ser mest på dyr og dinosaurer, lært seg engelske ord for de forskjellige dyra (i tillegg til norsk). Eldste ser på læringsprogrammer på engelsk, elsia and annia og graces World som slett ikke er ille 😊

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Min på 9 år ser mye på youtub. Gjort i flere år. Sett mye på biler og båter.

Nå ser han på andre spiller de spilla han spiller. Lærer masse og har blitt veldig god i engelsk og det har han ikke lært på skolen for å si det sånn. 

Anonymkode: 21881...1d2

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Andre språk er ikke aktuelt? Hvorfor? 

Fordi ungen skal lære seg å snakke norsk… 

Skrevet

Fireåringen min ser masse på youtube for barn. Hun har blitt veldig god i engelsk, å satte sammen en egen fulle setning her om dagen "I dont like you mommy, I just like daddy" :)
Tolvåringen ser også mye på youtube, men ikke den for barn. Hun er også ekstremt god i engelsk. 

AnonymBruker
Skrevet

Jepp. Barnet mitt er 10 og er best i klassen i engelsk ifølge lærer. Regner med det skyldes at han har sett på Youtube- videoer på engelsk🤭

Anonymkode: ca8f4...065

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Har dere kanskje et annet morsmål da? Ungene mine snakker jo norsk fordi vi har det som morsmål, men har lært seg ganske bra engelsk og mange ord/uttrykk på andre språk pga YouTube 😊 hun eldste kommuniserer veldig fint med andre som snakker engelsk og kan holde lange samtaler i en alder av seks. Pga YouTube. 

AnonymBruker
Skrevet

Ja, har sett mye på youtube. Perfekt sted å lære seg engelsk. Har fulgt en familie som har lagt ut videoer i mange år, veldig familievennlig. Begynte vel med youtube i 4-års alderen om jeg husker rett. Hun er så god i engelsk at vi kan se på ting som kun har engelsk tekst (ser en del programmer fra Asia). Hun er 13 år og flytende i engelsk. Det har absolutt ikke gått i veien for å lære seg morsmålet, norsk ;)

Nå ser hun mye på dansevidoer, sminketips og tegne/maletips.

Anonymkode: 35810...274

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Har dere kanskje et annet morsmål da? Ungene mine snakker jo norsk fordi vi har det som morsmål, men har lært seg ganske bra engelsk og mange ord/uttrykk på andre språk pga YouTube 😊 hun eldste kommuniserer veldig fint med andre som snakker engelsk og kan holde lange samtaler i en alder av seks. Pga YouTube. 

Vi har norsk og svensk som morsmål, men barnet ligger allerede litt etter språklig og er fortsatt bare 2 år, så det er totalt unødvendig å forstyrre språklæringen med andre språk. Det blir bare forvirret om vi skal drive å sette på engelsk musikk og barne tv. 

Når norsken er godt etablert skal vi selvfølgelig la hu se / høre på engelsk…

Jeg har jobbet i barnehage noen år og ser at barn der ofte plukker opp språk som blir snakket rundt de, og begynner å «tulle snakke» … Det er ikke en god ting så tidlig. 

• Liker 1
Skrevet

Nei, det er så mye dritt på YouTube. I tillegg til folk som har laget animasjoner med peppa eller annet barnevennlig med helt SYKE greier i. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Ungene mine snakker mer norsk enn engelsk altså selv om de har vokst opp med cocomelon, blippi og bounce patrol 

AnonymBruker
Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Ja, har sett mye på youtube. Perfekt sted å lære seg engelsk. Har fulgt en familie som har lagt ut videoer i mange år, veldig familievennlig. Begynte vel med youtube i 4-års alderen om jeg husker rett. Hun er så god i engelsk at vi kan se på ting som kun har engelsk tekst (ser en del programmer fra Asia). Hun er 13 år og flytende i engelsk. Det har absolutt ikke gått i veien for å lære seg morsmålet, norsk ;)

Nå ser hun mye på dansevidoer, sminketips og tegne/maletips.

Anonymkode: 35810...274

Flytende i engelsk my ass

Anonymkode: 753c7...e42

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Flytende i engelsk my ass

Hvorfor er det så utrolig ved 13årsalder? Vi var mange som var det i klassen midt i ungdomskolen.

Skrevet

Alle lærer seg engelsk til slutt. Vi lærte oss engelsk på 90-tallet selv uten engelske programmer på TV bortsett fra Love Boat og Baywatch, folkens.

• Liker 1
Skrevet

Har regler for skjermtid som begrenser hvor mye tid ungene bruker på dette, men legger meg ikke så mye opp i hva de ser/gjør.

Litt overvåking blir det jo, men merker at de ser mest på ting som er naturlig for barn å være interessert i.

AnonymBruker
Skrevet
19 minutter siden, mingus said:

Hvorfor er det så utrolig ved 13årsalder? Vi var mange som var det i klassen midt i ungdomskolen.

Trodde dere sikkert. Jeg vet forskjellen på flytende og kan snakke litt 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...