Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest marthepia
Skrevet (endret)

Jeg og samboern satt og diskuterte dette for en stund siden.

Skal kvinnen gjøre innearbeid og mannen utearbeid? Er det slik det skal være?

Jeg vil si at det er litt mer å gjøre inne enn ute. Jeg gjør noen småting hele tiden, mens ut gjør man da ikke det? Snømåking, klippe plena, vedhenting og reparering av bilen..det er sikkert mer også... Men jeg vil ikke si at det er mer å gjøre ute. Han spurte om jeg ville bytte med han..men det vil jeg ikke selvsagt! Vil ikke ut i kulden :) Noen menn er sikkert kjempeflinke med vasking og rydding og trives med det.. Men det jeg vil fram til. Er det mer å gjøre ut enn inne? Husarbeid og "ute"arbeid.

Jeg ble ganske irritert når vi satt å diskuterte dette... Synes det er litt urettferdig! Hva synes dere?

Endret av marthepia
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hva med å dele på alt ute og inne da?

Skrevet (endret)

Jeg synes at det fungerer bra når man i første omgang gjør den del av arbeidet man liker å gjøre og så deler på resten etterpå.

Om det er mere inne enn ute? Hos oss er det selvom vi bor i hus.

Endret av Trille
Skrevet

Tja, vanskelig å si. Utearbeid trengs kanskje ikke gjøres så ofte, men det er som oftest betydelig tyngre enn innearbeid, og det har jo også noe å si. Jeg synes man godt kan bytte, sånn i utgangspunktet, det er jo ingen regel som sier at menn må klippe plene, måke sne og skifte dekk og kvinner vaske klær, lage mat og støvsuge. Hvis dere synes det er en urettferdig fordeling kan dere jo, som liv foreslår, dele på både ute- og innearbeid.

Gjest marthepia
Skrevet
Tja, vanskelig å si. Utearbeid trengs kanskje ikke gjøres så ofte, men det er som oftest betydelig tyngre enn innearbeid, og det har jo også noe å si. Jeg synes man godt kan bytte, sånn i utgangspunktet, det er jo ingen regel som sier at menn må klippe plene, måke sne og skifte dekk og kvinner vaske klær, lage mat og støvsuge. Hvis dere synes det er en urettferdig fordeling kan dere jo, som liv foreslår, dele på både ute- og innearbeid.

Det er sant det at utearbeidet er tyngere enn innearbeidet, men likevl gjør man ting inne oftere. Synes jeg da :)

Skrevet (endret)

Enkelte deler av innearbeidet gjøres nok oftere, men det er mye utearbeid som må gjøres like ofte. F.eks. må man måke sne hver gang det sner, det kan like godt være hver dag, man må klippe plenen en dag i uka, bære inn ved gjøres vel også minst en gang i uka osv. Men jeg synes tyngden på arbeidet bør telle like mye. Jeg synes ikke en times snemåking eller gressklipping kan sammenlignes med en times støvsuging eller klesvask.

Men bortsett fra det vil jeg ikke si at utearbeid/innearbeid er 50/50, selv om arbeidstyngden er tatt med i betraktningen. Men jeg synes ikke den som gjør alt utearbeidet skal ta 50% av innearbeidet i tillegg. Det mest rettferdige er kanskje at spesielt det daglige arbeidet deles likt, mens det som ikke trengs å gjøres så ofte kan deles mer "urettferdig".

Endret av Arkana
Gjest gjest1
Skrevet
Men jeg vil ikke si at det er mer å gjøre ute. Han spurte om jeg ville bytte med han..men det vil jeg ikke selvsagt! Vil ikke ut i kulden :) 

Med mindre dere bor på et småbruk eller noe større , er dette et tilbud jeg ville slått til på umiddelbart! Måke snø og klippe plen, akkurat som det skulle gjøre opp for alt arbeidet som må gjøres inne :ler:

Skrevet

SSB har statistikker mht husarbeid, både inne og ute. Det er tidsmessig sett betraktelig mindre å gjøre ute, i gjennomsnitt.

Gjest Hunkjønn
Skrevet

Bytt med han, eller slutt å sutre!

Men jeg kan ikke helt forstå at det skal deles inn i ute og inne-arbeide? Hos oss er det jeg som fikser blomsterbed, han slår gresset og fikser bil og reparering av dingser, jeg beskjærer trær og busker. Inne lager han middag og støvsuger mens jeg fikser resten.

Begge rydder etter oss både inne og ute, begge måker sne når det trengs.

Jeg synes inne og ute blir et kunstig skille.

Skrevet

Det kommer jo veldig an på hvordan man bor da. Familien min bor på landet, verken småbruk eller gårdsbruk, men faren min har alltid mer enn nok å gjøre ute. Slå plen, måke sne, maling av hus, bygge uthus, bygge ny garasje, ordne på tomten, beise verandaen, ordne på bilene osv osv. Samtidig er det alltid noe å ta tak i inne, alltid noe å reparere på. Moren min rydder, vasker, lager mat osv osv av innearbeid. Ute ordner hun bedene, og det er ganske mye det er snakk om...

Innearbeidet er som regel noe man gjør hver dag, og det er fort gjort. Utearbeidet drøyer ofte over lang tid, og man holder på med samme prosjektet en hel sommer gjerne..

Skrevet
Han spurte om jeg ville bytte med han..men det vil jeg ikke selvsagt! Vil ikke ut i kulden :)

Da synes jeg du skal slutte å syte. ;)

Gjest Gjesta
Skrevet

Her er det sånn at jeg gjør det meste inne, og han gjør alt ute. Male hus, klippe gress, hogge ved, olje gulv, vaske grill, klippe hekk, måke snø, vaske bil, skifte dekk og bære søppel i container er ikke jobb jeg gladelig tar på meg.

Da vil jeg heller tørke støv og vaske klær :ler:

Gjest Embla s
Skrevet

Jeg syns ikke det er så viktig hvordan man deler, syns heller ikke det er så viktig at det blir akkurat likt - folk har ulik kapasitet, noen er mer effektive enn andre, folk har ulik belastning på jobb, osv. Men for min egen del hadde jeg ikke orket et bastant ute/inne-skille. En mann som aldri kunne løfte en finger i huset fordi han klippet plenen hadde irritert meg. Men at han har hovedansvar for ute-ting og bil og jeg har hovedansvar for inneting, syns jeg er greit. Syns som med økonomi, at enhver skal bidra etter evne.

Skrevet

Jeg tror det har lett for at "skillet" går i den retningen du nevner, at han gjør den største delen av grovarbeidet ute, mens vi jenter gjør mer inne. Personlig har jeg hatt flere sommerjobber som involverer gressklipping, maling og snekring enn det han har (han har faktisk nesten bare hatt omsorgsjobber!), men hjemme er vi likevel litt tradisjonelle.

Når det gjelder gresset skylder jeg litt på at vi disponerer en ganske uhåndterlig klippetraktor og jeg er ganske klumsete. Snømåking har vi lite av, det kommer traktor og brøyter her, trappa måker jeg oftere enn han. Nå leier vi bare, og har ikke ansvar for snekring, rørleggerarbeid og sånn, men hver gang det er snakk om å skru sammen noe eller fikse noe elektrisk "dytter" jeg det over på han heller enn å prøve selv. Jeg gjør det meste inne, men det har også å gjøre med at jeg jobber minst. Tror likevel jeg er den av oss som ser at ting må gjøres, i hvert fall vasking og støvsuging...

Vi er begge vokst opp i enebolig og for meg er det ikke tvil om at innearbeidet tar mest tid, selv i de hjemmene (deriblant våre barndomshjem) hvor fedrene er handy og arbeidssomme. Joda, en del ting tar mer tid og er tyngre, men i de fleste hjem skjer disse tingene - husmaling, snekring av nye deler/bygninger osv - sjelden, dvs med flere års mellomrom. Oppvask, støvsuging osv er stadig tilbakevendene affærer de fleste gjør MINST en gang i uka, gjerne flere. "Daglig" husarbeid får man liksom ikke helt fri fra heller eller kan utsette til neste år...

Jeg synes ikke det er viktig at arbeidet deles helt likt, og jeg synes også det må stå litt i forhold til hvor mye man jobber ellers. Jeg "hater" husarbeid, men fordi jeg jobber lite og hjemmefra er det ikke noe problem for meg å ta mesteparten av husarbeidet. Om begge finner seg oppgaver de liker og tar ansvar for er jo det kjempefint. Så får man kanskje leve med at samboern ikke vet at badet faktisk blir vasket, eller at man aldri kommer til å lære seg å trekke spiker. Kanskje.

Gjest marthepia
Skrevet
SSB har statistikker mht husarbeid, både inne og ute. Det er tidsmessig sett betraktelig mindre å gjøre ute, i gjennomsnitt.

Se der ja :) hehe...

Gjest marthepia
Skrevet
Da synes jeg du skal slutte å syte. ;)

Syter ikke jeg! Men jeg vil ha det til at det er litt mer å gjøre inne enn ute..det var bare det :) Kan godt fortsette med det jeg gjør jeg! :)

Gjest allium
Skrevet
Syter ikke jeg! Men jeg vil ha det til at det er litt mer å gjøre inne enn ute..det var bare det :)  Kan godt fortsette med det jeg gjør jeg! :)

Hvem som har den tyngste byrden, måles ikke bare i tid. Når du tydeligvis ikke vil bytte med ham, er vel begge fornøyde, da, og hvor er problemet?

Jeg kjenner et par der hun hadde så store problemer med å tømme dobøtta på hytta at hun meldte seg frivilligt til ALT husarbeid i ferien, bare han tok den. Fungerte for dem.

Skrevet (endret)
Skal kvinnen gjøre innearbeid og mannen utearbeid? Er det slik det skal være?

Noen menn er sikkert kjempeflinke med vasking og rydding og trives med det..

Selvsagt er det ikke sånn at innearbeid er reservert for kvinner, kjenner også at jeg blir litt provosert av å lese det, ja. Husarbeid er dørgende kjedelig, det må gjøres om igjen og om igjen. Hvem er det egentlig som trives med vasking og rydding (bortsett fra noen få superhusmødre?)

I et hjem hvor begge parter jobber 100% fulltid så bør allt arbeide deles slik at begge er fornøyd. Hvis du sliter deg ut på innearbeid året rundt, mens han egentlig bare har "sommerjobb" ute, så er det temmelig uretferdig, ja... Jeg vet jo ikke hvor dere bor i landet, men det er ikke SÅ mye snø å snakke om på feks Øst eller Sørlandet. Til og med Tromsø er vistnok snøfritt akkurat nå..

Skjønner at dere bor i hus, men for oss som bor i leilighet er det hvertfal ikke aktuellt å la mannen gjøre utearbeid og kvinnen innearbeid, da hadde den ene hatt late dager, bortsett fra når balkongmøblene skulle bæres opp eller ned fra boden... :)

Endret av Caramba
Gjest christineemily
Skrevet (endret)

Vi bor i blokk, så det er ikke så mye å gjøre utenørs akkurat. Men inne har vi klart definerte oppgaver, så det er aldri noen diskusjon hos oss hvem som skal gjøre hva. F. eks. Han støvsuger, lager middag, vasker gulv, jeg vasker badet, vasker klær, rydder, osv... Og ingen av oss maser på den andre heller, - han ser da selv når hybelkaninene trengs å tas ut for lufting! En løsning som fungerer utmerket hos oss :) .

PS: Vi er ikke helt rigide, ass'å - vi kan bytte på om det er naturlig :ler: .

Endret av christineemily
Gjest gjest1
Skrevet
Det er sant det at utearbeidet er tyngere enn innearbeidet, men likevl gjør man ting inne oftere. Synes jeg da :)

Ja, og det er jo tidsbruk som er problemet vel, ikke hvor tungt arbeidet er?

Hehe, jeg bor i blokk, nå bor jeg alene uten mann. Hadde jeg hatt en mann, skulle han da slippe helt unna fordi inneområdet hadde vært mitt domene?

Troooor ikke det nei....

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...