AnonymBruker Skrevet 27. mai 2023 #1 Skrevet 27. mai 2023 Har skjønt at det er en viss risiko ved vaginal fødsel etter keisersnitt (ruptur av livmor). Regnes selve svangerskapet som et risikosvangerskap? Eller er det kun økt overvåkning under fødsel? Anonymkode: b4a41...0b9
Topsi Skrevet 27. mai 2023 #2 Skrevet 27. mai 2023 (endret) AnonymBruker skrev (16 minutter siden): Har skjønt at det er en viss risiko ved vaginal fødsel etter keisersnitt (ruptur av livmor). Regnes selve svangerskapet som et risikosvangerskap? Eller er det kun økt overvåkning under fødsel? Anonymkode: b4a41...0b9 Tror det er fødselen som er utfordringen, var ihvertfall det for en jeg kjenner, endte med ruptur og katastrofesnitt Var mindre enn to år mellom Endret 27. mai 2023 av Topsi
AnonymBruker Skrevet 27. mai 2023 #3 Skrevet 27. mai 2023 Ks gjør ikke automatisk at neste svangerskap blir risiko. Det er kun vist det går for kort tid imellom. Jeg ble igangsatt og fødte vaginalt etter ks, var aldri snakk om noe risiko, ekstra overvåking eller annet. Igangsettingen ble behandlet som hvilken som helst annen igangsetting. Var 2 år og 3 mnd imellom fødslene. Anonymkode: ccf55...3c9
Eli1 Skrevet 27. mai 2023 #4 Skrevet 27. mai 2023 Så rart. Jeg ble igangsatt ved neste fødsel, 3 år etter KS. Fikk beskjed om at det var en type tabletter jeg ikke kunne få fordi de kunne gi for sterke rier, og jeg kunne heller ikke få drypp av samme årsak (for sterke rier kan gi økt risiko for ruptur av livmor) Hadde også elektrode på hodet til baby gjennom hele fødselen og kontinuerlig CTG. Så følte definitivt at de var ekstra obs pga tidligere keisersnitt. Men det er jo mulig at sykehusene har ulike retningslinjer på dette, som med så mye annet. 1
AnonymBruker Skrevet 27. mai 2023 #5 Skrevet 27. mai 2023 Svangerskapet regnes nok som risiko da man har et arr i livmoren som strekker seg når magen vokser. Men det er fødselen med rier som utgjør størst risiko. Man skal overvåkes kontinuerlig i aktiv fødsel og være varsom ved induksjon. Hos oss kan man få et drypp med oxytocin hvis man har hatt et tidligere keisersnitt, men vi starter på en lavere dose og øker det ikke like mye. Anonymkode: 32fa9...ba4
AnonymBruker Skrevet 27. mai 2023 #6 Skrevet 27. mai 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Ks gjør ikke automatisk at neste svangerskap blir risiko. Det er kun vist det går for kort tid imellom. Jeg ble igangsatt og fødte vaginalt etter ks, var aldri snakk om noe risiko, ekstra overvåking eller annet. Igangsettingen ble behandlet som hvilken som helst annen igangsetting. Var 2 år og 3 mnd imellom fødslene. Anonymkode: ccf55...3c9 Det er feil. Man får blandt annet ikke hormondrypp under igangsettelse etter tidligere KS, kun modningpiller. Ekstra overvåking om det drar ut. Nytt KS om det ikke skjer noe av modningpiller. Anonymkode: cfd15...ceb
AnonymBruker Skrevet 28. mai 2023 #7 Skrevet 28. mai 2023 Et KS er greit, to KS da ble det planlagt KS på nr 3. Jeg skulle føde vanlig på nr 1 og 2, men begge endte i hastesnitt. På nr 3 hadde jeg ikke noe valg pga fare for komplikasjoner og det ble dermed et pl ks. Anonymkode: 77913...bab
AnonymBruker Skrevet 28. mai 2023 #8 Skrevet 28. mai 2023 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Det er feil. Man får blandt annet ikke hormondrypp under igangsettelse etter tidligere KS, kun modningpiller. Ekstra overvåking om det drar ut. Nytt KS om det ikke skjer noe av modningpiller. Anonymkode: cfd15...ceb Det er feil, man gir oxytocin som ristimulering etter tidligere sectio. Sjekk veileder i fødselshjelp om du er uenig. Anonymkode: 55599...c72
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå