Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei !

Er det noen som har noen tips angående det å tjene penger til klassetur.

Det er 8 klassinger som skal til England i slutten av 10.klasse.

De trenger 70-80 000.

Trenger mange ideer og mye penger for at det skal bli noe av.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Klassen til søstern min selger i alle fall slike "isbokser" med kaker, er ett eller annet firma som stadig annonserer i aviser o.l. om at klasser/lag/foreninger kan selge slikt og tjene litt kr.

I tillegg har de elevbedrift i klassen, men det må jo gå via skolen/lærerne da.

Skrevet

I min klasse tok vi på oss dugnadsarbeid (annonse i avisen) og puttet i konvolutter (via jobben til en av foreldrene).

Gjest gjest1
Skrevet

Selge VG/Dagbladet på søndager. Dele ut reklame. Gå med avisen.

Skrevet

Heng opp lapp på den lokale butikken om at dere tilbyr hjelp til vedhogst, bilvask, lufte hunder, rydde loft og kjeller osv osv. Utover våren kan dere tilby dere å hjelpe med diverse hagearbeid, mye som skal gjøres da.

• Liker 1
Skrevet

Og selvfølgelig spare en fast sum hver i måneden...

Skrevet

Ja det var allerede en god del ideer!

Men hva er en elevbedrift? Hva gjør man /lager man da? :forvirret:

Skrevet

Ettersom jeg har skjønt så må det tjenes på en måte!

Har ikke lov til å samle inn penger når det går til skoletur.

Har noen greie på det her?

Skrevet

Takk Grooo!

De sidene skal jeg lese litt på!

Gjest Bodillen
Skrevet

Det med å selge bokser med kjeks/kaker på dørene er både lønnsomt og lett. Ellers kan man lage vaffelrøre og koke kaffe og stille seg opp utenfor en butikk og selge (spør i butikken om tillatelse først!), det gjorde de da klassen til sønnen min skulle samle inn penger til tur, og det var veldig effektivt. Man må selvfølgelig sette opp en plakat som forteller tydelig hva pengene skal gå til. Folk liker ungdom med initiativ, så salget gikk strykende, det :)

• Liker 1
Skrevet

Høre med skolen om de får selge rundstykker med pålegg f.eks hver fredag. Det ble gjort på skolen hos oss.

Skrevet (endret)

Min sønn går nå i 10. klasse, de skal på tur til København i juni og sparer penger som en gal! Vi har gjort gode penger på å arrangere loppemarked med vaffel/kaffesalg og eget lotteri. I høst har vi hatt to, og regner med ett i vinter også. Ellers er det loddsalg (kakelotteri) ved morsdag og farsdag. De arrangerer neste fredag nyttårsball for ungdomsskolen, (hva med skolefest, karneval etc litt lengre utpå....)

Leste litt lengre opp i innleggene at det ikke var lov til å "samle" penger til skoletur, men det er det. Saken er den at det ikke lenger er lærerne som har lov til å ta initiativ til og organisere klasseturer, og organisere pengesparing. Det er det foreldrene som må gjøre. Og selvfølgelig, man kan ikke bare samle inn, man må på en eller annen måte tjene dem. (Eller privat sparekasse selvfølgelig). Jeg vet også klasser som har sendt ut brev til bedrifter i nærområdet og bedt om sponsing.

Men når vi først snakker om sparing til klasseturer her... Har opplevd at det er enkelte elever/foreldre som ALDRI stiller opp. Er det riktig syns dere at de får sin del av kaka....?

Endret av Fru Hansen Hanssen
  • Liker 1
Skrevet

Husker en gang det var en forening som stod ved en butikk og tilbydde bilvask. De tjente godt.

50 lapp for å få vasket bilen mens folk handler. Lag plakater ved innkjørsel, få sponset bilvaskeutstyr av lokal bensinstasjon, evnt få sponset noe av butikken.

Mange butikker har hageslangeuttak ute, mulig dere må ha med en slange bare.

Fin tid på våren når snøen går og bilene generelt er møkkete.

• Liker 2
Skrevet
Hei !

Er det noen som har noen tips angående det å tjene penger til klassetur.

Det er 8 klassinger som skal til England i slutten av 10.klasse.

De trenger 70-80 000.

Trenger mange ideer og mye penger for at det skal bli noe av.

Kansje sent nå, men varetellig på nyåret er bra. Mega betalte turngruppen 16000 kr. her.

Averter i avisen. Måke snø til eldre,handle, vaske biler. Ta 60 kr timen og pengene hagler inn.

Skrevet

Men når vi først snakker om sparing til klasseturer her... Har opplevd at det er enkelte elever/foreldre som ALDRI stiller opp. Er det riktig syns dere at de får sin del av kaka....?

Siden det ikke er obligatorisk å delta på sparing o.l. (f.eks betale inn til klassekassen, delta med kakebakst til arrangementer), så kan man heller ikke nekte unger å delta på klasseturer. Da får men enten godta at det er et par "gratispassasjerer", eller så får man droppe å skaffe penger til dyr tur.

• Liker 1
Skrevet

Eller så kan en vel dele pengen som kommer inn på elevene som deltar? Resten får betale "full" pris?

• Liker 2
Skrevet

Ofte er de som ikke deltar familier med dårlig råd. Alternativet for dem blir å holde ungen hjemme. Det synes jeg ikke er rett.

Er forøvrig skoleturen satt opp i skolens regi har man uansett ikke lov å kreve foreldrebetaling, den er frivillig, og kommer dermed alle elevene like mye til gode.

• Liker 1
Gjest gjest 0
Skrevet
Husker en gang det var en forening som stod ved en butikk og tilbydde bilvask. De tjente godt.

50 lapp for å få vasket bilen mens folk handler. Lag plakater ved innkjørsel, få sponset bilvaskeutstyr av lokal bensinstasjon, evnt få sponset noe av butikken.

Mange butikker har hageslangeuttak ute, mulig dere må ha med en slange bare.

Fin tid på våren når snøen går og bilene generelt er møkkete.

Jeg hadde aldri latt en gjeng med ungdommer vaske bilen min :overrasket:

Har man ikke peiling blir det fort stygge riper i lakken....

• Liker 2
Skrevet

var ikke på skoletur på ungd.skolen men 2 på vgs (var bare med på den ene), vi hadde:

-en del store offentlige ungdomsfester (påskeball, juleball, nyttårsball etc) hvor vi fikk inn kun fra inngangspenger. lærere, foreldre og andre over 18 var vakter + oss elever i inngang, utgang etc.

-vi ble sponset av ettellerannet fond (den turen jeg ikke var på).

-vi hadde salg av til/fra lapper til julegaver.

-egenandel i form av del av flybillett ned til oslo og lommepenger

de elevene som skulle være med var pliktig å delta, de som ikke deltok (eller ikke ville være med) fikk ikke være med så enkelt var det.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...