Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei,

Jeg og min partner gjennom 10 år har nylig fått vår første baby. Babyen er 5 uker gammel og jeg vil hun tro er en «gjennomsnittlig baby» i forhold til hvor mye hun gråter. Mannen min fortalte meg i dag at han egentlig synes at det å ha en baby foreløpig virker overvurdert selvom han elsker babyen vår. Han nevner blant annet at det er slitsomt når babyen gråter etter han har hatt en lang dag på jobb, og at han generelt synes babyen gråter ofte. Babyen vår var planlagt, og partneren min sier at han ikke angrer på at vi fikk henne, men han liker egentlig ikke denne spedbarnsperioden utenom en gang i blant når de har noen koselige øyeblikk sammen. Han sier han tror han vil like det bedre når babyen ikke gråter for «alt» og kan kommunisere med språk.

Jeg synes han er flink med babyen, samtidig er det jeg som hjemmeværende som bruker mest tid med babyen og kjenner henne best, og klarer derfor å roe henne lettere enn hva han gjør.

Jeg ble litt såret da han snakket om dette. Samtidig er jeg glad for at han er åpen om hva han føler. Jeg ønsket å høre hva deres erfaringer er med hvordan far liker nyfødt/spedbarnsperioden?

Anonymkode: 4e359...d1d

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

De skulle nok helst ha unngått det og gått videre og impregnert en ny dame osv.

Anonymkode: 511ca...f4e

AnonymBruker
Skrevet

Både mannen min og jeg følte det slik. Det ble mye mer stas med baby når vi kunne få mer kontakt med henne og våkenperiodene ikke bare bestod av amming, bleieskift og gråt.

Anonymkode: 1d6b3...3e3

• Liker 19
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg skjønner han så veldig godt. 

Skulle gjerne hatt flere barn, men orker ikke flere spedbarnsperioder.. Forferdelig tid. 

Jeg er kvinne

Anonymkode: 33384...ab4

• Liker 6
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Herregud, jeg som mor liker ikke engang nyfødperioden. Helt ærlig sak det. Tusen ganger bedre å ha en 3-åring. 

Anonymkode: e1f40...b7a

• Liker 16
  • Nyttig 3
Skrevet

Nyfødt perioden er jo den aller enkleste 😄

AnonymBruker
Skrevet

Første året er det mest mor dom har en intens connection med babyen. He'll come around.

Anonymkode: 8a41e...f79

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Jeg skjønner han så veldig godt. 

Skulle gjerne hatt flere barn, men orker ikke flere spedbarnsperioder.. Forferdelig tid. 

Jeg er kvinne

Anonymkode: 33384...ab4

Takk for svar. Hvordan synes du tiden med barn ble etterhvert? 

AnonymBruker
Skrevet
Korsihalsen skrev (4 minutter siden):

Nyfødt perioden er jo den aller enkleste 😄

Det spørs på babyen, du. Jeg har hatt en enkel nyfødt og en nyfødt som ikke var enkel. Tusen ganger heller viltre småbarn enn den nyfødte som var så krevende. 

Anonymkode: 0cf60...6d6

• Liker 3
  • Nyttig 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Herregud, jeg som mor liker ikke engang nyfødperioden. Helt ærlig sak det. Tusen ganger bedre å ha en 3-åring. 

Anonymkode: e1f40...b7a

Så godt å høre egentlig. Hva er det som gjør at du liker å ha en 3åring bedre? Jeg tror mannen min føler på presset at mange ,hvertfall utad, kommuniserer hvor fantastisk denne perioden er, også synes han egentlig det er ganske kjipt.

Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Både mannen min og jeg følte det slik. Det ble mye mer stas med baby når vi kunne få mer kontakt med henne og våkenperiodene ikke bare bestod av amming, bleieskift og gråt.

Anonymkode: 1d6b3...3e3

Takk for svar. Jeg håper han også vil føle det slik etterhvert :)

AnonymBruker
Skrevet

Det er jo virkelig ikke en givende periode, man mater, bysser, skifter bleier. Så begynner man å få «lønn» for strevet i form av blikkontakt, smil, pludring, latter, osv osv.

Det viktigste er at mannen din gjør det han kan nå slik at han legger grunnlaget for å bli mottaker for dette om bare noen få uker. Det er lov å synes det er drit, men fedre har godt av å stå i det de også. Man er to om å få barn.

Anonymkode: 816b6...d8f

• Liker 4
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Prøv å få litt hjelp av mor, svigermor, tante... Nyfødt er jo mye jobb og endel bekymringer.

Anonymkode: 40560...47a

AnonymBruker
Skrevet

Så fint at han er så åpen og ærlig med deg! Det er faktisk helt vanlig og ikke noe du burde være såret over. Det handler ikke noe om at han ikke er glad i dere eller babyen, eller at han ikke ønsket barnet. Jeg syns den perioden var det mest kjedelige, og minst givende.  Gledet meg stort til de kunne interagere og kommunisere - og trivdes hundre ganger mer da! :)

Anonymkode: bae75...e3f

• Liker 8
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Så fint at han er så åpen og ærlig med deg! Det er faktisk helt vanlig og ikke noe du burde være såret over. Det handler ikke noe om at han ikke er glad i dere eller babyen, eller at han ikke ønsket barnet. Jeg syns den perioden var det mest kjedelige, og minst givende.  Gledet meg stort til de kunne interagere og kommunisere - og trivdes hundre ganger mer da! :)

Jeg er mor altså! 

AnonymBruker
Skrevet

Er dame og hatet hele det første året. Blitt gradvis bedre, og nå etter fire år synes jeg det begynner å bli ok å være mamma. 

Skjønner ham godt, hva er det å like? 😄

Anonymkode: 1f905...e2b

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Mannen min har heller ikke likt nyfødtperioden, og har gledet seg veldig til barna ble større. Jeg elsket tiden med nyfødt (vi hadde ganske rolige babyer uten noen plager), men har flere venninner som syntes det var enten tøft eller kjedelig eller begge deler. 

Min mann var litt redd for at det ikke skulle bli bedre, at han ikke passet til å være far. Han var redd for dette alt før vi fikk barn, og så for seg at det ville bli et slit. Men han begynte å trives veldig godt i farsrollen etter hvert, og sier stadig at han er så glad jeg ønsket meg barn, slik at vi endte opp som foreldre. 

Anonymkode: 20655...ff6

• Liker 1
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Det er en ærlig sak. Så fint at han er åpen, og at du også er klar over egne følelser rundt det. 

Jeg har ikke flere barn ene og alene fordi jeg hater nyfødtperioden, de første 3 mnd var kjipe. 

Anonymkode: 56fd1...3b5

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg syns også det var rimelig kjedelig. Det ble mye bedre når baby ble 3 måneder og begynte å le, rulle rundt osv. Det blir gøyere etterhvert som ungen blir større.

Anonymkode: 9e578...eb7

• Liker 1
Gjest Albbas
Skrevet

Mannen min sa heldigvis ikke så mye om det, men jeg tror nok han var helt enig med din mann ja. 

Han trivdes bedre i nyfødtperioden med andremann, sannsynligvis fordi han da ikke følte seg like tilsidesatt (han var for opptatt med å gi storebror oppmerksomhet), og fordi andremann var en sovebaby så vi fikk en del kvalitetstid. Alt var utrolig overveldende med førstemann. 

Mannen min er en super far selv om han ikke er veldig begeistret for babyer. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...