AnonymBruker Skrevet 27. mai 2023 #1 Skrevet 27. mai 2023 Jeg og min x er nylig separert og skal lage en skifteavtale som sier at jeg skal ha utbetalt en viss sum etter boligsalg, siden jeg har bidratt til verdiøkning. Han er den eneste som står som eier av boligen, men jeg er medeier på boliglånet. Når huset er solgt og overskuddet skal deles, hvor overføres pengene? Til han først? Kan jeg vise skifteavtalen til megler/banken, slik at jeg får min del direkte inn til meg? Hvordan burde jeg gå frem for at dette skal gå mest mulig smooth? Anonymkode: 07412...42c
AnonymBruker Skrevet 27. mai 2023 #2 Skrevet 27. mai 2023 Mener du fyller sette ut på megleroppgjøret. Vi fikk det fra megler etter salget, og skrev da hvordan salgssummen skulle gjøres opp. Der x skylle betale ned boliglånet, og y på den kontoen og z på den kontoen. Anonymkode: f5e2a...23f
AnonymBruker Skrevet 27. mai 2023 #3 Skrevet 27. mai 2023 Jeg tror det er vanlig at pengene først settes inn på en låst klientkonto hos megler/advokat som tar seg av oppgjøret, og at alt lån innfris. Når dere da har en avtale om hvem som skal ha hva av de resterende pengene, så betaler megler/advokat ut den delen som hver av dere skal ha, direkte til den som skal ha pengene. Anonymkode: 567ef...642
AnonymBruker Skrevet 27. mai 2023 #4 Skrevet 27. mai 2023 Dere må begge signere på papirer til megler, hvor dere spesifiserer hvordan overskuddet fra salget skal utbetales. Anonymkode: 287be...124
AnonymBruker Skrevet 27. mai 2023 #5 Skrevet 27. mai 2023 På kontonummeret som er fylt inn på oppgjørsskjemaet. Anonymkode: 7ee52...e10
AnonymBruker Skrevet 27. mai 2023 #6 Skrevet 27. mai 2023 AnonymBruker skrev (17 minutter siden): På kontonummeret som er fylt inn på oppgjørsskjemaet. Anonymkode: 7ee52...e10 Når i prosessen fyller man ut oppgjørsskjemaet? Før salg? Helt i starten? Etter salg? Anonymkode: 07412...42c
AnonymBruker Skrevet 27. mai 2023 #7 Skrevet 27. mai 2023 AnonymBruker skrev (21 minutter siden): Dere må begge signere på papirer til megler, hvor dere spesifiserer hvordan overskuddet fra salget skal utbetales. Anonymkode: 287be...124 Når i prosessen gjør man dette? Helt i starten før salg? Eller etter salg? Anonymkode: 07412...42c
AnonymBruker Skrevet 27. mai 2023 #8 Skrevet 27. mai 2023 AnonymBruker skrev (22 minutter siden): Dere må begge signere på papirer til megler, hvor dere spesifiserer hvordan overskuddet fra salget skal utbetales. Anonymkode: 287be...124 Når i prosessen gjør man det? Helt i starten, før salg? Eller etter salget? Anonymkode: 07412...42c
AnonymBruker Skrevet 27. mai 2023 #9 Skrevet 27. mai 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Når i prosessen gjør man det? Helt i starten, før salg? Eller etter salget? Anonymkode: 07412...42c Etter salg når man vet hva salgssummen er. Anonymkode: 7ee52...e10
AnonymBruker Skrevet 28. mai 2023 #10 Skrevet 28. mai 2023 AnonymBruker skrev (12 timer siden): Han er den eneste som står som eier av boligen, men jeg er medeier på boliglånet. Jeg håper virkelig at han eide boligen før dere flyttet sammen/giftet dere. Hvorfor har du vært medansvarlig for lånet på et hus du ikke eier? Pass på at boliglånet slettes. Det er ikke alltid automatikk i det når man ikke eier objektet man har lån på. Pengene utbetales til den kontoen eier av objektet opplyser. Siden dere ikke eier sammen, må ikke du signere noe, kun han. Anonymkode: e24b4...315
AnonymBruker Skrevet 28. mai 2023 #11 Skrevet 28. mai 2023 Siden eksen din eier boligen alene avhenger det helt av hans velvilje hvor "smooth" dette vil bli. Anonymkode: f63ce...a7c 1
AnonymBruker Skrevet 28. mai 2023 #12 Skrevet 28. mai 2023 Siden du ikke er hjemmelshaver til eiendommen vil det vanligvis kun være din mann som signerer oppgjørsavtale og oppgjørsskjema. Om eiendommen brukes som felles bolig ved salget må du dog samtykke til salget ved signatur på skjøtet og i kjøpekontrakten og du kan i forbindelse med dette gjøre megler oppmerksom på skifteavtalen. Anonymkode: 307a5...635
Million Skrevet 28. mai 2023 #13 Skrevet 28. mai 2023 AnonymBruker skrev (12 timer siden): Jeg og min x er nylig separert og skal lage en skifteavtale som sier at jeg skal ha utbetalt en viss sum etter boligsalg, siden jeg har bidratt til verdiøkning. Han er den eneste som står som eier av boligen, men jeg er medeier på boliglånet. Når huset er solgt og overskuddet skal deles, hvor overføres pengene? Til han først? Kan jeg vise skifteavtalen til megler/banken, slik at jeg får min del direkte inn til meg? Hvordan burde jeg gå frem for at dette skal gå mest mulig smooth? Anonymkode: 07412...42c Megler spurte oss om det, og la frem et skjema. Der førte vi opp hvor mye som skulle overføres til hvem, navn, kontonummer. Hos oss var det 50/50, så da skrev vi det, og fikk nøyaktig halvparten hver, til hver våre bankkonti.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå