Gå til innhold

Hvor mye strøm bruker varmepumpe på auto?

Topsi

Anbefalte innlegg

Jeg var varmepumpe. Og min leilighet blir veldig varm om sommeren, men nå er det kaldt, og når sola står på blir det veldig varmt. Så jeg var brukt cool-funksjonen og nå har jeg skrudd den av

Jeg vet den brukerne mdig mye strøm på auto, men hva snakker vi om i praksis? Har en 50kv leilighet 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Hvilken varmepumpe er det, hvor kraftig er den? Hvor mye svinger temperaturen og hvilken temperatur ønsker du? Hvor stor andel av dagen vil varmepumpen gå mye? Hvor stor andel av leiligheten skal varmepumpen regulere?

Altså, det er ikke selve funksjonen som tar strøm, det er hvor mye effekt pumpen bruker for å tilfredsstille din ønskede temperatur. At leiligheten er 50kvm er greit nok, har du alle dørene åpen da, og bruker varmepumpen til å holde samme temperatur i alle rom til enhver tid?

Anonymkode: 5e600...d20

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Hvilken varmepumpe er det, hvor kraftig er den? Hvor mye svinger temperaturen og hvilken temperatur ønsker du? Hvor stor andel av dagen vil varmepumpen gå mye? Hvor stor andel av leiligheten skal varmepumpen regulere?

Altså, det er ikke selve funksjonen som tar strøm, det er hvor mye effekt pumpen bruker for å tilfredsstille din ønskede temperatur. At leiligheten er 50kvm er greit nok, har du alle dørene åpen da, og bruker varmepumpen til å holde samme temperatur i alle rom til enhver tid?

Anonymkode: 5e600...d20

Jeg har en Panasonic varmepumpe, har døren til soverommet lukket. Tenker p ha den på ca 23 grader. 

Jeg er , som du sikkert ser, helt idiot på dette...

20230527_215502.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er umulig å si nøyaktig. Kommer an på veldig mange ting. Eneste sikre måten å vite det på, er å lese av strømmåleren etterpå. Det som er sikkert, er at du må betale for å bruke den, enten den skal varme opp eller kjøle ned leiligheten din. Hvor mye det koster, kommer an på hvor stor varmepumpa er, og hvor mye den må jobbe for å nå den innstilte temperaturen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

aksase skrev (1 minutt siden):

Det er umulig å si nøyaktig. Kommer an på veldig mange ting. Eneste sikre måten å vite det på, er å lese av strømmåleren etterpå. Det som er sikkert, er at du må betale for å bruke den, enten den skal varme opp eller kjøle ned leiligheten din. Hvor mye det koster, kommer an på hvor stor varmepumpa er, og hvor mye den må jobbe for å nå den innstilte temperaturen.

Ok, så rett og slett sjekke strømforbruket et døgn med og et døgn uten da....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Topsi skrev (10 timer siden):

Ok, så rett og slett sjekke strømforbruket et døgn med og et døgn uten da....

Ja, det kan fungere, hvis du klarer å holde resten av forbruket og varmeproduksjonen likt i begge døgnene.

Et annet alternativ er en smartenhet som denne jeg lenker til(Kan kjøpes mange steder). Denne kan måle strømforbruket og vise det i en app. Kan da kobles i kontakten til varmepumpa for å måle hvor mye strøm varmepumpa bruker. Finnes også slike som dette for utendørs bruk om kontakten til varmepumpa er på utsiden av leiligheten.

https://www.kjell.com/no/produkter/smarte-hjem/fjernstrombryter/fjernstrombryter-wifi/nedis-smartlife-wi-fi-smart-plug-fjernstrombryter-med-energimaling-p52117

Det vil jo variere hvor mye varmepumpa må jobbe ut i fra vær og vind. Ingen dager er like. Hvor godt leiligheten din er isolert vil også ha stor betydning for hvor mye energi som trenges for å varme/kjøle. Utvendig solskjerming som hindrer sola i å skinne rett inn vinduer og varme opp leiligheten vil redusere belastningen på varmepumpa ved kjøling. Hvis du driver med ting som gir varme ut i rommet, som bruk av kokeplater, stekeovn, tørketrommel, vaskemaskin, stearinlys, øvrige lyspærer, mm, så vil dette gi en varme som varmepumpa må jobbe for å fjerne hvis du vil holde temperaturen nede. Antall personer og dyr i leiligheten har også betydning, fordi disse også avgir varme til lufta. Det er nesten uendelig med ting som påvirker hvor mye/lite varmepumpa må jobbe.

Endret av aksase
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Fant ut at ved å stille tempen til 23 grader er det ok å bruke cool også

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...