AnonymBruker Skrevet 27. mai 2023 #1 Skrevet 27. mai 2023 Noen her som kunne delt litt tips og råd til meg? Eller fortalt sin historie. Anonymkode: f3eb4...ec2
AnonymBruker Skrevet 27. mai 2023 #2 Skrevet 27. mai 2023 Nei, men er nabo til en. Det suger. virkelig! Anonymkode: 71687...c0b
AnonymBruker Skrevet 27. mai 2023 #3 Skrevet 27. mai 2023 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Noen her som kunne delt litt tips og råd til meg? Eller fortalt sin historie. Anonymkode: f3eb4...ec2 Den kostet meg hjemmet mitt, kredittverdigheten min, pengene, venner og familie, anmeldelser fra naboer og alt anna vondt du kan tenke deg. Så gjorde han det slutt. Lang historie svært kort, det koster deg sjelen din og alt du har til slutt, og det er ingen resultater. Anonymkode: 513e7...921 2 5
AnonymBruker Skrevet 27. mai 2023 #4 Skrevet 27. mai 2023 Lite råd å gi. Bare husk at for en misbruker går rusen foran alt, absolutt alt. Du kan ikke forvente noe av en misbruker. Ikke ærlighet, ikke at de stiller opp. Du kan være glad i en misbruker på den ene eller andre måten, men ikke vær naiv. Beskytt deg selv og andre rundt deg i den grad du og de trenger det. Hjelp gjerne en rusmisbruker, men tenk over hva slags «hjelp» som hjelper til å opprettholde misbruket. Ta kontakt med fagpersoner og snakk med dem. Anonymkode: 9ec2a...f5e 1 1
AnonymBruker Skrevet 27. mai 2023 #5 Skrevet 27. mai 2023 Jeg synes det er så vanskelig å komme over skuffelsen og alle løgnene 😕 Anonymkode: f3eb4...ec2
AnonymBruker Skrevet 27. mai 2023 #6 Skrevet 27. mai 2023 AnonymBruker skrev (35 minutter siden): Den kostet meg hjemmet mitt, kredittverdigheten min, pengene, venner og familie, anmeldelser fra naboer og alt anna vondt du kan tenke deg. Så gjorde han det slutt. Lang historie svært kort, det koster deg sjelen din og alt du har til slutt, og det er ingen resultater. Anonymkode: 513e7...921 Hvor lenge var dere sammen? Anonymkode: f3eb4...ec2
AnonymBruker Skrevet 27. mai 2023 #7 Skrevet 27. mai 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Hvor lenge var dere sammen? Anonymkode: f3eb4...ec2 6 år. Kommer til å ta meg resten av livet å fikse de skadene. Det er ikke verdt det. Man kan ikke komme tett inn på noen som holder på å ødelegge livet sitt, de ødelegger ditt også. Og det eneste som kan få de til å slutte er ønsket om å ville. Anonymkode: 513e7...921
AnonymBruker Skrevet 27. mai 2023 #8 Skrevet 27. mai 2023 Siden denne ligger under samliv og kjærlighet regner jeg med at du mener en partner og kjæreste. Ja jeg var sammen med en som ruste seg, det gikk aldri å endre eller redde han og jeg ble psykisk og emosjonellt ødelagt av å prøve på det, og av å leve med konstante løgner og svik og tomme løfter. Jeg elsker han fortsatt og vi har ingen kontakt i dag som er det beste for meg, men jeg burde gått fra forholdet mange år tidligere Anonymkode: b1210...8c9
AnonymBruker Skrevet 27. mai 2023 #9 Skrevet 27. mai 2023 Husk at det nesten alltid er noe som ligger bak misbruket. All nyere forskning peker på at rusmisbruk er et symptom, ikke roten av problemet. Hvis vedkommende har hatt en vanskelig barndom på noe vis, sitter du sannsynligvis allerede på svaret. Behandle det hos psykolog, hvis ikke det allerede er forsøkt. Hvis det allerede er forsøkt, prøv en annen terapeut. Viktig at psykologen sitter på oppdatert kunnskap om avhengighet, mange eldre psykologer vet rett og slett ikke nok, og tror det er rotårsak til problemer. Trenger ikke være barndom heller, men andre traumatiske hendelser oppigjennom livet. Det kan være vanskelig og ta lang tid å slippe løs fra traumatiske hendelser tidligere i livet. Og personen må alltid ønske å ta tak i disse problemene selv, hvis ikke er det dessverre nytteløst. Men hvis man på alvor ønsker å hjelpe personen, så er det nødvendig å holde fokus på de bakenforliggende årsakene, og ikke kun fokusere på selve rusbruken. Anonymkode: 68cb5...32e 2 2
AnonymBruker Skrevet 27. mai 2023 #10 Skrevet 27. mai 2023 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Siden denne ligger under samliv og kjærlighet regner jeg med at du mener en partner og kjæreste. Ja jeg var sammen med en som ruste seg, det gikk aldri å endre eller redde han og jeg ble psykisk og emosjonellt ødelagt av å prøve på det, og av å leve med konstante løgner og svik og tomme løfter. Jeg elsker han fortsatt og vi har ingen kontakt i dag som er det beste for meg, men jeg burde gått fra forholdet mange år tidligere Anonymkode: b1210...8c9 Ja det stemmer. Hvor lenge var dere sammen? Var det en utløsende faktor som gjorde at du klarte å gå? Anonymkode: f3eb4...ec2
AnonymBruker Skrevet 27. mai 2023 #11 Skrevet 27. mai 2023 AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Husk at det nesten alltid er noe som ligger bak misbruket. All nyere forskning peker på at rusmisbruk er et symptom, ikke roten av problemet. Hvis vedkommende har hatt en vanskelig barndom på noe vis, sitter du sannsynligvis allerede på svaret. Behandle det hos psykolog, hvis ikke det allerede er forsøkt. Hvis det allerede er forsøkt, prøv en annen terapeut. Viktig at psykologen sitter på oppdatert kunnskap om avhengighet, mange eldre psykologer vet rett og slett ikke nok, og tror det er rotårsak til problemer. Trenger ikke være barndom heller, men andre traumatiske hendelser oppigjennom livet. Det kan være vanskelig og ta lang tid å slippe løs fra traumatiske hendelser tidligere i livet. Og personen må alltid ønske å ta tak i disse problemene selv, hvis ikke er det dessverre nytteløst. Men hvis man på alvor ønsker å hjelpe personen, så er det nødvendig å holde fokus på de bakenforliggende årsakene, og ikke kun fokusere på selve rusbruken. Anonymkode: 68cb5...32e Du har rett i at det som regel alltid er en grunn til det, men det hjelper ikke ts å fokusere på det. Samme hvorfor vedkommende ruser seg. Han ruser seg og der ødelegger livet hennes. Vi er dessverre alle ansvarlige for vårt liv og valg, dette er hans måte å kope med det på frem til han er klar til å ta tak. Det du råder til er farlig, man kan ikke hjelpe en som ikke vil ha hjelp Anonymkode: 513e7...921 1
AnonymBruker Skrevet 27. mai 2023 #12 Skrevet 27. mai 2023 Min partner er tidligere rusmisbruker. Han holdt det skjult i flere år (brukte dop på fest, på byen, på jobbreiser etc..) før det kom ut av kontroll pga en livskrise. Det var et helvete, mye løgner og manipulasjon, han ble helt ufordragelig (kald, likegyldig, kjepphøy, frekk, enormt kranglete). Og det fikk økonomiske og jobbmessige og sosiale konsekvenser for partneren min. Det var utmattende og fortærende å stå i. Men - nå går det bra og har gjort det i et par år. Vi har gått i terapi og brukt helt enormt mye tid på å snakke sammen og bearbeide alt som har skjedd. Jeg har helt separat økonomi og eier min egen leilighet, heldigvis. Men det er jo alltid en risiko for tilbakefall, og partneren min vet at i så tilfelle går jeg for godt. Anonymkode: ad86b...dbd
AnonymBruker Skrevet 27. mai 2023 #13 Skrevet 27. mai 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Du har rett i at det som regel alltid er en grunn til det, men det hjelper ikke ts å fokusere på det. Samme hvorfor vedkommende ruser seg. Han ruser seg og der ødelegger livet hennes. Vi er dessverre alle ansvarlige for vårt liv og valg, dette er hans måte å kope med det på frem til han er klar til å ta tak. Det du råder til er farlig, man kan ikke hjelpe en som ikke vil ha hjelp Anonymkode: 513e7...921 Du har rett, og jeg burde ha skrevet det tydeligere i innlegget mitt: han må ville ha hjelp selv hvis noen andre skal kunne hjelpe! Anonymkode: 68cb5...32e 1
Andro Skrevet 27. mai 2023 #14 Skrevet 27. mai 2023 Jeg har vært pårørende til en som er død nå. Jeg har jobbet med rusavhengige. Jeg bor med en eks-misbruker deler av tiden. Veldig ulike scenarioer å stå i. Å komme ut av misbruk fordrer at den som ruser seg vil det selv, og de som er rundt kan bare være støttespillere. Noen velger å aktivt stå i rusen, og det eneste rådet jeg har til deres pårørende er å komme seg unna. Du kan opprettholde kontakten, så de vet at du er der når de trenger det, men du må ikke være så nær at du har forventninger til dem. Det eneste man kan bidra med er livskvalitet; tak over hodet og mat i kjøleskapet. Men ikke vær psykolog. For den som faktisk slutter er det veldig mye å holde greie på underveis, og det er ofte det nyttigste vi omkring kan gjøre, om vi får lov. Hente, åpne og sortere posten f.eks. Sjekke at de når legetimer, spiser og har en slags struktur. Skaff dem alltid noen andre å prate med. De er veldig selvmedlidende, føler seg veldig spesielle, har lav smerteterskel og alt de går gjennom vil på en eller annen måte være din feil, ikke deres. Unngå å gå inn i de samtalene. 1 1
AnonymBruker Skrevet 27. mai 2023 #15 Skrevet 27. mai 2023 AnonymBruker skrev (17 minutter siden): Du har rett, og jeg burde ha skrevet det tydeligere i innlegget mitt: han må ville ha hjelp selv hvis noen andre skal kunne hjelpe! Anonymkode: 68cb5...32e Da er vi helt helt enige! Anonymkode: 513e7...921
AnonymBruker Skrevet 27. mai 2023 #16 Skrevet 27. mai 2023 AnonymBruker skrev (51 minutter siden): Min partner er tidligere rusmisbruker. Han holdt det skjult i flere år (brukte dop på fest, på byen, på jobbreiser etc..) før det kom ut av kontroll pga en livskrise. Det var et helvete, mye løgner og manipulasjon, han ble helt ufordragelig (kald, likegyldig, kjepphøy, frekk, enormt kranglete). Og det fikk økonomiske og jobbmessige og sosiale konsekvenser for partneren min. Det var utmattende og fortærende å stå i. Men - nå går det bra og har gjort det i et par år. Vi har gått i terapi og brukt helt enormt mye tid på å snakke sammen og bearbeide alt som har skjedd. Jeg har helt separat økonomi og eier min egen leilighet, heldigvis. Men det er jo alltid en risiko for tilbakefall, og partneren min vet at i så tilfelle går jeg for godt. Anonymkode: ad86b...dbd Hvordan klarte du å få han med på terapi? Anonymkode: f3eb4...ec2
AnonymBruker Skrevet 27. mai 2023 #17 Skrevet 27. mai 2023 Moren min er rusmisbruker. Ringer henne kun for å høre at hun lever, og vil ha minst mulig med henne å gjøre utover det. Lyver hele tiden og jeg orker ikke det. Anonymkode: dc87e...734
AnonymBruker Skrevet 27. mai 2023 #18 Skrevet 27. mai 2023 Jeg har mange kjente som velger rus fremfor alt annet. Søster, bror, mor, onkel og to fettere. Jeg har også vært sammen med som drev med kokain, jeg bare så det ikke før det var for seint. Fellestrekkene deres er ekstrem egoisme, null selvinnsikt, helter i sine historier, kan alt om alt - motsi og du vil få et helvete, overforbruk av penger, sinne, falske tårer.. sikkert mye mer jeg kan ramse opp, men generelt utsetter de sine nærmeste for mye vondt. En av de har slått ned faren sin for å stjele bilen, en annen har gått løs på alle rundt seg så fort anledningen byr seg. Moren min gikk løs på oss barna da hun ikke fikk hentet rusmidlene sine. En av de har bodd i campingvogn i mange år. Jeg har blitt truet, slått, lyvd til, stjålet fra. Opplevd årevis med psykisk og fysisk vold. Blitt systematisk tråkket på alt ved min personlighet og utseende. Det alle disse også har til felles er at de tror de har kontroll eller at de ikke er avhengig og at alle andre er problemet. Det er noe helt annet med et menneske i rus som virkelig vil ut, men den har jeg ennå til gode å møte på. Anonymkode: 1f548...8f0
AnonymBruker Skrevet 27. mai 2023 #19 Skrevet 27. mai 2023 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Jeg har mange kjente som velger rus fremfor alt annet. Søster, bror, mor, onkel og to fettere. Jeg har også vært sammen med som drev med kokain, jeg bare så det ikke før det var for seint. Fellestrekkene deres er ekstrem egoisme, null selvinnsikt, helter i sine historier, kan alt om alt - motsi og du vil få et helvete, overforbruk av penger, sinne, falske tårer.. sikkert mye mer jeg kan ramse opp, men generelt utsetter de sine nærmeste for mye vondt. En av de har slått ned faren sin for å stjele bilen, en annen har gått løs på alle rundt seg så fort anledningen byr seg. Moren min gikk løs på oss barna da hun ikke fikk hentet rusmidlene sine. En av de har bodd i campingvogn i mange år. Jeg har blitt truet, slått, lyvd til, stjålet fra. Opplevd årevis med psykisk og fysisk vold. Blitt systematisk tråkket på alt ved min personlighet og utseende. Det alle disse også har til felles er at de tror de har kontroll eller at de ikke er avhengig og at alle andre er problemet. Det er noe helt annet med et menneske i rus som virkelig vil ut, men den har jeg ennå til gode å møte på. Anonymkode: 1f548...8f0 Trist å lese at så mange i din familie holder på med rus og har behandlet deg slik 😕 Det siste er veldig gjenkjennelig. Som regel løgnen om at han kjøper ikke så ofte og at han er ikke avhengig. Anonymkode: f3eb4...ec2
AnonymBruker Skrevet 27. mai 2023 #20 Skrevet 27. mai 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Du har rett i at det som regel alltid er en grunn til det, men det hjelper ikke ts å fokusere på det. Samme hvorfor vedkommende ruser seg. Han ruser seg og der ødelegger livet hennes. Vi er dessverre alle ansvarlige for vårt liv og valg, dette er hans måte å kope med det på frem til han er klar til å ta tak. Det du råder til er farlig, man kan ikke hjelpe en som ikke vil ha hjelp Anonymkode: 513e7...921 Ikke enig med deg. Du har rett i at man ikke kan hjelpe noen som ikke vil det selv. men det er viktig å tenke på og forstå bakenforliggende årsak. DET er det folk trenger uansett hva slags «mestringsstrategier» de har - ganske vondt når folk bare ser symptomene og dømmer en for det. Anonymkode: a7d75...67b
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå