Gå til innhold

Sønn på 13 har en god kompis som jeg mistenker er mer enn en kompis. Hvordan skal jeg støtte han?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

De overnatter hos hverandre ofte og har kjent hverandre hele barneskolen. De begynner snart på ungdomsskolen.

I det siste har det skjedd ting som gjør at jeg mistenker at de er mer enn bare venner. Hvordan skal jeg som mor vise han/de at jeg støtter de begge i dette?

Blir det teit om vi har en filmkveld og ser en film med skeiv tematikk? Skal jeg snakke med moren hans å høre hva hun tror?

Er det ikke litt tidlig å innlede forhold i 7. klasse egentlig? Dette er eldste, så lite erfaring med dette.

Skulle bare ønske at han kunne sagt det som det var, om det er tilfelle. Håper ikke han skjuler dette fordi han er redd.

Anonymkode: 607ca...5de

• Hjerte 3
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor skal du støtte ham og på hvilken  måte? Det er da hans/deres sak, og ikke noe annerledes enn hvis det var ei jente vel? Og de er venner, det kan fort ødelegges av deg. Foreldre som maser om kjærester før man selv har funnet ut av det… Du har ikke noe med det. Overnatting hadde jeg kanskje vært litt skeptisk til hvis jeg trodde de var kjærester, men….spør ham? 

Anonymkode: 201cc...cb9

• Liker 8
Skrevet

Du gjør ingenting, annet enn å formidle ditt syn på homofili i sammenhenger der det er naturlig. Datteren min var ikke gammel første gang jeg snakket med henne om at jenter kunne være kjæreste med jenter og gutter med gutter, og de med hverandre. Da hun ble litt eldre snakket jeg med henne om at det statistisk sett var venner av henne som var forelsket i noen av samme kjønn som dem selv, og at noen av dem kanskje syntes det var vanskelig - og at det var viktig å være tydelig på at man ga blaffen i hvilket kjønn andres kjærester hadde... Jeg har også, fra hun var liten, sagt at det aldri spiller noen rolle for meg hvilket kjønn kjæresten hennes har så lenge de har det bra og kjæresten er snill mot henne. Selvsagt ikke noe påtvunget, men i situasjoner hvor det faller seg naturlig... Når vi hører nyheter om homofile som blir hetset feks, så kunne jeg si "hvorfor kan ikke folk bare blåse i hvem de er kjæreste med", for eksempel....

Det er ikke sikkert han har klart å sortere sine egne følelser helt enda, så det er ikke sikkert han har noe å fortelle. Mange eksperimenterer også uten at det betyr at de nødvendigvis er homofile (eller homofile eksperimenterer som heterofile uten at det betyr at de er det). Sannsynligvis vet han hvor han har dere, dersom dette har vært et naturlig tema opp gjennom årene, som det jo burde ha vært....

• Liker 6
  • Hjerte 2
AnonymBruker
Skrevet

Nei nei, ikke bland deg. For all del ikke kjør en utrolig klein "skeiv filmkveld".

Blander du deg blir det bare utrolig kleint - selv om du skulle ha rett i mistankene dine.

Bare vær passivt støttende.

Anonymkode: 6acd8...4cf

• Liker 14
  • Nyttig 3
Skrevet

Ikke rot i dette. Vent til han evt betror seg til deg.

• Liker 3
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Tror det er du som drømmer om en homofil sønn her mer enn noe annet. 

Anonymkode: 20576...b65

• Liker 6
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Litt skeptisk til overnattinger om dere ikke skal snakke om dette.

Anonymkode: 89c87...0a4

• Nyttig 1
Skrevet

Kjøp deg et regnbuearmbånd, og post en pen støtte til deres lokale pridearrangement på facebooken din. Subtile hint om at du er trygg å snakke med, og så overlater du til junior å si det som trengs. - Om det trengs.

• Liker 2
  • Hjerte 2
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Da bør du jo forhindre dette. Sex hos 13-åringer er uakseptabelt, uansett kjønn. 

Anonymkode: ab3ea...69e

• Nyttig 2
Skrevet

Syns ikke det var noe god idé å sette på en film om skeiv romantikk hva tror du skjer om du har misforstått noe ? som du sier du mistenker 🙂 

• Liker 2
Skrevet

Spørre om sønnen din vil gå/se på pridetoget med deg. Snakk om tematikken der det er naturlig. Ufarliggjør dette på ett generelt grunnlag, da vet han hvertfall at den dagen han eventuelt er klar for å fortelle deg sin legning, så blir han møtt med aksept. 🙂

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Ikke bland deg. Kanskje de bare utforsker ting og er nysgjerrige. Ikke uvanlig at unge gutter runker sammen osv. 

Anonymkode: 8add0...c4d

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Kjøp flagg til Pride og heng opp på altanen.

Si det som sant er:

Etter fjorårets hendelse - og fordi mange særlig i endel andre land ikke kan leve fritt og være med den de vil så skal du fra og med i år flagge for rettigheter du før tok litt for gitt. 

Enten støtter du med det ham, noen i nabolaget eller andre forbipasserende 🤷‍♀️

Ikke spør noe om de to. Mulig de er litt mer enn venner, men ikke sikkert de er hverken homofile eller kjærester. Og de skal ikke presses inn i å måtte svare - du kan ende opp med å spolere hele vennskapet slik. 

Anonymkode: a0247...147

• Liker 2
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Bare vært positiv til pride, og si i en sammenheng at du er så glad vi har kommet så langt, og at du støtter det. 

Anonymkode: 2dcb0...0f8

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Det er snart pride og en ypperlig anledning til å kjøpe deg et regnbuearmbånd som du kan gå med.

Ikke ta opp temaet homofili, men snakk positivt om det når det faller seg naturlig. Styr gjerne samtalene inn på temaet, om ikke direkte om homofili, så trekk frem noen du vet lever i homofilt samliv og snakk om dem som om det er helt naturlig at de er sammen f.eks.

Jeg aner ikke hva du og din sønn pleier å snakke om eller hvordan tone du har, men for eksempel så har barna mine både lesbiske og homofile i omgangskretsen. Da snakker jeg om at det er så fint at de fant hverandre og at de nå skal ha barn, at det er litt vanskeligere for dem enn for par som er mann og kvinne og at jeg er så glad for at de får hjelp på statens regning eller at det i fjor ble lov med eggdonasjon for alle kvinner. Altså sier jeg ikke at det er så bra at nettopp homofile får hjelp, men jeg snakker om det som om homofili er like naturlig som heterofili. No big deal.

Og hele oppveksten har jeg spurt om det er noen de liker og hva han eller hun heter. Den siste tiden har det blitt mer fokus på transfolk eller ikke-binære og det gjør det hele mer komplisert, men ikke umulig, å prate om. Jeg prøver å inkludere alle typer mennesker, men det kan fort gå litt mye, så jeg pleier å si gutter og jenter oftest, men inkluderer også hen eller de når det passer seg for å vise at også de er helt normale mennesker som det ikke er noe spesielt med.

Holdninger læres best ved at man ikke trer det ned over hodet på ungene tenker jeg. Men at jeg bare snakker om det som noe helt naturlig og normalt. Det blir ikke en greie som barnet trenger å ta stilling til liksom, det er ikke noe valg bak der.

I år er det også et år siden skytingen på de homofile, din 13åring vil nok få det med seg. Og hvis dere hører om dette på nyhetene når dere er sammen så er det en perfekt anledning til å komme med en kraftig uttalelse om at det er veldig rart for deg at noen mener det er feil å elske et annet menneske uavhengig av kjønn, for hvem man forelsker seg i har virkelig ingen betydning når det kommer til kjønn, det som betyr noe er hvem man er som menneske og at man er god med hverandre.

Anonymkode: c65c6...228

• Liker 1
Skrevet

Ikke bland deg- dette finner de ut av selv. Vær støttende dersom han ønsker å snakke om det- men ikke fremprovoser noe

• Liker 2
Skrevet

Dersom de har sex sammen er det 90% sjanse for at de i en fase bare lærer å runke sammen slik gutter har gjort i uminnelige tider uten at de har satt navn på seksualiteten sin. Når de blir voksne skaper de sine egne heterofile familier.

På generelt grunnlag er jeg for all støtte og markering for pride og lgbtq-saken, men jeg ville ikke dyttet det på en søkende 13-åring. Han er nok bare en veldig vanlig gutt som er proppfull av hormoner som tyter ut i alle retninger.

🏳️‍🌈Lykke til, TS.🏳️‍🌈

• Liker 4
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Ikke gjør noe. La dem finne ut av det selv.  Vil han snakke, så er du der for ham. 

Anonymkode: 95277...f75

AnonymBruker
Skrevet

Takk for gode innspill! 

Ser flere nevner dette med overnatting, jeg lurer på om jeg skal ringe moren til vennen (Vi har en grei tone sammen) for å forhøre meg om hva hun tenker. Hva tenker dere om det?

Anonymkode: 607ca...5de

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...