Gå til innhold

Dere som jakter fugl, hvilken fuglehund?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Visste ikke helt om jeg skulle legge tråden her eller under kjæledyr.

vi skal nok begynne med fuglejakt nå på sikt, å da vil vi etter hvert ha en fuglehund. Vi tenker stående fuglehund, men er det noen som har erfaring med gordon, engelsk eller irsk setter som har erfart noen forskjell på disse i jaktsammenheng? Vi har barn, så viktig at det er en hund som også passer inn i en familie (denne skal så klart ikke stå i en hundegård som mange andre jakthunder gjør). 

Anonymkode: 98026...645

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg vil faktisk slå et slag for pointer (engelsk pointer for å være spesifikk). Rasen har et godt lynne, er sterk og seig på jakt, ganske lett-dressert, og er en utpreget familiehund. Pointere kan også være noen skikkelige sofa-griser hvis de får muligheten, og ikke minst kosete.  

Som for alle fuglehunder, er de også noen energi-bundler. De trenger minst to-tre lengre turer om dagen, og gjerne oppgaver som trener hjernen. Hvis ikke kan de bli destruktive. 

Det eneste "aberet" sammenlignet med setter-rasene, er pelsen. De korte hårene setter seg fast overalt hvor hunden har vært. Da jeg hadde engelsk settere, var det bare å børste hårene kjapt vekk. 

Anonymkode: e5835...2af

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Jeg vil faktisk slå et slag for pointer (engelsk pointer for å være spesifikk). Rasen har et godt lynne, er sterk og seig på jakt, ganske lett-dressert, og er en utpreget familiehund. Pointere kan også være noen skikkelige sofa-griser hvis de får muligheten, og ikke minst kosete.  

Som for alle fuglehunder, er de også noen energi-bundler. De trenger minst to-tre lengre turer om dagen, og gjerne oppgaver som trener hjernen. Hvis ikke kan de bli destruktive. 

Det eneste "aberet" sammenlignet med setter-rasene, er pelsen. De korte hårene setter seg fast overalt hvor hunden har vært. Da jeg hadde engelsk settere, var det bare å børste hårene kjapt vekk. 

Anonymkode: e5835...2af

Skal sjekke ut pointer 👍🏼 her bor vi med tilgang til skog og mark (og skiløyper) bokstavelig talt rett utenfor gårdsplassen, så skal nok ikke mangle på tid ute for å bruke kroppen. Høres ut som at pointer også kan være et godt alternativ for oss

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...

Spørs jo på linjene mer enn rasene. Det viktigste er hvor langt unna deg du vil de skal søke, resten handler mest om dressur og trening. 

Jeg har vært på tur med 2 generasjoner av irsk fra samme kennel, hvor eieren går mye på skogsfugl. Gode hunder i slik vegetasjon.

Anonymkode: f3a67...291

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Spørs jo på linjene mer enn rasene. Det viktigste er hvor langt unna deg du vil de skal søke, resten handler mest om dressur og trening. 

Jeg har vært på tur med 2 generasjoner av irsk fra samme kennel, hvor eieren går mye på skogsfugl. Gode hunder i slik vegetasjon.

Anonymkode: f3a67...291

Her blir det litt variert om vi skal jakte i skog eller på fjell. Kommer til å sjekke linjer nøye da vi kanskje også ønsker å starte avl på sikt. Har ikke tenkt så mye på hvor langt unna jeg ønsker at den skal søke, det skal jeg se litt mer på. Har til nå jaktet sammen med noen med egen hund, så det blir jo noe å tenke på 😅

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Engelsk setter! Ingen over, ingen ved siden av om du har barn.

Anonymkode: 74576...e97

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...