Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg mener at vi i Norge har oppnådd likestilling. Mest fordi jeg ikke kan komme på noen fordeler mannen har som ikke kvinnen har. Om noe, er det snarere motsatt.

Tanker?

• Liker 1
  • Nyttig 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Kvinner i fertil alder må lyve om de skal få jobb. 

Om de er gravid må de skjule magen på intervju. 

Mannen kan gledelig fortelle at han skal bli far i første intervju og fortsatt få jobb. 

Anonymkode: b9edf...4d5

• Liker 5
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet

Gud tok et ribbein og laget kvinnen.

Anonymkode: a223f...d4e

Skrevet

Nei, vi har mange likestillingsbarometere som gir deg feil.
Overgrepsstatistikken alene sier alt om hvor respektert og trygge kvinner er i Norge.
Vi har ikke engang noe så enkelt som likelønn. Ren uvilje.

Feministene står også på for å ivareta menns rettigheter, og de ville ikke fått rett til foreldrepermisjon uten kvinnebevegelsen. Menn rammes også av patriarkalske strukturer og gammeldagse forventninger til kjønnsroller.

• Liker 7
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Permisjonsreglene er så langt ifra likestilling som du kommer.

Anonymkode: 40585...6e1

Skrevet

Tankene mine om det er egentlig ikke så viktige. Når det gjelder fakta derimot så har du sånne undersøkelser som Hans/ Hanna-eksperimentet (det er gjort lignende studier i andre land som viser det samme) hvor det ikke er å komme fra at menn og kvinner vurderes ulikt i arbeidslivet. Selv om de gjør samme ting. Da har vi faktisk ikke likestilling selv om vi ønsker å ha det.

https://www.balansekunstprosjektet.no/nyheter/2020/6/23/bli-bias-bevisst-er-du-bevisst-p-bias

• Liker 4
  • Nyttig 1
Skrevet

Jeg er ikke enig i at kvinner må lyve i jobbintervjuer. Det er forbudt å spørre, om familieplaner i jobbintervju. Jeg opplever oftere at noen menn mener at kvinner burde gjøre seg mindre, fordi det er vanskelig for enkelte menn. Ikke mange. Kun de mener at kvinner = infuensere i 20-årene på tinder, og som er vant til at om man sier noe ofte nok, eller sammen med personkritikk, spiller det ingen rolle om innholdet er : Jeg føler at mange mener…

Det er ett omfåde jeg mener at vi ikke har oppnådd likestilling, og det er innenfor samtlige religioner. Vi er så redde for å tråkke på tær, at noen kommer unna med diskriminering, vold og overgrep, da de kaller det religion og kultur. Jeg mener som sagt at dette gjelder så godt som samtlige religioner samt flere andre små samfunn og folkegrupper som ikke forholder seg til norske lover.

Skrevet
24 minutter siden, Andro said:

Nei, vi har mange likestillingsbarometere som gir deg feil.
Overgrepsstatistikken alene sier alt om hvor respektert og trygge kvinner er i Norge.
Vi har ikke engang noe så enkelt som likelønn. Ren uvilje.

Feministene står også på for å ivareta menns rettigheter, og de ville ikke fått rett til foreldrepermisjon uten kvinnebevegelsen. Menn rammes også av patriarkalske strukturer og gammeldagse forventninger til kjønnsroller.

Overgrep: ok. Men menn er mer utsatt for vold. Og dette er kriminalitet, som har ulikheter ift kjønn. Men ingen "fordel" eller "ulempe" som går langs kjønnsaksen slik jeg ser det.

Likelønn: her er det noe å jobbe med, enig. Det er interessant å se på median fremfor gjennomsnitt når dette regnes ut. Ganske marginale ulikheter da.

Fravær av "fedrekvote" rammer menn? Jeg mener permisjon ikke bør styres av staten, men bestemmes på familienivå. Ser ikke dette som noe hjelp i det hele tatt.

Ikke overbevist, altså.

AnonymBruker
Skrevet

Det er strengere krav til menn i høyere utdanning. 

Det er lovlig å kjønnslemleste guttebarn.

Vi har IKKE likestilling i Norge

Anonymkode: 1a3fa...a48

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (44 minutter siden):

Gud tok et ribbein og laget kvinnen. Anonymkode: a223f...d4e

Verste tullet jeg har hørt i mitt liv. :jolie: 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Menn har lov til å gjøre ting som kalles grisete ,men som egentlig er helt naturlige menneskelige ting å gjøre. Som f.eks. å prompe og klø seg nedentil.. de kan kødde med det og fortelle hvor svære kabler de legger i do osv...  Kvinner må fortsatt late som at de ikke klør seg i rævsprekken ,snyter seg i dusjen, ligger på sofaen å promper osv...

Anonymkode: 206fd...c58

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Menn har lov til å gjøre ting som kalles grisete ,men som egentlig er helt naturlige menneskelige ting å gjøre. Som f.eks. å prompe og klø seg nedentil.. de kan kødde med det og fortelle hvor svære kabler de legger i do osv...  Kvinner må fortsatt late som at de ikke klør seg i rævsprekken ,snyter seg i dusjen, ligger på sofaen å promper osv...

Tullball!  Dette har ingenting med likestilling å gjøre.

Anonymkode: 796e7...fdc

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Dette tror jeg ikke samboeren min har fått med seg 🤣

Anonymkode: b236f...efb

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Likestilling handler for min del mye (ikke bare) at kvinner og menn skulle kunne velge det de ønsker uavhengig av kjønn. Men samtidig så er vi ikke, biologisk sett, ulike. Den første tingen som dukker opp er dette med foreldrepermisjon, tildeling av uker på hver enkelt familie få bestemme, dette er ikke et valg staten skal diktere. 

Den andre tingen er at selv om vi lever i et likestilt land, så må kvinner få velge andre veier dersom de ønsker det. Jeg kunne egentlig tenkt meg et mer tradisjonelt liv, tatt meg av hus og hjem. Idag blir man sett ned på dersom man velger å være husmor. Alle skal jobbe og bidra med skatt. Man spytter på kvinneforkjemperne om man velger en slik retning. 

Anonymkode: c19cc...eb2

AnonymBruker
Skrevet

At du registrerte deg på et kvinneforum for å slenge ut sexistiske greier rundt omkring og påstå at vi har likestilling er et levende og godt bevis på at vi har lang vei igjen til likestilling. 

Likestilling handler ikke bare om like økonomiske og politiske rettigheter, men om likeverd, antisexisme og at kvinner kan få gå trygt i fred som menn uten å bli objektivisert hvor enn man går, og ikke ha 25% risiko for å bli voldtatt i motsetning til menn som har 1% 

Anonymkode: 019b9...5cd

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
13 hours ago, AnonymBruker said:

At du registrerte deg på et kvinneforum for å slenge ut sexistiske greier rundt omkring og påstå at vi har likestilling er et levende og godt bevis på at vi har lang vei igjen til likestilling. 

Likestilling handler ikke bare om like økonomiske og politiske rettigheter, men om likeverd, antisexisme og at kvinner kan få gå trygt i fred som menn uten å bli objektivisert hvor enn man går, og ikke ha 25% risiko for å bli voldtatt i motsetning til menn som har 1% 

Anonymkode: 019b9...5cd

Sexistiske greier?  Jeg føler meg trakassert. Da mangler likestiling andre veien også, eller?

Likeverd: forstår ikke hva du mener. Mener du at kvinner er mindre verdt? Jeg mener i allefall ikke det.

Antisexisme: mener du sexisme? Dette er et gyldig poeng, ja - som vi må ta alvorlig. Men den konfliktorienterte feminismen nå synes jeg støter fra seg mange menn, fordi det er for mye stigmatisering: "alle menn er sexistiske undertrykkere" type kommentarer.

25% risiko for voldtekt? Hvor da? Ikke hvor jeg bor i allefall.

Jeg mener at denne holdningen du står for er skadelig for kvinner. Den driver vanlige menn ut i en konflikt hvor de enten gidder å gå inn i den eller bare melder seg ut. Vær litt mindre sint, så går ting mye bedre.

Gjest Lurven
Skrevet

Likestilling handler jo ikke om at menn og kvinner er like, for det er vi jo ikke, men vi er like mye verdt 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...