AnonymBruker Skrevet 27. mai 2023 #1 Del Skrevet 27. mai 2023 Jeg har en gutt på halvannet år som ikke har sett tv, eller brukt skjerm i det hele tatt ennå. Tenker å fortsette med det til han er to år, hvis ikke lenger. Jeg selv ser nesten aldri på tv, og bruker mobilen og pc lite. iPad eier vi ikke. Dette er et bevisst valg, og jeg kan med hånden på hjertet si at det har aldri vært behov for å bruke skjerm ennå heller. Ikke en gang på noen av flyturene vi har vært på. Hvis det kommer opp i en samtale at vi ikke bruker skjerm, så opplever jeg at folk blir provoserte, og at vi blir sett på som hysteriske. Er det Virkelig så unormalt og rart? Er det andre der ute som har tatt det samme valget for sitt barn? Hvilke tilbakemeldinger får dere på det? Anonymkode: ba7f1...631 3 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. mai 2023 #2 Del Skrevet 27. mai 2023 De fleste med normalt rolige barn bruker ikke skjerm så tidlig. Noen må derimot, for å få et sekund eller to til nødvendige gjøremål. De har mer krevde barn. Anonymkode: f854e...014 3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
norw Skrevet 27. mai 2023 #3 Del Skrevet 27. mai 2023 " Jeg selv ser nesten aldri på Bang Olufsen, og bruker Samsung og Lenovo lite. iPad eier vi ikke" 😐 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. mai 2023 #4 Del Skrevet 27. mai 2023 Nei, selvsagt har ikke ungen på 18 måneder sett noe på pad/tv/mobil/laptop. Ungen på 4 ser ca et kvarter på kvelden etter minstemann har lagt seg. Thats it. Vi skulle gjerne vært en 100% skjermfri familie, men hun liker å se det samme som bestevenn i bhg. Anonymkode: 7effc...8c8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. mai 2023 #5 Del Skrevet 27. mai 2023 Skulle gjerne vært skjermfrie her, men sønnen vår på 15 mnd er høyt og lavt og må av og til se litt Fantorangen så vi skal ha tid til å gjøre noe som helst. Alternativet er å løpe etter ham konstant. Når han ikke ser Fantorangen er han nesten bare utendørs og leker med oss eller barnevakt, så det hjelper på samvittigheten. Tenker å fase skjermen ut mest mulig når han begynner i barnehagen til høsten. Anonymkode: a2374...1e1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. mai 2023 #6 Del Skrevet 27. mai 2023 Vi brukte ikke skjerm før barnet var godt over ett år og begrenser det fortsatt. Anonymkode: 4d63b...ce7 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. mai 2023 #7 Del Skrevet 27. mai 2023 Min på 10 mnd ser ikke på tv. Kommer ikke til å aktivt sette på noe passende for ham før han er to år. Anonymkode: 3966c...09d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. mai 2023 #8 Del Skrevet 27. mai 2023 Disse trådene er så skinnhellige 😅 Fra Barne-, ungdoms- og familiedirektoratet: Når familien samles rundt tv, nettbrett eller annen skjerm kan det gi fine opplevelse for alle. Hvis du som forelder engasjerer deg, snakker og peker sammen med barnet kan skjermtid bli en fin kosestund. Dere kan leke, slappe av og utforske sammen. Har du tenkt på at du kan sitte sammen med barnet og se på tv eller nettbrett akkurat som når dere leser bøker? Det finnes mange fine programmer og apper laget for små barn der dere som familie kan leke og lære. Akkurat som i bøker kan man lære om farger, dyr, om skolestart eller få inspirasjon til tannpuss eller bleieavvenning. Bruk historiene som utgangspunkt for å snakke om noe som skal skje i barnas liv. Det oppleves trygt å få se hvordan andre har taklet utfordringer før de skal prøve selv. https://www.bufdir.no/foreldrehverdag/smabarn/digital-hverdag/sma-barn-og-skjermbruk/ Anonymkode: 8afa5...786 4 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. mai 2023 #9 Del Skrevet 27. mai 2023 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Disse trådene er så skinnhellige 😅 Fra Barne-, ungdoms- og familiedirektoratet: Når familien samles rundt tv, nettbrett eller annen skjerm kan det gi fine opplevelse for alle. Hvis du som forelder engasjerer deg, snakker og peker sammen med barnet kan skjermtid bli en fin kosestund. Dere kan leke, slappe av og utforske sammen. Har du tenkt på at du kan sitte sammen med barnet og se på tv eller nettbrett akkurat som når dere leser bøker? Det finnes mange fine programmer og apper laget for små barn der dere som familie kan leke og lære. Akkurat som i bøker kan man lære om farger, dyr, om skolestart eller få inspirasjon til tannpuss eller bleieavvenning. Bruk historiene som utgangspunkt for å snakke om noe som skal skje i barnas liv. Det oppleves trygt å få se hvordan andre har taklet utfordringer før de skal prøve selv. https://www.bufdir.no/foreldrehverdag/smabarn/digital-hverdag/sma-barn-og-skjermbruk/ Anonymkode: 8afa5...786 Hvordan er dette svar på spørsmålet? TS Anonymkode: ba7f1...631 6 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. mai 2023 #10 Del Skrevet 27. mai 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Hvordan er dette svar på spørsmålet? TS Anonymkode: ba7f1...631 Hun skiver at hun føler hun blir sett på som hysterisk og rar. Hun lurer på om hun er unormal. Ja. Å holde unger helt borte fra teknologi i 2023 er ganske Amish. Anonymkode: 8afa5...786 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. mai 2023 #11 Del Skrevet 27. mai 2023 AnonymBruker skrev (44 minutter siden): Jeg har en gutt på halvannet år som ikke har sett tv, eller brukt skjerm i det hele tatt ennå. Tenker å fortsette med det til han er to år, hvis ikke lenger. Jeg selv ser nesten aldri på tv, og bruker mobilen og pc lite. iPad eier vi ikke. Dette er et bevisst valg, og jeg kan med hånden på hjertet si at det har aldri vært behov for å bruke skjerm ennå heller. Ikke en gang på noen av flyturene vi har vært på. Hvis det kommer opp i en samtale at vi ikke bruker skjerm, så opplever jeg at folk blir provoserte, og at vi blir sett på som hysteriske. Er det Virkelig så unormalt og rart? Er det andre der ute som har tatt det samme valget for sitt barn? Hvilke tilbakemeldinger får dere på det? Anonymkode: ba7f1...631 Vi gjorde det samme med nummer en. Nummer to er det mer uunngåelig, men ser at han takler det dårlig og han får feks ALDRI sitte ved en iPad! Får se Fantus på tv om jeg må på do eller dusje. Men TV-en står av og til på pga storebror. Men jeg hater når folk viser han ting på telefonen! Er så mange slektninger som gjør det. Det er galskap, vil ikke at han skal lære seg at det finnes noe for han på telefonen. Anonymkode: deabe...5d9 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. mai 2023 #12 Del Skrevet 27. mai 2023 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Hun skiver at hun føler hun blir sett på som hysterisk og rar. Hun lurer på om hun er unormal. Ja. Å holde unger helt borte fra teknologi i 2023 er ganske Amish. Anonymkode: 8afa5...786 Barnet kan GJERNE få leke med kaffetrakteren, skru med skruer på en bil, trykke på mikroen etc. som er TEKNOLOGI. Men barnet trenger ikke drive med digitalisering. Anonymkode: deabe...5d9 2 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. mai 2023 #13 Del Skrevet 27. mai 2023 AnonymBruker skrev (15 minutter siden): Disse trådene er så skinnhellige 😅 Fra Barne-, ungdoms- og familiedirektoratet: Når familien samles rundt tv, nettbrett eller annen skjerm kan det gi fine opplevelse for alle. Hvis du som forelder engasjerer deg, snakker og peker sammen med barnet kan skjermtid bli en fin kosestund. Dere kan leke, slappe av og utforske sammen. Har du tenkt på at du kan sitte sammen med barnet og se på tv eller nettbrett akkurat som når dere leser bøker? Det finnes mange fine programmer og apper laget for små barn der dere som familie kan leke og lære. Akkurat som i bøker kan man lære om farger, dyr, om skolestart eller få inspirasjon til tannpuss eller bleieavvenning. Bruk historiene som utgangspunkt for å snakke om noe som skal skje i barnas liv. Det oppleves trygt å få se hvordan andre har taklet utfordringer før de skal prøve selv. https://www.bufdir.no/foreldrehverdag/smabarn/digital-hverdag/sma-barn-og-skjermbruk/ Anonymkode: 8afa5...786 Helsedirektoratet (som da ifølge deg er skinnhellige?) Skjermtid (som for eksempel tv, dataspill, nettbrett eller mobil) frarådes for 1–åringer. Bruk av skjerm og andre stillesittende aktiviteter bør begrenses og balanseres med fysisk lek og aktiviteter for barn eldre enn 2 år. Fra barnet er 2 år bør skjermtid begrenses til én time daglig, og jo mindre, jo bedre. Anonymkode: deabe...5d9 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. mai 2023 #14 Del Skrevet 27. mai 2023 10 minutter siden, AnonymBruker said: Hun skiver at hun føler hun blir sett på som hysterisk og rar. Hun lurer på om hun er unormal. Ja. Å holde unger helt borte fra teknologi i 2023 er ganske Amish. Anonymkode: 8afa5...786 Noen av oss liker ikke skjermtid. Er man da ansett som skinnhellig eller hysterisk eller Amish? Anonymkode: 7effc...8c8 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. mai 2023 #15 Del Skrevet 27. mai 2023 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Helsedirektoratet (som da ifølge deg er skinnhellige?) Skjermtid (som for eksempel tv, dataspill, nettbrett eller mobil) frarådes for 1–åringer. Bruk av skjerm og andre stillesittende aktiviteter bør begrenses og balanseres med fysisk lek og aktiviteter for barn eldre enn 2 år. Fra barnet er 2 år bør skjermtid begrenses til én time daglig, og jo mindre, jo bedre. Anonymkode: deabe...5d9 Dette omhandler passiv skjermtid. Små barn som sitter alene foran en skjerm uten mål og mening. Helt motsatt av det som Bufdir beskriver i linken jeg delte. Anonymkode: 8afa5...786 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. mai 2023 #16 Del Skrevet 27. mai 2023 At ikke får se barne-tv engang synes jeg er rart ja. Det er en stor del av barnekulturen idag, så barnet går glipp av referanser andre har. Anonymkode: c612c...a03 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. mai 2023 #17 Del Skrevet 27. mai 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Nei, selvsagt har ikke ungen på 18 måneder sett noe på pad/tv/mobil/laptop. Ungen på 4 ser ca et kvarter på kvelden etter minstemann har lagt seg. Thats it. Vi skulle gjerne vært en 100% skjermfri familie, men hun liker å se det samme som bestevenn i bhg. Anonymkode: 7effc...8c8 Det må da gå an få en annen omgangskrets? Har dere vurdert å bytte barnehage? Tenk å la andres dårlige valg påvirke deres unge.. Anonymkode: 04d84...f49 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. mai 2023 #18 Del Skrevet 27. mai 2023 1 minutt siden, AnonymBruker said: Det må da gå an få en annen omgangskrets? Har dere vurdert å bytte barnehage? Tenk å la andres dårlige valg påvirke deres unge.. Anonymkode: 04d84...f49 Haha, nå syns du du var artig, skjønner jeg. Anonymkode: 7effc...8c8 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. mai 2023 #19 Del Skrevet 27. mai 2023 AnonymBruker skrev (19 minutter siden): Barnet kan GJERNE få leke med kaffetrakteren, skru med skruer på en bil, trykke på mikroen etc. som er TEKNOLOGI. Men barnet trenger ikke drive med digitalisering. Anonymkode: deabe...5d9 Da får vi være enige om å være uenige. Min 2åring får ikke leke med kaffetrakter, mikrobølgeovn eller skruer. Vi sitter gjerne sammen med vår venn youtube og synger om alle dyrene på bondegården. Hvilke lyder de forskjellige dyrene lager, teller hvor mange høner vi ser og hvilken farger vi ser. Anonymkode: 8afa5...786 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. mai 2023 #20 Del Skrevet 27. mai 2023 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Haha, nå syns du du var artig, skjønner jeg. Anonymkode: 7effc...8c8 Seriøst? Du sier dere skulle vært en skjermfri familie, hvis det bare ikke var for at deres barn må se på et program som et annet barns familie har pålagt dere? Sånne folk omgås ikke vi. Anonymkode: 04d84...f49 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå