Gå til innhold

Så det er bare GRISEHARD intervalltrening som forbedrer VO2 max?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Når man googler det, er det 2 råd som går igjen. Bakkeintervaller i hard motbakke. Og sprintintervaller med full sprint. Begge forutsetter at du kommer opp i minst 90-95% av max puls.

Riktig? Rolig, stabil jogging funker ikke?

Anonymkode: f4143...0bf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Kommer helt an på utgangspunktet ditt. Dersom du er helt gjennomsnittlig trent vil også rolig jogg øke VO2-max etterhvert. Men dersom du ønsker at det skal gå litt raskere eller er litt bedre trent er vel anbefalingen 80/20. 80% av treningen er helt rolig. 20% pusher maks. Så dersom du trener 5 dager (for å gjøre mattestykket veldig enkelt), vil det bety 4 rolige dager og 1 hard dag. 

Anonymkode: f21c8...d64

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du ikke er fan av intervall i utgangspunktet anbefaler jeg å legge inn 8x20 sek drag på maks hastighet etter en rolig 5-10 km. Da øker du opptaket fordi du har presset kroppen, det er det som må til for å øke opptaket av oksygen. Finn deg en slak strekning og tell opp lengden basert på lyktestolpene feks, spurt en vei, gå tilbake…. Gjør det enkelt 😉

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som nevnt over så spørs det på utgangspunktet. Vi lærte av professor Jostein Hallén at om man aggregerer forskning på feltet gjort på flere grupper og flere intensiteter, så kan en god økt klassifiseres som en som varer i minst 40 minutter. Dette var på mosjonistnivå.

Så vidt jeg husker var budskapet at ja, 4x4 funker kjempebra det, men 2x15 på lavere intensitet eller bare en 40 minutt middels intensiv joggetur gir også god effekt på VO2-maks på mosjonistnivå.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Når man googler det, er det 2 råd som går igjen. Bakkeintervaller i hard motbakke. Og sprintintervaller med full sprint. Begge forutsetter at du kommer opp i minst 90-95% av max puls.

Riktig? Rolig, stabil jogging funker ikke?

Anonymkode: f4143...0bf

Det som er mest anbefalt er mest trening i rolig snakketempo, og det virker. Jeg har forbedret o2 opptaket mye, og tar det mest rolig, men en dag i uka sykler jeg  så fort jeg kan i en oppoverbakke på 1,5 km. Intervall driver jeg ikke med, men jeg tar noen sprinter her og der når jeg har lyst, og da tar jeg i det jeg har så lenge jeg  orker.

Jeg har veldig stor tro på lystbetont intensitet. Jeg tror at om man tar i slik man har lyst så lytter man til kroppen , sikrer seg mot overtrening og skaffer seg overskudd og glede.

Siden jeg har det moro og tar hensyn til kroppen min trener  jeg med glede minst 6 dager i uka. Uten moro og glede tror jeg ikke det er naturlig å trene såpass mye, og moroaspektet bidrar til å sikre at man opprettholder treningen over lang tid. Det er trening år etter år som gir best resultat.

Endret av I Grosny
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...