FrøkenHP Skrevet 27. mai 2023 #1 Skrevet 27. mai 2023 Heisann, lurer på hva dere tenker om å handle på SHEIN? Med tanke på barnearbeid og den dårlige lønnen de får. Har noen av dere handlet der? Må jo innrømme at jeg har gjort, før jeg var klar over arbeidsforhold der.
AnonymBruker Skrevet 27. mai 2023 #2 Skrevet 27. mai 2023 Handler masse på SHEIN hele tiden, klar over det du skriver over, men tenker at de barne i Kina må jo nesten ha noe å gjøre, om de ikke hadde laget klær, så måtte de vel å solgt seg selv seksuelt. Så jeg hjelper til egentlig. Anonymkode: 61a91...218 1 1
AnonymBruker Skrevet 27. mai 2023 #3 Skrevet 27. mai 2023 Er det bedre at barna lider enda mer uten noen penger til mat tenker du? Anonymkode: a0c2f...b75 1
AnonymBruker Skrevet 27. mai 2023 #4 Skrevet 27. mai 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Er det bedre at barna lider enda mer uten noen penger til mat tenker du? Anonymkode: a0c2f...b75 Hvordan vet du at de ikke har mat? Anonymkode: 61a91...218
AnonymBruker Skrevet 27. mai 2023 #5 Skrevet 27. mai 2023 Syns det er så heslig at noen faktisk handler der, KVALMT! om noen jeg kjenner bestiller ting derfra, er jeg ikke venn med de lengre! Anonymkode: 61a91...218 4
AnonymBruker Skrevet 27. mai 2023 #7 Skrevet 27. mai 2023 Nei, selvsagt handler jeg ikke derfra, eller fra andre som lager ultrafast fashion. Å handle der er det samme som å støtte utnyttelse og slavedrift, ikke å hjelpe. Så lenge vi fortsette å handle fra produsenter som utnytter arbeiderne sine, så skaper vi en ond sirkel. De som lager disse klærne lever i dyp fattigdom, de får barn som må leve i dyp fattigdom, og ikke har noen andre fremtidsutsikter enn å livnære seg på samme måte som foreldrene. Så får de barn igjen, og elendigheten fortsetter. Om arbeidere får rettferdig lønn og gode arbeidsforhold, vil de kunne gi barna sine en utdannelse, og fremtidige generasjoner vil kunne komme seg ut av fattigdommen. De vil kunne bli fagarbeidere, i stedet for slavearbeidere. Om vi slutter å kjøpe av disse produsentene, vil også de som prøver å selge klærne merke at pengene ikke kommer inn. Og med tanke på hvordan de driver, så må man anta at penger er den viktigste motivasjonen her. De har ta to valg, legge om driften, eller legge ned. Uansett vil arbeiderne i lengden tjene på det, enten får de bedre vilkår hos samme arbeidsgiver, eller så vil de gi plass for andre og mer etiske produsenter. For så lenge det ikke er penger å tjene på ultrafast fashion, så er det lite poeng i å opprette et annet selskap som drifter på samme måte. Og da har jeg ikke engang nevnt hvor uheldig dette er for miljøet. Kles- og tekstilindustrien er blant de som forurenser mest, så vi er ikke tjent med å kjøpe nye latterlig billige klær så ofte vi har lyst. I tillegg er disse billigklærne for det meste laget av plast, og vi vet alle at mikroplast er et problem. Billige klær bryr vi oss heller ikke om, de er bruk og kast, så vi tar ikke vare på dem og bruker dem lenge. Når vi føler oss ferdig med et plagg, så kaster vi det. Men plaggene er i så dårlig kvalitet at de ikke kan gjenvinnes. Så de havner på en søppeldynge i et fattig land, og kan bli liggende der i hundrevis av år, siden plast ikke brytes ned med det første. Alternativt sendes de til et fattig land for å bli solgt på et marked der. Og så lenge denne ordningen finnes, med latterlig billige klær på markeder, så kan det i verste fall hindre grundervirksomheter i disse landene. Det er jo ikke lønnsomt å starte opp en klesbutikk eller begynne som designer når folk bare kjøpe plastklær på markedet. og det igjen, kan være med på å skape mer fattigdom. Så ingen, absolutt ingen, burde handle hos Shein. At noen som har passert tenårene i det hele tatt tenker det er en god ide er rett og slett nitrist. Anonymkode: 29857...887 3 4
AnonymBruker Skrevet 27. mai 2023 #8 Skrevet 27. mai 2023 Ja handler masse der! Alt fra klær til ting og tang. De har feks masse pynt og ballonger osv til babyshower og fest. De har alt mulig! Elsker hvor raskt det blir levert også! En annen sånn Kina side som du finner utrolig mye på er PatPat. Men de har treg leveringstid da. kos deg med shopping 🤩 Anonymkode: 8813d...d11 2
AnonymBruker Skrevet 27. mai 2023 #9 Skrevet 27. mai 2023 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Er det bedre at barna lider enda mer uten noen penger til mat tenker du? Anonymkode: a0c2f...b75 Så vi skal fortsette å la dem leve sånn for alltid? Nei, en gang må en endring starte. I tillegg forurenser det utrolig mye at alt kommer fra andre siden av jorda. Anonymkode: 5b15d...093 4
AnonymBruker Skrevet 27. mai 2023 #10 Skrevet 27. mai 2023 Harry å handle fra slike steder, egentlig fra Kina generelt. Unngår alt laget i Kina. Ønsker ikke støtte deres økonomi. Anonymkode: 614e0...558 2
SiljeKP68 Skrevet 30. mai 2023 #11 Skrevet 30. mai 2023 FrøkenHP skrev (På 27.5.2023 den 13.07): Heisann, lurer på hva dere tenker om å handle på SHEIN? Med tanke på barnearbeid og den dårlige lønnen de får. Har noen av dere handlet der? Må jo innrømme at jeg har gjort, før jeg var klar over arbeidsforhold der. Best å unngå slike nettsteder. Klærna er av dårlig kvalitet, for ikke å nevne arbeidsforhold 2
AnonymBruker Skrevet 30. mai 2023 #12 Skrevet 30. mai 2023 De selger jo bare søppel der, så ellers takk. Anonymkode: 16c24...6bc
AnonymBruker Skrevet 30. mai 2023 #14 Skrevet 30. mai 2023 AnonymBruker skrev (På 27.5.2023 den 19.31): Harry å handle fra slike steder, egentlig fra Kina generelt. Unngår alt laget i Kina. Ønsker ikke støtte deres økonomi. Anonymkode: 614e0...558 Enig. Klarer meg godt uten å handle unødvendige ting fra Kina. Anonymkode: b7fdb...368
AnonymBruker Skrevet 2. juni 2023 #15 Skrevet 2. juni 2023 On 5/27/2023 at 12:12 PM, AnonymBruker said: Hvordan vet du at de ikke har mat? Anonymkode: 61a91...218 Barnearbeid er vanlig der fattigdommen er høy, det er stort sett kun barn av fattige familier som må ut å arbeide og i mange land er det lettere for barn å få jobb enn for voksne. Så de fleste barnearbeidere jobber for å kunne få spise og for å hjelpe til å forsørge familien sin.. Så da kan det være lett å tenke at en hjelper med å "støtte" barnearbeid, mens i realiteten vil det bare holdes i gang istedenfor å bekjempe barnefattigdom på andre måter... Anonymkode: 1269e...395 1
AnonymBruker Skrevet 2. juni 2023 #16 Skrevet 2. juni 2023 AnonymBruker skrev (På 27.5.2023 den 19.27): Så vi skal fortsette å la dem leve sånn for alltid? Nei, en gang må en endring starte. I tillegg forurenser det utrolig mye at alt kommer fra andre siden av jorda. Anonymkode: 5b15d...093 Handler masse fra Kina. Det er varer vi ikke får tak i her i landet. Jeg gidder ikke å være politisk korrekt og ta all verdens elendighet på egne skuldre. Anonymkode: bb4c1...40c
AnonymBruker Skrevet 2. juni 2023 #17 Skrevet 2. juni 2023 AnonymBruker skrev (På 27.5.2023 den 14.19): Syns det er så heslig at noen faktisk handler der, KVALMT! om noen jeg kjenner bestiller ting derfra, er jeg ikke venn med de lengre! Anonymkode: 61a91...218 Du vet at du har varer fra Kina allerede? Deler til bilen din, mobilen din, tv'en din, nettbrettet ditt er laget i Kina 😄 Anonymkode: bb4c1...40c
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå