AnonymBruker Skrevet 27. mai 2023 #1 Skrevet 27. mai 2023 Har få, men helt ok venner. Er alene med barn, og pga økonomi og er ufør, så blir jeg mye hjemme. Alene. Ungen er tenåring og har et fantastisk sosialt liv, og ofte må jeg bli med på arrangementer, vennebesøk osv. Men jeg blir så sinnsykt sliten av å omgås folk. Spesielt venner. Sist gang ble jeg nærmest liggende i tre dager. Kom meg ikke ut døra for å gå på matbutikken engang. Jeg blir ekstremt sliten av å omgås venner over flere timer. Det blir veldig intenst fordi jeg har ikke bil. Det er avstander og kan derfor ikke bestemme selv når nok er nok (to timer holder i massevis men venner ønsker gjerne at vi henger sammen i opptil ti timer… Dette sliter meg ut og det virker som om folk tror at når man er ufør, har man all verdens ledig tid. Noe jeg ikke har. Vet at en kronisk sykdom jeg har, påvirker dette veldig, som gjør at jeg blir sliten av å være sosial. Samtidig merker jeg at jeg aldri slapper av sammen med venner heller, jeg er en lytter, og hensynsfull samtalepartner, og jeg blir så utrolig sliten etterpå. Hva kan jeg gjøre for å ikke bli helt utslitt av å omgås venner? Anonymkode: 3e124...280 1
AnonymBruker Skrevet 27. mai 2023 #2 Skrevet 27. mai 2023 Jeg har ME og har det også sånn. Jeg må bare velge hva som «er verdt det» og stå over alt som ikke er verdt det. Prioriterer feks venners runde dager og ting som er ekstra viktig for meg, og prioriterer også en kveld med noen få venner over noe mange skal på. Ofte er det ikke verdt å bli så dårlig etterpå; da takker jeg bare nei på en koselig måte. ❤️ Anonymkode: 07adf...569 1
AnonymBruker Skrevet 27. mai 2023 #3 Skrevet 27. mai 2023 Jeg er ikke syk, men hadde også blitt utslitt av 10 timer med sosial omgang! 2-3 timer holder. Er det mulig å avtale på forhånd slik at det blir kortere tid? Anonymkode: 563b3...05c 2
Amnesia Skrevet 27. mai 2023 #4 Skrevet 27. mai 2023 Det høres ut som du bruker mye energi på å tilpasse deg og ta hensyn til vennene dine, og det går på bekostning av dine egne behov. Samtidig har du en kronisk sykdom, og da tenker jeg at det jo er de som burde vise mer hensyn til deg. Kanskje du må være mer åpen om hvordan du har det, fortelle at du blir sliten av å være sosial så lenge og kreve at de lytter og tar hensyn til deg også? 1
AnonymBruker Skrevet 27. mai 2023 #5 Skrevet 27. mai 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg er ikke syk, men hadde også blitt utslitt av 10 timer med sosial omgang! 2-3 timer holder. Er det mulig å avtale på forhånd slik at det blir kortere tid? Anonymkode: 563b3...05c Jeg forsøker men de som kjører «bestemmer» og da blir det sånn. Anonymkode: 3e124...280
AnonymBruker Skrevet 27. mai 2023 #6 Skrevet 27. mai 2023 Amnesia skrev (21 minutter siden): Det høres ut som du bruker mye energi på å tilpasse deg og ta hensyn til vennene dine, og det går på bekostning av dine egne behov. Samtidig har du en kronisk sykdom, og da tenker jeg at det jo er de som burde vise mer hensyn til deg. Kanskje du må være mer åpen om hvordan du har det, fortelle at du blir sliten av å være sosial så lenge og kreve at de lytter og tar hensyn til deg også? Har fortalt og forklart hundre ganger men det går ikke inn. Så de forstår ikke. Anonymkode: 3e124...280
AnonymBruker Skrevet 27. mai 2023 #7 Skrevet 27. mai 2023 Har du lappen da, så du kan leie bil de gangene dere skal noe og kjøre selv? Det finnes masse bildelingstjenester hvor du kan leie bil noen timer eller en dag, sjekk ut om det er noe sånt tilbud der du bor 😃 du blir dessverre litt avhengig av hva den som kjører vil og velger når du ikke kjører selv. Anonymkode: 97041...2e7
AnonymBruker Skrevet 27. mai 2023 #8 Skrevet 27. mai 2023 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Har du lappen da, så du kan leie bil de gangene dere skal noe og kjøre selv? Det finnes masse bildelingstjenester hvor du kan leie bil noen timer eller en dag, sjekk ut om det er noe sånt tilbud der du bor 😃 du blir dessverre litt avhengig av hva den som kjører vil og velger når du ikke kjører selv. Anonymkode: 97041...2e7 Så jeg skal bruke 1000kr hver gang jeg skal på besøk tenkte du? Smart… Anonymkode: 3e124...280 2
AnonymBruker Skrevet 27. mai 2023 #9 Skrevet 27. mai 2023 AnonymBruker skrev (17 minutter siden): Så jeg skal bruke 1000kr hver gang jeg skal på besøk tenkte du? Smart… Anonymkode: 3e124...280 Nei, det tenkte jeg ikke. På Getaround (tidligere nabobil) kan man leie biler rundt her jeg bor, et søk viser f eks at for 5 timers leie koster de billigste bilene 320kr. Kanskje finnes noe lignende nær deg? Hvis du alltid sitter på med andre så kanskje spleiser du allerede noe på bensin/bom (?) Noe transportkostnader må man regne med når man besøker noen litt unna Jeg prøvde å gi deg et konstruktivt forslag som kan løse utfordringen din med lange besøk hvor du selv kan ta kontroll på problemet i stedet for å klage på andre, du trenger ikke å være spydig tilbake 🤷🏻♀️ Anonymkode: 97041...2e7 5 2
AnonymBruker Skrevet 31. mai 2023 #10 Skrevet 31. mai 2023 AnonymBruker skrev (På 27.5.2023 den 15.33): Nei, det tenkte jeg ikke. På Getaround (tidligere nabobil) kan man leie biler rundt her jeg bor, et søk viser f eks at for 5 timers leie koster de billigste bilene 320kr. Kanskje finnes noe lignende nær deg? Hvis du alltid sitter på med andre så kanskje spleiser du allerede noe på bensin/bom (?) Noe transportkostnader må man regne med når man besøker noen litt unna Jeg prøvde å gi deg et konstruktivt forslag som kan løse utfordringen din med lange besøk hvor du selv kan ta kontroll på problemet i stedet for å klage på andre, du trenger ikke å være spydig tilbake 🤷🏻♀️ Anonymkode: 97041...2e7 Det er forskjell på 50kr og 320. Jeg er ikke rik så det er en betydelig sum. Anonymkode: 3e124...280
AnonymBruker Skrevet 31. mai 2023 #11 Skrevet 31. mai 2023 Altså... no offence TS, men du høres veldig lite koselig ut på måten du kommuniserer Anonymkode: e04cf...13c 4
AnonymBruker Skrevet 31. mai 2023 #12 Skrevet 31. mai 2023 Sikkert vaksineskadd. Anonymkode: cbdba...408 1
snillochsøt Skrevet 31. mai 2023 #13 Skrevet 31. mai 2023 Hahaha jeg dør av måten folk kommuniserer med hverandre på her inne. Hadde vært gøy og sett dere rundt et bord på café i det ekte liv 1
AnonymBruker Skrevet 31. mai 2023 #14 Skrevet 31. mai 2023 Du slapper tydeligvis ikke av sammen med vennene dine. Finn ut hva som er årsaken til det, og gjør noe med det. Anonymkode: de931...cbb
AnonymBruker Skrevet 31. mai 2023 #15 Skrevet 31. mai 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Altså... no offence TS, men du høres veldig lite koselig ut på måten du kommuniserer Anonymkode: e04cf...13c Er det til vanlig men man blir lei av tåpelige kommentarer. Anonymkode: 3e124...280
AnonymBruker Skrevet 31. mai 2023 #16 Skrevet 31. mai 2023 Jeg har det nesten på samme måte. Her må jeg unngå alt av fester og blir utslitt ofte flere dager etterpå at jeg har hatt venninne på besøk. Besøkene blir langvarige og folk er koselige og pratesterke. Jeg er glad i vennene mine og vil ikke slutte å leve helt, så jeg betaler prisen for litt sosial omgang. Jeg bare sørger for at det ikke blir for ofte. Anonymkode: dd181...746
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå