Gå til innhold

Skikk og bruk i ulike kulturer innad i Norge. Hvor tolerant er du?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

I går overhørte jeg dessverre flere kommentarer om meg selv, men det ble ikke sagt direkte til meg. 

Kommentarene var ikke direkte stygge, men de fikk meg til å føle meg i veien, dum, og skjønte at jeg nok engang hadde tråkket feil mtp skikk og bruk.

Der jeg kommer fra var vi ikke så opptatte av uskrevne regler og normer.   Det holdt godt å utvise normal høflighet og folkeskikk, og vanlig gjestfrihet.

Derfor fikk jeg en veldig bratt læringskurve da jeg flyttet hjemmefra, og jeg må innrømme at selv 30 år senere er jeg langt fra utlært. 

På 17.mai trodde jeg for eksempelat jeg var invitert til en sammenkomst, at de ville at jeg skulle være sammen med dem, "samle gjengen", som de sa.  Jeg skjønte ikke at det var en høflighetsfrase, og at jeg bare var invitert i egenskap av å være noens faste +1, og at jeg burde latt være å dra da partneren min ikke kunne være med 😢

At det var feil i henhold til skikk og bruk fikk jeg høre i går.

Hvor kan man lære de lokale uskrevne reglene om skikk og bruk når de ikke er nedskrevet noe sted, og ingen forteller deg om dem?

Hvor tolerant er du når noen bryter disse uskrevne reglene? 

Anonymkode: 40bb4...811

• Hjerte 4
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Akkurat det du beskriver der er ingen REGEL. Men det handler vel om hva slags forhold du og de andre har til hverandre.

Eksempel: De er en vennegjeng fra 10 år tilbake, hvor kjæresten din inngår. Du ble sammen med kjæresten for et år siden, og har truffet disse tre ganger før i samla flokk. Du har ikke etablert noe selvstendig forhold med noen av dem (f eks blitt med noen av de andre damene ut og spise uten at kjæresten din er med). I så fall ville jeg meldt avbud til en sammenkomst der kjæresten ikke kunne bli med, hvis jeg var deg.

Det handler ikke om at de ikke liker deg, men at du ikke er blitt så godt kjent med dem ennå, mangler felles referanserammer, du oppleves som en gjest som må vartes opp på en annen måte.

Nå vet jeg ikke om det er tilfelle her, men dette er noe som jeg tenker fanges opp av normale sosiale antenner.

Et annet scenario kunne vært en gjeng av gamle og nye venner, en blanding der man ikke kjente hverandre så godt, noe som var i etableringsfasen fortsatt, der det ville vært mer naturlig at du var med.

Og så er det ulike personligheter. Har du et par utadvendte ildsjeler som alltid plukker opp nye venner, vil gruppa kanskje være mer spontant åpen. 

Anonymkode: 2cdb8...163

• Liker 3
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Høres ut som veldig a4-folk. Ikke alle gjenger som er sånn. 

Anonymkode: d23f3...b12

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Nja. Om en kollega av mannen hadde invitert til 17.mai frokost der jeg kanskje bare var på nikk med noen få så ville jeg ikke møtt alene.

Da er man jo bare invitert i egenskap av at det er vanlig at par er sammen 17.mai. 

Jeg har en gang opplevd at følget kom i "bli kjent festen" dagen før bryllupet, kjæresten (venninne av bruden) kom i selve bryllupet. Det synes jeg var veldig tøft av han - og han ble kjent med mange. Men om ikke kjæresten kunne være med i selve bryllupet heller ville det blitt sært.

Har bodd mange steder, opplevd mange kulturer. Og føler dette er normal folkeskikk, ikke noe som handler om kultur. 

Anonymkode: e8d6f...30e

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Akkurat det du beskriver der er ingen REGEL. Men det handler vel om hva slags forhold du og de andre har til hverandre.

Eksempel: De er en vennegjeng fra 10 år tilbake, hvor kjæresten din inngår. Du ble sammen med kjæresten for et år siden, og har truffet disse tre ganger før i samla flokk. Du har ikke etablert noe selvstendig forhold med noen av dem (f eks blitt med noen av de andre damene ut og spise uten at kjæresten din er med). I så fall ville jeg meldt avbud til en sammenkomst der kjæresten ikke kunne bli med, hvis jeg var deg.

Anonymkode: 2cdb8...163

Hva hvis det er familie da?  Der hele storfamilien er samlet, 60 stk med stort og smått, og du har vært inngiftet medlem i mer enn 15 år?

(Jeg spør fordi jeg vil lære, og forstå hvor jeg tråkket feil)

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Hva hvis det er familie da?  Der hele storfamilien er samlet, 60 stk med stort og smått, og du har vært inngiftet medlem i mer enn 15 år?

Da hadde jeg synes at det hadde vært en selvfølge.

Anonymkode: 919e9...e64

• Liker 12
AnonymBruker
Skrevet

Ts, kan du ikke heller forklare hvilken relasjon du har til gjengen? For det virker som at du faktisk har tråkket feil der

Anonymkode: a57d4...496

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Med mindre du er uvenner med mange i denne familien, og likevel troppet opp alene på 17.mai, får jeg inntrykk av at det er de andre som er sære her, ikke du som har tråkket feil.

Er du forresten sikker på at alle mente det var rart at du kom? For jeg forsto det som at du hadde hørt noen kommentarer, men det kan jo være noen få enkeltpersoner som alltid finner noe feil med noen som har uttalt seg. Hvis det virkelig ble oppfattet så rart at du kom, hadde du vel følt litt på det på 17.mai da du var der?

Ut fra det du sier her med at du har vært inngiftet i 15 år, og da sannsynligvis har møtt de fleste her før flere ganger og har en relasjon til dem, tror jeg at det er de som oppfører seg rart, ikke du.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Hvis du har vært inngiftet i 15 år og ennå ikke er husvarm i familien så har enten de eller du gjort en dårlig jobb. Siden du stiller da alene så tenker jeg at du er på den siden som forsøker, og at da er det denne familien som er litt sær. 

Anonymkode: e3d57...8da

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Ts, kan du ikke heller forklare hvilken relasjon du har til gjengen? For det virker som at du faktisk har tråkket feil der

Anonymkode: a57d4...496

Relasjonen er at jeg er inngiftet familiemedlem, og har vært det i mer enn 15 år. 

ti10 skrev (1 time siden):

Med mindre du er uvenner med mange i denne familien, og likevel troppet opp alene på 17.mai, får jeg inntrykk av at det er de andre som er sære her, ikke du som har tråkket feil.

Er du forresten sikker på at alle mente det var rart at du kom? For jeg forsto det som at du hadde hørt noen kommentarer, men det kan jo være noen få enkeltpersoner som alltid finner noe feil med noen som har uttalt seg. Hvis det virkelig ble oppfattet så rart at du kom, hadde du vel følt litt på det på 17.mai da du var der?

Ut fra det du sier her med at du har vært inngiftet i 15 år, og da sannsynligvis har møtt de fleste her før flere ganger og har en relasjon til dem, tror jeg at det er de som oppfører seg rart, ikke du.

Jeg kjenner alle godt, og vi har møttes veldig mange ganger, både enkeltvis og samlet.  Men det var første gangen i løpet av alle årene at mannen min ikke kunne være med, og at jeg stilte alene. 

Vi er veldig ulike, men har alltid hatt en god tone tross det  (trodde jeg).

Jeg trodde ikke det var brudd på skikk og bruk at jeg dro alene, men ut ifra det som ble sagt mente vertskapet for sammenkomsten det, og fikk støtte fra flere andre.

Hvis du har vært inngiftet i 15 år og ennå ikke er husvarm i familien så har enten de eller du gjort en dårlig jobb. Siden du stiller da alene så tenker jeg at du er på den siden som forsøker, og at da er det denne familien som er litt sær. 

Anonymkode: e3d57...8da

Jeg trodde jeg var en naturlig del av storfamilien,  både som individ og som inngiftet ektefelle.

Jeg har tatt feil, jeg er en naturlig del av storfamilien i egenskap av å være +1, ikke som individ.

• Hjerte 13
AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker said:

Relasjonen er at jeg er inngiftet familiemedlem, og har vært det i mer enn 15 år. 

Jeg kjenner alle godt, og vi har møttes veldig mange ganger, både enkeltvis og samlet.  Men det var første gangen i løpet av alle årene at mannen min ikke kunne være med, og at jeg stilte alene. 

Vi er veldig ulike, men har alltid hatt en god tone tross det  (trodde jeg).

Jeg trodde ikke det var brudd på skikk og bruk at jeg dro alene, men ut ifra det som ble sagt mente vertskapet for sammenkomsten det, og fikk støtte fra flere andre.

Jeg trodde jeg var en naturlig del av storfamilien,  både som individ og som inngiftet ektefelle.

Jeg har tatt feil, jeg er en naturlig del av storfamilien i egenskap av å være +1, ikke som individ.

Her synes jeg det er "storfamilien" som er drittsekkene.

Anonymkode: 77865...fff

• Liker 19
  • Hjerte 2
  • Nyttig 8
AnonymBruker
Skrevet

Hvis jeg hadde opplevd det du forteller fra mannens familie så hadde jeg forventet at mannen tok et ordentlig oppvaskmøte med sin familie og støttet meg 100 %!

Siden dette gjelder flere i familien så hadde jeg helt seriøst vurdert å flytte derfra hvis ikke også du har familie på stedet. Har du din familie annet sted, vurder å flytte dit.

Hans familie oppfører seg som de største drittsekkene og ingen fortjener å bli behandlet på den måten.

Jeg har selv erfaring med familie som har oppført seg som drittsekker uten at jeg har gjort noe mot dem. Det er en merkelig dynamikk i enkelte familier. Jeg har valgt å ta avstand fra den delen av familien. Det har riktignok trigget dem enda mer, så de baktaler meg med usannheter også til andre. Men samtidig gremmer det dem visstnok veldig (iflg. folk som står dem nær, men ikke støtter deres oppførsel) at de tilsynelatende ikke greier å ramme meg. Jeg bare distanserer meg og hever meg over det - og det har gjort at andre ser meg for den jeg faktisk er, og har begynt å dømme dem som sprer usannheter.

Men her må mannen din, Ts, komme på banen og ta et stort oppgjør med sin familie! Han må vite at han støtter deg fullt ut, at du og han står sammen. Han bør si at hvis hans kone/samboer etter 15 år fremdeles ikke regnes som hans og deres familie, da kan familien umulig se på ham som familie heller.

Få ham til å ta det oppgjøret!

Og om han ikke vil det (kan jo være vanskelig om han er vokst opp med at drittsekkoppførsel og utfrysing er "normalen"), da bør du og han komme dere i parterapi så fort som mulig - for slik du ble behandlet nå, det skal ingen oppleve av egen og partnerens familie!

❤️

Ps - for å svare på spørsmålet ditt - dette har ingenting med kultur å gjøre, det har kun med det å gjøre at din manns familie er drittsekker! Skal jeg tippe er det noe de er misunnelig på deg for, at din mann kanskje var sett ut til å gjøre noe annet enn han har gjort, "burde" valgt en de ønsket. Uansett, drittsekkoppførselen deres er uakseptabel og har ikke noe å gjøre med kultur å gjøre. Om noe så er det en ukultur i en dysfunksjonell familie.

Anonymkode: 02984...b19

• Liker 7
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Takk for svar.

Dere har kanskje rett, at de er drittsekker, men det som gjør det så vanskelig er at de ikke oppfører seg som det.  De har alltid vært veldig hyggelige og imøtekommende mot meg.

Jeg har bestemt meg for å ta tyren ved hornene.  Jeg har ringt til de jeg overhørte i går og har avtalt å møte dem i ettermiddag.  Da skal jeg fortelle hva jeg hørte, fortelle at jeg er usikker på hvilken rolle jeg har overfor dem, og forhåpentligvis gå derfra litt klokere. 🙂

• Liker 7
  • Hjerte 8
  • Nyttig 1
Skrevet

Takk for svar.

Dere har kanskje rett, at de er drittsekker, men det som gjør det så vanskelig er at de ikke oppfører seg som det.  De har alltid vært veldig hyggelige og imøtekommende mot meg.

Jeg har bestemt meg for å ta tyren ved hornene.  Jeg har ringt til de jeg overhørte i går og har avtalt å møte dem i ettermiddag.  Da skal jeg fortelle hva jeg hørte, fortelle at jeg er usikker på hvilken rolle jeg har overfor dem, og forhåpentligvis gå derfra litt klokere. 🙂

Så flott gjort av deg! 

Jeg syns du er skikkelig tøff som velger å spørre i stedet for å gå rundt å lure og lage bilder i hodet, noe som er altfor lett å gjøre. Jeg håper du oppdaterer senere så vi får høret gva de hadde å si!

Lykke til! ❤️

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
Brunhilde skrev (5 timer siden):

Så flott gjort av deg! 

Jeg syns du er skikkelig tøff som velger å spørre i stedet for å gå rundt å lure og lage bilder i hodet, noe som er altfor lett å gjøre. Jeg håper du oppdaterer senere så vi får høret gva de hadde å si!

Lykke til! ❤️

Takk.

Samtalen gikk greit, men vi har litt å jobbe oss gjennom.

Jeg fikk uansett bekreftet at det handlet ikke om meg.

• Liker 1
  • Hjerte 8
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Takk.

Samtalen gikk greit, men vi har litt å jobbe oss gjennom.

Jeg fikk uansett bekreftet at det handlet ikke om meg.

Hvem handler det om?

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
cafflatte skrev (12 minutter siden):

Hvem handler det om?

Dem selv 

AnonymBruker
Skrevet

Hva sa de da?

Anonymkode: 5c480...15c

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Hva sa de da?

Anonymkode: 5c480...15c

De har byttet miljø den siste tiden,  innrømte at de hadde fått et nytt verdisyn, og har blitt mer konservative enn før. (En gift kvinne deltar ikke i selskapeligheter uten sin ektefelle)

Mer tror jeg ikke at jeg har lyst til å fortelle akkurat nå.  

Vi skiltes, om ikke som venner, så i alle fall uten å ha noe usnakket mellom oss.

• Hjerte 4
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

De har byttet miljø den siste tiden,  innrømte at de hadde fått et nytt verdisyn, og har blitt mer konservative enn før. (En gift kvinne deltar ikke i selskapeligheter uten sin ektefelle)

Ohoi! Ja, men da vet du hvertfall at dette ikke er en norsk greie :) det er noe meget spesielt for enkelte konservative miljøer. 

Selv deltok jeg på middag/fest med mannens gamle skolekompiser en tid før vi ble gift. Mannen min kunne ikke komme, så vi takka i utgangspunktet nei. Da inviterte verten mannens bror istedenfor, så jeg dro med svoger :P 

• Liker 4
  • Hjerte 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...