AnonymBruker Skrevet 27. mai 2023 #1 Skrevet 27. mai 2023 For å skille på to kategorier med en gang her: KATEGORI 1 En person som møter på en vilt fremmed ute en kveld og har seg med en gift/samboer/partner/kjærestes kvinne/mann mener jeg ikke har ansvar. KATEGORI 2 Kollegaen på jobb, som har kjent den som er utro over tid. Som vet navnet på både barna, samboer/kone/mann som bedras hjemme. Som til og med antagelig ved anledning har møtt den bedratte. Kan man virkelig stå å si at den som er i en posisjon ala eksemplet eller noe liengende av kategori 2, er uskyldig? Jeg mener fast bestemt nei. Til syvende og sist så er man medvirkende og burde eie en form for medmenneskelighet, selvrespekt og moral. Å svike mennesker rundt seg som ikke er partner, er aldri ok i andre sammenhenger - så hvorfor skal det være ok ved utroskap? Anonymkode: dfe53...d79 18 4
AnonymBruker Skrevet 27. mai 2023 #3 Skrevet 27. mai 2023 Partners in crime. Anonymkode: 2b08f...f93 9 1
Isambard Skrevet 27. mai 2023 #4 Skrevet 27. mai 2023 (endret) Nei, jeg synes alle har ansvar for egne handlinger, alltid. Det minner meg om en annen diskusjon, nemlig smittevern. Enkelte med HIV smitte har den filosofien at alle de tilfeldige partnerne har ansvar for å beskytte seg selv. Defor sier de ingen ting. Samme skrudde logikk: Det er ditt ansvar, ergo har jeg null ansvar. Maken til kyniske jævler. Endret 27. mai 2023 av Isambard 20 2 8
AnonymBruker Skrevet 27. mai 2023 #5 Skrevet 27. mai 2023 Isambard skrev (2 minutter siden): Nei, jeg synes alle har ansvar for egne handlinger, alltid. Det minner meg om en annen diskusjon, nemlig smittevern. Enkelte med HIV smitte har den filosofien at alle de tilfeldige partnerne har ansvar for å beskytte seg selv. Defor sier de ingen tkng. Samme skrudde logikk: Det er ditt ansvar, ergo har jeg null ansvar. Maken til kyniske jævler. Herregud.... 😟😟😟 Anonymkode: 2b08f...f93 3
Helene1982 Skrevet 27. mai 2023 #6 Skrevet 27. mai 2023 Jeg mener at elskeren/elskerinner er 100% uskyldig i utroskap. Men det er en rekke andre ting som kan være problematiske for mange. jeg husker 2 tråder for en tid tilbake der menn og kvinner ble spurt om hva som var viktig for dem i et forhold. Det var mye rare svar, men det som nesten alle svarte, var at partneren var ærlig. Om man går inn i et forhold eller til og med har et vennskap med en person som man vet er uærlig mot sin familie, Og du godtar det og oppmuntrer til det, da det får deg selv til å få bekreftelse, er det en person man vil være? Jeg prøver alltid å si og gjøre så lite som mulig som jeg ikke også kan si høyt. Om en mann/kvinne med barn og familie setter sin egen bekreftelse før å være en god partner og et godt forbilde for sine barn, hva sier det om den som tillater å ha en partner som åpenbart ikke fortjener annet enn terapi? 7 1 3
AnonymBruker Skrevet 27. mai 2023 #7 Skrevet 27. mai 2023 AnonymBruker skrev (18 minutter siden): For å skille på to kategorier med en gang her: KATEGORI 1 En person som møter på en vilt fremmed ute en kveld og har seg med en gift/samboer/partner/kjærestes kvinne/mann mener jeg ikke har ansvar. KATEGORI 2 Kollegaen på jobb, som har kjent den som er utro over tid. Som vet navnet på både barna, samboer/kone/mann som bedras hjemme. Som til og med antagelig ved anledning har møtt den bedratte. Kan man virkelig stå å si at den som er i en posisjon ala eksemplet eller noe liengende av kategori 2, er uskyldig? Jeg mener fast bestemt nei. Til syvende og sist så er man medvirkende og burde eie en form for medmenneskelighet, selvrespekt og moral. Å svike mennesker rundt seg som ikke er partner, er aldri ok i andre sammenhenger - så hvorfor skal det være ok ved utroskap? Anonymkode: dfe53...d79 Nei, vet vedkommende om at han/hun har en partner så er ikke uskyldig. Personen er en dritt, like mye som den som er utro. Anonymkode: d28ad...0d1 12 7
Phoenix Heart Skrevet 27. mai 2023 #8 Skrevet 27. mai 2023 (endret) Nei, ikke uskyldig om han/hun vet han/hun har en partner. Endret 27. mai 2023 av Athena Freyja 13 2
AnonymBruker Skrevet 27. mai 2023 #9 Skrevet 27. mai 2023 Velger man å være elsker til en gift person, så velger man bevisst å såre en annen. Man trør ned en annen for å få et gode selv. Det heter egoisme og kynisme. Det er man da skyldig i. Anonymkode: 7293a...d37 16 10
Virrevirrevapp Skrevet 27. mai 2023 #10 Skrevet 27. mai 2023 Alle er ansvarlig for hva de bidrar med. 6 3
AnonymBruker Skrevet 27. mai 2023 #11 Skrevet 27. mai 2023 Isambard skrev (1 time siden): Nei, jeg synes alle har ansvar for egne handlinger, alltid. Det minner meg om en annen diskusjon, nemlig smittevern. Enkelte med HIV smitte har den filosofien at alle de tilfeldige partnerne har ansvar for å beskytte seg selv. Defor sier de ingen ting. Samme skrudde logikk: Det er ditt ansvar, ergo har jeg null ansvar. Maken til kyniske jævler. Akkurat det er faktisk ulovlig. Anonymkode: f60d6...ea8 6 1
AnonymBruker Skrevet 27. mai 2023 #12 Skrevet 27. mai 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): For å skille på to kategorier med en gang her: KATEGORI 1 En person som møter på en vilt fremmed ute en kveld og har seg med en gift/samboer/partner/kjærestes kvinne/mann mener jeg ikke har ansvar. KATEGORI 2 Kollegaen på jobb, som har kjent den som er utro over tid. Som vet navnet på både barna, samboer/kone/mann som bedras hjemme. Som til og med antagelig ved anledning har møtt den bedratte. Kan man virkelig stå å si at den som er i en posisjon ala eksemplet eller noe liengende av kategori 2, er uskyldig? Jeg mener fast bestemt nei. Til syvende og sist så er man medvirkende og burde eie en form for medmenneskelighet, selvrespekt og moral. Å svike mennesker rundt seg som ikke er partner, er aldri ok i andre sammenhenger - så hvorfor skal det være ok ved utroskap? Anonymkode: dfe53...d79 Jeg tenker så lenge elskeren/ elskerinnen vet at den andre er gift/har samboer /eller kjæreste er personen skyldig i det og har et ansvar. Vet ikke personen at den andre er gift/har samboer eller kjæreste så er ikke personen skyldig. Anonymkode: 9333b...5b6 14
AprilLudgate Skrevet 27. mai 2023 #13 Skrevet 27. mai 2023 Spiller det noen rolle? Enden på visa er jo den samme uansett. 5
ClausSaus Skrevet 27. mai 2023 #14 Skrevet 27. mai 2023 AnonymBruker skrev (2 timer siden): For å skille på to kategorier med en gang her: KATEGORI 1 En person som møter på en vilt fremmed ute en kveld og har seg med en gift/samboer/partner/kjærestes kvinne/mann mener jeg ikke har ansvar. KATEGORI 2 Kollegaen på jobb, som har kjent den som er utro over tid. Som vet navnet på både barna, samboer/kone/mann som bedras hjemme. Som til og med antagelig ved anledning har møtt den bedratte. Kan man virkelig stå å si at den som er i en posisjon ala eksemplet eller noe liengende av kategori 2, er uskyldig? Jeg mener fast bestemt nei. Til syvende og sist så er man medvirkende og burde eie en form for medmenneskelighet, selvrespekt og moral. Å svike mennesker rundt seg som ikke er partner, er aldri ok i andre sammenhenger - så hvorfor skal det være ok ved utroskap? Anonymkode: dfe53...d79 Bare forskjellige grader av søppel. Klart at kategori 2 er verre – da er du verdiløs. Men kategori 1 er også søppel. 8
AnonymBruker Skrevet 27. mai 2023 #15 Skrevet 27. mai 2023 Nja, tja. Om man vet at personen er i et forhold og går etter den, så er man jo medskyldig i at selve handlingen skjedde. Men elskeren/elskerinnen er ikke den som har lovet den bedratte å være trofast. Denne har ikke brutt noe løfter. Så kan man si at man kan ta et ansvar likevel, selv om man ikke er den som har det. Men skal alle verdens kvinner ta ansvar for og sørge for at mannen din ikke får pult? Dersom man skal operere med prosentfordeling av skyld her, må det ikke til syvende og sist ligge 100% på han å være trofast? Det er jo nettopp det som er å være et par, å velge hverandre hver dag, i et hav av andre mennesker man kunne valgt. Anonymkode: d3e00...598 12 1 1
AnonymBruker Skrevet 27. mai 2023 #16 Skrevet 27. mai 2023 Det er mannen som er utro mot konen sin. Hvis elskerinnen er en venninne av kona, så har hun sveket henne i vennskapet. Både mannen og elskerinnen (hvis hun vet han er opptatt) har dårlig moral. Anonymkode: 7eb78...baa 3 2
Gjest WhisperingWind Skrevet 27. mai 2023 #17 Skrevet 27. mai 2023 (endret) Jeg hadde aldri hatt meg med en i et forhold fordi jeg ville syntes at vedkommende automatisk ble uattraktiv. Jeg setter lojalitet, åpenhet, ærlighet og respekt høyt. En som er utro er i mine øyne som en bæsj. Men folk har forskjellig standard🤷♀️ Elsker/elskerinne har ingen ansvar. Den som er utro er drittsekken. Det er den personen som velger å såre og gå bak ryggen til en person de har lovet troskap til. Lurer egentlig på hva slags mennesker som finner det attraktivt👀 Endret 27. mai 2023 av WhisperingWind
AnonymBruker Skrevet 27. mai 2023 #18 Skrevet 27. mai 2023 5 hours ago, AnonymBruker said: Nei, vet vedkommende om at han/hun har en partner så er ikke uskyldig. Personen er en dritt, like mye som den som er utro. Anonymkode: d28ad...0d1 Kanskje ikke like mye, men ja begge er "skyldige". Anonymkode: bf868...24b 4
AnonymBruker Skrevet 27. mai 2023 #19 Skrevet 27. mai 2023 Ett forhold er alltid bare ansvaret til de to som er i det forholdet. Ingen andre. Ett forhold blir aldri ødelagt av andre enn de to som er i forholdet, når man man nå snakker om å ha ansvar for sine egne handlinger. Anonymkode: 7d65b...d99 11 2
AnonymBruker Skrevet 27. mai 2023 #20 Skrevet 27. mai 2023 Å mene en elsker/elskerinne er helt uskyldig tyder på veldig dårlig moral, og er ett godt tegn på at de er i stand til å gjøre det selv. Selv om det er den som er utro som har mesteparten av skylden, så kommer man ikke unna at det er kvalmt og mangel på selvrespekt å gå etter noen som er opptatt Anonymkode: 9cfe7...8fe 7 4
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå