Gå til innhold

Slutter jenter å vokse etter den første mensen?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Der er en regel som sier at jenter vokser max 10 cm etter de får mens. 

Anonymkode: 73bb1...61f

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg fikk mensen da jeg var 12,5 år, men sluttet ikke å vokse i høyden før jeg var rundt 16. 

Nøyaktig hvor mye jeg vokste på de årene er jeg usikker på, men konfirmasjonskjolen jeg brukte da jeg var 14,5 år var minst 5 cm for kort året etterpå.

Anonymkode: 53883...aca

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Nei man vokser frem til man er 25

Anonymkode: 27478...9db

Det gjør de færreste jenter. 

Anonymkode: 73c01...967

AnonymBruker
Skrevet

Nei

Anonymkode: 68a7e...c5d

AnonymBruker
Skrevet

Nei, den meste veksten har som oftest ikke begynt å skje ennå. Vanligvis vil de vokse betydelig mer i både bredde og kilo i årene etter første mens. Men det går bra, det er greit å væte feit i dagens samfunn, det er bare å se rundt seg det.

Anonymkode: 1cbaf...3f9

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg gjorde det. På ekte 

Anonymkode: 68a7e...c5d

AnonymBruker
Skrevet

Jeg gjorde det, samme gjorde den ene venninnen min. Vi fikk begge mensen da vi var 10, og ble værende 152 og 153 cm 😅 (30 år nå). 

Anonymkode: 28115...c63

AnonymBruker
Skrevet

Jeg var vel 158 da jeg fikk mensen som 12-åring. Vokste ikke så mye etter det. 165 i dag 

Anonymkode: 73c01...967

AnonymBruker
Skrevet

Min datter på 17 er 163 cm og har vært det siden 13 årsalderen. Jeg tror nok hun er ferdig utvokst. Er selv 172 cm. 

Anonymkode: 95202...ea3

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er 182 og fikk mensen som 12-åring. Sier seg selv at jeg vokste en del etter at jeg fikk mensen 

Anonymkode: c96ca...ac7

Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (30 minutter siden):

Jeg gjorde det, samme gjorde den ene venninnen min. Vi fikk begge mensen da vi var 10, og ble værende 152 og 153 cm 😅 (30 år nå). 

Anonymkode: 28115...c63

Jeg skjønner at jeg må ha vært en knøttliten tiåring, da... Du skriver dere var 152 og 153 i en alder av ti år? Tilfeldigvis husker jeg at vi ble målt i fjerde klasse (ti år, begynte på skolen som sjuåringer den gangen) og da var jeg 133 cm. Altså hele 19-20 cm lavere enn dere to.

Jeg er 160 i dag da, så jeg tok dere igjen 😄 Jeg fikk imidlertid ikke mensen før jeg var 15. Tre uker etter 15 års dagen min. Jeg husker dessverre ikke hvor høy jeg var da.

Endret av Million
Skrevet

Da jeg vokste opp trodde man tydeligvis det, for selv helsesøster sa det. Jeg målte meg derfor da jeg fikk mens, og trodde det var så høy som jeg ble. Et par/noen år senere skulle jeg ha pass, og oppga den høyden, men ble (heldigvis) bedt om å måle meg på stedet. Ble da overrasket over at jeg hadde vokst, siden det at man ikke vokste etter at man hadde fått mens var hevdet så bestemt. 

AnonymBruker
Skrevet

Slutter jenter å vokse etter den første mensen?

Anonymkode: be49f...061

de slutter vel et år eller to etter første mens. Stemmer godt på meg og mine ihvertfall 🙂

Anonymkode: 9f35a...15a

AnonymBruker
Skrevet

Nei. Hvorfor tror du det?

Anonymkode: eb8ad...6cf

fordi det er sånn kanskje?

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Ikke alle, nei. Jeg fikk mens som 11-åring, og ble ikke en millimeter høyere etter det. 

Anonymkode: 61eff...00d

Annonse
AnonymBruker
Skrevet
Million skrev (2 timer siden):

Nei, da er det mange tiåringer som ville forblitt barnestørrelse resten av livet.

eller omvendt - mange tiåringer som var over gjennomsnittet høye for alderen 😉

Jeg var 164 cm da jeg fikk mensen som 11-åring, og vokste bare tre cm etter det

• Liker 2
Skrevet

Nei, barn får mensen, men vokser til de blir voksne.
Barn kan få barn, og er en av mange grunner til lavaldergrenser.

AnonymBruker
Skrevet
Andro skrev (Akkurat nå):

Nei, barn får mensen, men vokser til de blir voksne.
Barn kan få barn, og er en av mange grunner til lavaldergrenser.

du tar feil. 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

eller omvendt - mange tiåringer som var over gjennomsnittet høye for alderen 😉

Jeg var 164 cm da jeg fikk mensen som 11-åring, og vokste bare tre cm etter det

Skjønner nå at det var en god grunn til at jeg ble kalt "flisa" da jeg gikk på skolen 😂 med mine 133 cm som tiåring!

AnonymBruker
Skrevet

Det stemmer at de slutter å vokse «aktivt» etter første mens. Da vokser de ut den resten som kroppen har bygd opp/forberedt inntil da, som er inntil 10 cm. 

Vår datter ble fulgt nøye gjennom puberteten pga cellegiftbehandling i barndommen. Alle legene hennes var tydelige på at hun ikke kom til å bli over 170, pga at hun var 160 da hun fikk mensen. Og det stemte. 

Selv er jeg 180, og fikk ikke mensen før jeg var 15. alle mine venninner som er høye, fikk mensen sent.

Anonymkode: fb31b...7ba

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...