Gå til innhold

Slutter jenter å vokse etter den første mensen?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Google 

Når det gjelder lengdevekst, sier en at jenter slutter å vokse ca 1-2 år etter at mensen kommer og at i løpet av denne tiden er det vanlig å vokse ca 5-10 cm. Hvor høy man bli til slutt avhenger først og fremst av gener og arv.

• Liker 4
  • Nyttig 2

Annonse

AnonymBruker

Jeg gjorde det. Dessverre. Fikk mensen når jeg var 11 år og er bare 156 cm i dag. Om det henger sammen eller om jeg genetisk sett ville blitt like høy uansett når jeg fikk mensen er ikke godt å si.

Anonymkode: 6fc36...370

• Liker 4
  • Nyttig 1
AnonymBruker
49 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg gjorde det. Dessverre. Fikk mensen når jeg var 11 år og er bare 156 cm i dag. Om det henger sammen eller om jeg genetisk sett ville blitt like høy uansett når jeg fikk mensen er ikke godt å si.

Anonymkode: 6fc36...370

Jeg fikk også mensen når jeg var 11 år, og jeg er 168 cm. Har ikke vokst siden barneskolen, da var jeg en sv de høyeste jentene i klassen. 

Anonymkode: b020f...79f

AnonymBruker

Barnelegen som følger opp vekst hos mine barn sier som lenken høyere opp, vanlig å vokse 5 til 10 cm etter å ha fått mens. Selv sluttet jeg å vokse med én gang jeg fikk mensen og ble bare 153 cm. 

Anonymkode: 416f6...5c4

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker

Det håper jeg ikke. Min datter er 11 år, 145 cm høy og har mensen.

jeg var vel rundt samme alder da jeg fikk mensen og vokste frem til jeg var 20 år, i flg journalen min. Jeg er 159 høy i dag

Anonymkode: 61b9f...4cb

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Barnelegen som følger opp vekst hos mine barn sier som lenken høyere opp, vanlig å vokse 5 til 10 cm etter å ha fått mens. Selv sluttet jeg å vokse med én gang jeg fikk mensen og ble bare 153 cm. 

Nevnte dette for barnelegen og han sa at jeg da måtte ha gått gjennom puberteten veldig raskt. Det samme har jeg sett hos sønnen min, veldig brå start på pubertet og veldig raskt ferdig gjennomgått pubertet. 

Annonse

Annonse
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Slutter jenter å vokse etter den første mensen?

Anonymkode: be49f...061

Google det og søk informasjon på nettet? Skjønner ikke alle spm her inne når man kan Google det selv.. 

Anonymkode: 7328e...bdf

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Nei. 

For å si det slik, de fleste jenter har fått mens før konfirmasjon. De får bunad til konfirmasjonen som er raskt alt for liten i tyveårsalderen.

Anonymkode: 8b3a4...95a

Det er jo som regel ikke i høyden bunaden blir for liten, men i bredden. 

Anonymkode: f2deb...69b

• Liker 3
  • Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...