Gå til innhold

Foreldre vs barnløse

Misanthropis

Anbefalte innlegg

Misanthropis skrev (1 time siden):

Oi, da må jeg beklage om jeg har formulert meg såpass dårlig. For jeg mener ikke at alle barnløse/ barnefrie er en homogen gruppe, ei heller at de er mindre verdt. 

jeg prøvde bare å skrive til de som ikke har barn som skriker høyt at «harru barn fårru takke’ræ sjæl»  For den bitre stemmen har jeg hørt mer og mer av, (og det trengtes en motstemme til de) 

Har du vurdert at en av grunnene til at mange barnløse "skriker høyt" er fordi de i årevis har fått sitt privatliv invadert av de med barn, som skal ha en mening med om de skal ha barn, når de må få barn, hvem de skal få barn, at de ikke skal få fri når de med barn har fri, ikke skal få feire høytider med egen familie/venner - og så bli kritisert om de så ikke kan få barn?

Dette har vært svært mange barnløses virkelighet i årevis. Det å ikke få barn er så sårt for mange og gjøres skambelagt av mange som har alle slags meninger og fordommer om det, og da er det kanskje ikke så rart om noen få av dem til slutt går lei, også av at de med barn ønsker stadig spesialbehandling og at det er de barnløse som må ofre egen viktig tid med familie/venner/potensielle partnere de kunne møtt - for at de med barn ikke skal kritisere dem.

Du sier du har formulert deg dårlig. Innlegget ditt var fullt av fordommer og nedrakking av barnløse som gruppe. Og her forsvarer du det, med å si at de få uten barn som "skriker høyt" at foreldre må ta ansvar for egne valg og at de har barn, de skal møte en motstemme.

De aller fleste barnløse er nok barnløs fordi de ikke har fått eller kan få barn. Så er det et mindretall som ikke ønsker seg barn. Og av alle disse er det et ytterst lite fåtall som kanskje "skriker høyt".

Du møter at noen "skriker høyt" med å skrike enda høyere ved å rakke ned på de uten barn, som gruppe, og du stempler dem som navlebeskuende egoister som ikke gidder å bidra eller ta noe samfunnsansvar. Det er ikke bare en "dårlig formulering", det er en stygg måte å bidra til stor polarisering i samfunnet, og å tråkke på alle de som er ufrivillig barnløs, de ferre frivillig barnløse, bare fordi et lite mindretall av disse uttrykker frustrasjon over at de med barn forventer at de barnløse skal stille opp for dem bestandig i jobbsammenhenger.

Hva med å heller bidra til å forsøke å forstå? Hva med å greie å tenke at kanskje den barnløse kanskje har stor glede i å bygge og ivareta gode og nære forhold til tante-/onkelbarn, venners barn, og at for mange av dem er de beste mulighetene til å gjøre det når disse har ferie, i høytider, i helger? Hva med å tenke at de kanskje ønsker å ivareta et sosialt liv fordi det for mange er mer ensomt å være barnløse og enda verre for de som er single og barnløse? Hva med å ikke forvente at barnløse ikke har behov for familie, nærhet, sosialt liv?

Å oppfordre til god kommunikasjon og vise respekt for andre får man en konstruktiv dialog. Hva om flere med barn f.eks. kunne støttet opp overfor myndighetene slik at kvinner kan få utredning før de har hatt tre aborter med samme mann - når vi vet at norske kvinner bør få flere barn? Det er ikke like rettigheter i dag på dette feltet, hva om de med barn kunne støtte den kampen?

Man oppnår ikke gode forhold med å kalle andre for navlebeskuende egoister som ikke gidder ta ansvar i samfunnet...!

• Liker 3
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Lurven
shakini skrev (6 timer siden):

Jeg tror mange som har fått barn fort kan glemme at veldig mange (kanskje til og med de fleste) barnløse ikke er barnløse utelukkende fordi de ikke ville ha barn. Kanskje har de ikke klart å finne seg en partner, kanskje fikk de ikke til da de prøvde, kanskje har de så store psykiske eller somatiske utfordringer at de har kommet frem til at de ikke klarer å ta vare på et barn, de kan ha arvelige sykdommer i familien, kanskje har de dårlig økonomi osv. 

Jeg tenker at det kan være mer riktig å se på det å få barn som et privilegie, en overskuddsgreie. 

Arbeidsplasser skal selvfølgelig tilrettelegge for småbarnsforeldre, men om en arbeidsplass til stadighet har behov for at noen jobber ekstra, så er det jo egentlig bare for få ansatte. Det er ikke sånn at de barnløse skal demme opp for økt fravær pga at andre ansatte har fått barn. Det er opp til arbeidsplassen å sørge for at man har nok folk til å gjøre jobben. 

Det er jo et viktig poeng, ikke alle som er barnløse av egen vilje.har man ikke lyst på barn er det jo helt greit å ikke få. Men mye verre fordi som ønsker seg men ikke kan få.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helene1982 skrev (1 time siden):

Jeg sa at jeg mener at det er viktig at foreldre er emosjonelt ressurssterke.

Nei, du sa du skulle ønske at de som er emosjonelt ressurssterke får flere barn. Hvem er det da du mener får barn, siden du ønsker flere av dem var «emosjonelt ressurssterke»..? 

Den første setningen skjønner jeg ikke: du er bekymret for at det er andre som bekymrer seg for at- folk som ikke bryr seg om fakta skal slutte å få barn..? 

Igjen: hvem er det da du mener får barn? 

Helene1982 skrev (6 timer siden):

Jeg er bekymret for at en del er bekymret for at folk som ikke bryr seg om fakta skal slutte å få barn. Jeg skulle ønske at de som er emosjonelt ressurssterke får flere barn.

Endret av Full Ugle
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Full Ugle skrev (4 minutter siden):

Nei, du sa du skulle ønske at de som er emosjonelt ressurssterke får flere barn. Hvem er det da du mener får barn, siden du ønsker flere av dem var «emosjonelt ressurssterke»..? 

Den første setningen skjønner jeg ikke: du er bekymret for at det er andre som bekymrer seg for at- folk som ikke bryr seg om fakta skal slutte å få barn..? 

Igjen: hvem er det da du mener får barn? 

Jeg mener at de aller aller fleste som får barn er fantastiske mennesker, kollegaer og ikke minst svært gode foreldre. helheten av tråden viser at de aller fleste ikke har tanker om at de ønsker spesialbehandling, men ønsker et arbeidsliv der vi tar hensyn til hverandre og er fleksible, slik at hverdagen går opp for oss alle. Jeg mener at dette er en konflikt som eksisterer på KG men ikke i det virkelige liv.

• Liker 3
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Full Ugle skrev (9 timer siden):

Jeg skjønner du ikke liker barn, men de som får barn elsker som regel barna sine og hadde aldri sett for seg livet uten dem.

Premisset for diskusjonen er feil. 

Selfølgelig ( og forhåpentligvis) vil de som har barn ikke tenke seg livet uten dem med alle minnene og livet med dem -

MEN, dere som har barn og er veldig glad i dem, dere savner da ikke de ungene dere IKKE HAR og aldri har fått?

• Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Miss Shady skrev (19 minutter siden):

Premisset for diskusjonen er feil. 

Selfølgelig ( og forhåpentligvis) vil de som har barn ikke tenke seg livet uten dem med alle minnene og livet med dem -

MEN, dere som har barn og er veldig glad i dem, dere savner da ikke de ungene dere IKKE HAR og aldri har fått?

Jo, mange gjør jo det.

Mange føler livet uten barn blir hult og mangelfullt, og jeg har ikke telling på hvor mange kvinner jeg kjenner som er, eller har vært, ufrivillig barnløs. (Mange fikk barn til slutt) 

Mine barn var svært ønsket, og jeg hadde en lengsel etter barna mine før de ble født som er veldig vanskelig å beskrive.

Jeg vet at ikke alle føler det slik; noen blir gravid fordi det føles «fornuftig» eller ved uhell; og noen har aldri noe ønske eller behov for barn. 

Jeg tviler ikke på at mange barnløse stortrives som frivillig barnløs. Bare slutt å lag diskusjoner rundt hvorvidt det er bedre eller ikke å leve uten barn, eller om det er mer eller mindre egoistisk å ha barn eller ei.

Det er svært få grupper som sammenligner seg med noen som har noe de selv ikke har, for å påpeke at de har det godt (helst bedre) - uten det den andre har. 

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Full Ugle skrev (2 timer siden):

Jo, mange gjør jo det.

Mange føler livet uten barn blir hult og mangelfullt, og jeg har ikke telling på hvor mange kvinner jeg kjenner som er, eller har vært, ufrivillig barnløs. (Mange fikk barn til slutt) 

Mine barn var svært ønsket, og jeg hadde en lengsel etter barna mine før de ble født som er veldig vanskelig å beskrive.

Jeg vet at ikke alle føler det slik; noen blir gravid fordi det føles «fornuftig» eller ved uhell; og noen har aldri noe ønske eller behov for barn. 

Jeg tviler ikke på at mange barnløse stortrives som frivillig barnløs. Bare slutt å lag diskusjoner rundt hvorvidt det er bedre eller ikke å leve uten barn, eller om det er mer eller mindre egoistisk å ha barn eller ei.

Det er svært få grupper som sammenligner seg med noen som har noe de selv ikke har, for å påpeke at de har det godt (helst bedre) - uten det den andre har. 

Nå snakker du om ufrivillig barnløse!!

Jeg snakker om folk med barn som sier at de aldri kunne tenkt seg livet uten de barna de allerede har - de folka prater aldri om unger de aldri har hatt.

Sånn er det for frivillig barnefrie også - jeg savner da aldri noen som ikke har vært i livet mitt! 

• Liker 6
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Million skrev (På 27.5.2023 den 13.00):

Ikke meg du siterte, men... Kan se for meg en hel del skrekkscenarioer om "alle" eller ikke mange nok velger å få barn her i landet.

NOEN må jo ta vare på de frivillig barnløse når de blir gamle og syke. Det er barna som blir født nå som vokser opp og blir legene, sykepleierne, fysioterapeutene, geriatrikerne og optikerne som tar hånd om deg når du blir gammel og grå. Ingen barn er vokst opp til å bli elektriker som kan hjelpe deg når strømmen går, det vokste ikke opp nok barn til å bemanne alle sykehjemmene og være hjemmehjelper, så du må ligge i senga di hjemme, 88 år, og vente i tre dager på å få gå på do med hjelpen som kanskje kommer.

Uten alle "de grinete og masete barna" (som barnløse ofte kaller dem) som blir født i dag, får vi som er voksne nå ingen alderdom. Da dør vi av mangel på folk som vil pleie oss.

Hvor mange flykter ikke fra helsesektoren og hvor mange tror du vil fortsette? Det er ingen garanti for at barna vil i fremtiden ønske å jobbe innenfor sektoren heller. Det er ingen garanti at barna vil bli en ressurs for samfunnet. Antall barn og unge har aldri hatt så mye psykiske problemer som nå.

Til ts:

At en blir så krenket over å måtte forholde seg til arbeidsavtalen og oppsatt arbeidstid , ts er toppen av egosentrisk oppførsel. 

• Liker 4
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...
Full Ugle skrev (På 27.5.2023 den 12.47):

Jeg er enig i at det å velge å få barn kan man si er like egoistisk som å velge å ikke å få det, men å leve med og ivareta barn er langt mindre egoistisk enn å ikke gjøre det (kun pleie seg selv) Det finnes knapt  noe mer selvoppofrende enn det å ha barn. Så enkelt sagt er det barnløse livet en langt mer egoistisk livsstil enn de som dedikerer store deler av livet sitt til å ivareta et lite barn. 

Men hvorfor anta at barnløse kun pleier seg selv+ Mange barnløse jeg kjenner tar mer ansvar for syke foreldre enn søsknene med barn. En venninne har 3 søsken som har barn. Hun er den som stiller mest opp og hjelper foreldrene med praktisk i huset, kjøring til lege osv. Naboen vår er barnløs og hjelper eldre i nabolaget med div. En barnløs kollega er i utlandet på frivillighetsoppdrag i flere mnd. Selvsagt er det selvoppfordrende å ha barn, men det går an å løfte blikket å se at det er ganske mye annet man kan gjøre som også er selvoppfordrende. Skulle ønske man sluttet å sette de to gruppene opp mot hverandre. 

• Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 5/27/2023 at 9:13 AM, Misanthropis said:

Registrerer stadig debatt som i korthet dreier seg om barnløse og deres livsvalg og rettigheter, vs vi som har valgt å få barn.

det er og blir et personlig valg, men der har store konsekvenser utover en selv.

leste akkuratt enda et innlegg der det skal være helt innafor å kreve lik behandling for barnløse på en arbeidsplass, som de som har barn.

der mener jeg barnløse nok en gang er egoistiske og kun ser seg selv, og bedriver en slags selvhevdelse. 

For vi må som samfunn faktisk anerkjenne, at dere barnløse er dønn AVhENGIG av, at noen av oss faktisk ofrer sykt mye og påtar oss mye jobb og kostnader etc, for å opprettholde/ bygge samfunnet videre.

alle kan faktisk ikke velge bort barn og «leve et fint fullverdig egosentrisk liv.

Dere trenger leger, sykepleiere, renovatører, transportsrbeidere, politi, brannmenn, bussjåfører, butikkmedarbeidere og nevn i fleng… like mye som alle andre.

og det hadde faktisk ikke vært noe samfunn om alle bare tenkte på seg selv og egen bedagelighet hele tiden. 

så om noen med barn ønsker et minimum av tilrettelegging ifm jobb, så ikke bare fokuser på at det  krenker DINE rettigheter så innmari voldsomt, det er et minimun av samfunnsbidrag du kan gidde!, vær litt mer solidarisk. Plis!

Har det streifet deg at størstedelen av de barnløse er det ufrivillig..? 

Jeg skulle mer enn gjerne hatt barn, forstår også at mange av mine kollegaer må ta hensyn til barn men til tider er det ekstremt mye ekstra jobb på meg som kum har en mann å gå hjem til… det forskernes at jeg blir igjen til jobben er gjort mens 90% av kollegaene mine må gå tidlig for å hente… så kommer ekstraarbeidet jeg får hver gang en kollega er gravid og kommer og går + gjerne perioder med sykemelding.. for ikke å nevne «ukene» der de må være hjemme med sykt barn.. noe som selvfølgelig må til men den jobben de ikke gjør faller på noen andre og det er som regel ikke en annen med barn.. for de må jo tidlig hjem.. det blir meg eller en av de andre barnløse.. julaften, nyttårsaften..og resten av helligdagene «kan jo bare jeg ta, siden jeg ikke har barn..» er helt enig i deg at jeg er avhengig av disse barna i fremtiden og skulle mer enn noe annet bidratt med å få barn - men for noen et det umulig.. ikke er egoistisk valg.. 

Vi tar lasset gang på gang uten noen form for kompensasjonen utenom litt overtid innimellom.. kanskje du skal fundere litt på posten du skrev.. for egoisme er det ikke for de alle fleste.. 

• Hjerte 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...