Gå til innhold

Foreldre vs barnløse

Misanthropis

Anbefalte innlegg

Registrerer stadig debatt som i korthet dreier seg om barnløse og deres livsvalg og rettigheter, vs vi som har valgt å få barn.

det er og blir et personlig valg, men der har store konsekvenser utover en selv.

leste akkuratt enda et innlegg der det skal være helt innafor å kreve lik behandling for barnløse på en arbeidsplass, som de som har barn.

der mener jeg barnløse nok en gang er egoistiske og kun ser seg selv, og bedriver en slags selvhevdelse. 

For vi må som samfunn faktisk anerkjenne, at dere barnløse er dønn AVhENGIG av, at noen av oss faktisk ofrer sykt mye og påtar oss mye jobb og kostnader etc, for å opprettholde/ bygge samfunnet videre.

alle kan faktisk ikke velge bort barn og «leve et fint fullverdig egosentrisk liv.

Dere trenger leger, sykepleiere, renovatører, transportsrbeidere, politi, brannmenn, bussjåfører, butikkmedarbeidere og nevn i fleng… like mye som alle andre.

og det hadde faktisk ikke vært noe samfunn om alle bare tenkte på seg selv og egen bedagelighet hele tiden. 

så om noen med barn ønsker et minimum av tilrettelegging ifm jobb, så ikke bare fokuser på at det  krenker DINE rettigheter så innmari voldsomt, det er et minimun av samfunnsbidrag du kan gidde!, vær litt mer solidarisk. Plis!

• Liker 9
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Misanthropis skrev (1 minutt siden):

Registrerer stadig debatt som i korthet dreier seg om barnløse og deres livsvalg og rettigheter, vs vi som har valgt å få barn.

det er og blir et personlig valg, men der har store konsekvenser utover en selv.

leste akkuratt enda et innlegg der det skal være helt innafor å kreve lik behandling for barnløse på en arbeidsplass, som de som har barn.

der mener jeg barnløse nok en gang er egoistiske og kun ser seg selv, og bedriver en slags selvhevdelse. 

For vi må som samfunn faktisk anerkjenne, at dere barnløse er dønn AVhENGIG av, at noen av oss faktisk ofrer sykt mye og påtar oss mye jobb og kostnader etc, for å opprettholde/ bygge samfunnet videre.

alle kan faktisk ikke velge bort barn og «leve et fint fullverdig egosentrisk liv.

Dere trenger leger, sykepleiere, renovatører, transportsrbeidere, politi, brannmenn, bussjåfører, butikkmedarbeidere og nevn i fleng… like mye som alle andre.

og det hadde faktisk ikke vært noe samfunn om alle bare tenkte på seg selv og egen bedagelighet hele tiden. 

så om noen med barn ønsker et minimum av tilrettelegging ifm jobb, så ikke bare fokuser på at det  krenker DINE rettigheter så innmari voldsomt, det er et minimun av samfunnsbidrag du kan gidde!, vær litt mer solidarisk. Plis!

Jeg skjønner egentlig ikke hva du mener, kan du være litt konkret? Denne diskusjonen kan jo ramme alt ifra at enkelte med barn hevder de barnløse skal arbeide hver helligdag og høytid: «du kan jobbe julaften, du har ikke barn»! - som åpenlyst er innmari frekt og ufint, - til de barnløse som lar seg irritere over at Kristin med bekkenløsning har fått midlertidig tilrettelegging sånn at hun kan stå i jobb de siste ukene av svangerskapet..

- Poenget mitt er at det finnes urimelige ytterpunkter på begge sider, men jeg tror folk flest (barnløse eller med barn) - ønsker vel at det skal være en viss rettferdighet for begge parter. Eksempelvis har vi med barn «sykt barn dager», de som ammer får ammepermisjon, i Norge har vi vel en av de lengste foreldre permisjonene.. aldri har jeg hørt barnløse si noe på dette. Jeg har dog hørt folk med barn mene de barnløse skal jobbe julaften, noe jeg er kraftig uenig i, da jula er like hellig for mange, barn eller ei. 

• Liker 18
  • Nyttig 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

*Barnefrie.

Suffikset "-løs" tilsier at man mangler noe man ønsker seg eller trenger, noe som lett ikke stemmer for oss som er barnefrie av valg. Barnløse er de som ønsker seg barn, men som av ulike grunner ikke kan få.

Endret av Daudaferd
  • Liker 8
  • Nyttig 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Poenget var vel bare at vi må prøve å unngå den oss vs dem holdningen jeg har lest gjentatte ganger. at vi alle lever i et fellesskap, og alle må eller burde faktisk bidra til det samfunnet vi alle er like avhengig av. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Daudaferd skrev (9 minutter siden):

*Barnefrie.

Suffikset "-løs" tilsier at man mangler noe man ønsker seg eller trenger, noe som lett ikke stemmer for oss som er barnefrie av valg. Barnløse er de som ønsker seg barn, men som av ulike grunner ikke kan få.

🙄Krenke krenke… 

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Full Ugle skrev (Akkurat nå):

🙄Krenke krenke… 

Nei, de som stort sett blir krenket over denne påminnelsen er de miserable småbarnsforeldrene som er misunnelige på den grenseløse friheten som vi barnefrie har til å gjøre hva vi vil til enhver tid. 🤗

• Liker 3
  • Nyttig 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Daudaferd skrev (23 minutter siden):

Nei, de som stort sett blir krenket over denne påminnelsen er de miserable småbarnsforeldrene som er misunnelige på den grenseløse friheten som vi barnefrie har til å gjøre hva vi vil til enhver tid. 🤗

Erta berta 🫠

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lurven skrev (3 minutter siden):

De fleste får vel barn av egoistiske grunner, og ikke pga et ønske om at menneskeheten skal overleve og bidra inn i fremtiden

Vi må fortsatt anerkjenne at vi trenger at noen føder og oppdrar barn ☺️
det var poenget. 

• Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lurven
Misanthropis skrev (På 27.5.2023 den 10.01):

.

Endret av Lurven
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Daudaferd skrev (44 minutter siden):

Dette utsagnet kan sammenlignes med en blind mann som tror de som kan se er misunnelig fordi regnbuen er slitsom.

Jeg skjønner du ikke liker barn, men de som får barn elsker som regel barna sine og hadde aldri sett for seg livet uten dem.

At du henger deg opp i begrepet «barnløs» fordi «løs» er i følge deg et negativ ord blir bare for dumt. «Løs» er et ganske nøytralt ord, det sier ikke at vedkommende ønsker det man er løs fra, det er noe du selv har krenket deg frem til.  

• Liker 3
  • Hjerte 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Full Ugle skrev (17 minutter siden):

Dette utsagnet kan sammenlignes med en blind mann som tror de som kan se er misunnelig fordi regnbuen er slitsom.

Jeg skjønner du ikke liker barn, men de som får barn elsker som regel barna sine og hadde aldri sett for seg livet uten dem.

At du henger deg opp i begrepet «barnløs» fordi «løs» er i følge deg et negativ ord blir bare for dumt. «Løs» er et ganske nøytralt ord, det sier ikke at vedkommende ønsker det man er løs fra, det er noe du selv har krenket deg frem til.  

Jeg omtalte suffikset, ikke adjektivet.

Hjemløs, venneløs, arbeidsløs - er dette noe som de fleste er av frie valg?

• Liker 6
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Misanthropis skrev (1 time siden):

Poenget var vel bare at vi må prøve å unngå den oss vs dem holdningen jeg har lest gjentatte ganger. at vi alle lever i et fellesskap, og alle må eller burde faktisk bidra til det samfunnet vi alle er like avhengig av. 

Som jo overhodet ikke er det du legger opp til i startinnlegget ditt, med å argumentere for forskjellbehandling av ansatte på grunnlag av om de har barn eller ikke...? Hvis dere med barn trenger at de barnløse stiller opp så dere skal klare både jobb  og familieliv, er jo faktisk samfunnet avhengig av at ikke alle får barn, så noen kan gjøre den ekstra innsatsen på jobben...

Du fikk vel primært barn fordi du ønsket deg det, ikke fordi du følte en plikt ovenfor samfunnet til å ta livsvalg du egentlig  ikke ønsket? Hvorvidt et valg er egoistisk eller ikke, kommer an på motivasjonen for valget, ikke resultatet. Om jeg velger å ikke få barn av hensyn til miljøet og min venninne velger å få barn fordi det då viktig for henne å skape sin egen familie, er det ikke åpenbart at det er min tankegang som er den mest egosentriske... 

• Liker 8
  • Nyttig 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Både det å få barn og ikke er et personlig og like egosentrisk valg.

På en arbeidsplass må en rullere på vakt planen på hvem som får de kjipe vaktene. De med barn er ikke mer verdt enn de uten barn og omvendt. Og det er ikke slik at de med barn har krav på noe mer rett på fri i påsken, julen og ha sommerferie nett når de passer de for de barnfrie og barnløse kan jobbe nett når de må. Reint juridisk sett, har alle på arbeidsplassen same rettar, uansett livssituasjon. Altså mine retter står like for loven som dine. Å alltid må ha særbehandling fordi dine personlige valg med å få barn alltids skal gå ut over de som har valgt i ikke få er ikke særlig rettferdig, dette anerkjenner loven. For det er ikke slik at barnfrie skal måtte kompensere for de stadige manglene til foreldre i en profesjonell setting. Vi har også avtaler, forpliktelser og lyst til å ha en god balanse mellom jobb og fritid uten at en må bo på jobben sin fordi noen av kolleger valgte å få barn.

En må lære seg å respektere hverandre, noe du i HI viser lite av igrunn. Arbeidsplassen og således du *foreldre* er avhengig av at noen stiller opp når du har et sykt barn, når du er i permisjon, når du har en barnehage som stenger tidlig, når du ammer. Hvem som stiller opp kan være hvem som helst, enten de med større barn eller de uten barn eløer de som hsr friske barn den dagen men noen må ta slakken der du ikke kan og evner.  Småbarnsforeldre er like avhengig av at noen tar støyten for at de skal kunne få i pose og sekk og ha et arbeid. Foreldre har helt unike og gode privilegium her i Norge med gratis fødsler, gratis tannbehandling for barna deres, fryktelig gode permisjonsordninger, nesten gratis barnehage, gratis helsehjelp, SFO, gratis skolegang... Men for at så mye skal være gratis må en også ha noen som jobber. Men samme hvordan du snur og vender på det er det ikke slik at de uten barn skal måtte tåle å bli diskriminert på  arbeidsplassen pga dine høyst personlige og private valg med å få barn.

Men å gå fra det til å være storkrevende og super egosentrisk og mene at de uten barn alltid skal ta opp slakken, alltid skal sette seg selv bakerst fordi du alltid skal ha fri på 17. mai, pinse, jul, alltid skal ha førsterett på fellesferien mm. Det går ikke..  Vi har tross alt mennesker rundt oss vi også som vi ønsker å tilbringe julaften med. Din julaften er ikke mer viktig enn min og vertfall ikke når det handler om jobb. Jeg er stort sett solidarisk med mennesker som også evner å gi og ta, ikke bare se lengre enn sin egen nesetipp, men der det forventes at jeg bare skal gi og gi og gi og mine rettigheter og liv ikke er like viktig som andres har jeg null respekt for, null solidaritet og absolutt ingen grunn til å ha det heller.

Endret av skreppamedleppa
  • Liker 8
  • Hjerte 1
  • Nyttig 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I det fleste tilfeller tenker jeg smidighet er et nøkkelord, og inntrykket er at barnløse kan ha gode muligheter til å komme seg opp og frem ved å ta de mulighetene foreldre ikke kan ta. Så er det klart at samfunnet tilrettelegger en hel del for barnefamilier, og det er slik jeg ser det primært her barnløse skal og bør ofre, ikke ved at deres (arbeids)hverdag skal tilpasses barnefamiliene, ut over rimelighetens grenser. 

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, Misanthropis said:

det var poenget. 

Ja men vi gjør jo det! Det handler bare om graden av. Jeg er leder og har aldri opplevd noen som har problemer med sykt-barn-dager. Folk stiller opp og dekker inn. Jeg har aldri opplevd noen som er uenige i verdens mest sjenerøse foreldrepermisjonsordning (altså at vi skal bruke 20+ mrd på den i året). Jeg har heller aldri opplevd noen si at de synes det er feil at vi subsidierer barnehager tungt, eller at foreldre får tid til barnehagetilvenning. Men det hadde jo vært fint om de med barn som har innstillingen i HI kunne løfte blikket litt og se at barnefri faktisk stiller opp, og faktisk også ønsker å gjøre det. 

• Liker 4
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Daudaferd skrev (1 time siden):

Jeg omtalte suffikset, ikke adjektivet.

Hjemløs, venneløs, arbeidsløs - er dette noe som de fleste er av frie valg?

Det finnes faktisk mennesker som ikke ønsker seg arbeid, og det finnes vel også et fåtall som ikke synes fast bopel eller nære vennskap er spesielt viktig.

Men det du egentlig åpenlyst har problemer med er at ordet «barn» er et positivt ladet ord som mange antar at de fleste ønsker seg? De som ikke ønsker seg jobb kan jo kalle det «jobbfri» slik at det høres bedre ut? Eller «husfri». Det er jo veldig viktig at vi ikke krenker en minoritet i disse gruppene som misliker ordet «løs». Kanskje skal vi sensurere ordet «løs»? 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror mange som har fått barn fort kan glemme at veldig mange (kanskje til og med de fleste) barnløse ikke er barnløse utelukkende fordi de ikke ville ha barn. Kanskje har de ikke klart å finne seg en partner, kanskje fikk de ikke til da de prøvde, kanskje har de så store psykiske eller somatiske utfordringer at de har kommet frem til at de ikke klarer å ta vare på et barn, de kan ha arvelige sykdommer i familien, kanskje har de dårlig økonomi osv. 

Jeg tenker at det kan være mer riktig å se på det å få barn som et privilegie, en overskuddsgreie. 

Arbeidsplasser skal selvfølgelig tilrettelegge for småbarnsforeldre, men om en arbeidsplass til stadighet har behov for at noen jobber ekstra, så er det jo egentlig bare for få ansatte. Det er ikke sånn at de barnløse skal demme opp for økt fravær pga at andre ansatte har fått barn. Det er opp til arbeidsplassen å sørge for at man har nok folk til å gjøre jobben. 

Endret av shakini
  • Liker 7
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest odin33

Krever de som ikke har barn, å få ammefri? Krever de 49 uker betalt permisjon for hvert barn de ikke valgte å få? Krever de sykt barn dager? 

Det er klart at de som ikke kan eller vil ha barn, ikke skal ta alle de tøffeste vaktene på jobb. De som velger å ha barn, har også valgt sin jobb. Har man valgt en jobb hvor man må ha nattevakter, helgevakter og jobbe røde dager, så må du godta at dette. Det skal jo selvfølgelig fordeles likt blant de ansatte. Barn eller ikke. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lurven skrev (2 timer siden):

De fleste får vel barn av egoistiske grunner, og ikke pga et ønske om at menneskeheten skal overleve og bidra inn i fremtiden

skreppamedleppa skrev (30 minutter siden):

Både det å få barn og ikke er et personlig og like egosentrisk valg.

Jeg er enig i at det å velge å få barn kan man si er like egoistisk som å velge å ikke å få det, men å leve med og ivareta barn er langt mindre egoistisk enn å ikke gjøre det (kun pleie seg selv) Det finnes knapt  noe mer selvoppofrende enn det å ha barn. Så enkelt sagt er det barnløse livet en langt mer egoistisk livsstil enn de som dedikerer store deler av livet sitt til å ivareta et lite barn. 

• Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...