AnonymBruker Skrevet 27. mai 2023 #41 Del Skrevet 27. mai 2023 900 skrev (4 timer siden): Den norske økonomien er på randen av kollaps. Den norske kronen går på billigsalg. Vi er sammen med USA det eneste landet i vesten med en befolkning som oppriktig tror at man kan bo seg økonomisk oppover og at dette ikke kollapser til slutt. Du kommer til å ha kjempeproblemer de neste 10å rene som står i gjeld til pipa i en økonomi som ikke er sterk nok til å vedlikeholde infrastukturen rundt eiendommer. Selg deres norske kroner før det er for sent. Kjøp Euro, Dollar og alt det som er verdt noe. Oslo kan ikke engang garantere vannforsyningene uten at befolkningen må gå på sparebluss. Og alt ligger an til å bli mye verre. Det norske folk i ferd med å våkne. De ser at de er en koloni som blir plyndret av en liten befolkning inne i Oslo. Dette kommer til å forverre situasjonen ytterligere i Oslo. Oslo kan ikke på sikt berike seg med midler utenfra og alt blir bare verre. Oslo må klare seg selv, men de har ingenting å selge annet enn dårlige leiligheter og gettoer. Økonomisk vekst vil alltid by på problemer....vil alltid klappe sammen når alt bare skal øke. Selv har jeg nedbetalt bolig, så bryr meg ikke så veldig. Anonymkode: 2f8b6...1c9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. mai 2023 #42 Del Skrevet 27. mai 2023 Kvalitet skrev (1 time siden): Hvor stor er den da? 32 kvm Anonymkode: 5dcad...ecb Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. mai 2023 #43 Del Skrevet 27. mai 2023 Jeg personlig ville aldri brukt så mye på en ett-roms. Kjøpe 5-roms i Oslo nylig til 4,6 mill. 20 min med banen til sentrum. Velger litt god plass fremfor beliggenhet midt i sentrum. Anonymkode: bf2d0...850 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. mai 2023 #44 Del Skrevet 27. mai 2023 AnonymBruker skrev (57 minutter siden): Jeg personlig ville aldri brukt så mye på en ett-roms. Kjøpe 5-roms i Oslo nylig til 4,6 mill. 20 min med banen til sentrum. Velger litt god plass fremfor beliggenhet midt i sentrum. Anonymkode: bf2d0...850 Og det ville jeg aldri gjort. Heller en liten leilighet sentralt, så forstår TS veldig godt! Anonymkode: 436e4...732 6 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. mai 2023 #45 Del Skrevet 27. mai 2023 Mt3 skrev (1 time siden): Selv bor jeg veldig usentralt i ett hus med 3 etager, skulle jeg bodd alene så kunne jeg godt bodd i en så liten leilighet som du nå har kjøpt. Desto mer plass, desto mer rot samler en på. Finnes utrolig mange gode løsninger for skapseng, garderobe.... bare se på minihus og smarte minileiligheter så finner du noen tips så leiligheten føles bedre/romsligere. Det stemmer jo bare ikke. Man kan fint bo i et stort hus og ikke ha krimskrams og rot overalt. Jeg og mannen bor i et stort hus, og det er ikke fylt opp. Vi er minimalister og trives godt med det, og å ha god og åpen plass rundt oss. Ts, valget ditt høres bra ut så lenge du kan bo der i lang tid om markedet går ned. Om du MÅ flytte om f.eks 3 år da er det mer usikkert. Jeg personlig syns det dummeste du gjorde var å låne maks, spesielt med dagens rente og inflasjon. Hva om du blir langtidssyk og går ned til 66% av inntekten (aap/ufør)? Tegn en god uføreforsikring om du ikke allerede har en. Anonymkode: 11c0c...f5d 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. mai 2023 #46 Del Skrevet 27. mai 2023 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Glemte å legge til at gjelden din er 35 % mindre verdt dersom inflasjonen er på 7 % per år de neste 5 årene. Anonymkode: f47e2...dd9 Kan jo legge til at inflasjonen ikke er 7% per år de neste 5 årene.... Anonymkode: 80eec...8ee 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Intervence Skrevet 27. mai 2023 #47 Del Skrevet 27. mai 2023 (endret) Helt ærlig er jeg faktisk glad for å være den som leier nå i Oslo-området. Jeg ville ikke ha klart å håndtere nerven om å ha mange millioner med lån slik det er idag. Mye som virker til å være oppblåst. Som du nevner 1-roms til 4 millioner kroner? For samme pris i innlandet kan man jo få ei villa. Men, du kan være uheldig eller heldig med timing. For den kan gå videre oppover slik det har gjort i de siste tredve årene eller pga. lange oppgangen kan det også bli bratt nedover bakke? Det er ingen som vet. Renten er på vei opp med andre ord vil arbeidsledigheten også gå opp fremover, og det er en del usikkerhet rundt dette her og pga. høy inflasjon (prisvekst) så vil arbeidsledigheten få enda høyere arbeidsledighet. Dersom du har bundet renten som du burde ha gjort nå så er du utenfor faresonen. Men, med stadig økende rentenivå så kan det bli ubehagelig for mange som er på kanten av det man tåler idag. Jeg vil ikke si om det var feiltagelse eller ei det får bare tiden vise, men jeg ville ha vært forsiktig med å låne opptil pipa idag. Da mange vil bli tvunget til å selge for de klarer ikke lengre å håndtere utgiftene på boliglånet og dyrtid samtidig. Endret 27. mai 2023 av Intervence Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. mai 2023 #48 Del Skrevet 27. mai 2023 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Eehhh, du sier at en bolig ikke er verdt noe når den har en verdi på 2 millioner? Vel, du kan jo velge da å motta 0 kroner eller 2 millioner kroner. Jeg vet hva jeg ville valgt. Ja jeg vet at boliger kan brukes som investeringsobjekter, men man kan også regne med å måtte selge denne investeringen med tap. Nå tenker nok ikke de fleste at en bolig er en investering, men et sted å bo, og vi hadde hvertfall ikke lyst til å bo oss ihjel. Ganske greit det egentlig, når rentene er høye. For du er vel såpass smart at du tar med i beregning hvor mye du har betalt i renter på boligen din i disse 5 årene før du solgte? Dette må trekkes fra hva du mener du har tjent på salget. Anonymkode: 87517...a97 Ja den er ikke verdt noe, når du pensjonerer deg, sitter du i et hus til 2mill uti gokk, som du sikkert kommer til å slite med å få solgt.. når jeg pensjonerer meg har jeg 15mill + (brukte egenkapitalen fra leiligheten til å kjøpe et rekkehus som nå også har økt med flere millioner, nå ca verdt 9-10mill og jeg kommer til å gjøre det samme og skaffe hus om noen år).. jeg kan pensjonere meg, kjøpe en bolig som din, eller bare en fin moderne leilighet litt utenfor Oslo også leve ganske godt resten av livet med 10+mill på sparekontoen og pensjonen min. Ååå, du snakker om den høøye renten på 1-2% eller hva den nå enn var i den perioden? 😂 Ja.. jeg er fortsatt ganske sikker på at jeg tjente ganske mye mer penger på det enn jeg betalte i renter. Og nå har jeg fastrente på 3,noe. Eller ser du for deg at jeg betalte mer i renter enn 1,6mill på 5år? Idiotisk argument.. men så gir det mening at du sier slikt, når du syntes det er «galskap» fordi du sitter i en billig bolig nesten ingen vil ha. Lykke til. Anonymkode: 70083...a10 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
frøkna Skrevet 27. mai 2023 #49 Del Skrevet 27. mai 2023 Jeg kjøpte nylig også en leilighet i Oslo. Den kostet det samme, men har to soverom. Jeg antar da at din har en langt bedre beliggenhet i sentrum, og kanskje flott og nyoppusset. Gratulerer så mye med leiligheten! Jeg tror ikke du selger med tap med mindre du ga over en mill enn hva taksten var. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. mai 2023 #50 Del Skrevet 27. mai 2023 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Nei vi har ikke brukt en del på nødvendig vedlikehold. Det vedlikeholdet vi faktisk har trengt har vi fått i gave av noen andre. Så nei, vi har ikke tapt penger på huset i disse årene. De som taper penger er de som låner seg ihjel. Anonymkode: 87517...a97 Det er ikke akkurat vanlig å få nødvendig vedlikehold på en enebolig i gave! Så det er ikke noe å satse på for alle, akkurat. Vi har enebolig, ikke er den gammel, heller. Og sannelig går det mye til vedlikehold og oppussing. Jeg anser forresten det å bytte bad og kjøkken hvert 20.-25. år som nødvendig vedlikehold, hvis man ønsker at husets verdi skal opprettholdes. Anonymkode: 77432...f23 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest theTitanic Skrevet 27. mai 2023 #51 Del Skrevet 27. mai 2023 AnonymBruker skrev (11 timer siden): Jeg nylig kjøpt en liten leilighet i Oslo, en ett-roms. Det er ikke sovealkove, men det er plass til sengen i én del av rommet, og sofa i en annen del av rommet. Ellers er beliggenheten fin, og det er en liten balkong. Dette kostet 4 millioner. Jeg har makset lånet, og spart egenkapital i mange år for å få dette til. Nå har jeg fått kalde føtter, og er redd for at det var galskap å kjøpe leiligheten. Vil jeg tjene på den ved salg om noen år, og kunne kjøpe meg en litt større leilighet f.eks, den også i Oslo? Leiligheten er kjøpt, så det er ingen vei tilbake. Jeg må bare håpe at jeg tok rett valg. Men hva tenker dere, var det galskap? Anonymkode: 5dcad...ecb Galskap. M3n er det akkurat der du vil bo så hjelper det deg ikke at det koster 4 mill for et hus 40 min fra Oslo. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. mai 2023 #52 Del Skrevet 27. mai 2023 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Og det ville jeg aldri gjort. Heller en liten leilighet sentralt, så forstår TS veldig godt! Anonymkode: 436e4...732 Synes det bare er flaut og kjøpe et kott til den prisen 🤣🤣🤣🤣🤣 bare for å kunne gå på en kafé og bik bok liksom 😄😄 Anonymkode: 8ddc1...c7e 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. mai 2023 #53 Del Skrevet 27. mai 2023 frøkna skrev (36 minutter siden): Jeg kjøpte nylig også en leilighet i Oslo. Den kostet det samme, men har to soverom. Jeg antar da at din har en langt bedre beliggenhet i sentrum, og kanskje flott og nyoppusset. Gratulerer så mye med leiligheten! Jeg tror ikke du selger med tap med mindre du ga over en mill enn hva taksten var. Hvilken bydel kjøpte du i? 4mill kan du man få mer enn liten 1-roms.... Anonymkode: 2f8b6...1c9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. mai 2023 #54 Del Skrevet 27. mai 2023 AnonymBruker skrev (41 minutter siden): Ja den er ikke verdt noe, når du pensjonerer deg, sitter du i et hus til 2mill uti gokk, som du sikkert kommer til å slite med å få solgt.. når jeg pensjonerer meg har jeg 15mill + (brukte egenkapitalen fra leiligheten til å kjøpe et rekkehus som nå også har økt med flere millioner, nå ca verdt 9-10mill og jeg kommer til å gjøre det samme og skaffe hus om noen år).. jeg kan pensjonere meg, kjøpe en bolig som din, eller bare en fin moderne leilighet litt utenfor Oslo også leve ganske godt resten av livet med 10+mill på sparekontoen og pensjonen min. Ååå, du snakker om den høøye renten på 1-2% eller hva den nå enn var i den perioden? 😂 Ja.. jeg er fortsatt ganske sikker på at jeg tjente ganske mye mer penger på det enn jeg betalte i renter. Og nå har jeg fastrente på 3,noe. Eller ser du for deg at jeg betalte mer i renter enn 1,6mill på 5år? Idiotisk argument.. men så gir det mening at du sier slikt, når du syntes det er «galskap» fordi du sitter i en billig bolig nesten ingen vil ha. Lykke til. Anonymkode: 70083...a10 Nei, når jeg pensjonerer meg så sitter jeg og koser meg i Sør Europa fordi jeg ikke har kastet bort pengene mine på å kjøpe meg noe dyrt i Oslo. / Norge. Anonymkode: 87517...a97 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. mai 2023 #55 Del Skrevet 27. mai 2023 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Nei, når jeg pensjonerer meg så sitter jeg og koser meg i Sør Europa fordi jeg ikke har kastet bort pengene mine på å kjøpe meg noe dyrt i Oslo. / Norge. Sorry, men du kommer ikke til å råd til noe annet enn å jobbe til du stuper. Anonymkode: 38f5e...efd 7 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. mai 2023 #56 Del Skrevet 27. mai 2023 AnonymBruker skrev (46 minutter siden): Ja den er ikke verdt noe, når du pensjonerer deg, sitter du i et hus til 2mill uti gokk, som du sikkert kommer til å slite med å få solgt.. når jeg pensjonerer meg har jeg 15mill + (brukte egenkapitalen fra leiligheten til å kjøpe et rekkehus som nå også har økt med flere millioner, nå ca verdt 9-10mill og jeg kommer til å gjøre det samme og skaffe hus om noen år).. jeg kan pensjonere meg, kjøpe en bolig som din, eller bare en fin moderne leilighet litt utenfor Oslo også leve ganske godt resten av livet med 10+mill på sparekontoen og pensjonen min. Ååå, du snakker om den høøye renten på 1-2% eller hva den nå enn var i den perioden? 😂 Ja.. jeg er fortsatt ganske sikker på at jeg tjente ganske mye mer penger på det enn jeg betalte i renter. Og nå har jeg fastrente på 3,noe. Eller ser du for deg at jeg betalte mer i renter enn 1,6mill på 5år? Idiotisk argument.. men så gir det mening at du sier slikt, når du syntes det er «galskap» fordi du sitter i en billig bolig nesten ingen vil ha. Lykke til. Anonymkode: 70083...a10 Dette er realiteten. Å kjøpe hus i mer rurale strøk (som der jeg bor, selv om huset mitt er verdt dobbelt så mye som det det er snakk om her), er en elendig investering, og man kan få trøbbel når man blir gammel. For eksempel at man ikke har råd til å kjøpe seg en leilighet når man ikke ønsker eller kan bo i enebolig, slik at man blir tvunget til å fortsette å bo der, mens huset forfaller rundt en. Å spare i fond (evt cash, om man er risikoavers) er et must hvis man bor landlig til, for man får ikke noe hjelp av boligprisene. I Oslo bygger man formue gjennom å bo, på landet bruker man penger. Så jeg tipper TS har gjort noe veldig lurt! Anonymkode: 77432...f23 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. mai 2023 #57 Del Skrevet 27. mai 2023 AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Sorry, men du kommer ikke til å råd til noe annet enn å jobbe til du stuper. Anonymkode: 38f5e...efd Sorry, men jeg jobber ikke og tilbringer allerede store deler av året i sør europa. Anonymkode: 87517...a97 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. mai 2023 #58 Del Skrevet 27. mai 2023 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Dette er realiteten. Å kjøpe hus i mer rurale strøk (som der jeg bor, selv om huset mitt er verdt dobbelt så mye som det det er snakk om her), er en elendig investering, og man kan få trøbbel når man blir gammel. For eksempel at man ikke har råd til å kjøpe seg en leilighet når man ikke ønsker eller kan bo i enebolig, slik at man blir tvunget til å fortsette å bo der, mens huset forfaller rundt en. Å spare i fond (evt cash, om man er risikoavers) er et must hvis man bor landlig til, for man får ikke noe hjelp av boligprisene. I Oslo bygger man formue gjennom å bo, på landet bruker man penger. Så jeg tipper TS har gjort noe veldig lurt! Anonymkode: 77432...f23 Nei det er ikke realiteten. Det er mange leiligheter til salgs der jeg bor som koster endel mindre enn denne eneboligen det er snakk om. Anonymkode: 87517...a97 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
frøkna Skrevet 27. mai 2023 #59 Del Skrevet 27. mai 2023 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Hvilken bydel kjøpte du i? 4mill kan du man få mer enn liten 1-roms.... Anonymkode: 2f8b6...1c9 I bydel Østensjø Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. mai 2023 #60 Del Skrevet 27. mai 2023 Jeg synes det høres veldig kult ut å bo på Majorstuen i en etteroms på 32 kvm med balkong. Ville investert i en lekker seng og redd sengen pent hver dag. Kommer til å bli kjempefint. Lykke til TS Anonymkode: 2216d...2e1 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå