AnonymBruker Skrevet 27. mai 2023 #1 Skrevet 27. mai 2023 Jeg nylig kjøpt en liten leilighet i Oslo, en ett-roms. Det er ikke sovealkove, men det er plass til sengen i én del av rommet, og sofa i en annen del av rommet. Ellers er beliggenheten fin, og det er en liten balkong. Dette kostet 4 millioner. Jeg har makset lånet, og spart egenkapital i mange år for å få dette til. Nå har jeg fått kalde føtter, og er redd for at det var galskap å kjøpe leiligheten. Vil jeg tjene på den ved salg om noen år, og kunne kjøpe meg en litt større leilighet f.eks, den også i Oslo? Leiligheten er kjøpt, så det er ingen vei tilbake. Jeg må bare håpe at jeg tok rett valg. Men hva tenker dere, var det galskap? Anonymkode: 5dcad...ecb 2
AnonymBruker Skrevet 27. mai 2023 #2 Skrevet 27. mai 2023 Vanskelig å si, men så lenge du har god nok lønn til at du kan sitte på leiligheten selv hvis rente øker videre, og du ikke har planer om å selge i nærmeste fremtid men kan ha is i magen, så tror jeg det var lurt. Uansett trenger du jo et sted å bo. Fokuser på det, ikke investeringen. Anonymkode: 77432...f23 9
AnonymBruker Skrevet 27. mai 2023 #3 Skrevet 27. mai 2023 AnonymBruker skrev (45 minutter siden): Jeg nylig kjøpt en liten leilighet i Oslo, en ett-roms. Det er ikke sovealkove, men det er plass til sengen i én del av rommet, og sofa i en annen del av rommet. Ellers er beliggenheten fin, og det er en liten balkong. Dette kostet 4 millioner. Jeg har makset lånet, og spart egenkapital i mange år for å få dette til. Nå har jeg fått kalde føtter, og er redd for at det var galskap å kjøpe leiligheten. Vil jeg tjene på den ved salg om noen år, og kunne kjøpe meg en litt større leilighet f.eks, den også i Oslo? Leiligheten er kjøpt, så det er ingen vei tilbake. Jeg må bare håpe at jeg tok rett valg. Men hva tenker dere, var det galskap? Anonymkode: 5dcad...ecb Velkommen til Oslo. Jeg tror nok det var klokt gjort. Hvis du skal selge om noen år, gjelder det bare å innrede litt lekkert, f.eks med en skapseng eller andre triks som vi bruker midt i byen!! Anonymkode: 3a554...c68 7 1 3
AnonymBruker Skrevet 27. mai 2023 #4 Skrevet 27. mai 2023 4 mill for en 1-roms? Det må være en med sentral beliggenhet. Mao kommer den til å holde på prisen ihvertfall. Vanlig med anger og nerver etter kjøp. Anonymkode: 9f2aa...039 13
AnonymBruker Skrevet 27. mai 2023 #5 Skrevet 27. mai 2023 Hvis du har råd til det er det vel greit. Man kan få mye mer for pengene andre steder men vil du bo i Oslo er prisene detetter selv om en ettroms til 4 mill høres veldig mye ut? Anonymkode: b17cb...071 1
AnonymBruker Skrevet 27. mai 2023 #6 Skrevet 27. mai 2023 Hvor i Oslo er dette? Anonymkode: e146c...10f 1
AnonymBruker Skrevet 27. mai 2023 #7 Skrevet 27. mai 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Velkommen til Oslo. Jeg tror nok det var klokt gjort. Hvis du skal selge om noen år, gjelder det bare å innrede litt lekkert, f.eks med en skapseng eller andre triks som vi bruker midt i byen!! Anonymkode: 3a554...c68 Skapseng synes jeg virker ganske genialt, og det finnes også så mange fine triks! Ellers: galskap er det ikke nødvendigvis. Kan du få leid den ut noen netter mens du sover hos en venn så kan du i tillegg tjene litt på det. Anonymkode: d838a...a9d 3
AnonymBruker Skrevet 27. mai 2023 #8 Skrevet 27. mai 2023 Betalte du 4 mill for en ettroms i Oslo, har du kjøpt etter beliggenhet. Antageligvis sentralt og på populære steder som Grunerløkka eller lignende. Hvis populariteten til løkka holder seg, eller området der du har kjøpt, så er det lite sannsynlig at du taper masse penger på det, men på et eller annet tidspunkt må jo prisnivået på slike miniboliger (hybler egentlig) stoppe og nå et tak. Så kanskje du ikke tjener så mye på den, den dagen du skal selge, om markedet "dupper". Du får en 3 roms her jeg bor for under 4 mill. Oslo det også. Et kvarter med t-banen til sentrum bare. Men det er ikke bra nok for de som "MÅ bo sentralt", koste hva det koste vil. Anonymkode: 0f729...d8e 17 1
Schmuhu Skrevet 27. mai 2023 #9 Skrevet 27. mai 2023 (endret) 1 hour ago, AnonymBruker said: Dette kostet 4 millioner. Jeg har makset lånet, og spart egenkapital i mange år for å få dette til. Nå har jeg fått kalde føtter, og er redd for at det var galskap å kjøpe leiligheten. Vil jeg tjene på den ved salg om noen år, og kunne kjøpe meg en litt større leilighet f.eks, den også i Oslo? Her har du formelen. Du tar salgspris ... .. minus meglerkostnader .. minus renteutgifter for eierperioden .. minus vedlikeholdkostnader i perioden .. minus felleskostnader .. minus eventuelle andre kostnader .. minus resterende lån .. minus avdrag og egenkapital investert er da lik din gevinst / tap. Renteutgiftene er din største utgiftspost. Etterfulgt av husleie til borettslag om slik eksisterer. Har du en leilighet til 4 mill makset ut med 85% belåningsgrad på 25 år, så har du ca. en renteutgift på litt under 400k de første 3 årene, gitt dagens rentesats. For å gå i pluss må leiligheten kunne selges for mer enn 4,4 mill for å få ut avkastning etter 3 år. Tror vi at din ettromsleilighet i Oslo stiger så kraftig i løpet av 3 år? Jeg tviler. 1 hour ago, AnonymBruker said: Men hva tenker dere, var det galskap? Er du fornøyd med stedet? Funker den for deg? Hvor lenge skal du bo der? Selv om du ikke får positiv avkastning, så har du hatt mange avdrag (tvungen sparing) og dermed økt din egenkapital. Dermed er en eierposisjon fremdeles mer gunstig enn en leieposisjon da pengene brukes på formuebygging når du eier. Jeg synes personlig at det var galskap. Risikoen å ikke få solgt et så lite sted kan plutselig bli veldig reell om boligprisene knekker litt. Husk at du heller ikke alltid kan ha god timing med markedet. Livet skjer og plutselig er du i en salgposisjon der du må godkjenne skambud. Til slutt er det viktig å sitte stille i båten med sin investment. Du har tatt risikoen og nå gjelder det å nyte på godt og vondt. Lykke til med boligen. Schmuhu Endret 27. mai 2023 av Schmuhu 5 2
AnonymBruker Skrevet 27. mai 2023 #10 Skrevet 27. mai 2023 Sånn var det med meg også! Er man ikke millionær må man alle starte et sted. Gratulerer med kjøp av egen leilighet. PS: det er alltid vanlig å være "nervøs" når man kjøper/selger førstegangskjøpet. Anonymkode: 436e4...732 6 1
AnonymBruker Skrevet 27. mai 2023 #11 Skrevet 27. mai 2023 Schmuhu skrev (3 minutter siden): For å gå i pluss må leiligheten kunne selges for mer enn 4,4 mill for å få ut avkastning etter 3 år. Tror vi at din ettromsleilighet i Oslo stiger så kraftig i løpet av 3 år? Jeg tviler. La oss si at lønninger får en årlig økning på 4 % fremover. Da har vi ca 12,5 % høyere lønn om tre år. Da vil jeg si økning fra 4 til 4,4 mill (10 %) er realistisk. Anonymkode: c132b...1b6 2
AnonymBruker Skrevet 27. mai 2023 #12 Skrevet 27. mai 2023 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Sånn var det med meg også! Er man ikke millionær må man alle starte et sted. Gratulerer med kjøp av egen leilighet. PS: det er alltid vanlig å være "nervøs" når man kjøper/selger førstegangskjøpet. Anonymkode: 436e4...732 Kan få mye flott for 4 millioner om man velger seg litt bort fra Oslo sentrum. Syns virkelig ikke dette er en beskjeden start sum. Anonymkode: bc43e...5fe 7
Schmuhu Skrevet 27. mai 2023 #13 Skrevet 27. mai 2023 1 minutt siden, AnonymBruker said: La oss si at lønninger får en årlig økning på 4 % fremover. Da har vi ca 12,5 % høyere lønn om tre år. Da vil jeg si økning fra 4 til 4,4 mill (10 %) er realistisk. Anonymkode: c132b...1b6 Det er også realistisk at matinflasjonen spiser opp marginen. Bare fordi en prognose er realistisk betyr ikke at den inntreffer. Risikoen for avvik eksisterer. Lånet blir heller ikke inflasjonsjustert om en vil finpusse regnestykket. Derfor kan lange eierperioder og lån dratt i lengden være positiv i tider med høy inflasjon. Schmuhu
Agaton Skrevet 27. mai 2023 #14 Skrevet 27. mai 2023 Har vært i boligmarkedet i Oslo i mange år. Høres ut som du har kjøpt noe på Majorstuen, Frogner eller lignende. Avhengig av hvor lenge du tenker å holde på den, selvsagt - men jeg vil si dette er en lav risiko for deg. Det bygges for lite nye bygg og Oslo vokser. Men hadde nok hatt minst 3 års perspektiv på det. Vær stolt av at du kan kjøpe noe slik alene. Bra jobba! 13
AnonymBruker Skrevet 27. mai 2023 #15 Skrevet 27. mai 2023 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Kan få mye flott for 4 millioner om man velger seg litt bort fra Oslo sentrum. Syns virkelig ikke dette er en beskjeden start sum. Anonymkode: bc43e...5fe Nei, men nå er prisene (og Oslolønningene) sånn det er. Du kan ikke sammenligne det med prisene og lønningene for 15 år siden. Forstår godt at man heller vil bo sentralt og mindre, enn større og i ghetto-utkanten av Oslo. Anonymkode: 436e4...732 2
AnonymBruker Skrevet 27. mai 2023 #16 Skrevet 27. mai 2023 Agaton skrev (7 minutter siden): Har vært i boligmarkedet i Oslo i mange år. Høres ut som du har kjøpt noe på Majorstuen, Frogner eller lignende. Avhengig av hvor lenge du tenker å holde på den, selvsagt - men jeg vil si dette er en lav risiko for deg. Det bygges for lite nye bygg og Oslo vokser. Men hadde nok hatt minst 3 års perspektiv på det. Vær stolt av at du kan kjøpe noe slik alene. Bra jobba! Ja, det er på Majorstuen😊 Jeg er jo fornøyd med at jeg fikk kjøpt leilighet såpass sentralt, og jeg kommer til å ha stor glede av balkongen. Men skulle jo gjerne hatt litt større plass. Anonymkode: 5dcad...ecb 6
AnonymBruker Skrevet 27. mai 2023 #17 Skrevet 27. mai 2023 AnonymBruker skrev (45 minutter siden): Hvor i Oslo er dette? Anonymkode: e146c...10f Majorstuen. Anonymkode: 5dcad...ecb
900 Skrevet 27. mai 2023 #18 Skrevet 27. mai 2023 Den norske økonomien er på randen av kollaps. Den norske kronen går på billigsalg. Vi er sammen med USA det eneste landet i vesten med en befolkning som oppriktig tror at man kan bo seg økonomisk oppover og at dette ikke kollapser til slutt. Du kommer til å ha kjempeproblemer de neste 10å rene som står i gjeld til pipa i en økonomi som ikke er sterk nok til å vedlikeholde infrastukturen rundt eiendommer. Selg deres norske kroner før det er for sent. Kjøp Euro, Dollar og alt det som er verdt noe. Oslo kan ikke engang garantere vannforsyningene uten at befolkningen må gå på sparebluss. Og alt ligger an til å bli mye verre. Det norske folk i ferd med å våkne. De ser at de er en koloni som blir plyndret av en liten befolkning inne i Oslo. Dette kommer til å forverre situasjonen ytterligere i Oslo. Oslo kan ikke på sikt berike seg med midler utenfra og alt blir bare verre. Oslo må klare seg selv, men de har ingenting å selge annet enn dårlige leiligheter og gettoer. 1 1
Nettrollet Skrevet 27. mai 2023 #19 Skrevet 27. mai 2023 1 hour ago, 900 said: Den norske økonomien er på randen av kollaps. Den norske kronen går på billigsalg. Vi er sammen med USA det eneste landet i vesten med en befolkning som oppriktig tror at man kan bo seg økonomisk oppover og at dette ikke kollapser til slutt. Du kommer til å ha kjempeproblemer de neste 10å rene som står i gjeld til pipa i en økonomi som ikke er sterk nok til å vedlikeholde infrastukturen rundt eiendommer. Selg deres norske kroner før det er for sent. Kjøp Euro, Dollar og alt det som er verdt noe. Oslo kan ikke engang garantere vannforsyningene uten at befolkningen må gå på sparebluss. Og alt ligger an til å bli mye verre. Det norske folk i ferd med å våkne. De ser at de er en koloni som blir plyndret av en liten befolkning inne i Oslo. Dette kommer til å forverre situasjonen ytterligere i Oslo. Oslo kan ikke på sikt berike seg med midler utenfra og alt blir bare verre. Oslo må klare seg selv, men de har ingenting å selge annet enn dårlige leiligheter og gettoer. Går det bra med deg sånn ellers? 11
AnonymBruker Skrevet 27. mai 2023 #20 Skrevet 27. mai 2023 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Jeg nylig kjøpt en liten leilighet i Oslo, en ett-roms. Det er ikke sovealkove, men det er plass til sengen i én del av rommet, og sofa i en annen del av rommet. Ellers er beliggenheten fin, og det er en liten balkong. Dette kostet 4 millioner. Jeg har makset lånet, og spart egenkapital i mange år for å få dette til. Nå har jeg fått kalde føtter, og er redd for at det var galskap å kjøpe leiligheten. Vil jeg tjene på den ved salg om noen år, og kunne kjøpe meg en litt større leilighet f.eks, den også i Oslo? Leiligheten er kjøpt, så det er ingen vei tilbake. Jeg må bare håpe at jeg tok rett valg. Men hva tenker dere, var det galskap? Anonymkode: 5dcad...ecb Helt ærlig, ja hvis du kjøpte den som en investering. Selv om småleiligheter er populært så er det litt begrenset hvor mye folk er villig til å betale for en 1 roms. Den kommer nok til å gå litt opp i pris, men den helt store prisstigningen tror jeg ikke du vil få. Ofte så er det enslige som kjøper 1 roms leiligheter, og det er jo begrenset hvor mye lån man kan få med mindre man har flere millioner i egenkapital. men hvis du kjøpte den for å bo så er det jo ikke galskap, man skal jo trives der man bor 😊 Anonymkode: dd313...b58 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå