AnonymBruker Skrevet 27. mai 2023 #1 Skrevet 27. mai 2023 E10 bensin regnes visst som biodrivstoff. "E10 er mer klimavennlig enn tradisjonell, fossil bensin. Utslipp fra biodrivstoff regnes ikke som fossilt drivstoff og bidrar ikke til klimautslipp". "E10 is a biofuel made up of 90% regular unleaded and 10% ethanol – hence the E10 name" Det her høres ut som en vits. Hvis noen har mer info så lytter jeg gjerne. Anonymkode: 56879...540
AnonymBruker Skrevet 27. mai 2023 #2 Skrevet 27. mai 2023 Til folk som ikke vet: tidligere var det E5 - opptil 5% etanol. Nå er det E10 - opptil 10% etanol. Så det kan, i teorien, fortsatt være ganske nære 5%, men det regnes som biodrivstoff. Anonymkode: 56879...540 1
Maskinfører Skrevet 27. mai 2023 #3 Skrevet 27. mai 2023 (endret) Garantert ikke med våre politikere dette er nok mest sannsynligvis gjort for å ta knekken på fosilbilene fortest mulig Endret 27. mai 2023 av Maskinfører 1
AnonymBruker Skrevet 27. mai 2023 #4 Skrevet 27. mai 2023 8 minutter siden, Maskinfører said: Garantert ikke med våre politikere dette er nok mest sannsynligvis gjort for å ta knekken på fosilbilene fortest mulig Dette er EU greier. Det er en måte å nå klimamål på. De bare finner på ting så de kan si at de har gjort noe. Mange eldre motorer, som har brukt 95 oktan fram til nå, må nå bruke 98 oktan. Er det bedre? Snart vil 98 oktan også gå over til E10 og da må en haug med gamle bil- og mc-motorer endres eller så kan de ikke brukes, påhengsmotorer må byttes ut. Er det miljøvennlig? Å bytte ut ti- eller hundretusen-vis av deler og tusenvis av motorer fordi bensinen skal kunne regnes som miljøvennlig når det bare er tilsatt bittelitt mer etanol? Det er latterlig. Sorry, jeg er litt frustrert. Anonymkode: 56879...540 2
Maskinfører Skrevet 27. mai 2023 #5 Skrevet 27. mai 2023 AnonymBruker skrev (16 minutter siden): Dette er EU greier. Det er en måte å nå klimamål på. De bare finner på ting så de kan si at de har gjort noe. Mange eldre motorer, som har brukt 95 oktan fram til nå, må nå bruke 98 oktan. Er det bedre? Snart vil 98 oktan også gå over til E10 og da må en haug med gamle bil- og mc-motorer endres eller så kan de ikke brukes, påhengsmotorer må byttes ut. Er det miljøvennlig? Å bytte ut ti- eller hundretusen-vis av deler og tusenvis av motorer fordi bensinen skal kunne regnes som miljøvennlig når det bare er tilsatt bittelitt mer etanol? Det er latterlig. Sorry, jeg er litt frustrert. Anonymkode: 56879...540 EU greier ja 🙁 nei det er fullstendig sløsing med ressurser og kvitte seg med det som funker det er omvendt miljøvern det der slik 🙁🙁 1
AnonymBruker Skrevet 27. mai 2023 #6 Skrevet 27. mai 2023 AnonymBruker skrev (54 minutter siden): Dette er EU greier. Det er en måte å nå klimamål på. De bare finner på ting så de kan si at de har gjort noe. Mange eldre motorer, som har brukt 95 oktan fram til nå, må nå bruke 98 oktan. Er det bedre? Snart vil 98 oktan også gå over til E10 og da må en haug med gamle bil- og mc-motorer endres eller så kan de ikke brukes, påhengsmotorer må byttes ut. Er det miljøvennlig? Å bytte ut ti- eller hundretusen-vis av deler og tusenvis av motorer fordi bensinen skal kunne regnes som miljøvennlig når det bare er tilsatt bittelitt mer etanol? Det er latterlig. Sorry, jeg er litt frustrert. Anonymkode: 56879...540 Bortsett fra at det ikke er helt sant da. Så og si alt av motorer fungerer helt fint med E10. Selv her i US of A er E10 å regne som "vanlig bensin". Mer enn 95% av bensinen som selges her er E10 eller høyere. Forbruket øker imidlertid noe når man øker etanolinnholdet, så netto effekt på miljøet må jo være heller minimal. Anonymkode: 316df...462
AnonymBruker Skrevet 27. mai 2023 #7 Skrevet 27. mai 2023 40 minutter siden, AnonymBruker said: Bortsett fra at det ikke er helt sant da. Så og si alt av motorer fungerer helt fint med E10. Selv her i US of A er E10 å regne som "vanlig bensin". Mer enn 95% av bensinen som selges her er E10 eller høyere. Forbruket øker imidlertid noe når man øker etanolinnholdet, så netto effekt på miljøet må jo være heller minimal. Anonymkode: 316df...462 De aller fleste motorer som tåler 95 oktan kan kjøre på E10. Og så lenge man kjører jevnlig så går det nok bra. Problemet er bl.a. pakninger og slanger når dette blir stående. Etanolen tørker ut gummien og ødelegger gummipakninger og får slanger til å sprekke. Nyere motorer bruker mer plastikk og da er det ikke et problem. Anonymkode: 56879...540 1
AnonymBruker Skrevet 27. mai 2023 #8 Skrevet 27. mai 2023 Tull og tøys fra politikere som tror dem skal redde klden. Anonymkode: 0fee6...425
AnonymBruker Skrevet 27. mai 2023 #9 Skrevet 27. mai 2023 Idiotisk spørsmål. Du sparer 10% fossile brennstoffer hver gang, så det er et skritt i riktig retning. Men det er fortsatt 90% fossilt. Om du røyker 10% mindre, har du da sluttet å røyke? Anonymkode: 5a536...23b 1
AnonymBruker Skrevet 27. mai 2023 #10 Skrevet 27. mai 2023 Nei, vi sparer rundt 5%. Den gamle, E5, var på opptil 5% bioetanol. Den nye bensinen, E10, er på opptil 10% bioetanol. Nøkkelordet her er opptil. Men jeg er enig i det du sier. Er bioetanolen som brukes bærekraftig? Ja. Drivkraft Norges medlemmer har erklært at alt biodrivstoff de kjøper inn, deriblant bioetanol, oppfyller EUs bærekraftskriterier. https://www.drivkraftnorge.no/e10/#part4 Og E10 bensin regnes som biodrivstoff. Så veldig enkelt forklart, bensin har nå ikke klima avtrykk. Det er bare en dårlig grunn til at noen skal late som de har gjort noe for miljøet. Selv om mange hundre påhengsmotorer snart må byttes ut bare i Norge. (sorry, jeg klarte ikke å få den blå teksten mindre) Anonymkode: 56879...540
Snok1 Skrevet 27. mai 2023 #11 Skrevet 27. mai 2023 Maskinfører skrev (8 timer siden): Garantert ikke med våre politikere dette er nok mest sannsynligvis gjort for å ta knekken på fosilbilene fortest mulig Nei, dette er innført for å redusere karbonavtrykket til fossilbiler som da altså bidrar til å holde de ingen lenge enn dersom bare gikk på bensin,
AnonymBruker Skrevet 27. mai 2023 #12 Skrevet 27. mai 2023 Jeg vil at folk skal vite om dette. Det har gått litt under radaren. Det er garantert noe her som jeg ikke vet om og som kan argumenteres og krangles imot, men slik som jeg tolker det så er ikke utslipp fra bensinbiler og motorsykler et klimaproblem lenger med tanke på de nye reglene. Så lenge de kjører på E10 bensin, som kategoriseres som biodrivstoff, så har de ikke klima avtrykk. Anonymkode: 56879...540
Maskinfører Skrevet 27. mai 2023 #13 Skrevet 27. mai 2023 Snok1 skrev (5 timer siden): Nei, dette er innført for å redusere karbonavtrykket til fossilbiler som da altså bidrar til å holde de ingen lenge enn dersom bare gikk på bensin, NAF sier at bilene vil havarere av dette så det er jo noe i det jeg sier vel ? ta knekken på fosilbilen fortest mulig
Andro Skrevet 27. mai 2023 #14 Skrevet 27. mai 2023 Ingen forbruksvare er klimanøytral med mindre man er jævlig kreativ til å regne. At E10 er mer miljøvennlig enn fossilt drivstoff er utvilsomt, men det har både med utvinning og avgasser å gjøre. Eldre biler tåler ikke den type drivstoff. Nyere motorer takler det. Rask utskifting av bilparken er heller ikke klimavennlig, slik jeg ser det. Å bruke opp ting som eksisterer sparer miljøet for produksjonsbelastning, selv om drivstoffet er ugunstig. Og så får vi skaffe bedre biler etter hvert som vi skroter og fornyer. Neste gang kan det være at t.o.m. jeg slår til med elbil, men jeg håper å ha den bilen jeg har nå noen år til.
AnonymBruker Skrevet 27. mai 2023 #15 Skrevet 27. mai 2023 Sitat Og E10 bensin regnes som biodrivstoff. Så veldig enkelt forklart, bensin har nå ikke klima avtrykk. Neimen det stemmer jo bare ikke. Ingen påstår noe slikt. Den bioetanolandelen blir omtalt slik, men ikke bensinen eller det ferdige produktet. Anonymkode: 5a536...23b
AnonymBruker Skrevet 27. mai 2023 #16 Skrevet 27. mai 2023 32 minutter siden, AnonymBruker said: Neimen det stemmer jo bare ikke. Ingen påstår noe slikt. Den bioetanolandelen blir omtalt slik, men ikke bensinen eller det ferdige produktet. Anonymkode: 5a536...23b Det er nettopp det som blir påstått. Når bensinen har så og så mye bioetanol så anses det som biodrivstoff. Kom gjerne med kilder som sier noe annet. Jeg håper jeg har misforstått og at dette ikke er så dumt som det høres ut som. Jeg skal absolutt ikke krangle på at jeg har rett, og jeg har skrevet at det sikkert er noe jeg ikke forstår, har misforstått eller ikke har fått med meg, og jeg håper virkelig det er tilfelle. Anonymkode: 56879...540
AnonymBruker Skrevet 27. mai 2023 #17 Skrevet 27. mai 2023 Maskinfører skrev (15 timer siden): Garantert ikke med våre politikere dette er nok mest sannsynligvis gjort for å ta knekken på fosilbilene fortest mulig Ja, jeg har bil fra 2008 og den kan ikke fylles med dette. Var kun for biler fra 2012 og oppover. Anonymkode: 993cf...da5 2
Maskinfører Skrevet 27. mai 2023 #18 Skrevet 27. mai 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Ja, jeg har bil fra 2008 og den kan ikke fylles med dette. Var kun for biler fra 2012 og oppover. Anonymkode: 993cf...da5 Ja det er trist at de gjør alt for å ødelegge bilene til folk
AnonymBruker Skrevet 27. mai 2023 #19 Skrevet 27. mai 2023 6 minutter siden, AnonymBruker said: Ja, jeg har bil fra 2008 og den kan ikke fylles med dette. Var kun for biler fra 2012 og oppover. Anonymkode: 993cf...da5 Hvilket bilmerke er det? Anonymkode: 56879...540
AnonymBruker Skrevet 28. mai 2023 #20 Skrevet 28. mai 2023 AnonymBruker skrev (18 timer siden): Ja, jeg har bil fra 2008 og den kan ikke fylles med dette. Var kun for biler fra 2012 og oppover. Anonymkode: 993cf...da5 Alle Volvoer tilbake til 1966 tåler dette. Anonymkode: 5a536...23b
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå