AnonymBruker Skrevet 26. mai 2023 #1 Skrevet 26. mai 2023 Barnet er 5 år og har feber og sterke smerter i halsen pga kraftig halsbetennelse. Av samme grunn klarer hun nesten ikke svelge og klarer ikke å få i seg mikstur eller smeltetablett. Forsøkt med sprøyte bak i svelget, men da brekker hun seg. Noe som fører til ytterligere sterke smerter. Hun nekter å ta i mot stikkpille og gjør kraftig motstand mot dette, men jeg gjorde det likevel med tvang etter rådgiving fra spl hos legevakten, fordi det var hennes eget beste. Hun ble mye bedre etterpå og vi fikk i henne litt væske og næring. Er likevel usikker på om jeg klarer å gjennomføre dette igjen. Hva synes dere er mest riktig av meg å gjøre her? Hva ville dere gjort?. Anonymkode: 4a951...c35
AnonymBruker Skrevet 26. mai 2023 #2 Skrevet 26. mai 2023 Prate med henne og forklare nå når hun er i bedre. Anonymkode: 4777c...002 9
AnonymBruker Skrevet 26. mai 2023 #3 Skrevet 26. mai 2023 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Barnet er 5 år og har feber og sterke smerter i halsen pga kraftig halsbetennelse. Av samme grunn klarer hun nesten ikke svelge og klarer ikke å få i seg mikstur eller smeltetablett. Forsøkt med sprøyte bak i svelget, men da brekker hun seg. Noe som fører til ytterligere sterke smerter. Hun nekter å ta i mot stikkpille og gjør kraftig motstand mot dette, men jeg gjorde det likevel med tvang etter rådgiving fra spl hos legevakten, fordi det var hennes eget beste. Hun ble mye bedre etterpå og vi fikk i henne litt væske og næring. Er likevel usikker på om jeg klarer å gjennomføre dette igjen. Hva synes dere er mest riktig av meg å gjøre her? Hva ville dere gjort?. Anonymkode: 4a951...c35 Snakke med barnet først og fremst… men får hun antibiotika ? Hvis hun har kraftig halsbetennelse 👀 Anonymkode: 92300...29b 1
AnonymBruker Skrevet 27. mai 2023 #4 Skrevet 27. mai 2023 Jeg hadde ikke gjort det med tvang. Heller prøve smeltetablett eller mikstur og håpe at hun får i seg noe. Sluttet med stikkpiller før den alderen på mine barn da de opplevde det traumatisk. Anonymkode: 19336...328 2
AnonymBruker Skrevet 27. mai 2023 #5 Skrevet 27. mai 2023 Barn er ikke i stand til å forstå konsekvensen av sine handlinger, så er det ikke mulig å få i henne paracet på annen måte så hadde jeg gitt stikkpille med tvang ja. Så snart hun er bedre kan hun slippe. Anonymkode: 8b8ea...6c6 24 1 5
AnonymBruker Skrevet 27. mai 2023 #6 Skrevet 27. mai 2023 Jeg har og hadde gjort det igjen, hvis det er for barnets beste. Anonymkode: caa01...6c9 14 5
Nuttery Skrevet 27. mai 2023 #7 Skrevet 27. mai 2023 Uten tvil, jeg prøver ikke å prate fornuft med en sint grevling. 23 1
Okidokisjokioki Skrevet 27. mai 2023 #8 Skrevet 27. mai 2023 Vanskelig når jeg ikke har vært i situasjonen selv, men ville nok ha gått til legevakten og fått noe hjelp der før jeg tvang en pille opp endetarmen. Det blir for overgripende i mine tanker. 2 1
AnonymBruker Skrevet 27. mai 2023 #9 Skrevet 27. mai 2023 Nei, ikke med tvang. Det er ikke farlig å ha vondt. Men jeg hadde snakket med barnet og funnet en løsning for hvordan få henne til å slappe av ved en evt stikkpille. Om hun ligger på siden, kanskje se på en skjerm for distraksjon, også puste ut akkurat når stikkpillen settes, vil det hjelpe på. Men som andre her også skriver, så er det mulig med flytende smertestillende også. https://www.boots.no/paracet-mikstur-24mg-ml-60-ml-106383 Slutta med stikkpille så snart barnet sa at det ikke var greit. Nå har hun fått tarmsykdom, og da har jeg måtte gi henne medisin rektalt. Da måtte vi finne løsning slik at det ble så 'bra' som det kunne for henne. Med tvang blir det bare verre og verre. Anonymkode: 3e61f...f1f
bolla92 Skrevet 27. mai 2023 #10 Skrevet 27. mai 2023 Det hadde jeg prøvd å unngå. Får hun i seg væske?
AnonymBruker Skrevet 27. mai 2023 #11 Skrevet 27. mai 2023 Okidokisjokioki skrev (11 minutter siden): Vanskelig når jeg ikke har vært i situasjonen selv, men ville nok ha gått til legevakten og fått noe hjelp der før jeg tvang en pille opp endetarmen. Det blir for overgripende i mine tanker. Og hva tenker du legevakten skal bidra med her? Det er ikke overgrep å gi barnet smertestillende og feber nedsettende så hun får i seg væske og medisin, det er overgrep å la være. Anonymkode: 8b8ea...6c6 16 1 6
Million Skrevet 27. mai 2023 #12 Skrevet 27. mai 2023 AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Nei, ikke med tvang. Det er ikke farlig å ha vondt. Anonymkode: 3e61f...f1f Men det er farlig å få for høy feber. Halsbetennelse kan gi svært høy feber hos barn, og det er farlig for hjernen. Kan også føre til bevisstløshet og krampeanfall om feberen får stige uten kontroll. Jeg hadde gitt Paracet etter å først ha forklart rolig at det MÅ til, for det er en medisin som gjør at hun da blir mye bedre. 14
Kaisada Skrevet 27. mai 2023 #13 Skrevet 27. mai 2023 AnonymBruker skrev (9 timer siden): Barnet er 5 år og har feber og sterke smerter i halsen pga kraftig halsbetennelse. Av samme grunn klarer hun nesten ikke svelge og klarer ikke å få i seg mikstur eller smeltetablett. Forsøkt med sprøyte bak i svelget, men da brekker hun seg. Noe som fører til ytterligere sterke smerter. Hun nekter å ta i mot stikkpille og gjør kraftig motstand mot dette, men jeg gjorde det likevel med tvang etter rådgiving fra spl hos legevakten, fordi det var hennes eget beste. Hun ble mye bedre etterpå og vi fikk i henne litt væske og næring. Er likevel usikker på om jeg klarer å gjennomføre dette igjen. Hva synes dere er mest riktig av meg å gjøre her? Hva ville dere gjort?. Anonymkode: 4a951...c35 Hun kan gjøres medansvarlig ved vennlig og støttende prat. Har hun en bamse eller dokke som du kan vise hva du skal gjøre, eller som hun kan gjøre på dokka/bamsen selv, for bamsen har jo også kjempevondt i halsen😅❤️ Og at halsen gjør vondt nå, men denne pillen kan ta vekk mye av smerten så hun kanskje kan klare å spise en is etterpå...😃 La henne prøve selv så det slipper å bli en tvangssituasjon som låser alt og gjør vondt for mor og barn. Lykke til❤️❤️❤️og god bedring lille venn❤️🙏 1
AnonymBruker Skrevet 27. mai 2023 #14 Skrevet 27. mai 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg hadde ikke gjort det med tvang. Heller prøve smeltetablett eller mikstur og håpe at hun får i seg noe. Sluttet med stikkpiller før den alderen på mine barn da de opplevde det traumatisk. Anonymkode: 19336...328 Leste du HI? Anonymkode: 34def...e4d 5 1
AnonymBruker Skrevet 27. mai 2023 #15 Skrevet 27. mai 2023 I deres tilfelle, så ja - som siste utvei. Hadde snakket med henne i dag om at du ikke ønsket å gjøre noe så hun fikk vondt - men veldig mye feber kan være farlig for kroppen og gi enda mer vondt. Så derfor puttet du medisin inn, selv om du vet at hun ikke ville. Hun merket kanskje selv at kroppen slappet litt bedre av etterpå, så om dere kan avtale at hun forsøker å slappe av når neste skal settes? Den skal tas X ganger daglig, og du gir beskjed 15 min før. Så kan hun selv bestemme om hun vil være på badet, i senga, se på iPad osv. Og fordi hun trenger medisinen så må du dessverre tvinge tilslutt, men du har skikkelig ikke lyst fordi hverken du eller hun liker det. Så du vil gjerne at dere kan samarbeide om det. Og forklare at grunnen til at den må i rumpa nå, er fordi halsen er for vond til å svelge mikstur osv. Men ang det: om hun ikke får i seg væske blir hun jo dehydrert og bør sjekkes på legevakt. Anonymkode: 34def...e4d 1
Eva-Lena Skrevet 27. mai 2023 #16 Skrevet 27. mai 2023 Enkelte ting skal ikke barn selv få bestemme. Deriblant nødvendig medisinering. Si at hun må ha den medisinen i rumpa og at hun da vil føle seg litt bedre. Har selv hatt to barn og de måtte bare pent legge seg over fanget mitt så de fikk stikkpille. Hva skulle du gjort om lege skrev resept på stikkpiller som hun måtte ta? Skulle du droppet det fordi barnet ikke vil? 7 1 3
AnonymBruker Skrevet 27. mai 2023 #17 Skrevet 27. mai 2023 Hedvig Montgomery har skrevet en fin artikkel som heter "Noen ganger er det nødvendig med tvang". Jeg anbefaler å lese den, og særlig synes jeg det er to viktige poeng: 1: ikke dra ut medisineringen i tid, og forklar underveis: "Det er begrenset hvor mye du kan formidle til en treåring i forkant, men å vise frem og forklare mens du gir medisinen, skaper trygghet. Og enda viktigere er trøsten og beroligelsen etterpå. Bruk heller tiden på det, enn på å trekke det ut i forkant." 2: snakk om det etterpå "Når medisineringen er overstått – ikke bare glem det hele. For kroppen husker. Så la barnet få snakke om det, og enda viktigere, leke det. Doktorsett og legefrakk bør inn i lekekassen. For barn bruker lek som terapi, og barn fra fire år og oppover trenger i tillegg å høre fortellinger om sykehus, om at det er mange andre som må ta medisiner og tester som også er redde; om at det kan gjøre vondt, men at det går bra likevel. Disse fortellingene kan virke litt overpedagogiske og unødvendige for barn som ikke er i situasjonen, men når de er der, er de gull verdt. Ta en tur på biblioteket, de har utvalget!" https://www.aftenposten.no/amagasinet/i/pQl37E/noen-ganger-er-det-noedvendig-med-tvang Anonymkode: ceb53...b83 8 1
AnonymBruker Skrevet 27. mai 2023 #18 Skrevet 27. mai 2023 Vi har gjort det noen få ganger, når det virkelig var nødvendig. Vi har en 4åring som vi har snakket om medisiner i fredstid. Han liker ikke stikkpiller og vil ha smelte-Paracet. Sånn flytende har vi gitt opp, umulig å få i dem.. Anonymkode: 7854c...996
AnonymBruker Skrevet 27. mai 2023 #19 Skrevet 27. mai 2023 Det er noe svært forstyrrende med dere som sammenligner nødvendig medisin med overgrep... Anonymkode: bae58...cd2 13 1 7
AnonymBruker Skrevet 27. mai 2023 #20 Skrevet 27. mai 2023 Nei, det hadde jeg ikke gjort. Hadde heller gitt brusetablett. Anonymkode: cfa1e...757
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå