Gå til innhold

Har lyst på en liten kattepus..

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er det fødte hundemennesket, men ut ifra livssituasjon (tid, plass o.l) tenker jeg nå på å skaffe meg en skjønn kattepus istede..

Har aldri hatt katt før, så her kommer spørsmåla:

- Hva trenger man av utstyr når man skal ha en katte i hus?

- Bør jeg ha en hunn eller en hann?

- Bør de steriliseres?

- Ca. utgifter i mnd på kattestell?

- Hvor ofte må man til dyrlegen, altså om en katt skal ha faste vaksiner slik en valp skal ha?

- Kan de være alene hjemme etter en dag eller to i det nye hjemmet?

- Når kan de få ut alene (jeg bor landlig til..)?

Håper på gode tips fra dere katte-elskere der ute :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

katter trenger ikke så mye utstyr som en hund gjør.

to skåler (mat og vann), en kasse til sand og et par leker (selv om de leker med det de måtte finne, hold tråder borte for det spiser de)

hunn eller hann er vel etter hva du selv vil, kastrerte hannkatter trenger (helst) spesiellt fòr, de har større risiko for nyrestein.

ring dyrelegen for spørsmål om vaksiner, om det er risiko for kattepest og influensa etc.

de bør helst ikke tas fra mora før de er 12 uker, da har de lært seg alt om stell etc fra mamman sin. de bør vel helst ikke være alene de første dagene, de er jo bare en liten kattunge.

de bør ikke få gå ut alene før de er ca 6-8 mnd for da har de fått retningssansen utviklet godt nok, slik at de ikke roter seg bort.

og ja, de bør steriliseres, uansett kjønn, for å forhindre kattunger og smitte. og de blir tidlig kjønnsmodne (fra 6 mnd og oppover) så de bør steriliseres før de slipper ut alene.

Skrevet

glemte klorebrett, det er bra for klørne, velg et som står eller skrus fast i veggen slik at de kan streeekke seg.

Gjest feliscatus
Skrevet
Jeg er det fødte hundemennesket, men ut ifra livssituasjon (tid, plass o.l) tenker jeg nå på å skaffe meg en skjønn kattepus istede..

Har aldri hatt katt før, så her kommer spørsmåla:

- Hva trenger man av utstyr når man skal ha en katte i hus?

Det er allerede nevnt bra her. I tillegg må man ha et transportbur. Lurt å alltid ha det stående framme, så katten vender seg til det og ikke bare forbinder det med dyrlegebesøk.

- Bør jeg ha en hunn eller en hann?

Spiller ingen rolle, siden du skal kastrere katten. Det er riktig at kastrerte katter er utsatt for urinstein (FLUTD), men det er ikek nødvendigvis nødvendig med spesialfor. Det viktigste er at de ikke blir overvektige. Kjøp for hos veterinær eller i dyrebutikk.

- Bør de steriliseres?

De bør ikke bare steriliseres, men også kastreres. Da fjernes all hormonproduksjon.Det er altfor mange uønskede kattunger her i landet til at du skal begynne å produsere enda flere. Det finnes p-piller til katt, men de er veldig kreftfremkallende og ikke 100% sikre. En kastrert er mindre utsatt for sykdommer, streifer mindre, blir ikke like ofte skadet i slosskamper og opplever generelt mindre stress pga fravær av hormoner. En kastrert katt har mye større sannsynelighet for å bli eldre enn en ukastrert katt.

- Ca. utgifter i mnd på kattestell?

De faste utgiftene vil stort sett være mat og kattesand. Kjøp store sekker med kvalitetskattemat i dyrebutikk, så sparer du mye i forhold til å kjøpe små poser. Å kjøpe mat på dagligvarebutikk vil jeg fraråde, siden det inneholder så mye salter som ikke er sunt for katten. Hvor mye penger du bruker på kattesand kommer jo an på hvor mye katten etterhvert går ute i stedet inne på kassa. Men et par hundre kroner i måneder er vel ikke urimelig å måtte påregne.

I tillegg er det de uforutsette utgiftene, sørlig veterinørutgifter. Og disse kan bli svært store hvis katten først blir syk. Hvis du er avhengig av forutsette utgifter vil jeg anbefale deg å forsikre katten. Koster ved en 500 kr i året vil jeg tro.

- Hvor ofte må man til dyrlegen, altså om en katt skal ha faste vaksiner slik en valp skal ha?

For å kunne forsikre katten må katten vaksineres. I tillegg er sykdommene man vaksinerer mot dødelige virussykdommer, så man bør altså vaksinere. Selv innekatter bør vaksineres. Man vaksinerer første gang ved 12 uker, noen veterinærer krever revaksinering ved 16 uker. Kattunger skal aldri skilles fra mora før de er 12 uker gamle. Deretter er det revaksinering en gang i året. Da får man samtidig en helsesjekk av katten. Vaksinen er egentlig virksom i 2 år, men det vanlige er å ta vaksinen årlig.

- Kan de være alene hjemme etter en dag eller to i det nye hjemmet?

hvis du får deg en kattunge, bør den ikke være hjemme alene mer enn 3-4 timer før den er blitt større (5-6 mnd gammel). Kattunger er som små babyer. De er veldig kontaktsøkende, og kan ikke stenges inne alene en hel arbeidsdag. Det er veldig viktig at de får mye menneskekontakt den første tida for å utvikle seg til harmoniske kjæledyr. Løsningen for mange som vil ha kattunge, men som har full arbeidsdag er faktisk å få seg to kattunger som kan holde hverandre med selskap. det er faktisk mindre arbeid med to kattunger, siden de aktiviserer hverandre og du kan være lenger borte fra dem. Det er imidlertid mulig å få tak i en voksen katt, da slipper du problemet med at den skal være alene hjemme. En voksen katt må holdes inne i minst en måneds tid, deretter kan den slippes ut.

- Når kan de få ut alene (jeg bor landlig til..)?

Håper på gode tips fra dere katte-elskere der ute :)

Katter bør ikke få gå fritt ute uten at de er kastrert. Dvs at du bør kastrere katten ved 6 mnd alder, for deretter begynne å vende katten til å være ute. Katter kan bli kjønnsmodne svært tidlig, og det gjelder at de ikk får kontakt med andre ukastrerte katter mens de er kjønnsmodne:hunnkattene kan bli drektige i ung alder, og hannkattene kan begynne og sloss og markere. Min hannkatt ble kjønnsmoden allerede 5 mnd gammel, kastrerte han rett etterpå.

Siden du aldri har hatt katt før, vil jeg advare deg mot at det er veldig mye arbied med en kattunge. En ting er at du ikke kan la den være særlig mye alene, med mindre du velger å få deg to stk. Det er like mye arbeid med en kattunge som en valp, men på en annen måte. Kattungen blir jo levert renslig, men krever enormt av aktivisering, både sent og tidlig. Jeg fikk meg to kattunger, og de begynte å gallopere rundt her svært tidlig på morgenen, og holdt på svært sent med lekinga. Katter er skumringsdyr, så de holder gjerne på med leking, når vi mennesker liker å sove. Selv om jeg har hatt kattunge før, hadde jeg glemt hvor enormt mye energi det er i sånne små nøster. Hadde ikke like god nattesøvn i perioden da kattene mine var små, men ble vekket av to katter som lekte inne i dynetrekket. Dessuten må den lære grensesetting, men du må for all del ikke prøve å lære en katt oppdragelse ved å kjefte på den slik man gjør i gammeldags hundeoppdragelse. Nå har klikkertrening (positiv forsterkning) blirr mer utbredt i hundemiljøet også, så slike prinsipper er mer egnet på katter. Å kjefte på en katt som har gjort fra seg utenfor kassa vil feks kunne gjøre situasjonen verre, siden rensligheten til katter er instinktiv.

Hvis du heller velger en voksen katt vil du slippe denne slitsomme kattungetiden som tar så mye tid og energi. En voksen katt derimot har en ferdig utviklet personlighet og du vet hva slags katt du får når du velger den. En kattunge derimot kan utvikle seg i mange ulike retninger. Dessuten kan du tidligere slippe den ut på egen hånd. En voksen katt vil du få kjøpe på dyrebeskyttelsen eller FOD ferdig vaksinert og kastrert.

Men det er nok av kattunger å få tak i, så hvis det er det du vil ha så får du tak i det også. Men hvis du tror det er så mye mindre arbeid med en kattunge enn med en valp tror jeg du vil bli overrasket over hvor mye en kattunge faktisk krever.

Lykke til med valget ditt

:)

Skrevet

Katter krever like mye kos og oppmerksomhet som hunder, men de krever ikke turer flere ganger om dagen. De trenger stimulans både fysisk og psykisk, så lek, kos, lydighetstrening, jakt (kan også jakte på leker inne) er viktig. Ikke alle katter er like flinke til å aktivisere seg selv, og da må vi tobeinte hjelpe til, det er jo ofte kjedelig å leke alene.

Innekatter har stort sett alltid godt av å være to, til selskap og lek. Økonomisk er det ikke så ille stor forskjell på en eller to, men litt.

Skal man reise bort er det best for katten å være med, være hjemme med pass eller bli passet hos noen. Om de er hjemme kan de vøre alene et par dager, men det beste er om noen kan stikke innom for å mate, kose og rense kassen hver dag. Katter blir ensomme de også. Og en katt som kjeder seg kan finne på mye rart, og ikke alt er like morsomt å komme hjem til.

Kastrering er det beste for katten om du ikke skal drive oppdrett. En fertil hannkatt har ofte stort markeringsbehov, og kan også gjøre dette inne. Mange hanner drar også ut på tur, for å få større territorium og for å finne løpetidskatter. Mange av disse kommer aldri hjem igjen. Hunner med gjentatte løpetider uten kattunger (som når de går på p-piller) har store sjanser for å utvikle infeksjoner og kreft i livmoren (sistnevnte er også sterkt utsatt ved bruk av p-piller/sprøyte). Uplanlagte og uønskede kull er et problem i Norge, og mange små blir avlivet hver uke eller går ville ute.

Utekatter bør, som andre sier, ikke slippes ut på egenhånd før i 8 mndrs alderen. Men, de kan godt få oppleve å være ute, enten i bånd eller sammen med deg i hagen. Viktig å huske på er at på utekatter så har man mindre kontroll, særlig om de vennes fra å gå på do inne, hvor man kan holde øye med avføring for å oppdage sykdom. De er også mer utsatt for smitte og bør derfor vaksineres. Ormkurer virker ikke prevantivt og for mye bruk kan føre til at orm blir motstandsdyktige. Men, har du mistanke om orm, så er det bedre å gi for mange ormkurer enn for få, husk å gi riktig dose.

Ellers vil jeg si, etter erfaring med både hund og katt, at det er mye mer kos og mindre arbeid med katt enn med hund. Og jeg foretrekker å late meg med katten i senga både morgen og kveld fremfor å måtte gå ut med hunden. ;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...