AnonymBruker Skrevet 26. mai 2023 #1 Skrevet 26. mai 2023 Dette er sikkert et dumt spørsmål- men sønnen vår på 10 år bruker briller med styrke +4 på ene øyet og +4,5 på andre. Vi er på hytta og brillene forsvant i vannet på fisketur. Vi kommer oss ikke til brillebutikken for å kjøpe nye før til uka men etter et kjapt google søk ser jeg at f eks Clas Olsson har lesebriller i styrke +4. Kan vi bruke det som en nødløsning de neste dagene tro? Anonymkode: d2fa0...50e
AnonymBruker Skrevet 26. mai 2023 #2 Skrevet 26. mai 2023 Ikke for å være ekkel men har dere ikke reservebriller? Et barn kan ødelegge eller miste briller så lett som bare det.. Mange optikere tilbyr gratis brille nummer to til barn. Ser for dere at barnet for en ball ansiktet i gymtimen, har dere ikke en backup plan når brillene knekker? Anonymkode: 076b7...ffc 4 2
AnonymBruker Skrevet 26. mai 2023 #3 Skrevet 26. mai 2023 Ja, de kan brukes. Kjøp helst 4,5 om dere finner det. Litt korrigering er bedre enn ingen. Anonymkode: b088c...a6b 4
AnonymBruker Skrevet 27. mai 2023 #4 Skrevet 27. mai 2023 Jeg har riktignok minus-øyne, men jeg får kjempevondt i øynene av slike billigbriller. Jeg forstår at dere ikke har noe annet godt alternativ, men vær obs, og kanskje legg opp helga deretter. Anonymkode: 3527f...096 1
AnonymBruker Skrevet 27. mai 2023 #5 Skrevet 27. mai 2023 Finnes det en dykkerklubb i nærheten av der dere er? Kanskje du kan spørre der om noen kunne tatt et dykk og se om de fant de? Anonymkode: 89b46...563 1
AnonymBruker Skrevet 27. mai 2023 #6 Skrevet 27. mai 2023 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Jeg har riktignok minus-øyne, men jeg får kjempevondt i øynene av slike billigbriller. Jeg forstår at dere ikke har noe annet godt alternativ, men vær obs, og kanskje legg opp helga deretter. Anonymkode: 3527f...096 Takk for svar. Litt slike erfaringer jeg var ute etter. Han klarer seg nok greit uten briller de neste dagene, men hadde vært greit å ha et alternativ når han leser/ser på tv osv Anonymkode: d2fa0...50e
AnonymBruker Skrevet 27. mai 2023 #7 Skrevet 27. mai 2023 For meg hadde dette vært en akuttsituasjon. Jeg hadde stått på døren hos optikeren det minuttet de åpnet døren, uansett hvor langt jeg hadde måttet kjøre for å kommedit, Jeg klarer meg ikke en dag uten briller, da får jeg enormt hodepine og ubehag. Jeg synes det er dårlig gjort av dere å for ente at et barn skal klare seg uten briller i mange dager. Anonymkode: e8c07...7ff 5
AnonymBruker Skrevet 27. mai 2023 #8 Skrevet 27. mai 2023 Høres akutt ut, kan være en ide å ringe amk Eller stikke på clas ohlson/biltema. Eller andre optikere som har åpent en lørdag Anonymkode: 13ac1...6f9
AnonymBruker Skrevet 27. mai 2023 #9 Skrevet 27. mai 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Takk for svar. Litt slike erfaringer jeg var ute etter. Han klarer seg nok greit uten briller de neste dagene, men hadde vært greit å ha et alternativ når han leser/ser på tv osv Anonymkode: d2fa0...50e Jeg har brukt sånne billige, merker ingen forskjell. Anonymkode: 15715...56c 3
AnonymBruker Skrevet 27. mai 2023 #10 Skrevet 27. mai 2023 Selv hos optiker så er jo nye briller ikke noe en får på dagen. Veldig rart dere ikke har et par reservebriller til et barn som ser såpass dårlig. Anbefaler virkelig å skaffe det, nå som dere likevel må bestille nye. Ring optikeren dere bruker, om de har synstest registrert, så vet de også hvilke glass og ramme han hadde. Da kan de ta imot bestillingen alt idag, så han kan få ny brille kjappere. Og ja - han kan bruke en billigbrille som nødløsning. Kjøp med i både 4 +, 4,25 + og 4,5 + og la han prøve hva som kjennes mest behagelig. Anonymkode: 29ecd...10b 3
AnonymBruker Skrevet 27. mai 2023 #11 Skrevet 27. mai 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): For meg hadde dette vært en akuttsituasjon. Jeg hadde stått på døren hos optikeren det minuttet de åpnet døren, uansett hvor langt jeg hadde måttet kjøre for å kommedit, Jeg klarer meg ikke en dag uten briller, da får jeg enormt hodepine og ubehag. Jeg synes det er dårlig gjort av dere å for ente at et barn skal klare seg uten briller i mange dager. Anonymkode: e8c07...7ff Her tar det ca en uke å vente på nye briller. Da er det vel hjemme fra hytta igjen. Har dessverre ikke et råd å komme med, men synes det er så unødvendig med besserwisssere som bare må påpeke at "hva, har dere ikke reservebrille" Sansynligvis har de det, men de ligger vel igjen hjemme. Det har skjedd oss også. Det er ikke optimalt, men det hender at folk glemmer ting. Men de perfekte folka som henger på KG glemmer jo aldri noe så viktig så klart. 🤭 Anonymkode: d0517...dd4 5
AnonymBruker Skrevet 27. mai 2023 #12 Skrevet 27. mai 2023 Har barn i samme alder med briller (og samme styrke også faktisk). Han kan lett mlste/knekke både reservebrillen og de vanlig brillene rett etter hverandre, så hva er poenget med sånne kommentarer, folkens? Anonymkode: 9d5ae...eb2 3
AnonymBruker Skrevet 27. mai 2023 #13 Skrevet 27. mai 2023 Så lurt tips med sånne billigbriller. Det skal jeg sjekke for vår sønn, han har +4 på begge øynene og kan vimse så mye med brillene sine🙈 Anonymkode: 9d5ae...eb2
AnonymBruker Skrevet 27. mai 2023 #14 Skrevet 27. mai 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Høres akutt ut, kan være en ide å ringe amk Eller stikke på clas ohlson/biltema. Eller andre optikere som har åpent en lørdag Anonymkode: 13ac1...6f9 Ringe amk pga briller som er mistet? 😅🙈 Her hadde jeg ikke klart meg uten briller. Bruker -7,5 og -7, skjeler i tillegg. Mamma hadde alltid reservebriller, anbefaler deg å alltid ha det som en nødløsning ville jeg brukt de fra Clas ohlson, men det optimale ville vært å reise til optiker og ordnet nye. Anonymkode: b493c...245
Gjest WhisperingWind Skrevet 27. mai 2023 #15 Skrevet 27. mai 2023 Anbefaler Brille avtale. Da har dere forsikring og ekstra briller og betaler en liten egenandel om en eller flere blir ødelagt eller forsvinner.
AnonymBruker Skrevet 27. mai 2023 #16 Skrevet 27. mai 2023 Det er ikke noen råd som hjelper her og nå. Men du kan høre med en lokal dykkerklubb om de kan dykke etter brillene. Eller så utfører brannvesenet dykkerøvelser, kan høre med de, om dem kan se etter brillene, hvis de skal øve i området. Greit å få opp brillene, hvis glassene er hele, trenger du bare innfatning og da har dere to briller. Anonymkode: 421f9...06d
AnonymBruker Skrevet 28. mai 2023 #17 Skrevet 28. mai 2023 Billigbriller er en OK reserveløsning for en liten stund som en annen foreslo kjøp gjerne flere lignende styrker så han kan se hva som er best. Jeg er selv +4.25, og kan også gå noen dager uten briller, men da blir alt skjerm/skriving/håndarbeid vanskelig. At folk med -øyne kommer og sier sin mening er helt irrelevant. Pluss og minus øyne, altså langsynthet og nærsynthet, påvirker synet helt forskjellig. Jeg som langsynt bruker bare vanlige solbriller f.eks. Fordi synet mitt er kun påvirket på veldig nært hold. Som å holde en mobil, bruke en laptop, brodere. Det er ingenting galt med distansesynet. Mens kompisen min med -8 er omtrent blind uten briller. Det kan hende gutten får noe hodepine eller opplever litt svimmelhet av ferdigkjøpte briller. Det kommer ann på hvor mye de vanlige brillene hans korrigerer skjeve hornhinner, en endring i glasset der gjør at øynene må omstille seg. Jeg har nettopp fått nye briller hvor optikeren har endret min korrigering noe, og da hadde jeg et par dager hvor jeg hadde lett hodepine mens øynene mine ble ble vant til de nye glassene. Det er helt vanlig og helt ufarlig Anonymkode: 92daf...d78 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå