Gå til innhold

Nattbleie...?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Barnet mitt er litt over 4 år. Bruker ikke bleie på dagtid, ikke gjort på et par år. Natta derimot; bruker bleie og den fylles. Følges på do når jeg legger meg, da er hen ofte tørr. Så bleien fylles opp etter dette. Prøvd truse, ingen suksess. 

Skal vi vente ? 

Skal vi øve ? 

Hvilke tips og erfaringer har dere ?

Hilsen en litt rådvill mor.

Anonymkode: 18e35...bb8

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hadde venta til barnet ble tørr av seg selv på natta før bleia blir tatt bort. Bare styr med tisselaken, vask av dyne, laken og madrassbeskytter, og skift. Og dårlig selvtillit til barnet pga uhell hn ikke kan styre selv på natt. 

Anonymkode: 33f16...902

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Bleiene nå om dagen er så gode at barnet ikke plages med å ligge våt. Hadde fjernet bleie. Og la barnet våkne av ubehaget. 

Anonymkode: d8128...20e

AnonymBruker
Skrevet

Ville ikke stresset, men kanskje snakke litt om det? Om at man går på do på kveld og morgen, og at om han/hun våkner og må på do så er det helt lov å vekke mamma/pappa for å få hjelp til å gå på do, på kvelden/dag. Men ellers ikke stresset, og brukt bleie til han/hun våkner tørr et par ganger eller til de ber om å droppe bleie selv. Ros masse ved tørr bleie om morgenen, men ikke gjør noe som helst ut av det når det er tiss i bleien. 

Anonymkode: 58f67...2db

AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde ikke orket å gjøre noe med nattbleia ennå så lenge det ikke er et problem på dagtid. Men hvis du ønsker å prøve er det et opplegg i en bok som heter bleieslutt på tre dager eller noe sånn. Da har man på en haug med tisselaken oppå hverandre for å gjøre skift lettere. Også sover barnet med naken underkropp og med potte ved siden av sengen. 

Anonymkode: 19227...fe8

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Bleiene nå om dagen er så gode at barnet ikke plages med å ligge våt. Hadde fjernet bleie. Og la barnet våkne av ubehaget. 

Barnet styrer ikke dette selv på natten, det er hormonelt. Det har ingen hensikt å la barnet tisse seg ut på natta med påfølgende skift og styr. Det er også helt vanlig at man er tørr på dagtid en stund før man er tørr på natt. 

Anonymkode: ecbc1...a81

• Liker 6
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Mange som bruker bleie på natt men ikke på dagen i den alderen. Ikke helt vanlig, men unormalt er det altså ikke. Beklager dårlig svar, men jeg ville ikke vært uroet helt enda. Om det vedvarer kan du kontakte fastlegen, de har tabletter som kan hjelpe. 

Anonymkode: e3eff...530

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Helt vanlig og ikke noe barnet styrer selv. Min jente sluttet med bleie på dagtid sommeren før hun fylte 3 og bruker fremdeles bleie om natta nå snart et år senere. (Hun tisser ikke i den hver natt, men hun har en del netter der hun drømmer mye og sover urolig og da tisser hun gjerne om natta også. Vi prøvde uten en periode men det var hun som spurte om å få sove med bleie igjen da det ble så mye styr med å skifte midt på natten på en allerede utrolig natt.)

Anonymkode: bf4d4...fae

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Vi sluttet med bleie på barnet litt før fylte 4 år. Det var mye styr og uhell, og lenge etter at barnet var tørr på dagen var nattbleier fulle. Men ved 4,5 års-alderen begynte nattbleier å være tørre, og etter en liten stund med dette kutta vi nattbleier også. Det har gått kjempefint, noen uhell har det selvfølgelig vært, men få av dem.

Jeg ville ventet litt og sett an. Det er ikke helt uvanlig med nattbleie i den alderen.

Lykke til ❤️

Anonymkode: 43875...d31

AnonymBruker
Skrevet

Takk for gode svar, TS her. Hen vil nå sove i truse. Og det er uhell på uhell hver natt, mange ganger. Så dette ble brått mer vanskelig. What to do..? Finnes noen nattruser som tåler litt? 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 27.5.2023 den 0.20):

Så du ønsker at barnet ditt skal våkne opp flere ganger om natten for det tisser på seg? Sove i sitt eget tiss hver natt, kanskje i flere år. 

Barn har et hormon i kroppen som må modnes før de klarer å kjenne at de må på do om natten. Da nytter det ikke å pine barnet ved å la det sove i sitt eget tiss hver natt.

5% av barn bruker enda nattbleie når de begynner på skolen. Sengevæting er heller ikke unormalt.

Anonymkode: 23adc...423

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Vi spurte på fireårskontrollen, og fikk beskjed om at det var regnet som helt normalt foreløpig. Barnet har nå fylt fem, og tisser fortsatt i sengen om natten. 

Hos oss hjelper det å ta barnet opp kl 24 for å tisse, da skjer det svært sjelden uhell. Hun sover tungt, og våkner ikke ordentlig, selv om hun går til og fra do og tisser der. Vi prøvde oss frem for å finne rett tidspunkt. Vi reduserer også væskeinntak på kveldstid. Barnet vårt vil ikke sove med bleie. Men vi har brukt "sikkerhetsbleie" på tur noen ganger, bl.a når vi har reist med nattog. 

Det viktigste som jeg ser det foreløpig er å snakke med barnet om at det er slik for noen. Barnet har registrert at de fleste femåringer ikke bruker bleie eller tisser i sengen om natten, og begynt å bli lei seg/flau over det. Hun har også en lillesøster som ikke bruker nattbleie. Vi er så "heldige" at både mannen, jeg og barnets mormor har slitt med sengevæting. Det hjelper når vi skal snakke med barnet om det, men betyr også at det er en viss sannsynlighet for at hun vil slite med det en stund til.

Anonymkode: f16fe...3ac

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Takk for gode svar, TS her. Hen vil nå sove i truse. Og det er uhell på uhell hver natt, mange ganger. Så dette ble brått mer vanskelig. What to do..? Finnes noen nattruser som tåler litt? 

Hei.. vi har ei på 4.5 år som tisser seg ut hver natt, Vi fant ut at det var greit med natteleie med trusen utenpå, vår datter er fornøyd med det, Vi prøvde noen uker uten bleie, da ble det mye tiss og vasking av kropp og sengetøy. Prøv og ta truse utenpå bleien.

Anonymkode: 20b51...0ce

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Hei.. vi har ei på 4.5 år som tisser seg ut hver natt, Vi fant ut at det var greit med natteleie med trusen utenpå, vår datter er fornøyd med det, Vi prøvde noen uker uten bleie, da ble det mye tiss og vasking av kropp og sengetøy. Prøv og ta truse utenpå bleien.

Anonymkode: 20b51...0ce

Takk for tips. Det har vi også prøvd. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...