Gjest Gjest Skrevet 8. januar 2006 #1 Skrevet 8. januar 2006 Jeg har tenkt å prøve ut og ikke spise gluten/mel for å sjekke om jeg er allergisk mot det. Men hva er det egentlig gluten i? Er det gluten i pasta? Frokostblanding? Har egentlig ikke peiling...
Dagoberta Skrevet 8. januar 2006 #2 Skrevet 8. januar 2006 Jeg vet det blant annet finnes i frokostblandinger (ikke alle, men de med hvete), pasta, posesauser og -supper - og alt annet som det er hvete i.
Mygg Skrevet 8. januar 2006 #3 Skrevet 8. januar 2006 Hei. Du burde IKKE teste ut glutenfri diett før du har tatt en blodprøve OG en biopsi av tynntarmen. Dette er viktig for å stille rett diagnose. Du kan snakke med Norsk Cøliaki Forening (www.ncf.no) for mer informasjon. Merk også at mange leger ikke vet nok om cøliaki og ofte råder folk til å teste ut glutenfri diett før nødvendige tester blir tatt. Dersom du faktisk lider av cøliaki og allerede har begynt på glutenfri diett før du har tatt biopsi, må du tilbake på vanlig kost (altså spise deg syk igjen) før biopsien kan tas. Dette vil gjøre deg syk og gi deg store ubehag. Det er viktig å få stilt rett diagnose med henblikk på trygdestøtte til glutenfri mat (ca 1600 per mnd.). Jeg har selv hatt diagnosen cøliaki i ett år og ble rådet av legen min til å teste ut glutenfri diett i en måned. Heldigvis kontaktet jeg NCF og ble oppmerksom på problemene knyttet til dette. Håper dette var til hjelp.
Gjest Gjest Skrevet 8. januar 2006 #4 Skrevet 8. januar 2006 har du så lite peiling så hold deg til vanlig mat. Hadde du vært allergisk så vær sikker på at du hadde merket det!!! I så fall så er dette mere kjent blant leger nå, så det er bare å ta en blodprøve!
Gjest Hippopotamus Skrevet 8. januar 2006 #5 Skrevet 8. januar 2006 Gluten finnes ikke bare i hvete, men også i rug og bygg og i all havre som er blitt foredlet ved vanlige møller. Altså i brød, knekkebrød, flatbrød, kjeks, kaker, lompe/lefse, de fleste frokostblandinger, mange typer grøt, all pasta, de fleste nudler, pizza, stort sett alle typer ferdigretter/-sauser/-gryter/-supper, panert fisk og kjøtt, fiskegrateng, en del buljong, en del sjokolade, noen typer chips... Dette er det jeg kommer på i farta.
Gjest Gjest Skrevet 8. januar 2006 #6 Skrevet 8. januar 2006 Gluten er proteinet i kornet. Det fungerer som bindemiddel i melet, dvs at mel med god bakeevne har mye gluten i seg. Hvete har derfor mye gluten i seg. Noen med glutenallergi tåler speltmel, siden glutenet har en annen struktur enn i annet mel. Ellers må du over på spesialbrød. Men hvis du blir dårlig i magen av å spise brød trenger det ikke nødv være gøuten. Du kan reagere på gjær, kun hvete osv. Men det er veldig mange her i landet som har cøliaki, vi spiser for mye brød her i landet..
Gjest gjest1 Skrevet 9. januar 2006 #7 Skrevet 9. januar 2006 Det er gluten i veldig mye av ferdigmaten, t.o.m. en del snacks inneholder gluten. Større matbutikker og bakerier selger glutenfri bakst, og du kan og kjøpe ditt eget mel og bake hjemme. Sauser og gryteretter må du lage fra grunnen av. Er du ute og spiser må du forsikre deg om at sauser etc. ikke inneholder gluten. Peppes og Mc Donalds har glutenfrie alternativer. Men om du skal teste deg for cøliaki er det ingen god ide og starte på glutenfri kost, da er det blodprøver og en titt inni kroppen som skal til, akkurat slik som mygg sier. Jeg ville heller tatt disse prøvene enn å begynne på glutenfri kost, på den måten er du helt sikker. (selv om det ikke er så behagelig )
Gjest Gjest Skrevet 9. januar 2006 #8 Skrevet 9. januar 2006 Husk også at noen cøliakere tåler hvetestivelse,mens andre reagerer på det. Jeg tåler ikke gluten, og har lært meg at det er viktig å skjekke OFTE på matvarer. Sjokolader som jeg trodde var glutenfri, og som jeg skulle kjøpe i går,fat jeg plutselig inneholdt hvetemel...Irriterende at de holder på sånn. ER ganske stress med cøliaki egentlig,man må skjekke titt og ofte. MEN flere og flere butikker,resturanter blir flinkere til å også ha glutenfritt
Mygg Skrevet 9. januar 2006 #9 Skrevet 9. januar 2006 Husk også at noen cøliakere tåler hvetestivelse,mens andre reagerer på det. Jeg tåler ikke gluten, og har lært meg at det er viktig å skjekke OFTE på matvarer. Sjokolader som jeg trodde var glutenfri, og som jeg skulle kjøpe i går,fat jeg plutselig inneholdt hvetemel...Irriterende at de holder på sånn. ER ganske stress med cøliaki egentlig,man må skjekke titt og ofte. MEN flere og flere butikker,resturanter blir flinkere til å også ha glutenfritt ← Hvilken sjokolade var det du skulle spise som plutselig inneholdt hvetemel?
Gjest gjest Skrevet 9. januar 2006 #10 Skrevet 9. januar 2006 Nei, du må ikke spise glutenfrit dersom du skal ta prøver. Selv spiste jeg mye (syntes nå jeg) før jeg tok prøvene. Men jeg ble sendt hjem fra sykehuset med beskjed om å spise mer i ca en mnd. Det tregner ikke å være bare mel som å kuttes ut. Det kan være gluten/spor av gluten i en masse matvarer. Du kan i alle fall lese mer på sidene til norsk cøliakiforening www.ncf.no De har forum også, og der vet jeg det diskuteres mye hvilke matvarer som kan spises og hvilke som inneholder gluten. Men som flere andre over nevner... ta en test først for sikkerthets skyld. Det er jo bare et lite stikk i armen. Lykke til
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå