Gå til innhold

Hvor stor sjanse er det for at UVI går over av seg selv?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Ja. Drikk masse vann. Kontakt lege om du får feber eller nedsatt allmenntilstand.

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ja det kan skje, fordi kroppen faktisk overlevde en del bakterielle infeksjoner før antibiotika kom (men mange døde jo også av slike infeksjoner da). Sist jeg fikk UVI hadde jeg mild sviende vannlating noen dager; så jeg prøvde å drikke mye. Det gikk over en stund før det kom tilbake for fullt, og da fikk jeg masse blod i urinen og måtte få antibiotika.

https://www.helsenorge.no/sykdom/nyrer-og-urinveier/blarekatarr/

"Ukompliserte urinveisinfeksjoner, det vil si blærekatarr hos ikke-gravide og ellers friske kvinner som ikke er spesielt utsatt for infeksjon, går ofte over av seg selv i løpet av tre dager. Urinveisinfeksjon behandles likevel ofte med en antibiotikakur."

Anonymkode: 65ac2...460

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Kan det skje?

Anonymkode: a9ff7...e8b

Min erfaring etter 40+ tilfeller av det er at NEI, det gjør det faktisk ikke. I verste fall svekker du urinveiene så du lettere får det igjen, slik jeg gjorde. Min leges råd er alltid det samme, gå og få sjekket urinen for å se hva slags bakterier det er og hvor mye, så bestemmer DE OM det skal prøve å gå over av seg selv. 

Anonymkode: d4a7c...2ab

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde ikke tatt sjansen på det. Bedre å få startet på AB så snart som mulig slik at det ikke kryper oppover i systemet og skaper større problemer 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det kan skje, men etter å ha hatt nyrebekkenbetennelse 2 ganger så er ikke det en risiko jeg ville tatt… Tissa blod og måtte ha ambulanse til sykehuset siste gangen. 

Anonymkode: 8c519...2df

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Herregud, så hysteriske… Det går som regel over av seg selv. Drikk MASSE sitronvann, få tak i tranebærkapsler. Det går bra

Anonymkode: 37671...e80

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det hadde jeg ikke sjangser på. Jeg har hatt kronisk uvi og er operert for en defekt som forårsaket det. Tr ingen sjangser lengre.

Anonymkode: cf1cc...d27

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Herregud, så hysteriske… Det går som regel over av seg selv. Drikk MASSE sitronvann, få tak i tranebærkapsler. Det går bra

Anonymkode: 37671...e80

Vet du det av erfaring eller bare lirer du av deg? 

Anonymkode: d4a7c...2ab

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Min erfaring er som personen over. Du tror du har fikset det selv, og så smeller det igjen senere. Det er som om det bare er satt på pause. 
Hvis du har moderate til sterke symptomer ville jeg hørt med lege. Viktig at det ikke går opp til nyrene. Etter mange runder med uvi og nyrebekkenbetennelse går jeg nå til legen med en gang.

Anonymkode: 0bf37...302

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det kan sikkert skje, men da jeg en gang prøvde å la det gå over med å drikke masse, så fikk jeg i stedet nyrebekkenbetennelse. Så etter det nøler jeg aldri med å løpe til lege ved minste mistanke om UVI. Heller ti ganger for mye enn en gang for lite. 

Anonymkode: 157dc...072

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det kan skje. Drikk mye vann, gjerne med sitron. Har det ikke gått over i løpet av tre dager bør du gå til legen. Det er uansett greit å drøye legebesøket litt, det er ikke alltid det gir utslag på prøvene helt tidlig i forløpet.

Anonymkode: 953d3...da2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg har hatt UVI mange ganger. Kommer veldig lett for meg. Noen ganger virker det som at det ikke griper "skikkelig" og da har jeg noen ganger bare droppet å bruke tid og penger på et legebesøk. Det beste er så klart å få antibiotika for det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Aldri fått antibiotika for UVI. Drikker masse vann og der det an litt.

Anonymkode: a2026...9e4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har alltid måtte ha AB for UVI. Gidder ikke å være uvenner med nyrene det skaper bare dårlig stemning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Selvsagt, ikke bare kan det skje men det skjer. Har hatt 4 uvi på 20 år,  bare en av de har jeg vært til lege med. Har gått helt fint de andre gangene. Men så har jeg en venninne som er mye plaget med nyrestein og får en del uvi, hun nøler ikke et sekund med å gå til legen bare hun kjenner et hint av ubehag noe hun selvfølgelig gjør rett i. Vi har forskjellig utgangspunkt. Men i veldig mange tilfeller går uvi over av deg selv uten antibiotika og styr men dette må en nesten finne ut av selv, men jeg også synes det er mye hysteri rundt ting som kroppen ofte leger seg selv av. Vi bruker for nye antibiotika til mye som en ikke alltid trenger å bruke det til og det er en grunn til antibiotika resistens og svært farlige bakterier blir mer aggressiv fordi vi bruker antibiotika til hver minste lille ting

Ukompliserte urinveisinfeksjoner, det vil si blærekatarr hos ikke-gravide og ellers friske kvinner som ikke er spesielt utsatt for infeksjon, går ofte over av seg selv i løpet av tre dager. Urinveisinfeksjon behandles likevel ofte med en antibiotikakur.

....

I en artikkel konkluderer JAMA Internal Medicine med at inntak av mer enn 1,5 l vann daglig er et ufarlig og billig tiltak som potensielt kan halvere risiko for ny blærekatarr hos dem som rammes hyppig.

https://www.helsenorge.no/sykdom/nyrer-og-urinveier/blarekatarr/

Anonymkode: 9e1d1...84c

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker

Ha a aldri skjedd her at det har gått over. Best å få antibiotika så tidlig som mulig 

Anonymkode: a3d65...d71

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Kan det skje?

Anonymkode: a9ff7...e8b

80-90% sjanse vil jeg si.  Antibiotika utgjør stor fare for å utvikle resistens ved UVI. I Serbia og flere land i Europa virker ikke noen antibiotika på UVI pga resistens. Så det bør unngås så langt det lar seg gjøre for voksne.

Anonymkode: 09ede...457

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...