Gjest Fiona2 Skrevet 26. mai 2023 #1 Skrevet 26. mai 2023 Jeg har i et par uker nå slitt med at jeg får hodepine, gjerne litt sterkere på kvelden, men også jevnt gjennom dagen. Jeg kjenner det, så går det litt over igjen. Det er ikke vondt hele tiden. Det er vondt bak øyet og i tinningen ved dette øyet. Øyet svir og renner, nesa renner og får propp i øret. Jeg har lest meg opp og forstått at dette er symptomer på klasehodepine. Men det jeg ikke forstår, er at jeg ikke synes det er spesielt vondt. Det er ubehagelig, og når jeg var ute å gikk i stad måtte jeg stoppe opp litt, men veldig vondt er det ikke, det er mer irriterende og jeg klarer å fortsette med mine daglige gjøremål. Jeg har hatt migrene før og det synes jeg er mye vondere. men jeg leste at migrene er mildere i forhold? Kan det hende at jeg bare har veldig høy smerteterskel? eller er det ikke nødvendigvis alltid så vondt og intenst som det står på nettet? Eller er dette kanskje noe annet enn klasehodepine?
AnonymBruker Skrevet 26. mai 2023 #2 Skrevet 26. mai 2023 Tror ikke det er klasehodepine, for det kjennetegnes ved kraftig smerte. Kan det ikke bare være vanlig hodepine da? Anonymkode: 6c2b2...b52 1
Gjest Fiona2 Skrevet 26. mai 2023 #3 Skrevet 26. mai 2023 (endret) Det kan jo hende, men er det vanlig med vondt på kun en side, og vondt i øyet, rennende nese (kun det neseboret på samme siden som øye) , tett i kun det øret på samme side, ved vanlig hodepine? Endret 26. mai 2023 av Fiona2
AnonymBruker Skrevet 26. mai 2023 #4 Skrevet 26. mai 2023 Kan eventuelt være begynnende hemicrania continua (underart av cluster), men mest sansylig ikke. Anonymkode: 5461e...863
AnonymBruker Skrevet 27. mai 2023 #5 Skrevet 27. mai 2023 Man får som regel opp den verste diagnosen først når man søker. Spenningshodepine kan og gjøre skikkelig vondt, så har du migrene. Eneste som kan hjelpe deg er en lege. Klasehodepine er sjeldent og smertene er intense, verre enn vanlig hodepine. Anonymkode: c569c...03c 1
AnonymBruker Skrevet 27. mai 2023 #6 Skrevet 27. mai 2023 Har du fått sjekket bihulene? Anonymkode: 6afbc...e77 1
AnonymBruker Skrevet 27. mai 2023 #7 Skrevet 27. mai 2023 Høres bare ut som spenningshodepine, spør du meg Anonymkode: 0a7b7...e31 1
AnonymBruker Skrevet 27. mai 2023 #8 Skrevet 27. mai 2023 Høres ikke ut som du har klasehodepine, nei… Anonymkode: 41996...12c 1
Kalevala Skrevet 27. mai 2023 #9 Skrevet 27. mai 2023 Uansett hva det er, er det viktig at du går til legen og får sjekket det opp. Det skal man alltid gjøre ved en ny eller veldig endret hodepine. Skriv ut dette skjemaet, fyll det ut og ta det med deg på legetimen. Det er laget spesielt for å hjelpe legen med å sette riktig diagnose. https://hodepinenorge.no/wp-content/uploads/2021/10/Dagbokkort-for-registrering-av-hodepine.pdf
AnonymBruker Skrevet 27. mai 2023 #10 Skrevet 27. mai 2023 Høres ut som typisk spenningshodepine. Prøv noen øvelser for nakken. Anonymkode: 99664...a37 1
Minya Skrevet 27. mai 2023 #11 Skrevet 27. mai 2023 19 hours ago, Fiona2 said: Jeg har i et par uker nå slitt med at jeg får hodepine, gjerne litt sterkere på kvelden, men også jevnt gjennom dagen. Jeg kjenner det, så går det litt over igjen. Det er ikke vondt hele tiden. Det er vondt bak øyet og i tinningen ved dette øyet. Øyet svir og renner, nesa renner og får propp i øret. Jeg har lest meg opp og forstått at dette er symptomer på klasehodepine. Men det jeg ikke forstår, er at jeg ikke synes det er spesielt vondt. Det er ubehagelig, og når jeg var ute å gikk i stad måtte jeg stoppe opp litt, men veldig vondt er det ikke, det er mer irriterende og jeg klarer å fortsette med mine daglige gjøremål. Jeg har hatt migrene før og det synes jeg er mye vondere. men jeg leste at migrene er mildere i forhold? Kan det hende at jeg bare har veldig høy smerteterskel? eller er det ikke nødvendigvis alltid så vondt og intenst som det står på nettet? Eller er dette kanskje noe annet enn klasehodepine? Ett av kjennetegnene på klasehodepine er at det er helt hinsides vondt. Det er grunnen til at den også kalles suicide headache, fordi det er så vondt at de som lider av det gjerne sier at de får lyst til å ta livet av seg for å få det til å stoppe. Det høres i grunnen mye mer ut som du har en form for spenningshodepine tilknyttet øyemuskulaturen. Når var sist du var hos optiker? Dårlig syn kan komme såpass sakte at du ikke nødvendigvis registrerer hvor dårlig du egentlig ser, før du sitter hos optikeren og ser forskjellen mellom ditt naturlige syn og hvordan du ser når øynene er korrigert riktig. Spesielt kan skjeve hornhinner forårsake en lignende form for spenningshodepine, og det kan skje både over veldig lang tid og relativt raskt. Opplevde selv at hornhinnene gikk fra normal/null til middels skjeve mellom to optikertimer bare et års tid fra hverandre. Evt så kan det hende du har en litt annen form for migrene nå enn du har hatt før, migrene kan endre karakter når du blir eldre, både bytte lokasjon og variere i smertegrad.
AnonymBruker Skrevet 27. mai 2023 #12 Skrevet 27. mai 2023 Er du vaksinert med 3 doser? Anonymkode: c95b6...230
AnonymBruker Skrevet 27. mai 2023 #14 Skrevet 27. mai 2023 Ikke klasehodepine. Det er så ille smerter at det kalles selvmordshodepine som skrevet over her. Gå til legen, be evt om henvisning til nevrolog. Eller det kan være noe med bihulene, kanskje ØNH. Anonymkode: f54ac...5e4
AnonymBruker Skrevet 28. mai 2023 #15 Skrevet 28. mai 2023 Minya skrev (18 timer siden): Ett av kjennetegnene på klasehodepine er at det er helt hinsides vondt. Det er grunnen til at den også kalles suicide headache, fordi det er så vondt at de som lider av det gjerne sier at de får lyst til å ta livet av seg for å få det til å stoppe. Det høres i grunnen mye mer ut som du har en form for spenningshodepine tilknyttet øyemuskulaturen. Når var sist du var hos optiker? Dårlig syn kan komme såpass sakte at du ikke nødvendigvis registrerer hvor dårlig du egentlig ser, før du sitter hos optikeren og ser forskjellen mellom ditt naturlige syn og hvordan du ser når øynene er korrigert riktig. Spesielt kan skjeve hornhinner forårsake en lignende form for spenningshodepine, og det kan skje både over veldig lang tid og relativt raskt. Opplevde selv at hornhinnene gikk fra normal/null til middels skjeve mellom to optikertimer bare et års tid fra hverandre. Evt så kan det hende du har en litt annen form for migrene nå enn du har hatt før, migrene kan endre karakter når du blir eldre, både bytte lokasjon og variere i smertegrad. Jeg husker at det var ei som fortalte om klasehodepinen hun hadde og hun sa at det var så vondt at hun hadde forsøkt å hoppe utav et sykehusvindu bare for at hodepinen var så grusom. Anonymkode: 85b69...e95 1
Gjest Fiona2 Skrevet 28. mai 2023 #16 Skrevet 28. mai 2023 Hei igjen! Takk for alle svar! Ja, jeg har sjekket synet tidligere i år og det var ingen endringer. Ja klasehodepine høres jo helt grusomt ut så det er nok neppe det jeg har. Det er sikkert bare spenningshodepine som dere sier. Jeg har brukt litt mye pc i det siste, og har nok ikke tatt veldig godt vare på nakken, så det gir veldig mening.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå