Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Leser overalt at det er anbefalt å ligge å amme fordi da får mor hvilt seg og sovet (?). Men er det trygt å sove sånn? Babyer skal jo ligge på ryggen, men skal ammes på siden når man ligger. Når jeg prøver å snu babyen over på ryggen etter måltidet, så våkner han. Er oppe med han omtrent hele natta, og er desperat på søvn. Gitt at babyen ikke får dyne over seg og ikke ruller over på magen, er det da trygt å sove sånn? 

Anonymkode: 0f2f8...8f5

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

https://ammehjelpen.no/samsoving/  

litt for trøtt til å skrive noe særlig, så la foreløpig bare ut den linken. Kort sagt, ja, det er trygt😊

Anonymkode: a1099...6ea

AnonymBruker
Skrevet

Nei, det er ikke trygt. De skal aldri sove på siden eller magen før de selv plasserer seg slik.

Anonymkode: a3a9d...cfe

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

For min del så tør jeg ikke amme liggende hvis jeg er veldig trøtt, etter at jeg leste om ei som opplevde at babyen ble kvalt under brystet. Sikkert veldig usannsynlig såklart, men det var en historie som festet seg hos meg.

AnonymBruker
Skrevet
10 minutter siden, AnonymBruker said:

For min del så tør jeg ikke amme liggende hvis jeg er veldig trøtt, etter at jeg leste om ei som opplevde at babyen ble kvalt under brystet. Sikkert veldig usannsynlig såklart, men det var en historie som festet seg hos meg.

Dette var en dame som i følge artikkelen jeg leste var drivende full under amming. Sier seg selv at det er farlig!

Er du edru, frisk og sover på fast madrass skal det være trygt å samsove. 

Anonymkode: f1d31...331

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Leser overalt at det er anbefalt å ligge å amme fordi da får mor hvilt seg og sovet (?). Men er det trygt å sove sånn? Babyer skal jo ligge på ryggen, men skal ammes på siden når man ligger. Når jeg prøver å snu babyen over på ryggen etter måltidet, så våkner han. Er oppe med han omtrent hele natta, og er desperat på søvn. Gitt at babyen ikke får dyne over seg og ikke ruller over på magen, er det da trygt å sove sånn? 

Anonymkode: 0f2f8...8f5

Ja, trygt, så lenge du følger visse retningslinjer, ref lenken over her. 

Samsoving lg og liggende amming ble redningen her, med en baby som kun sov hvis hun hadde kroppskontakt. 

Anonymkode: a2924...cf1

AnonymBruker
Skrevet

Jeg fikk til å lirke puppen ut og rulle meg forsiiiiktig bort til min del av senga når babyen sov. Gjerne ikke på første forsøk, fordi babyen våknet, men det pleide å gå til slutt. Jeg rullet babyen forsiktig over på ryggen før jeg fjernet puppen eller prøvde å amme mens de lå mer eller mindre på ryggen.

Da de var nyfødte ba jeg mannen komme og sjekke om jeg hadde sovnet, for da var jeg helt utrolig trøtt, ble dysset i søvn av å amme og det kunne skje at jeg sovnet med babyen liggende på siden helt inntil meg. 

Anonymkode: d7932...837

AnonymBruker
Skrevet

Hvis babyen våkner av å bli rullet tilbake på ryggen, kan dere få til at den ammes liggende på ryggen mens den snur hodet mot deg? Min ligger ofte på ryggen og bare snur hodet. Kan hende det er enklest å amme fra der øverste brystet da, prøv deg fram alt etter egen anatomi😊 Vil bare si at for oss tok det tid før vi fikk det til. Hun hadde dårligere sugetak under liggende amming, så det var en stund der jeg lot henne die liggende én gang på hvert bryst per natt, så gikk jeg opp til to, og så hver gang. Så tok sin tid, men var veldig verdt det! 

Her en en til interessant lenke om amming og soving: https://llli.org/bedsharing-and-breastsleeping/

Ellers har James McKenna forsket mye på søvn blant mødre og babyer og blant annet denne beskyttende c-formen så å si alle mødre legger seg i. Tror det var han som kom med begrepet breastsleeping. Interessant å google😊

Anonymkode: a1099...6ea

AnonymBruker
Skrevet

Jeg følte at det var tryggere enn å sitte og amme og risikere å sovne sittende fordi jeg var så trøtt. Det er iallefall farlig for baby da den kan falle ned, skli i rar stilling ++ Har sett 2 historier på TikTok om folk som har mistet baby sånn (som ikke var beruset) så ble veldig redd for det..

Jeg har for det meste holdt meg våken selv om jeg ammet liggende da. Har rullet baby tilbake på rygg med pupp noen ganger eller lirket inn smokk først. Veldig forsiktig så våknet hun somregel ikke😄 Men lot henne sove på siden ca når hun lærte å rulle selv rundt 3-4 mnd. Usikker på om det er ok eller ikke.

Anonymkode: da922...1b2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...