Gå til innhold

Klarer ikke slutte å spise godteri! Er blitt kjempetung.

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Føler med deg. Mesteparten av rådende i denne tråden er ubrukelig on man ikke har viljestyrke til å ka vær. Virker som om det er ekstremt tabu å ikke ha viljestyrke, lite hjelp for det i helsevesenet.

Anonymkode: eaf53...4c8

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Det høres ut som at du kan ha veldig god nytte (muligens livsviktig) av å finne en god psykolog, TS. Så alvorlig overspising er som oftest en lidense/spiseforstyrrelse. Der kan dere finne grunnen til at du har det slik, og sammen finne gode løsninger. Gå privat med avtalerefusjon, eller helt privat om du har mulighet. Legen din kan også søke deg inn på Modum Bad.

Anonymkode: 33ddc...a05

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg har tidligere gått til psykolog (ikke der matinntak har vært et tema), og nå er jeg under oppfølging av oppfølgingstjenesten i kommunen. Det er kun et lavterskeltilbud der de ikke kan sette diagnoser og sånt, men jeg kan snakke om hva det måtte være.

Bør jeg likevel få plass hos en ordentlig psykolog?

Anonymkode: f5e8b...4a5

• Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Du må jo rett og slett bare ta deg sammen. Det er tungt en stund, men etter en uke vil det meste av sukkersuget være borte. Ikke kjøp godteri og usunn mat, har du det ikke i hus så er det ikke bare å gå i skapet. Drikk nok vann, 2 liter hver dag. Ofte er man faktisk ikke sulten, men tørst. Du klarer det om du vil. Husk, de fleste slanke er slank for at dem tar seg sammen hver dag. Spiser sunt og noen passer kaloriinntaket. 

Anonymkode: 351e8...aa2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Du må jo rett og slett bare ta deg sammen. Det er tungt en stund, men etter en uke vil det meste av sukkersuget være borte. Ikke kjøp godteri og usunn mat, har du det ikke i hus så er det ikke bare å gå i skapet. Drikk nok vann, 2 liter hver dag. Ofte er man faktisk ikke sulten, men tørst. Du klarer det om du vil. Husk, de fleste slanke er slank for at dem tar seg sammen hver dag. Spiser sunt og noen passer kaloriinntaket. 

Så det blir litt som med angst og depresjon, det er bare å ta seg sammen? Eller er det egentlig det?

Høres kanskje litt kvass ut, men det er dessverre ikke bare å ta seg sammen, akkurat som med angst og depresjon.

Det er bare mennesker uten virkelig erfaring som tror det er så enkelt.

• Liker 2
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Først og fremst kan du reflektere litt over hvorfor du har denne trangen? Hva er grunnen til at du ikke elsker deg selv og kroppen din? ❤️ 

Har du forresten sett Helsekost Furuseth, på NRK? Veldig bra serie. 

Anonymkode: 7aca3...96f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Sliter med det samme, og har funnet formelen før for å slippe søtsuget - slutt med Pepsi Max. Men jeg er tilbake på Pepsi Max og gir faen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hvordan har du det TS? Jeg har og slitt mye med vekt, og det har alltid hatt sammenheng med psyken. Spiser for å fylle et tomrom. 

Poliklinikk hjelper ikke om de ikke tar tak i årsaken til hvorfor du har dette behovet for å spise.

Håper du finner ut av det ❤️

Anonymkode: e7697...4aa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (34 minutter siden):

Jeg har tidligere gått til psykolog (ikke der matinntak har vært et tema), og nå er jeg under oppfølging av oppfølgingstjenesten i kommunen. Det er kun et lavterskeltilbud der de ikke kan sette diagnoser og sånt, men jeg kan snakke om hva det måtte være.

Bør jeg likevel få plass hos en ordentlig psykolog?

Uten tvil, JA. ❤️

Anonymkode: 6cceb...262

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

Du sliter med å se at når noen når 160kg, så er det sannsynlig ikke snakk om friske mennesker? Tynne folk som bare "tar seg sammen" er jo ikke syke med overspisingslidelse. Eller er du en av de som tror at spiseforstyrrelse kun gjelder de undervektige med anoreksi og bumili? 

Anonymkode: 6cceb...262

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Noen virker dessverre fortsatt å tro at sykelig tynne og undervektige folk er syke, mens når det går andre veien på vekta mot helsefarlig fedme - da tar man seg sammen. Sier dere til en person med anoreksi at det bare er å ta seg sammen? 

Anonymkode: 33ddc...a05

• Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes alternativ på Tights.no har de sukkerfritt godteri , skjønt jeg liker ikke snop i det heletatt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1. Spis mer fett og proteiner (og mye mindre karbohydrater) i løpet av dagen, da er det lettere å stå i mot søtsuget.

2. Prøv å være opptatt med noe så mye som mulig, ute med venner, gå tur, strikke eller lignende.

3. Puss tenner eller stek deg et par egg  hver gang du får søtsug. 

4. Innse at sukker virker som narkotika på deg. Ville du gått ut for å kjøpe narkotika? Overbevist deg selv om at det er narkotika du går for å kjøpe hver gang, da kan det være lettere å stå i mot.

5. Med en "avhengighetshjerne" som mange av oss har, er det ofte lettere å legge det som gjør oss avhengig helt bort, enn å bare spise mindre av det. Begynner jeg først å spise litt sukker, klarer jeg ikke å stoppe, så det er mye bedre å la være. Prøv rådene over.

Lykke til, vi er mange som er sukkeravhengige.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Hei. For det første vil jeg si at eg føler med deg, og vet hvordan du har det. Jeg har selv vært veldig stor og slet med overspising av alt som er dårlig. Smågodt, sjokolade, chips, brus, energidrikk, sjokolademelk, bakst. Det føltes ut som tvang, og viljestyrken hadde ikke nubbesjangs. Jeg måtte få hjelp av psykolog til å få hjelp til å sortere følelser, når jeg fikk det bedre så merket jeg at jeg ikke hadde samme behovet for å overspise. Jeg  var veldig stor og tok kontakt med legen, som skrev ut saxenda. Jeg fikk mye plagsomme bivirkninger så brukte det kun i 2 mnd, men det gav meg en pangstart og når jeg sluttet på medisinen så fortsatte vektnedgangen. Nå har jeg gått ned 30 kg. En annen ting som har hjulpet meg er å lære om ernæring, ultraprosessert mat og hvordan det påvirker kroppen. Nå spiser jeg 2-3 måltider hver dag av god kvalitet og ryker sjeldent på en smell. Er jeg i selskap så spiser jeg et kakestykke og er fornøyd med det. Det er en livsstilsendring og da er det plass til kos også. Det første du burde gjøre er å ta kontakt med legen din, for det høres ut som du trenger hjelp. Ønsker deg masse lykke til ❤️

Anonymkode: 5f29a...e2c

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Jeg klarer ikke slutte å spise godteri. Hver kveld når jeg har lagt meg tenker jeg at nå holder det, nå må jeg slutte å spise så mye godteri, men hver dag overspiser jeg godteri. Jeg raser opp i vekt og er feit og ekkel. Veier rundt 160 kg og jeg er nødt å stoppe.

Jeg har forsøkt å bytte ut med god snacks. Har kjøleskapet fult av vannmelon og gode frukter. Men ryker alltid på noe godteri likevel. Jeg har forsøkt å handle sjelden for å slippe fristelser, men ender alltid opp på butikken ens æren godteri. Jeg er på poli for overvekt, men der er det ikke store hjelpen. Medisin er noe jeg ikke ønsker på grunn av sterke bivirkninger og høy kostnad.

Men jeg får det virkelig ikke til alene. Hva skal jeg gjøre?!

Det er lett, du slutter å kjøpe det. Så slutter du å spise det....etter 2-4uker er mye av suget borte. Så da fortsetter du.

Anonymkode: 40265...4c6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (30 minutter siden):

Så det blir litt som med angst og depresjon, det er bare å ta seg sammen? Eller er det egentlig det?

Høres kanskje litt kvass ut, men det er dessverre ikke bare å ta seg sammen, akkurat som med angst og depresjon.

Det er bare mennesker uten virkelig erfaring som tror det er så enkelt.

Nå snakker du jo om to forskjellige ting. Så klart er det ikke bare å ta seg sammen så blir man kvitt angst og depresjoner over natten. Men om man kun ligger hjemme på sofaen og ikke løfter en finger for å bli bedre, så må man ta seg sammen å søke hjelp, behandling eller medisiner. I tillegg til å jobbe med seg selv. Har vært alvorlig deprimert selv og slitt med mye angst så vet va jeg snakker om. Er og en såkalt overspiser så snakker av erfaring der og. Folk må slutte å være livredd ordene ta seg sammen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ts (og alle andre overvektige) skjønner at godteri/for mye kalorier gjør de tunge. Det er ikke nødvendig og nyttig å gi kostholdsråd her. Det er underliggende årsaker som må jobbes med hos kvalifisert helsepersonell (psykolog/psykiater). 

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Udyret skrev (3 timer siden):

Føler med deg TS. 

Samfunnet legger opp til at folk blir feite.

Om du spiser mye snacks og søtsaker, så bytt dem først ut med yoghurt og frukt, bare et eksempel. Prøv å tell kalorier i en måned for å bygge deg en oversikt over ca hvor mye kcal ting inneholder. 

Start å gå hver dag. 10 min med din vekt vil være en god start. Legg på 5 min hver nye uke. 

Enig, litt bevegelse er bedre enn ingenting.

Anonymkode: f85b7...8f2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Du kan jo prøve å tenke gjennom hvorfor du har behovet for å spise så mye godteri hver dag? er det fordi du er lei deg, ensom osv... Det er jo ikke alltids så lett å hvite grunnen men du kan jo prøve å tenke litt på det. Hvis du ikke aner hvorfor så kan du prøve å stoppe opp i det øyeblikket du skal til å spise eller gå ut å kjøpe godteri, stoppe opp å skjenne etter hva du føler. Kanskje det kan være litt lettere å skjenne etter der å da når det skjer. Men hvis det er slik at du prøver å døyve følelsene dine, så kan en psykolog kanskje være til hjelp. 

Anonymkode: e3ba5...a0b

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Du må lage en strategi for hva du skal gjøre når du får lyst til å spise/kjøpe godteri. Om du avtaler med en venninne at du ringer hver gang. Om du pusser tenner. Om du går en tur. Om du vasker kjøkkengulvet... Det spiller ingen rolle, men hver gang du tenker tanken, så skal du gjøre AKKURAT det du har bestemt deg for som alternativ.

Jeg veide 120 kilo og spiste ukritisk alt jeg hadde lyst på. Hadde aldri viljestyrke til å droppe det, og hadde heller ingen grunn sånn sett, jeg var "frisk" overvektig. Så fikk jeg påvist høyt blodtrykk og høyt kolesterol, samtidig som jeg møtte veggen jobbmessig og ble sykemeldt. Et par måneder etter tok jeg tak, og nå har jeg gått ned 10 kilo siden mars. Det er ingen dans på roser, og man går på noen smeller, men tendensen er soleklar. Jeg har kunnet slutte med blodtrykkstablettene (alt i samråd med lege, så klart), og jeg gjør det faktisk for egen helse, dette her.

Hvis du er under 178-ish, så har du BMI på over 50. Da kan du faktisk få Wegovy på blå resept. Jeg ville garantert gitt det en sjanse, for bivirkninger går ofte over. Jeg hadde BMI på 40.

De første ukene er verst. Du må faktisk på "detox". Jeg ville unne meg snop i helga, men da ble det vanskelig på mandag, så det enkleste hadde nok vært å bare kutte helt (for min del, sånn er det ikke for alle).

Det skjer ikke mirakler på 10 kilo, men mirakelet for min del er at jeg har fått det til! Det har aldri skjedd før (og jeg har vel bare prøvd halvhjertet en gang for et par år siden).

Snakk med legen din om medisinering, og gi bivirkningene en sjanse! Ikke alle får bivirkninger, og ikke alle bivirkninger er noe stort problem. Alternativet er slankeoperasjon, men det kan gi enormt mye større senvirkninger som man faktisk ikke kommer unna. Medisiner kan man slutte med om bivirkningene blir for ille, det kan man ikke etter å ha vært operert!

Jeg vet det er vanskelig, og jeg ønsker fortsatt å slappe av og koble av ved å spise snop. Forskjellen nå er at jeg gjør det ekstremt sjelden (men jeg spiser fortsatt snop i helgene, men da er det planlagt, ikke en følelsesstyrt greie).

Jeg vet alt om at det er vanskelig. Men det går faktisk an. 

Anonymkode: fbd9e...024

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...