AnonymBruker Skrevet 26. mai 2023 #1 Del Skrevet 26. mai 2023 Jeg klarer ikke slutte å spise godteri. Hver kveld når jeg har lagt meg tenker jeg at nå holder det, nå må jeg slutte å spise så mye godteri, men hver dag overspiser jeg godteri. Jeg raser opp i vekt og er feit og ekkel. Veier rundt 160 kg og jeg er nødt å stoppe. Jeg har forsøkt å bytte ut med god snacks. Har kjøleskapet fult av vannmelon og gode frukter. Men ryker alltid på noe godteri likevel. Jeg har forsøkt å handle sjelden for å slippe fristelser, men ender alltid opp på butikken ens æren godteri. Jeg er på poli for overvekt, men der er det ikke store hjelpen. Medisin er noe jeg ikke ønsker på grunn av sterke bivirkninger og høy kostnad. Men jeg får det virkelig ikke til alene. Hva skal jeg gjøre?! Anonymkode: f5e8b...4a5 2 9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. mai 2023 #2 Del Skrevet 26. mai 2023 Du slutter å kjøpe godteri. Har du det ikke i hus, kan du heller ikke spise det. Og skulle du finne på å gå ut døren ene og alene for å kjøpe godteri, går du deg heller en tur istedenfor. Du er avhengig av godteri. Anonymkode: 18a77...68e 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. mai 2023 #3 Del Skrevet 26. mai 2023 Med 160 kg er det første du gjør å bestille en legetime. Ikke for medisiner, men for hjelp. Du trenger mer enn viljestyrke for dette, du trenger profesjonell hjelp og en heiagjeng. Anonymkode: 30129...5cf 8 1 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. mai 2023 #4 Del Skrevet 26. mai 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Du slutter å kjøpe godteri. Har du det ikke i hus, kan du heller ikke spise det. Og skulle du finne på å gå ut døren ene og alene for å kjøpe godteri, går du deg heller en tur istedenfor. Du er avhengig av godteri. Anonymkode: 18a77...68e Det høres veldig enkelt ut når du skriver det, men det går ikke. Jeg klarer ikke å la være å kjøpe det. Hadde det bare vært så enkelt! Anonymkode: f5e8b...4a5 6 3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. mai 2023 #5 Del Skrevet 26. mai 2023 Lage en liste for og i mot for å komme i kontakt med motivasjonen din og huske den? Henge opp listen over dine grunner et sted du kan se den når du begynner å vakle. Det går jo ikke hvis du ikke har det klart for deg i hodet hvorfor du vil slutte. Min erfaring med å slutte med godteri (og røyk og snus) er at det er verst den første uka, så minsker suget. Anonymkode: 67c29...9d8 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. mai 2023 #6 Del Skrevet 26. mai 2023 2 minutter siden, AnonymBruker said: Det høres veldig enkelt ut når du skriver det, men det går ikke. Jeg klarer ikke å la være å kjøpe det. Hadde det bare vært så enkelt! Anonymkode: f5e8b...4a5 Det er ingen som tror at det er enkelt. Du må forsøke å gjøre noe som er vanskelig. Jeg tror helt sikkert at du kan greie å gjøre noe som er vanskelig. Hvis du greier det først en og to og tre ganger, så blir det lettere og lettere for hver gang. Anonymkode: 67c29...9d8 1 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
visp Skrevet 26. mai 2023 #7 Del Skrevet 26. mai 2023 AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Jeg klarer ikke slutte å spise godteri. Hver kveld når jeg har lagt meg tenker jeg at nå holder det, nå må jeg slutte å spise så mye godteri, men hver dag overspiser jeg godteri. Jeg raser opp i vekt og er feit og ekkel. Veier rundt 160 kg og jeg er nødt å stoppe. Jeg har forsøkt å bytte ut med god snacks. Har kjøleskapet fult av vannmelon og gode frukter. Men ryker alltid på noe godteri likevel. Jeg har forsøkt å handle sjelden for å slippe fristelser, men ender alltid opp på butikken ens æren godteri. Jeg er på poli for overvekt, men der er det ikke store hjelpen. Medisin er noe jeg ikke ønsker på grunn av sterke bivirkninger og høy kostnad. Men jeg får det virkelig ikke til alene. Hva skal jeg gjøre?! Anonymkode: f5e8b...4a5 Bivirkningene av å være så stor er nok mye verre enn bivirkningene av medisin. Og høy kostnad ved medisinen sparer du inn i det du ikke trenger å kjøpe lengre. Jeg syns du skal revurdere når du faktisk er så stor. 6 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. mai 2023 #8 Del Skrevet 26. mai 2023 Du vil ikke ha medisiner pga kostnader, men hva med kostnadene til godteri??? Legehjelp med henvisning til psykolog og evt ozempic eller lignende er veien jeg ville gått. Anonymkode: 2e85b...810 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Topsi Skrevet 26. mai 2023 #9 Del Skrevet 26. mai 2023 Hvis du veier 160kg har du vel bmi nok til å få saxenda eller wegovy på blå resept. Ja de har bivirkninger, men sikkert ikke så store som bivirkninger av ekstrem fedme 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. mai 2023 #10 Del Skrevet 26. mai 2023 Topsi skrev (Akkurat nå): Hvis du veier 160kg har du vel bmi nok til å få saxenda eller wegovy på blå resept. Ja de har bivirkninger, men sikkert ikke så store som bivirkninger av ekstrem fedme Er ikke mulig å få de på blå resept lenger. Anonymkode: dc75b...1d8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Topsi Skrevet 26. mai 2023 #11 Del Skrevet 26. mai 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Er ikke mulig å få de på blå resept lenger. Anonymkode: dc75b...1d8 Jo. Hvis du har bmi over 50 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. mai 2023 #12 Del Skrevet 26. mai 2023 Dette fungerte for meg: -drikk rikelig gjennom hele dagen, helst vann, men sukkerfri saft eller vann med sitron eller annen frukt/bær går også. For meg ble søtsuget verst hvis jeg hadde drukket litt lite. -spis lite, men ofte. Da rekker du ikke å gi etter for søtsuget. Fem små måltider gjennom hele dagen er bedre enn tre store pluss godteri på kvelden. -ikke kjøp inn, vær superstreng med deg selv. Skift evt til klær du ikke ville bli sett ute i, ta av sminke og bh med engang du kommer inn døra for dagen, da er det mer jobb å bare gå en tur på butikken. -skjær opp frukt og grønt så fort som mulig, og begynn å spis. Da døyver du søtsuget før det setter i gang. Det er verst de første par ukene, så går det over. Da blir det bare lettere og lettere. Anonymkode: 32856...ae6 1 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. mai 2023 #13 Del Skrevet 26. mai 2023 Hm..har du en hobby eller noe annet meningsfullt som du kan erstatte godtesuget med? Har du det bra mentalt? Jeg tenker ikke på følelser om at en er for tykk, men om du har ubearbeidede traumer? Hvis du starter med en ny hobby, så ikke ta med godteri sammen med den nye hobbien. Lær hjernen at med denne hobbien så er det vann/smaktilsatt vann/te uten sukker som gjelder. Lykke til og ikke gi deg. Husk at sukker er vanedannende, så det er ikke din feil at du er avhengig. Men du må gjøre en jobb for å venne deg av med det. Anonymkode: a8285...766 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Mysticgirl Skrevet 26. mai 2023 #14 Del Skrevet 26. mai 2023 Tygg tyggis og drikk vann. Gå en tur ut så fort du kjenner på suget, ikke handle når du er sulten, da er fristelsen stor for å kjøpe noe usunt. Handle når du er mett etter et sunt måltid ❤️ Håper du klarer det og du burde kanskje søke hjelp hos lege og få råd ❤️ Lykke til ❤️ Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. mai 2023 #15 Del Skrevet 26. mai 2023 AnonymBruker skrev (23 minutter siden): Jeg klarer ikke slutte å spise godteri. Hver kveld når jeg har lagt meg tenker jeg at nå holder det, nå må jeg slutte å spise så mye godteri, men hver dag overspiser jeg godteri. Jeg raser opp i vekt og er feit og ekkel. Veier rundt 160 kg og jeg er nødt å stoppe. Jeg har forsøkt å bytte ut med god snacks. Har kjøleskapet fult av vannmelon og gode frukter. Men ryker alltid på noe godteri likevel. Jeg har forsøkt å handle sjelden for å slippe fristelser, men ender alltid opp på butikken ens æren godteri. Jeg er på poli for overvekt, men der er det ikke store hjelpen. Medisin er noe jeg ikke ønsker på grunn av sterke bivirkninger og høy kostnad. Men jeg får det virkelig ikke til alene. Hva skal jeg gjøre?! Anonymkode: f5e8b...4a5 Sliter helt vilt med akkurat det samme 😬 Føler meg fysisk dårlig hvis jeg ikke spiser sjokolade hver dag 😔 Går igjennom en veldig vanskelig periode psykiskt, har vart i over ett år. Gått opp 10 kilo 😥 I begynnelsen gikk jeg ned i vekt for jeg klarte ikke spise noe som helst. Går nå på en hel haug med medisiner, og føler meg aldri mett. Vurderer å høre om jeg kan begynne på medisiner, selv om jeg må betale for de selv. Anonymkode: 267b3...cc1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. mai 2023 #16 Del Skrevet 26. mai 2023 Tror du at du kan ha en spiseforstyrrelse? Gå inn på f.eks. ros å les om overspising. Hvis du ikke klarer å stoppe, og har spist deg så tung så trenger du hjelp ❤️ Ta kontakt med legen å få henvisning til psykolog. Dessverre er det mange leger som har fordommer mot mennesker med fedme, og kun snakker om kalorotelling og dårlig viljestyrke. Jeg er også i din situasjon, søkte desperat hjelp hos leger i over 10 år før jeg endelig fikk hjelp. Etter utredning hos psykolog fikk jeg diagnosen uspesifisert spiseforstyrrelse. Jeg hadde ikke trodd det selv, siden jeg bare ble møtt med fordommer, beskjeder om at jeg måtte skjerpe meg, spise mindre osv, var jeg overbevist om at jeg var svak og uten viljestyrke. Anonymkode: 7b693...83f 4 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest sjirafff Skrevet 26. mai 2023 #17 Del Skrevet 26. mai 2023 Har du noen rundt deg som kan passe på bankkort og penger en stund? Slik at du fysisk ikke KAN kjøpe godteri? Tungvint, men om du er så bestemt på at du ikke klarer å la være så kanskje det er siste utveg. Så får du ha noen med deg til å handle en gang i uka eller noe. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. mai 2023 #18 Del Skrevet 26. mai 2023 Du trenger ikke sunn snacks, du trenger å slutte å dytte noe i trynet hele tiden. Venn deg av med det så går det bedre. Anonymkode: c74e1...d79 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. mai 2023 #19 Del Skrevet 27. mai 2023 Tenker du først må finne ut hjvorfor du har den trangen. Er det når du føler deg nedfor eller stresset at du ikke klarer la v're tenke på godteri? Eller har du ubehag i kroppen når du ikke spiser? Fler di veldig sterke sug etter godteri? Mulig du har en dårlig bakteriekultur i magen som sender signaler til at du må spise mer godteri. Det som kan hjelpe da er å legge inn andre mattyper i tillegg til godteriet som på sikt vil redusere suget etter godteri. Jeg ville begynt hver dag med en stor proteinshake. Bland rent proteinpulver uten søtning eller noe, i vann. For eks soyaprotein. Spis som normalt ellers. Ny proteinshake til middag. Spis som normalt utenom. Etter 2 uker så vil sannsynligvis suget ha endret seg uten at du trenger gjøre noe annet Anonymkode: 29041...51e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Udyret Skrevet 27. mai 2023 #20 Del Skrevet 27. mai 2023 Føler med deg TS. Samfunnet legger opp til at folk blir feite. Om du spiser mye snacks og søtsaker, så bytt dem først ut med yoghurt og frukt, bare et eksempel. Prøv å tell kalorier i en måned for å bygge deg en oversikt over ca hvor mye kcal ting inneholder. Start å gå hver dag. 10 min med din vekt vil være en god start. Legg på 5 min hver nye uke. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå