AnonymBruker Skrevet 26. mai 2023 #1 Skrevet 26. mai 2023 Hvordan går man fram? Etter flere røffe opplevelser de siste årene sliter jeg meg å komme tilbake «i livet». Det omfatter kreft, samlivsbrudd og dødsfall til et nært familiemedlem under dramatiske omstendigheter. Jeg får fortsatt til samtaler men kjenner jeg står fast og sliter med triggere i hverdagen. Noen som har fått diagnosen? Er det fastlegen eller behandler som henviser? Anonymkode: ffc5b...08e
AnonymBruker Skrevet 26. mai 2023 #2 Skrevet 26. mai 2023 Du kan ikke bestille en PTSD-diagnose på bakgrunn av tøffe livsbelastninger. Det er ikke slik det fungerer. Anonymkode: 8f8c1...a6c 8 2
AnonymBruker Skrevet 26. mai 2023 #3 Skrevet 26. mai 2023 Hva skal du med diagnosen? Anonymkode: 4ed2a...f05 2
AnonymBruker Skrevet 26. mai 2023 #4 Skrevet 26. mai 2023 Bruh. Du kan ikke bare få en ptsd diagnose. Anonymkode: 18ab9...685 1
AnonymBruker Skrevet 26. mai 2023 #5 Skrevet 26. mai 2023 Jeg snakker om hvordan går fram for en utredning… Anonymkode: ffc5b...08e
AnonymBruker Skrevet 26. mai 2023 #6 Skrevet 26. mai 2023 Legen og Dps regner jeg med. Må svare på noen skjemaer. Anonymkode: e4f00...cd0 4
AnonymBruker Skrevet 26. mai 2023 #7 Skrevet 26. mai 2023 Man må oppfylle kriteriene. Anonymkode: 8f73e...948 1 3
AnonymBruker Skrevet 26. mai 2023 #8 Skrevet 26. mai 2023 Jeg gikk via legen, for så og få henvisning til psykolog, skulle egentlig bare ha en psykolog for å snakke om depresjonen og angsten, men fikk plutselig en haug med diagnoser, kptsd var en av de. Jeg ble ikke frisk av å snakke med psykologen, kunne trengt mange flere timer, og en ptsd diagnose er ikke noe man bare får. Ser du skriver at du har hatt det tøft, så tror første steg er å kontakte en lege. Lykke til Anonymkode: 7988b...ef5 1
AnonymBruker Skrevet 26. mai 2023 #9 Skrevet 26. mai 2023 AnonymBruker skrev (29 minutter siden): Jeg snakker om hvordan går fram for en utredning… Anonymkode: ffc5b...08e Hei ts, det er psykolog som utreder deg. Om du ikke allerede går til en så be om å bli henvist. Om en psykolog mener du oppfyller kriteriene for ptsd kan du søkes videre til f eks Modum Bad eller få mer traumerettet terapi med psykologen din. Jeg vil anbefale deg å gå til privat psykolog, da de på DPS ikke er like spesialiserte og ogsæ har liten kapasitet mtp hvor lenge og ofte du kan gå der i behandling. Du kan finne oversikt på google helsenorge over psykoger i ditt fylke med statlig driftsavtale så det ikke koster mer enn hos offentlig dps. Jeg har ptsd og det tok tre år i behandling å få diagnosen. Samlivsbrudd og kreft gir ikke ptsd, men om du var vitne til et dramatisk dødsfall som oppfattes livstruende for deg selv så kan det være stor sjanse for at du har ptsd. Selvom man ikke har ptsd er det naturlig å være sårbar for triggere når man har stått i livskriser som kreft, samlivsbrudd og dødsfall i nær familie og det kan høres sannsynlig ut at traumerettet terapi kan hjelpe deg å håndtere triggere bedre, selvom du evn ikke har ptsd. Traumer og ptsd er ikke det samme. Anonymkode: e8bba...89a 2 1
AnonymBruker Skrevet 26. mai 2023 #10 Skrevet 26. mai 2023 Jeg bestilte time til lege pga misstanke om depresjon, fikk henvisning til psykolog (offentlig). Måtte gå igjennom mange skjemaer, svare på mange spørsmål og fikk tilslutt diagnosen PTSD + flere diagnoser.. Anonymkode: e3d2f...f20
AnonymBruker Skrevet 26. mai 2023 #11 Skrevet 26. mai 2023 AnonymBruker skrev (27 minutter siden): Hei ts, det er psykolog som utreder deg. Om du ikke allerede går til en så be om å bli henvist. Om en psykolog mener du oppfyller kriteriene for ptsd kan du søkes videre til f eks Modum Bad eller få mer traumerettet terapi med psykologen din. Jeg vil anbefale deg å gå til privat psykolog, da de på DPS ikke er like spesialiserte og ogsæ har liten kapasitet mtp hvor lenge og ofte du kan gå der i behandling. Du kan finne oversikt på google helsenorge over psykoger i ditt fylke med statlig driftsavtale så det ikke koster mer enn hos offentlig dps. Jeg har ptsd og det tok tre år i behandling å få diagnosen. Samlivsbrudd og kreft gir ikke ptsd, men om du var vitne til et dramatisk dødsfall som oppfattes livstruende for deg selv så kan det være stor sjanse for at du har ptsd. Selvom man ikke har ptsd er det naturlig å være sårbar for triggere når man har stått i livskriser som kreft, samlivsbrudd og dødsfall i nær familie og det kan høres sannsynlig ut at traumerettet terapi kan hjelpe deg å håndtere triggere bedre, selvom du evn ikke har ptsd. Traumer og ptsd er ikke det samme. Anonymkode: e8bba...89a Modum behandler kun de med k-ptsd. Anonymkode: 8f73e...948 1
AnonymBruker Skrevet 26. mai 2023 #12 Skrevet 26. mai 2023 Hvorfor sier du ikke til den du går i samtale med, hvordan ståa er? Anonymkode: 0ee94...8b7 1
Perelandra Skrevet 26. mai 2023 #13 Skrevet 26. mai 2023 Tråden er ryddet for spekulasjoner og avsporing. Perelandra, mod.
AnonymBruker Skrevet 26. mai 2023 #14 Skrevet 26. mai 2023 Å slite etter dødsfall og brudd er normalt. En må ikke sykeliggjøre normale reaksjoner. Jeg opplevde dødsfall for 2 mnd siden. Et ungt familiemedlem døde brått i en trafikkulykke. Jeg fikk fullstendig sjokk, såg ikke klart, hyperventilerte og skalv. Grunnen under meg forsvant og det var et helvete å stå i. Som et mareritt en ikke våkner opp fra. I mange uker la jeg mesteparten i senga med sterk angst og fikk ikke i meg mat, og det var vondt bare å puste. Hadde mest lyst å legge meg i kunstig koma for å få ei pause. Legen sier det er en traumatisk sjokk/ krise. med siste ukene har vært bedre og jeg har nå mer kontroll og det er mer håndterbart, selv om jeg får bølger som slår meg ut. Det er en normal reaksjon på en unormal hendelse. Jeg har jobbet beinhardt for å komme dit jeg er nå, men veien er lang og livet blir aldri det samme igjen. Det som hjelper er å snakke om det og få samtaler og bruk emdr for å lagre minnene på nytt. Da vil du huske minnene uten de sterke følelsene. ptsd eller ei så er det viktig å jobbe med det vanskelige, framfor å være opptatt av om det er en diagnose eller ei. Ei diagnose er behandlerens verktøy for å vite hvilke behandling du trenger. Ikke noe du skal gå rund å «ha» for ved behandling vil symptomtrykket lette, og da kvalifiserer du ikke lengre til diagnosen behandler setter for å behandle deg. Anonymkode: 1fc48...231 1 2
AnonymBruker Skrevet 26. mai 2023 #15 Skrevet 26. mai 2023 Livskriser er ikke traumer. Ikke alle traumer fører til ptsd. Du kan ikke bare be om å få en diagnose. Vet du egentlig hva ptsd innebærer og hvordan det ødelegger liv? Jeg har hatt ptsd (frisk etter terapi) og har kompleks ptsd. Blir ganske provosert av måten du bestiller en så alvorlig diagnose for helt vanlige livskriser. Anonymkode: 5f3d8...443 4 1
AnonymBruker Skrevet 26. mai 2023 #16 Skrevet 26. mai 2023 Kjenner ei som lyver om at hun har ptsd for å få ufør Anonymkode: 18ab9...685 2
AnonymBruker Skrevet 26. mai 2023 #17 Skrevet 26. mai 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Kjenner ei som lyver om at hun har ptsd for å få ufør Anonymkode: 18ab9...685 Det driter vi i, for det er revnende likegyldig her. Pell deg vekk. Anonymkode: 8f8c1...a6c 2
AnonymBruker Skrevet 26. mai 2023 #18 Skrevet 26. mai 2023 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Livskriser er ikke traumer. Ikke alle traumer fører til ptsd. Du kan ikke bare be om å få en diagnose. Vet du egentlig hva ptsd innebærer og hvordan det ødelegger liv? Jeg har hatt ptsd (frisk etter terapi) og har kompleks ptsd. Blir ganske provosert av måten du bestiller en så alvorlig diagnose for helt vanlige livskriser. Anonymkode: 5f3d8...443 Takk. Blir provosert selv. Hilsen en annen som har hatt alvorlig PTSD pga overgrep, voldtekt, livstruende hendelser med våpen og den diagnosen kom ikke akkurat bestilt på en meny. Anonymkode: 8f8c1...a6c 2 1
AnonymBruker Skrevet 26. mai 2023 #19 Skrevet 26. mai 2023 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Det driter vi i, for det er revnende likegyldig her. Pell deg vekk. Anonymkode: 8f8c1...a6c Ooh, ble du følsom nå? Traff jeg noe der? Hvis du ikke har brydd deg har du ikke skrevet pell deg vekk❤️ Ser jeg traff noe der haha Anonymkode: 18ab9...685 2
Paneera Skrevet 26. mai 2023 #20 Skrevet 26. mai 2023 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Modum behandler kun de med k-ptsd. Anonymkode: 8f73e...948 Traumeavdelingen behandler CPTSD etter barndomstraumer. Angstavdelingen behandler enkel PTSD etter traume i voksen alder. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå