AnonymBruker Skrevet 26. mai 2023 #1 Skrevet 26. mai 2023 Altså en elektronisk dings som er limt fast på bleien som varsler når innholdet kommer over et visst nivå? Hvordan synes du/dere det fungerer? Er det nedverdigende for den eldre eller ikke? Sykepleier ber Rådet for sykepleieetikk sette ned foten for bleiesensor | Fagpressenytt Anonymkode: f3abb...01f
melatonin Skrevet 26. mai 2023 #3 Skrevet 26. mai 2023 Vi ble spurt om vi ville prøve det på våre beboere, men vi stod over. Vi tilbyr heller doturer og bleieskift, det har vi tid til. Pengene det koster for en sånn kan brukes på noe annet. 2
AnonymBruker Skrevet 26. mai 2023 #4 Skrevet 26. mai 2023 melatonin skrev (1 time siden): Vi ble spurt om vi ville prøve det på våre beboere, men vi stod over. Vi tilbyr heller doturer og bleieskift, det har vi tid til. Pengene det koster for en sånn kan brukes på noe annet. Har dere virkelig tid til å jevnlig sjekke alle feks 5-6 pasientene man har??? Det har ikke vi så dette kunne vært nyttig, så kunne vi gått til de som trengte det. Begrenset hvor ofte man har tid til å sjekke 5 stk ila. En vakt, mtp alt annet som skal gjøres. Anonymkode: 729ba...aba 3
AnonymBruker Skrevet 26. mai 2023 #5 Skrevet 26. mai 2023 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Har dere virkelig tid til å jevnlig sjekke alle feks 5-6 pasientene man har??? Det har ikke vi så dette kunne vært nyttig, så kunne vi gått til de som trengte det. Begrenset hvor ofte man har tid til å sjekke 5 stk ila. En vakt, mtp alt annet som skal gjøres. Anonymkode: 729ba...aba https://www.nrk.no/tromsogfinnmark/bleiesensor-for-eldre-med-inkontinens-gir-ny-hverdag-1.16268817 Her er noen som har opparbeidet seg gode erfaringer med sensoren. Det handler ikke om at man ikke skal ta seg tid til å skifte på dem, men også at de skal slippe at man beveger seg nedi intimsonen unødvendig og forstyrrer nattesøvnen med dette. Hadde jeg blitt pleietrengende og havnet på institusjon så hadde nok ønsket en sensor. Da hadde jeg sannsynligvis ikke ventet veldig lenge på hjelp, hvis jeg tisset meg ut. Anonymkode: f3abb...01f 4
melatonin Skrevet 27. mai 2023 #7 Skrevet 27. mai 2023 AnonymBruker skrev (13 timer siden): Har dere virkelig tid til å jevnlig sjekke alle feks 5-6 pasientene man har??? Det har ikke vi så dette kunne vært nyttig, så kunne vi gått til de som trengte det. Begrenset hvor ofte man har tid til å sjekke 5 stk ila. En vakt, mtp alt annet som skal gjøres. Anonymkode: 729ba...aba Ja, vi har det. Vi følger de som trenger hjelp, og spør de som kan svare for seg. Og så sjekker vi de som feks ligger i seng. De må jo uansett snus og sjekke hud osv. Vi har bare 8 pr avd, og vi er 2 ansatte, ikke alle må tas samtidig, så vi har gode rutiner på det. Sensor i bleier er ikke nødvendig hos oss. Men er det det hos dere så er jo det greit, da gjør dere det.
Perleblomst Skrevet 27. mai 2023 #8 Skrevet 27. mai 2023 Blir for dumt. De fleste bruker bleie fordi de må skiftes jevnlig på. Ofte et skift på morgenen, formiddagen, ettermiddagen, kvelden, natten. Vi blir raskt kjent med om noen må bytte hyppigere. Også har vi de som går med bleie "i tilfelle" fordi de er redd for å skvette. Da trengs det gjerne ikke like ofte skift. Dessuten er det flere demente, de kan rive av bleien, kaste i do eller søppel. Da vil sensor bli ødelagt. Men jeg kan tro det kan være fornuftig i noen tilfeller. F.eks hos de som sybs det er nedverdigende å bli skiftet på (kanskje unge). Da unngår man unødvendig skift. I hjemmesykepleien kan det muligens fungere hos noen også. Kanskje noen ikke trenger skiftet midt på dagen likevel. Eller man kan gå hjem til annen bruker først hvor det haster mer. Jeg er ikke for all mulig teknologi som skal erstatte mennesker, men jeg ser at vi muligens blir tvunget til slike løsninger. Det kommer til å mangle alt for mange helsearbeidere fremover! 1
AnonymBruker Skrevet 27. mai 2023 #9 Skrevet 27. mai 2023 Perleblomst skrev (25 minutter siden): Blir for dumt. De fleste bruker bleie fordi de må skiftes jevnlig på. Ofte et skift på morgenen, formiddagen, ettermiddagen, kvelden, natten. Vi blir raskt kjent med om noen må bytte hyppigere. Også har vi de som går med bleie "i tilfelle" fordi de er redd for å skvette. Da trengs det gjerne ikke like ofte skift. Dessuten er det flere demente, de kan rive av bleien, kaste i do eller søppel. Da vil sensor bli ødelagt. Men jeg kan tro det kan være fornuftig i noen tilfeller. F.eks hos de som sybs det er nedverdigende å bli skiftet på (kanskje unge). Da unngår man unødvendig skift. I hjemmesykepleien kan det muligens fungere hos noen også. Kanskje noen ikke trenger skiftet midt på dagen likevel. Eller man kan gå hjem til annen bruker først hvor det haster mer. Jeg er ikke for all mulig teknologi som skal erstatte mennesker, men jeg ser at vi muligens blir tvunget til slike løsninger. Det kommer til å mangle alt for mange helsearbeidere fremover! Litt uenig her. Man ved aldri når noen har avføring utenom vanlige skift feks, Anonymkode: 729ba...aba
Perleblomst Skrevet 27. mai 2023 #10 Skrevet 27. mai 2023 AnonymBruker skrev (20 minutter siden): Litt uenig her. Man ved aldri når noen har avføring utenom vanlige skift feks, Anonymkode: 729ba...aba Det luktes ofte. Og der jeg jobber (flere har demensdiagnose), så blir de ofte urolig, sier i fra, de får avføringsmidler faste dager så vi vet hvilke dager vi bør sjekke oftere. Noen følges fast på wc selv om de har bleie.
AnonymBruker Skrevet 27. mai 2023 #11 Skrevet 27. mai 2023 Hvorfor sier dere "bleie"? Det heter up and go, flex, tenapants, engangstruse osv. Bleier sier vi til barn, ikke voksne. Anonymkode: 48aec...aae
Perleblomst Skrevet 27. mai 2023 #12 Skrevet 27. mai 2023 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Hvorfor sier dere "bleie"? Det heter up and go, flex, tenapants, engangstruse osv. Bleier sier vi til barn, ikke voksne. Anonymkode: 48aec...aae En bleie er en bleie. Men vi kaller det for flex, pants osv på sykehjem fordi bleie ikke passer seg. Men det er jo det samme. Og på et forum er det greit å kalle en spade for en spade så alle forstår hva det snakkes om. 5
AnonymBruker Skrevet 27. mai 2023 #13 Skrevet 27. mai 2023 Perleblomst skrev (4 timer siden): Det luktes ofte. Og der jeg jobber (flere har demensdiagnose), så blir de ofte urolig, sier i fra, de får avføringsmidler faste dager så vi vet hvilke dager vi bør sjekke oftere. Noen følges fast på wc selv om de har bleie. For å lukte må man jo inn på rommet. Etter frokost så er man ikke der før lunsj. Det er mange timer man kan ligge der i avføring altså. Og man kan ikke gå inn å sjekke nødvendigvis, kanskje er man opptatt med en dusj, rydde kjøkken, dosere medisiner, ta blodtrykk hos noen osv. Så at alle pasientene skal få jevnlig tilsyn er overhodet ikke realistisk. Anonymkode: 729ba...aba 1
AnonymBruker Skrevet 27. mai 2023 #14 Skrevet 27. mai 2023 Perleblomst skrev (5 timer siden): Blir for dumt. De fleste bruker bleie fordi de må skiftes jevnlig på. Ofte et skift på morgenen, formiddagen, ettermiddagen, kvelden, natten. Vi blir raskt kjent med om noen må bytte hyppigere. Også har vi de som går med bleie "i tilfelle" fordi de er redd for å skvette. Da trengs det gjerne ikke like ofte skift. Dessuten er det flere demente, de kan rive av bleien, kaste i do eller søppel. Da vil sensor bli ødelagt. Men jeg kan tro det kan være fornuftig i noen tilfeller. F.eks hos de som sybs det er nedverdigende å bli skiftet på (kanskje unge). Da unngår man unødvendig skift. I hjemmesykepleien kan det muligens fungere hos noen også. Kanskje noen ikke trenger skiftet midt på dagen likevel. Eller man kan gå hjem til annen bruker først hvor det haster mer. Jeg er ikke for all mulig teknologi som skal erstatte mennesker, men jeg ser at vi muligens blir tvunget til slike løsninger. Det kommer til å mangle alt for mange helsearbeidere fremover! Jeg tenker ikke at hensikten er erstatte mennesker, men å organisere hjelpen mer effektivt. Kanskje tar man seg bedre tid til andre ting rundt pasienten når man slipper unødvendige skift? Mange har urinveisinfeksjon. Da er det kjempebra at personalet er raske på pletten og unngår at pasienten blir liggende altfor lenge i egen urin. En stor fare med dette er at man stoler for mye på teknologien og det blir stor krise om den svikter, og ved hackeangrep. Dessuten må all personale sette seg inn i ny teknologi, og det sier de er en utfordring. Anonymkode: f3abb...01f 1 1
Topsi Skrevet 27. mai 2023 #15 Skrevet 27. mai 2023 Vi bruker det ikke, men kunne godt tenkt meg det, så lenge alarmen kobles opp mot våre mobiler og ikke begynner å pipe ved middagsbordet 2
AnonymBruker Skrevet 28. mai 2023 #16 Skrevet 28. mai 2023 Topsi skrev (19 timer siden): Vi bruker det ikke, men kunne godt tenkt meg det, så lenge alarmen kobles opp mot våre mobiler og ikke begynner å pipe ved middagsbordet Ja de som kan teknologien sier at det kun piper på kontaktsykepleierens telefon. Anonymkode: f3abb...01f 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå