Gå til innhold

Pris på utkjøp av festet tomt - samme uansett størrelse?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Nysgjerrig, hvor mye er for dyrt? Slike tomter er jo latterlig billige ift andre tomter.

Anonymkode: 19163...416

Det var noen som betalte ca 500.000 per tomt med sjøutsikt på Sørlandet nå nettopp - dvs at råtomtverdien må ha vært på ca 1,3mill, og de har da betalt 40% for innløsning.

Festeavgiften var i underkant av 4.000 pr år, og vet det er flere bortfestere som nå sitter på gjerdet og venter på utfallet av flere rettsaker, der de muligens kan oppregulere iht tomteverdi iht utfallet.

Anonymkode: c34c7...4c7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg bor i et sameie som valgte å *ikke* innløse festetomt for ca 15 år siden fordi det var så "dyrt", relativt til hva sameiet betalte i årlig festeavgift på den tida. Spol fram 10 år, og tomteeier bestemte seg for å 20-doble festeavgifta. Etter mye advokatutgifter og rettssaker, fikk vi til slutt innløse for 2,5 ganger det forrige tilbudet. En gigantisk tabbe å ikke innløse den første gangen det var et tema. Mitt tips: innløs! Min holdning: aldri mer festetomt. Uansett. Uansett hvem som er tomteeier, hvor ryddig festeforholdet virker å være, og hva som er nåværende regler og rammer. Det kommer en arving, en ny holdning, en ny lovendring, og hvem har vel ikke lyst på å øke mengden penger som kommer strømmende fra festetomtene for minimal innsats?

Anonymkode: 511a9...44d

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Hvordan vet jeg når jeg kan kjøpe festetomta?

Anonymkode: 888cb...3d7

Du må sjekke festekontrakten, når den er fra og om den er tidsbegrenset.

Etter 50 år kan man frikjøpe tomta hvert 10.år, men dette må bes om 1 år i forveien, etter loven.

Det er uansett bortfester som bestemmer om 25 x oppregulert (etter KPI) festeavgift eller 40% av råtomtverdi (på frikjøpstidspunkt) skal benyttes, ved tidsbestemte kontrakter.

Anonymkode: c34c7...4c7

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...