AnonymBruker Skrevet 26. mai 2023 #1 Skrevet 26. mai 2023 Ukentlig opprettes det tråder på kvinneguiden om barndom fylt med høyt konfliktnivå mellom foreldrene. Mange av disse barna får resten av livet sitt ødelagt av disse foreldre. I visse tilfeller får barna oppreisning av staten for den urett de har blitt utsatt for. Hvorfor er det ingen praksis at disse voksne barna går til rettsak mot foreldrene også? Unnskyld meg hvis jeg er helt på bærtur, og barna kan gå til rettsak mot de.. Anonymkode: f4865...4a4 3
AnonymBruker Skrevet 26. mai 2023 #2 Skrevet 26. mai 2023 De kan, men det er jo lite å hente. Vil tro de aller færreste av disse foreldrene har økonomi til å dekket en eventuelt erstatning. Anonymkode: c2042...19e
AnonymBruker Skrevet 26. mai 2023 #3 Skrevet 26. mai 2023 Jeg vurderer det. Var på møte med bistandsadvokat i forrige uke angående det faktisk. Selv om jeg tror jeg har en god sak, er det jo ikke noe lett valg, for de fleste vil kanskje innerst inne være glad i foreldrene sine også. Men kanskje det kan være godt å få en rettssak der en dommer kan si klart fra at mishandling av barn ikke er lov, og at det er foreldrene mines sitt ansvar, og at det kan være godt å faktisk plassere det ansvaret der det hører hjemme. Noen andre her med erfaring fra rettssak mot egne foreldre? Anonymkode: c96bd...f68 1 3
AnonymBruker Skrevet 26. mai 2023 #4 Skrevet 26. mai 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): De kan, men det er jo lite å hente. Vil tro de aller færreste av disse foreldrene har økonomi til å dekket en eventuelt erstatning. Anonymkode: c2042...19e Hvis det er snakk om vold, vil man ha rett på voldsoffererstatning. Så selv hvis foreldrene ikke har mye penger, vil man få erstatning betalt fra staten hvis de regner med at det er sannsynlighetsovervekt for at noe voldelig har skjedd Anonymkode: c96bd...f68
AnonymBruker Skrevet 26. mai 2023 #5 Skrevet 26. mai 2023 Fikk erstatning av staten pga. barnevernets behandling av meg. Hjalp lite, jeg er fortsatt ødelagt, men jeg har ihvertfall tak over hodet! Anonymkode: 4c4df...cac 1
AnonymBruker Skrevet 26. mai 2023 #7 Skrevet 26. mai 2023 Tapt barndom. Mange saksøker kommunen, men foreldrene kan ofte være et alternativ. Problemet er gjerne at lite ressurssterke foreldre gjerne ikke har så mye å gi, samt fare for represalier via slekt. Anonymkode: 845ba...255
AnonymBruker Skrevet 26. mai 2023 #8 Skrevet 26. mai 2023 Mye handler det jo om at staten (bhg/skoler/BV) faktisk ikke har gjort jobben sin og blandet seg inn når de har fått bekymringsmeldinger. Å anmelde foreldre er vanskelig og sakene blir stortsett henlagt og det er vanskelig å kunne få igjennom noe erstatning uten å måtte bruke mye penger. Kanskje har man rett på voldsoffererstatning, en prossess som gjerne tar +2 år. Uansett skal det mye bevis til for å få erstatning og det er en tøff prosess. Det er utrolig hvor dårlig foreldre man har lov å være og hvor mye hjelp man har lov å takke nei til. Anonymkode: ffbf5...952 1
AnonymBruker Skrevet 26. mai 2023 #9 Skrevet 26. mai 2023 AnonymBruker skrev (28 minutter siden): Hvis det er snakk om vold, vil man ha rett på voldsoffererstatning. Så selv hvis foreldrene ikke har mye penger, vil man få erstatning betalt fra staten hvis de regner med at det er sannsynlighetsovervekt for at noe voldelig har skjedd Anonymkode: c96bd...f68 Hvem snakker man med da? Anonymkode: 24e68...fd6
AnonymBruker Skrevet 26. mai 2023 #10 Skrevet 26. mai 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Hvem snakker man med da? Anonymkode: 24e68...fd6 Kontoret for voldsoffererstatning. Anonymkode: ffbf5...952
AnonymBruker Skrevet 26. mai 2023 #11 Skrevet 26. mai 2023 39 minutter siden, AnonymBruker said: Ukentlig opprettes det tråder på kvinneguiden om barndom fylt med høyt konfliktnivå mellom foreldrene. Mange av disse barna får resten av livet sitt ødelagt av disse foreldre. I visse tilfeller får barna oppreisning av staten for den urett de har blitt utsatt for. Hvorfor er det ingen praksis at disse voksne barna går til rettsak mot foreldrene også? Unnskyld meg hvis jeg er helt på bærtur, og barna kan gå til rettsak mot de.. Anonymkode: f4865...4a4 Foreldrene var også en gang barn som ble sviktet. Det vil gå generasjoner tilbake. Anonymkode: 8327f...c0b
AnonymBruker Skrevet 26. mai 2023 #12 Skrevet 26. mai 2023 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Hvem snakker man med da? Anonymkode: 24e68...fd6 Jeg ville tatt kontakt med en bistandsadvokat med erfaring med familievold. Gjerne prøv å finne en advokat du ser har erfaring med familiesaker tidligere. Så tar du bare kontakt med advokaten, og de vet hva du skal gjøre videre. Du har rett på tre gratis timer for å få vurdert saken din, og da kan du få råd og veiledning om alt fra rettssak til erstatning. Du forplikter deg ikke til å anmelde selv om du har møter med dem, så ville anbefalt å ta et møte bare for å høre. Hvis du bestemmer deg for å anmelde (som er en forutsetning for å få erstatning) så vil du få gratis hjelp fra bistandsadvokaten gjennom hele prosessen. Anonymkode: c96bd...f68
AnonymBruker Skrevet 26. mai 2023 #13 Skrevet 26. mai 2023 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Foreldrene var også en gang barn som ble sviktet. Det vil gå generasjoner tilbake. Anonymkode: 8327f...c0b Absolutt, og det samme gjelder barneovergripere, de aller fleste overgripere er selv offere. Og de fleste drapsmenn har hatt vonde barndommer der de ikke har lært seg å håndtere følelser på godt vis. Men det gjør ikke handlingene noe mindre skadelige. Og det gjør ikke at det blir mindre viktig at man står opp for seg selv som offer, heller enn å overfokusere på foreldrene som ofre. For min del tror jeg dette blir veien ut av det repeterende mønsteret av vold fra generasjon til generasjon: plassere alle sinnefølelsene mine akkurat der de hører hjemme, så mine egne barn kan bli skjermet fra sinnefølelsen som ikke handler om dem. Anonymkode: c96bd...f68 1
AnonymBruker Skrevet 26. mai 2023 #14 Skrevet 26. mai 2023 Ser flere her nevner at det ikke er så mye å "hente" i boet da foreldrene er fra lav sosioøkonomisk klasse/status. Hva med å forhindre de å få flere barn, at de av staten skal bli nektet å få flere barn? Er ikke det viktig for dere? Er det kun kroner og øre som teller? TS Anonymkode: f4865...4a4
AnonymBruker Skrevet 26. mai 2023 #15 Skrevet 26. mai 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Ser flere her nevner at det ikke er så mye å "hente" i boet da foreldrene er fra lav sosioøkonomisk klasse/status. Hva med å forhindre de å få flere barn, at de av staten skal bli nektet å få flere barn? Er ikke det viktig for dere? Er det kun kroner og øre som teller? TS Anonymkode: f4865...4a4 Det er vel ikke så lett å forhindre det, så vidt jeg vet? De vil heldigvis ikke kunne få fosterbarn eller tilsvarende, da, og det er jo viktig. Pluss at det kan registreres ved eventuelle jobber som involverer barn og unge. Og til slutt, vil jeg håpe at barnevernet ved evt innblanding ved senere barn vil være ekstra obs pga rettssak. Men ja, det er helt krise at enkelte personer får barn. Noen hundre tusen kroner kan aldri erstatte en tapt barndom og dyptsittende relasjonelle traumer som kan prege mellommenneskelige relasjoner igjennom et helt liv, kronene og ørene blir verdens minste plaster på såret Anonymkode: c96bd...f68
AnonymBruker Skrevet 26. mai 2023 #16 Skrevet 26. mai 2023 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Ser flere her nevner at det ikke er så mye å "hente" i boet da foreldrene er fra lav sosioøkonomisk klasse/status. Hva med å forhindre de å få flere barn, at de av staten skal bli nektet å få flere barn? Er ikke det viktig for dere? Er det kun kroner og øre som teller? TS Anonymkode: f4865...4a4 Det skjer jo i praksis. Dersom man har mistet barn til barneverntjenesten før og får nye barn blir det fort ny undersøkelsessak og omsorgsovertakelse. Anonymkode: 845ba...255
AnonymBruker Skrevet 26. mai 2023 #17 Skrevet 26. mai 2023 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Det er vel ikke så lett å forhindre det, så vidt jeg vet? De vil heldigvis ikke kunne få fosterbarn eller tilsvarende, da, og det er jo viktig. Pluss at det kan registreres ved eventuelle jobber som involverer barn og unge. Og til slutt, vil jeg håpe at barnevernet ved evt innblanding ved senere barn vil være ekstra obs pga rettssak. Men ja, det er helt krise at enkelte personer får barn. Noen hundre tusen kroner kan aldri erstatte en tapt barndom og dyptsittende relasjonelle traumer som kan prege mellommenneskelige relasjoner igjennom et helt liv, kronene og ørene blir verdens minste plaster på såret Anonymkode: c96bd...f68 Tvangssteriliseres eller tvangsadopteres? TS Anonymkode: f4865...4a4
AnonymBruker Skrevet 26. mai 2023 #18 Skrevet 26. mai 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Det skjer jo i praksis. Dersom man har mistet barn til barneverntjenesten før og får nye barn blir det fort ny undersøkelsessak og omsorgsovertakelse. Anonymkode: 845ba...255 Det er vel saker der staten ikke går inn og hvor barna mener det burde vært en sak? Anonymkode: f4865...4a4
AnonymBruker Skrevet 26. mai 2023 #19 Skrevet 26. mai 2023 6 minutter siden, AnonymBruker said: Absolutt, og det samme gjelder barneovergripere, de aller fleste overgripere er selv offere. Og de fleste drapsmenn har hatt vonde barndommer der de ikke har lært seg å håndtere følelser på godt vis. Men det gjør ikke handlingene noe mindre skadelige. Og det gjør ikke at det blir mindre viktig at man står opp for seg selv som offer, heller enn å overfokusere på foreldrene som ofre. For min del tror jeg dette blir veien ut av det repeterende mønsteret av vold fra generasjon til generasjon: plassere alle sinnefølelsene mine akkurat der de hører hjemme, så mine egne barn kan bli skjermet fra sinnefølelsen som ikke handler om dem. Anonymkode: c96bd...f68 Jeg tilga mine nære, det var det eneste jeg kunne gjøre for klare å begynne å gi slipp på bitterhet og hat mot dem. Det betyr ikke jeg aksepter det som skjedde, men det var sånn livet ble både for dem og min del. Anonymkode: 8327f...c0b
AnonymBruker Skrevet 26. mai 2023 #20 Skrevet 26. mai 2023 Ja, det bør være mulig. Drittsekker som utøver vold mot egne barn finnes i alle samfunnslag. Anonymkode: 973df...778
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå