AnonymBruker Skrevet 26. mai 2023 #1 Skrevet 26. mai 2023 Som overskriften sier: kan noen diagnoser gi rett til uføretrygd uten at man må gå via aap, hvis man dokumenterer godt hva man har prøvd? Jeg jobber fullt nå, men kunne tenke meg å redusere til 50% pga autisme og KPTSD. Veldig veldig sliten. Anonymkode: 115d3...a76
AnonymBruker Skrevet 26. mai 2023 #2 Skrevet 26. mai 2023 Følger. Har samme problemstilling som deg. Har maskert og «tatt meg sammen» hele livet, nå er jeg 40 og har møtt veggen. Har ikke hatt noe kontakt med nav enda, men ser bare for meg at jeg vil bli mer dårlig av å måtte prøve ut masse forskjellige yrker/stillinger 😔 Anonymkode: ac505...de4
AnonymBruker Skrevet 26. mai 2023 #3 Skrevet 26. mai 2023 Men jeg vil tro at du uansett må være sykemeldt ett år, du kan ikke gå rett fra full stilling til 50% ufør uten noe mellom der. Anonymkode: ac505...de4 1 1
AnonymBruker Skrevet 26. mai 2023 #4 Skrevet 26. mai 2023 Hoppe over aap kan du glemme med mindre du har downs eller alvorlig psykisk utviklingshemming. Anonymkode: 7fd3b...b80 7
Sofakona Skrevet 26. mai 2023 #6 Skrevet 26. mai 2023 Du må ikke være sykemeldt 1 år, men du må ha arbeidsevne som er nedsatt iallefall 50. prosent. Du må gå via aap og da må du søke først. Det er få diagnoser so går rett til uføretrygd. Da er det ofte diagnostisert fra ungdom
tussi84 Skrevet 26. mai 2023 #7 Skrevet 26. mai 2023 Ja men da er det ofte enten medfødte tilstander, eller ulykker som fører til arbeidsuførhet umiddelbart. Feks født med moderat eller alvorlig psykisk utviklingshemming. Av ulykker: personen har store funksjonsnedsettelser etter ulykken. Feks blitt veldig funksjonshemmet pga omfattende hjerneskade, som gjør at personen må ha hjelp til det meste om ikke alt. Eller så hender det at de må kort levetid igjen kan få innvilget ufør uten å ha prøvd diverse ting først. Feks ved ALS og noen typer kreft. 7
AnonymBruker Skrevet 26. mai 2023 #8 Skrevet 26. mai 2023 Jeg gikk rett fra sykemelding til ufør. Men det var min andre sykemelding som varte i 1 år på 2.6år. Altså, tilbakeføring til jobb fungerte ikke og ble syk igjen. Er bipolar og nærmer meg 50. Kroppen har sagt stopp. Anonymkode: f2c5f...418 1
AnonymBruker Skrevet 26. mai 2023 #9 Skrevet 26. mai 2023 Det finnes unntak - som ALS og uhelbredelig kreft.( kurant saker) Jeg selv har 50% uføre pga MS . Når jeg på sikt skal ha 100% så må jeg igjennom akkurat samme mølla som forrige gang jeg søkte. Syns det er bra NAV er så strenge. Anonymkode: 21dfd...621 1 2
Andro Skrevet 26. mai 2023 #10 Skrevet 26. mai 2023 Neppe, og særlig ikke p-diagnoser. Men det kommer an på en del faktorer: - Har du vært mye sykmeldt, og hva har vært prøvd av tilpasning? - Har du prøvd andre yrker, andre jobber, andre arbeidstider, en annen utdanning? - Jeg skjønner at du ikke kan jobbe 100% i den jobben du har, men hva gjør deg sliten? Blir du overstimulert, er det dårlige rutiner, er det tett sosialt, får du alenearbeid osv. - Hvilke andre livsfaktorer spiller inn? Søvn, ernæring, familieforhold, omsorgsbyrde, tilleggssykdommer... Alt som har vært prøvd av tilpasning må være dokumentert, og lege må bekrefte det. Du trenger ikke å svare meg på de spørsmålene, men jeg vil at du reflekterer over dem, og stiller forberedt når du skal snakke med NAV om dette. Jeg synes at du skal be om en time med veileder, og se hva som er raskeste vei til avklaring. Dersom du mener at dette er veldig klart kan det hende at tiltaket "Avklaring" som bare er på noen få uker kan være tilstrekkelig, og at tiden kan brukes på å innhente dokumentasjon og beskrive situasjonen din. Du kan avklares med utgangspunkt i din egen arbeidsplass: Hva tåler du der, og hva kan de gjøre bedre for deg. Du kan også avklares ved å være på en annen arbeidsplass. Det kan være hensiktsmessig å prøve noe nytt, men det kan også være en veldig krevende omstilling for deg med autisme. Kanskje uhensiktsmessig krevende. 2 1
Andro Skrevet 26. mai 2023 #11 Skrevet 26. mai 2023 tussi84 skrev (5 minutter siden): Eller så hender det at de må kort levetid igjen kan få innvilget ufør uten å ha prøvd diverse ting først. Feks ved ALS og noen typer kreft. Jeg har også opplevd at folk med uhelbredelig kreft døde mens de ventet på at klagen på avslaget skulle bli behandlet, da NAV Forvaltning ikke så dokumentert at funksjonstapet var stort nok eller varig, selv om kreften var konstatert å være livsvarig. 1 1 1
AnonymBruker Skrevet 26. mai 2023 #12 Skrevet 26. mai 2023 Ja. Folk med kreft, blir sykemeldt, der noen av dem går rett over på ufør Anonymkode: 0f363...557
AnonymBruker Skrevet 26. mai 2023 #13 Skrevet 26. mai 2023 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Hoppe over aap kan du glemme med mindre du har downs eller alvorlig psykisk utviklingshemming. Anonymkode: 7fd3b...b80 Ja, eller så må du kappe av deg en arm fot eller noe Anonymkode: 79574...864
AnonymBruker Skrevet 26. mai 2023 #14 Skrevet 26. mai 2023 AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Men jeg vil tro at du uansett må være sykemeldt ett år, du kan ikke gå rett fra full stilling til 50% ufør uten noe mellom der. Anonymkode: ac505...de4 Det er krav for å få uføretrygd. Anonymkode: f2c5f...418
AnonymBruker Skrevet 26. mai 2023 #15 Skrevet 26. mai 2023 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Ja, eller så må du kappe av deg en arm fot eller noe Anonymkode: 79574...864 Tull. Jeg tviler på at det kun er jeg som fikk det uten aap. Anonymkode: f2c5f...418
AnonymBruker Skrevet 26. mai 2023 #16 Skrevet 26. mai 2023 Jeg har medfødt grå stær og var ikke gjennom noen form for utprøving eller AAP. Søknaden ble sendt på 18-årsdagen og vedtaket kom i posten under en måned senere. I mitt tilfelle var det dumt ettersom jeg fint kan jobbe med forholdsvis enkel tilrettelegging, men ble presset av NAV til å søke om uføretrygd. Jeg gikk med på det fordi jeg fikk beskjed om at jeg kunne bruke runden med arbeidsutprøving til å bevise at jeg faktisk kan, men den gang ei. Anonymkode: d5dc8...359
AnonymBruker Skrevet 26. mai 2023 #17 Skrevet 26. mai 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Jeg har medfødt grå stær og var ikke gjennom noen form for utprøving eller AAP. Søknaden ble sendt på 18-årsdagen og vedtaket kom i posten under en måned senere. I mitt tilfelle var det dumt ettersom jeg fint kan jobbe med forholdsvis enkel tilrettelegging, men ble presset av NAV til å søke om uføretrygd. Jeg gikk med på det fordi jeg fikk beskjed om at jeg kunne bruke runden med arbeidsutprøving til å bevise at jeg faktisk kan, men den gang ei. Anonymkode: d5dc8...359 Så hvorfor jobber du ikke? Anonymkode: 0215c...aeb 1
AnonymBruker Skrevet 26. mai 2023 #18 Skrevet 26. mai 2023 2 minutter siden, AnonymBruker said: Så hvorfor jobber du ikke? Anonymkode: 0215c...aeb Fordi jeg studerer. Anonymkode: d5dc8...359 1
AnonymBruker Skrevet 26. mai 2023 #19 Skrevet 26. mai 2023 Jeg kjenner flere som har søkt ved fylte 18 og fått det. Noen med autisme og noen med cp Anonymkode: 993ce...569
Ocilie Skrevet 26. mai 2023 #20 Skrevet 26. mai 2023 Det må være en kurant sak. Kurantsaker er saker hvor personens sykdom medfører at saksbehandlingen skal prioriteres. Alle vilkårene for innvilgelse av uføretrygd må også i disse tilfellene være oppfylt, men det kreves ikke at det foreligger arbeidsevnevurdering. Når kriteriene for kurantsak er oppfylt, skal saken behandles straks.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå