AnonymBruker Skrevet 26. mai 2023 #1 Skrevet 26. mai 2023 Har jeg rett til å kreve full helsesjekk (blodprøve)? Har Aspergers diagnose og hadde ikke hatt en helsesjekk før, ofte har depresjon og psykologen mener at det kan skyldes TSH eller mangel av D-vitamin. Kan man kreve det? Anonymkode: 40f70...ecf
Sofakona Skrevet 26. mai 2023 #2 Skrevet 26. mai 2023 Ja, bare spørre om blodprøver for å se om du trenger vitaminer etc. Eventuelt spør om henvisning til psykolog. 1
AnonymBruker Skrevet 26. mai 2023 #3 Skrevet 26. mai 2023 Kreve, nei. Foreslå det og argumentere for det, ja. D-vitaminmangel har du sannsynligvis, hvis du ikke tar tilskudd. De fleste i norge har D-vitaminmangel, spesielt om vinteren. Anonymkode: a6d7b...3cd 4 3
AnonymBruker Skrevet 26. mai 2023 #4 Skrevet 26. mai 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Kreve, nei. Foreslå det og argumentere for det, ja. D-vitaminmangel har du sannsynligvis, hvis du ikke tar tilskudd. De fleste i norge har D-vitaminmangel, spesielt om vinteren. Anonymkode: a6d7b...3cd Dette. Det er ikke et problem nå i sommerhalvåret å øke verdiene. Bare vær ute i sola, TS. Så kan du eventuelt ta tilskudd i tillegg. Jeg føler meg mye piggene når jeg tar d-vitamin regelmessig. I tillegg spiser jeg en god del fet fisk, men kosthold alene gir sjelden nok d-vitamin. Anonymkode: 6d5da...2d3 3
AnonymBruker Skrevet 26. mai 2023 #5 Skrevet 26. mai 2023 Sofakona skrev (4 minutter siden): Ja, bare spørre om blodprøver for å se om du trenger vitaminer etc. Eventuelt spør om henvisning til psykolog. Ts skriver at psykologen har foreslått noen prøver, noe som indikerer st vedkommende allerede har en psykolog. ts, du kan si til fastlegen at psykologen har foreslått å teste for TSH og D-vitamin. Sannsynligvis vil du få disse testene, men du kan ikke kreve dem. Anonymkode: cc7a4...300 3 1
Gjest theTitanic Skrevet 26. mai 2023 #6 Skrevet 26. mai 2023 Si at du er nedstemt fra tid til annen og ønsker en blodprøve for å sjekke at alt er i orden og om du mangler vitaminer. Ser ingen grunn for at noen skal si nei til det. Ordet "kreve" får enkelte til å ikke ville gjøre som du ber om.
AnonymBruker Skrevet 26. mai 2023 #7 Skrevet 26. mai 2023 Har alltid bedt om spesifikke blodprøver om jeg tenker det er verdt å sjekke ut, så du kan be om det ja -skal mye til for at man sier nei når du har fått anbefalt av annet helsepersonell og sjekke ut. Man skal alltid sjekke ut fysiske årsaker først for å utelukke de før man behandler og diagnostiserer psykiske tilstander. Anonymkode: ad340...7b2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå