Gå til innhold
Problemer med registrering ved bruk av windows mail (hotmail, live, outlook) ×

Traumebehandling

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Noen her som har vært igjennon traumebehandling? Hvordan var prosessen? Foregår det under innleggelse? Fungerte det for deg? 

Anonymkode: 6ca9c...8fb

AnonymBruker
Skrevet

Skulle jeg gjerne visst også. 

Anonymkode: b94b3...b2e

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har fått god hjelp med traumebehandling. Gikk til ei på Dps med god erfaring som var kunst og uttrykks terapeut. Var også innlagt en måned for å få ro og stabilitet i den verste tia. Har prøvd DMDR, som du sikkert får høre om når du prøver terapi. Det funket bra for meg. 
Har vært en tøff prosess, men det var nødvendig. Begynner å kjenne at jeg klarer meg mere selv nå, og skal snart slutte i terapi. 
Leste bøkene «alene naken» og «hjerteforeldre» når jeg startet prosessen. Også har jeg skrevet dagbok i nesten 2 år. og også skrevet på ark og brent ned om det bare er dritt som må ut. 
Har lært å finne trygghet når traumer kommer opp som jeg føler er nøkkelen til å komme seg igjennom det. Mange ting jeg ikke hadde visst hvis ikke jeg hadde fått proff hjelp. 

Anonymkode: 0164c...896

• Hjerte 2
AnonymBruker
Skrevet
14 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg har fått god hjelp med traumebehandling. Gikk til ei på Dps med god erfaring som var kunst og uttrykks terapeut. Var også innlagt en måned for å få ro og stabilitet i den verste tia. Har prøvd DMDR, som du sikkert får høre om når du prøver terapi. Det funket bra for meg. 
Har vært en tøff prosess, men det var nødvendig. Begynner å kjenne at jeg klarer meg mere selv nå, og skal snart slutte i terapi. 
Leste bøkene «alene naken» og «hjerteforeldre» når jeg startet prosessen. Også har jeg skrevet dagbok i nesten 2 år. og også skrevet på ark og brent ned om det bare er dritt som må ut. 
Har lært å finne trygghet når traumer kommer opp som jeg føler er nøkkelen til å komme seg igjennom det. Mange ting jeg ikke hadde visst hvis ikke jeg hadde fått proff hjelp. 

*EMDR

Anonymkode: 33ce4...969

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

*EMDR

Anonymkode: 33ce4...969

Ja, beklager😅

AnonymBruker
Skrevet

Venninnen min hadde god effekt av EMDR. Det var tøft mens det stod på, men det hjalp.

Anonymkode: 76306...0c6

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Emdr på dps. 

Anonymkode: 88623...19f

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Emdr på dps. 

Anonymkode: 88623...19f

Ikke mange dps som tilbyr det. 

Anonymkode: cdcdd...218

AnonymBruker
Skrevet

Takk for at dere deler. 
ts

Anonymkode: 6ca9c...8fb

AnonymBruker
Skrevet

Tror alt handler litt om hvor stort traume er og hvordan du har det. Jeg måtte gå i behandling ellers hadde jeg sikkert ligget i senga i et mørkt rom resten av livet. Fordi det var så omfattende at jeg knakk helt sammen. Så fikk heldigvis raskt hjelp og orker å jobbe en dag i uka nå. Blir nok mere etter hvert å. Men å prate om ting er for noen nødvendig. Mens andre klarer å leve greit uten å gjøre noe med det. Veldig individuelt. Du kan jo prate med familiehuset der du bor å? Er vel lavterskel der og de har som regel en psykolog el familieterapeut. 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er med på et stabiliseringskurs. Begynte i februar og varer til august/september. Behandlingen tar utgangspunkt i «Tilbake til Nåtid», et kapittel for hver samling (20 kapitler). Har hjulpet meg utrolig mye. Føler selv at jeg har blitt kvitt de verste symptomene, bortsett fra flaschbacks fra enkelte traumer.

Men det er trossalt et forskningsprosjekt, så helt tilfeldig hvem som får være med i studien av de som var henvist.

Anonymkode: 13677...bb6

AnonymBruker
Skrevet

Jeg fikk traumekurs innenfor rusmedisin, der det høres ganske likt som ab ovenfor for 2 år siden. Ca 10 deltakere med utgangspunkt i "tilbake til nåtid", et kapittel hver samling. Dette kurset tilbys om en er innenfor rusbehandling noe jeg har vært i 3 år, (men selvsagt også til andre om enn mer sporadisk) kurset har oppstart hvert vår og høst. Fikk boken etter kurset og den er noe jeg bruker aktivt i hverdagen. Øvelsene er super og jeg har fått mer forståelse og fungerer i langt større grad i hverdagen.

Ellers har jeg også prøvd EMDR, har hatt to polikliniske behandlere som har hatt tilbud om dette men det gav meg absolutt ingenting. Jeg har gått til en traume psykolog, som har spesialisert seg på traume og rus det siste halv året, men pga dårlig kjemi og alt føles feil har jeg nå valgt å avslutte hos hun, men jeg har en psykolog som riktignok bare jobber innenfor rus men også er kjempe god til å romme problematikken om traumer, ptsd, triggere og som jeg har en veldig god kontakt og kjemi med så bruker jeg heller hun for alt det er verdt. Terapeutisk skriving har også hjulpet mye, men en må lære seg hvordan terapeutisk skriving er, noe jeg har hatt fokus på hos poliklinisk behandler. 

Jeg er mer tilstede i hverdagen nå, trenger ikke døyve alt med rus. Har jobb, fungerer godt sosialt, har samboer, hund og alt det der, så mye har fungert, jeg er et helt annet menneske i dag enn for 3 år siden da jeg bestemte meg for å jobbe med rusmisbrukeren i meg og ergo ta fatt på det som utløste traumene mine. Og å få rett behandling. Også er det noe som ikke har fungert, så vet en det og prøver noe annet. Men en bør være tålmodig i leitingen etter hva som hjelper deg, hva som treffer deg.

Jeg har også vært innlagt over noen perioder de siste 3 årene men da innenfor rusbehandling som også har fokus på gruppeterapi, samtaleterapi, søke pasienter inn på traumekurs osv da traumer og rus ofte går sammen som hånd i hanske. Men den boken "tilbake til nåtid" anbefaler jeg virkelig, og den kan kjøpes på nettet for den del, en trenger ikke nødvendigvis dette kurset for å få tak i den, eller jobbe med innholdet.

Anonymkode: 6ddaa...5e5

• Hjerte 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Har også brukt tilbake til nåtid, den er god. 

Anonymkode: b7539...c67

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...