AnonymBruker Skrevet 26. mai 2023 #1 Skrevet 26. mai 2023 Jeg blir sprø, jeg hater iPaden over alt på jord, den ødelegger virkelig det å være mor for meg. Har en gutt på 10 som er skikkelig hekta. Aldri vært kjempegod i sport og er kanskje litt sjenert, selv om han alltid har venner å leke med, men "gamingen" blir en arena der han virkelig mestrer. Han kan alltids være ute et par timer og leke med venner i løpet av en dag, og har aktiviteter fire dager i uka, men ellers føles hver dag som en kamp for å pense ham bort fra iPaden. Har alltid prøvd å være streng, men faren er mindre streng (vi er ikke sammen, bor nært og har godt samarbeid, men han er mer løssluppen når det gjelder spilling), og ser at vennene også har det ganske fritt. Samt at de har iPad på skolen og også får spille på skolen iblant. Jeg prøver å slappe av litt og være mindre streng, men synes fokuset på skjerm er så utrolig trist. Og det er liksom aldri nok for ham. I dag fikk han spille 2,5 time etter skolen, satt og spilte med en venn (på hvert sin kant), noe jeg synes er helt idiotisk når det er deilig vær ute, men orket ikke å krangle (det blir alltid litt krangling uansett). nærmere 17 omtrent kastet jeg ham ut, men jeg veet at det kommer til å bli spørsmål om å bli med inn til kompiser senere i kveld og spille med dem, og jeg synes han har spilt nok, men da kommer det til å bli krangling, særlig fordi det da betyr at han må gå hjem i stedet for å være sammen med vennene, for vennene skal jo spille. En helgedag kunne han nok fint spilt 5-6 timer i løpet av en dag, minst, noe jeg selvsagt synes er helt hinsides, men konflikten rundt det er konstant og det er så utrolig slitsomt og jeg bare hater mer og mer mammarollen. Jeg føler at det er en kamp jeg taper, og vi har konflikter hver eneste dag. Og være mer streng kan jeg ikke se for meg at er noe alternativ, det ville blitt ekstremt mye konflikt, og jeg måtte nekte ham å være sammen med venner, fordi de får spille temmelig mye. Og jeg føler at gutten kommer til å ende opp helt hjernedød om jeg bare gir ham slakke tøyler, men jeg føler også at alle konfliktene ødelegger forholdet vårt. Ser også for meg at hvis jeg er for streng, kommer han innen et par år ønske å bo mer hos pappa, og da har jeg plutselig ingenting å si. hva gjør man?? andre som har det sånn? klarer dere å slappe av? bare la barna spille, så lenge de gjør noe annet også? For han gjør jo andre ting, men skjermen er alltid viktigst, ingenting er like spennende. Han er også veldig flink på skolen og flink til å konsentrere seg i timen og om lekser, men jeg er redd skjermen vil gjøre ham til en taper som helst bare vil sitte inne og spille og kanskje får seg en deltidsjobb på Rema for å ha råd til grandiosa og pepsi max når han "gamer" Anonymkode: 29b6a...211 1 3
AnonymBruker Skrevet 26. mai 2023 #2 Skrevet 26. mai 2023 Første jeg reagerte på er - en 10 åring som kun har iPad å spille på?? Stakkars gutt. Begynn å spar til en PlayStation til jul. Og skru ned krisemaksimeringen din. Det kommer til å gå helt fint med gutten din. Høres ut som en helt normalt gutt, med blandete interesser, venner og skoleflink. Alle spiller en del. Så lenge de gjør andre ting også, treffer venner face-to-face også, gjør skolearbeid, hjelper til hjemme og er med på familieting osv - så lærer han en sunn balanse av å ha en interesse og gjøre det som kreves for å skape seg et godt liv. Stort sett alle barn idag spiller, og det tar en del tid. Det er stort sett bedre at de får holde på flere timer i strekk når de først spiller, fordi det tar tid å komme inn i ting. Og heller ta spillefrie dager innimellom. Synes våre barn i hvert fall. Og våre i samme alder begynte å henge ute med venner, friheten i å komme seg rundt på sykkel på sommeren uten voksne. Da blir det naturlig mer av andre ting som fenger mer. Men vi holder også være barn unna iPad og spilling på iPad. For spillene som tilbys der er i mye større grad laget for å hekte ungene. Vi foretrekker at han spiller på PlayStation eller pc. Og helst spill hvor de er sosiale sammen med venner. Minecraft især. Anonymkode: ecdb9...102 13 5
Hundejente Skrevet 26. mai 2023 #3 Skrevet 26. mai 2023 takk for svar 🙏 ja, ser at det er enklere nå som sommeren kommer såklart. men har de vært to timer ute og lekt, er de bare "nødt" til å få komme inn og spille, for de har jo vært ute i nesten to hele timer. og han har en PC, men det går stort sett i Roblox om det er på PC eller iPad. mye Minecraft før, som ikke virker fullt så hjernedødt, men ikke fullt så spennende lenger virker det som. spillfri dag høres fint ut, men det hadde blitt en forferdelig lang dag, og det ville blitt konflikt, særlig fordi han ikke kunne ha vært hos venner, for eksempel, fordi det alltid blir spilling på et eller annet tidspunkt. men ja, jeg skjønner at jeg må prøve å roe ned fem hakk, for det går virkelig utover forholdet vårt. jeg bare føler at jeg like gjerne kunne hatt en heroinjunkie som unge. men jeg er av den gamle skolen, som aldri har spilt TV-spill eller data eller noe, og heller foretrekker å gå meg en tur i det fri, haha. og så har jeg fått en sønn som synes gaming er hundre ganger bedre enn å gå en tur i skogen.
Sofakona Skrevet 26. mai 2023 #4 Skrevet 26. mai 2023 Jeg har en på 11 som spiller mye på datamaskinen. Liker jeg det..nei...i mine tanker burde han vært ute å lekte...men vet du hva..men hvem... Alle hans venner sitter også på datamaskinen..og de spiller alle det samme spillet. Så om jeg sender han ut..har han ingen å leke med Så ta det som det kommer..pass på finn på ting sammen når dere alle har sommerferie 1 1
AnonymBruker Skrevet 26. mai 2023 #5 Skrevet 26. mai 2023 Hundejente skrev (2 minutter siden): men jeg er av den gamle skolen, som aldri har spilt TV-spill eller data eller noe, og heller foretrekker å gå meg en tur i det fri, haha. og så har jeg fått en sønn som synes gaming er hundre ganger bedre enn å gå en tur i skogen. Dette. Dere er veldig ulike, og i tillegg var din oppvekst i en helt annen tid enn hva hans er nå. Tror du gjør rett i å forsøke å få et mer avslappet forhold til spilling/nettbrett, så det ikke ender med at du støter ham fra deg. Vår største fyller ni år snart, og gaming er den største interessen her også. Fritidsaktiviteter har vi gitt opp, men vi får inn aktivitet med turer, svømming osv på egen hånd, og han har mange gode venner. Jeg har mange stunder hvor jeg forbanner både nettbrett og Xbox, men jeg forsøker å ikke vise det til ham og heller forholde meg saklig når det blir diskusjoner rundt bruk/tidsbruk. Forsøker også å vise genuin interesse for hva han holder på med, han lyser opp når han får fortelle og vise meg. Mener å huske at jeg har hørt noen gode refleksjoner rund dette i podcasten Foreldrekoden 👍🏻 Anonymkode: 2b217...be3 3
AnonymBruker Skrevet 26. mai 2023 #6 Skrevet 26. mai 2023 Jeg synes du er for streng. Han har aktiviteter , han er ute hver dag, la han spille med venner. Anonymkode: ca656...a62 12 1
AnonymBruker Skrevet 26. mai 2023 #7 Skrevet 26. mai 2023 Hundejente skrev (30 minutter siden): takk for svar 🙏 ja, ser at det er enklere nå som sommeren kommer såklart. men har de vært to timer ute og lekt, er de bare "nødt" til å få komme inn og spille, for de har jo vært ute i nesten to hele timer. og han har en PC, men det går stort sett i Roblox om det er på PC eller iPad. mye Minecraft før, som ikke virker fullt så hjernedødt, men ikke fullt så spennende lenger virker det som. spillfri dag høres fint ut, men det hadde blitt en forferdelig lang dag, og det ville blitt konflikt, særlig fordi han ikke kunne ha vært hos venner, for eksempel, fordi det alltid blir spilling på et eller annet tidspunkt. men ja, jeg skjønner at jeg må prøve å roe ned fem hakk, for det går virkelig utover forholdet vårt. jeg bare føler at jeg like gjerne kunne hatt en heroinjunkie som unge. men jeg er av den gamle skolen, som aldri har spilt TV-spill eller data eller noe, og heller foretrekker å gå meg en tur i det fri, haha. og så har jeg fått en sønn som synes gaming er hundre ganger bedre enn å gå en tur i skogen. Dere er ulike , du mener tur i skogen er bedre men det sykes ikke han Anonymkode: ca656...a62 8
chi Skrevet 26. mai 2023 #8 Skrevet 26. mai 2023 Jenta vår på straks 9,5 år er også veldig glad i roblox. Hun kan spille ganske lenge om vi ikke stopper opp. Hun har venninner, men hun er veldig sliten etter skolen pga høyt støynivå, og er ofte da ferdig sosialisert, så det å chille med skjermtid synes hun er deilig. Jeg var veldig stressa rundt dette før, og jeg har vel hatt samme oppvekst som deg TS, med dette å være mye ute. Jeg hadde også veldig behov for å pleie kontakt ned venninner for ikke å føle meg utenfor. Jeg må bare innse at jenta vår ikke er en kopi av meg 😉 Ps: hun liker å være ute, så jeg føler vi kombinerer mobil/pc relativt bra med fisking, svømming og sparkesykkel turer 1
AnonymBruker Skrevet 26. mai 2023 #9 Skrevet 26. mai 2023 Hundejente skrev (36 minutter siden): takk for svar 🙏 ja, ser at det er enklere nå som sommeren kommer såklart. men har de vært to timer ute og lekt, er de bare "nødt" til å få komme inn og spille, for de har jo vært ute i nesten to hele timer. og han har en PC, men det går stort sett i Roblox om det er på PC eller iPad. mye Minecraft før, som ikke virker fullt så hjernedødt, men ikke fullt så spennende lenger virker det som. spillfri dag høres fint ut, men det hadde blitt en forferdelig lang dag, og det ville blitt konflikt, særlig fordi han ikke kunne ha vært hos venner, for eksempel, fordi det alltid blir spilling på et eller annet tidspunkt. men ja, jeg skjønner at jeg må prøve å roe ned fem hakk, for det går virkelig utover forholdet vårt. jeg bare føler at jeg like gjerne kunne hatt en heroinjunkie som unge. men jeg er av den gamle skolen, som aldri har spilt TV-spill eller data eller noe, og heller foretrekker å gå meg en tur i det fri, haha. og så har jeg fått en sønn som synes gaming er hundre ganger bedre enn å gå en tur i skogen. Da er spørsmålet TS. Har du hvert ute i det fine været? Jeg sender aldri barna mine ut med den grunn at de må ut pga fint vær. Er det fint vær for dem så er det også fint vær for meg å kunne gå ut. Her får barna spille så mye de vil så lenge de gjør et eller annet løpet av dagen: leke ute/inne, hobby ting, fritidsaktiviteter osv. Er vi en gaming familie som også er mye ute i skog og fjell i flere uker om gangen løpet av sommeren. Men vi kan også sitte inne en hele dag og vare spille hele gjengen. Ser virkelig ikke problemet. Gaming er konsentrasjon, kommunikasjon, lærer seg språk, samarbeid, bedre koordinasjon i hender/fingre. Ser jeg at din gutt bare har ipad. Men det er fortsatt læring i gaming. Min gutt har dysleksi. Uten ipad og læring/spill på ipad ville han aldri klart å lese eller skrive. Se heller mulighetene og sett deg inn i hva ditt barn driver med. Kanskje du får en større forståelse 🥰 Anonymkode: e7644...b73 5 6
Hundejente Skrevet 26. mai 2023 #10 Skrevet 26. mai 2023 (endret) uff, jeg synes det er kjempevanskelig, men skjønner at jeg bare MÅ tenke annerledes. skulle ønske iPad bare var én av mange interesser, men selv om han driver med andre ting også, så er det jo iPad som alltid "vinner". går vi tur i skogen, går han og tenker på og snakker om spill. treffer han nye barn, klarer han sjelden å finne på noe annet å prate om enn gaming. om vi er ute og gjør noe annet i et par timer, "må han" spille når vi kommer hjem, ellers blir det konflikt. (hilsen TS, jeg ble visst anonym i hovedinnlegg) Endret 26. mai 2023 av Hundejente
Hundejente Skrevet 26. mai 2023 #12 Skrevet 26. mai 2023 latterbox skrev (Akkurat nå): Ta tilbake kontrollen. skulle ønske jeg kunne det, men han er jo ikke en hund, jeg kan ikke bare rydde bort iPaden og stenge døra og si at han ikke får gå til vennene sine, for han har stadig mer egen vilje, sånn mennesker på den alderen har. og jeg kan selvsagt skru av internett, men innlegget mitt handler jo om at jeg er så lei av konfliktene mellom oss. og å skru av internett løser ikke konfliktene, tvert imot. 1
latterbox Skrevet 26. mai 2023 #13 Skrevet 26. mai 2023 Hundejente skrev (1 minutt siden): skulle ønske jeg kunne det, men han er jo ikke en hund, jeg kan ikke bare rydde bort iPaden og stenge døra og si at han ikke får gå til vennene sine, for han har stadig mer egen vilje, sånn mennesker på den alderen har. og jeg kan selvsagt skru av internett, men innlegget mitt handler jo om at jeg er så lei av konfliktene mellom oss. og å skru av internett løser ikke konfliktene, tvert imot. Huff, jeg vet ikke har ikke egne barn bare observerer at dagens foreldre kanskje er for lite streng og ikke stiller så mange krav til barna. Men hva vet jeg 🤷♀️ 1 2
Sofakona Skrevet 26. mai 2023 #14 Skrevet 26. mai 2023 Hundejente skrev (1 minutt siden): skulle ønske jeg kunne det, men han er jo ikke en hund, jeg kan ikke bare rydde bort iPaden og stenge døra og si at han ikke får gå til vennene sine, for han har stadig mer egen vilje, sånn mennesker på den alderen har. og jeg kan selvsagt skru av internett, men innlegget mitt handler jo om at jeg er så lei av konfliktene mellom oss. og å skru av internett løser ikke konfliktene, tvert imot. Så ikke la det bli konflikt. La han spille. Og finn på ting sammen når dere kan. Her går vi tur etter middag..og så får han spille når vi kommer hjem..til han skal legge seg 2 1
AnonymBruker Skrevet 26. mai 2023 #15 Skrevet 26. mai 2023 Du må roe deg betraktelig ned! Du ødelegger relasjonen til gutten din med det du driver med. Han er om alle andre gutter på 10 år. Han høres sunn og frisk ut. Anonymkode: 6f48e...45d 5 2
Hundejente Skrevet 26. mai 2023 #16 Skrevet 26. mai 2023 Sofakona skrev (Akkurat nå): Så ikke la det bli konflikt. La han spille. Og finn på ting sammen når dere kan. Her går vi tur etter middag..og så får han spille når vi kommer hjem..til han skal legge seg ja... men da blir det veldig mye spilling 😣men må kanskje bare bli det. 1
AnonymBruker Skrevet 26. mai 2023 #17 Skrevet 26. mai 2023 latterbox skrev (2 minutter siden): Huff, jeg vet ikke har ikke egne barn bare observerer at dagens foreldre kanskje er for lite streng og ikke stiller så mange krav til barna. Men hva vet jeg 🤷♀️ Du observerer?? Anonymkode: ca656...a62 5
Sofakona Skrevet 26. mai 2023 #18 Skrevet 26. mai 2023 Hundejente skrev (Akkurat nå): ja... men da blir det veldig mye spilling 😣men må kanskje bare bli det. Gjør han lekser når han kommer hjem? Hva med gjøre lekser, spille til middag...etter middag går dere alle 1-2 timers tur...så kan han spille mer når han kommer hjem 2
latterbox Skrevet 26. mai 2023 #19 Skrevet 26. mai 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Du observerer?? Anonymkode: ca656...a62 Ja, man får jo med seg ting her og der. 1
AnonymBruker Skrevet 26. mai 2023 #20 Skrevet 26. mai 2023 latterbox skrev (Akkurat nå): Ja, man får jo med seg ting her og der. Eh å su gjør deg opp en mening på det? Fascinerende Anonymkode: ca656...a62 3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå