Gå til innhold

Hvor går grensen til spiseforstyrrelse?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er mor til ei jente på 16. For to år siden slet hun med angst, depresjon og spiseforstyrrelser, og etter mye jobbing er hun begynt å finne roen i seg selv. 

Som et etterslep av problemer sliter hun fremdeles med mat. Mat hun kunne spist før uten å rynke på nesen er nå blitt mat hun står over å spise om det blir servert. Hun sulter seg heller, enn å spise noe hun ikke vil ha. 

Vi var på besøk hos min mor nylig som lurte på hvordan det går og om hun nå spiser som normalt igjen. Jeg forklarte at spiseforstyrrelsen henger enda, og at det er veldig lite mat hun spiser. Det beste er å spørre henne. Min mor avbrøt meg da og mente at det ikke er en spiseforstyrrelse, men at hun nok bare er kresen. Før jeg fikk gått inn på detaljene ble vi avbrutt av noe helt annet, og samtalen døde ut. 

Spisefortyrrelser kommer i mange former. Selv har jeg et forstyrret forhold til mat etter mange år med lavkarbo, der jeg kan få dårlig samvittighet av å spise noe som ikke er lavkarbo. Jeg klarer ikke å spise norsk humannskost uten å kjenne på skam etterpå, men når jeg ser meg selv i speilet hater jeg ikke det jeg ser. Jeg kan også sulte meg om jeg ikke har rett mat i huset, fremfor å spise mat som gir negative assosiasjoner. I den grad mener jeg at jeg har en form for spiseforstyrrelse, men mulig jeg tar feil. 

Tilbake til datteren min som jeg mener også har et forstyrret forhold til dette med å spise. Kan man kalle det en spiseforstyrrelse, eller må man også slite med anoreksi/bulimi/overspising for å havne inn under dette? 

Nå er ikke jeg for selvdiagnosering, men jeg ble sittende og undre over dette etter samtalen med mamma. Hvor går grensen for å kalle noe en spiseforstyrrelse? Er det noen tanker rundt dette?

Anonymkode: 468b7...2a7

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tenker at man kan ha litt forstyrret spisemønster uten å ha en spiseforstyrrelse, om du skjønner. Det er jo mange som en gang iblant overspiser voldsomt på mat de liker, så mye at de blir dårlige. Men at det er ikke et problem til vanlig. Da tenker jeg at akkurat det er forstyrret, men de har ikke en forstyrrelse.

Anonymkode: 7b17e...92f

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tenker det bør utredes av fagfolk!

Anonymkode: 3937b...9ed

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Spiseforstyrrelser er delt opp i fire kategorier: anoreksi, bulimi, overspising og uspesifisert spiseforstyrrelse.

Å sulte seg, men uten forvrengt kroppsbilde som f eks anoreksi og bulemi, vil falle inn under uspesifisert spiseforstyrrelse 

Anonymkode: 18125...634

AnonymBruker
Skrevet

Ja du har en slags spiseforstyrrelse.

Håper ikke det er grunnen til at din datter sliter?

Anonymkode: 78f81...6e6

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Ja du har en slags spiseforstyrrelse.

Håper ikke det er grunnen til at din datter sliter?

Anonymkode: 78f81...6e6

Tro meg, er det en ting vi døtre merker så er det om moren vår har et anstrengt forhold til enkelte matvarer og forstyrret spisemønster.

Fikk min spiseforstyrrelse av min mor, dessverre. Hun er nå 65 år og lever på riskaker til alle måltider.l

Anonymkode: ba905...f86

• Hjerte 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Tro meg, er det en ting vi døtre merker så er det om moren vår har et anstrengt forhold til enkelte matvarer og forstyrret spisemønster.

Fikk min spiseforstyrrelse av min mor, dessverre. Hun er nå 65 år og lever på riskaker til alle måltider.l

Anonymkode: ba905...f86

Det er også forsket på, en mors spiseforstyrrelse/forstyrrede spising er en stor risikofaktor for at en datter utvikler det.

• Liker 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Det er også forsket på, en mors spiseforstyrrelse/forstyrrede spising er en stor risikofaktor for at en datter utvikler det.

Uten at det betyr at du skal føle skyld for dette her, TS! Men det er jo et godt argument for å ta tak i problemene sine. 

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Min erfaring fra egen datter som nå er voksen. Det kan henge litt igjen dette med mat. Min sier hun har ett ok forhold til mat men at hun merker det drar seg til i stressende perioder. Når det drar seg til henter hun frem måltidsplanen hun fikk på bup og følger den slavisk. Feks har dette vert i eksamensperioden, brudd med kjæresten ol.

Anonymkode: 784b4...03d

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...