Gå til innhold

Tenåringer og knekking av ledd

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Har studentpraksis i 8 klasse denne uken, og har merket at mange elever drar i fingrene for å få en poppelyd.

Det er litt ubehagelig å høre på men har blitt vant til lyden nå, men det virker som det er tvangshandlinger.

Sikkert halve klassen holder på med dette, og jeg måtte be de slutte og følge med på undervisning.

Noen jenter knekker nakken sin også ved å presse kjeven kjapt til hver side.

Jeg spurte kiropraktoren jeg går til for ryggen min, og han sa det er forbudt for "hvermansen" å knekke leddene og særlig nakken som er så ømfintlig for traumer.

Han sa at virvler /leddene i nakken blir slarkete dessuten er det mye nerver og hovedpulsåre i nakken som kan ta skade, når man manipulerer og ikke helt vet hva man gjør.

Måtte bare få det ut siden jeg er bekymret der disse ungene.

Anonymkode: f10c2...24a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Utover at det kan være forstyrrende i et klasserom, så er det helt ufarlig. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Nakken er jeg enig i. 

Ellers har jeg knekt ledd, særlig fingre i 20 år. Merker ingenting. Føler ubehag og stivhet om det gå lang tid mellom. 

Jeg knekker også ryggen (min mann rett og slett bare løfter meg av gulvet), men det gjøres ikke med røsk og riv. Igjen, føles ubehagelig og stivt uten.

Anonymkode: a7c30...c13

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Nakken er jeg enig i. 

Ellers har jeg knekt ledd, særlig fingre i 20 år. Merker ingenting. Føler ubehag og stivhet om det gå lang tid mellom. 

Jeg knekker også ryggen (min mann rett og slett bare løfter meg av gulvet), men det gjøres ikke med røsk og riv. Igjen, føles ubehagelig og stivt uten.

Kiropraktoren mente ikke noe om knekking av fingre ledd men nakke og rygg skal man holde seg langt unna sa han, iallfall hvis man har skade/ trange forhold i korsryggen/ prolaps.

Han sa at barn og tenåringer kan også ha steder i muskulaturen der de er stive eller litt smertefulle pga fall på trampoline, mye mobilbruk som gjør at de konstant kikker ned osv, men det du fagfolk som skal behandle de og ikke de selv eller venner.

Dette er en tiktok trend har jeg oppdaget.

Som lærerstudent mener jeg at tiktok ikke skulle eksistert, for det settes griller i hodet på de unge som har nok fra før av å følge med på.

Ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
drohatha skrev (9 minutter siden):

Utover at det kan være forstyrrende i et klasserom, så er det helt ufarlig. 

Og hvilken helseutdanning har du?

Ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Nakken er jeg enig i. 

Følte du stivhet og ubehag før du begynte å knekke før 20 år siden?

Kiropraktor sa det blir psykisk, og at det sitter mellom ørene det at folk MÅ knekke.

Ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Jeg spurte kiropraktoren jeg går til for ryggen min

Er ganske mange som får slag og livsvarig skader av disse kiropraktorene.

Anonymkode: 4b3b5...517

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Er ganske mange som får slag og livsvarig skader av disse kiropraktorene.

Det var nettopp det han fortalte meg om kan skje i sjeldne tilfeller, og særlig hvis man er disponert for eller andre årsaker.

Har man låsninger som ikke er mulig å få opp på andre måter må man til kiropraktor eller manuellterapeut, men de har iallfall 6 års utdannelse i anatomi /skjelett og nervesystemet og har lært å manipulere.

Det har ikke barn/unge som ser det på tiktok videoer, og de vet heller ikke hva som befinner seg på innsiden.

Ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Kiropraktoren mente ikke noe om knekking av fingre ledd men nakke og rygg skal man holde seg langt unna sa han, iallfall hvis man har skade/ trange forhold i korsryggen/ prolaps.

Han sa at barn og tenåringer kan også ha steder i muskulaturen der de er stive eller litt smertefulle pga fall på trampoline, mye mobilbruk som gjør at de konstant kikker ned osv, men det du fagfolk som skal behandle de og ikke de selv eller venner.

Dette er en tiktok trend har jeg oppdaget.

Som lærerstudent mener jeg at tiktok ikke skulle eksistert, for det settes griller i hodet på de unge som har nok fra før av å følge med på.

Ts

Å knekke på ledd har vært en greie leeeenge før TikTok fantes. Det var en greie før mobiler var allemannseie:p 

Men ja, rygg og nakke burde man være forsiktig med, særlig mens man vokser. Rygg startet jeg med etter jeg ble voksen.

AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Følte du stivhet og ubehag før du begynte å knekke før 20 år siden?

Kiropraktor sa det blir psykisk, og at det sitter mellom ørene det at folk MÅ knekke.

Ts

Ja, det var derfor jeg startet, men så hadde jeg ledd problemer (som jeg hadde før det igjen). 

Har hørt det er psykisk, men så lenge det gir velvære og ikke er farlig 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg har en kropp som «låser seg» og har knukket kroppen siden jeg var liten. Ankler, korsrygg, nakke, håndledd, fingre… ja you name it. Er ikke alltid jeg gjør det med vilje en gang, det bare knekker. Det løsner opp kroppen slik at jeg får det bedre. Min kiropraktor mener det er ufarlig, noe med at jeg har luft mellom leddene.

Anonymkode: 7c7c1...578

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
drohatha skrev (2 minutter siden):

At de knekker selv er det liten grunn til å tro at det er farlig, ref denne artikkelen her: 
https://forskning.no/spor-en-forsker/er-det-farlig-a-knekke-opp-nakken/1593136
Derimot om elevene begynte å vri og vende på hodene til hverandre så ville det nok vært større grunn til bekymring. 

Flere av jentene gjør det på seg selv, og i garderoben knekker noen på ryggen til hverandre ved at én ligger på magen mens en annen presser hardt mot midten av ryggen.

Ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Det var nettopp det han fortalte meg om kan skje i sjeldne tilfeller, og særlig hvis man er disponert for eller andre årsaker.

Ja, hos kiropraktorer når de driver med nakkemanipulasjon.

Er nok større sjanse for at du blir skadet hos din behandler enn at tenåringene skader seg ved å knekke egne ledd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Forskjell på om det er fingre eller nakke /rygg selvfølgelig.

Ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Ja, hos kiropraktorer når de driver med nakkemanipulasjon.

Er nok større sjanse for at du blir skadet hos din behandler enn at tenåringene skader seg ved å knekke egne ledd.

Har gått der i perioder i 2 år uten å bli skadet, og er ikke redd for å bli det.

Jeg har tatt mr og røntgen, i tillegg bruker han ultralyd for å se hva som er under huden, det vet ikke disse tenåringene som knekker nakken og ryggen.

Ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker

Forbudt å knekke sine egne ledd?😂 ja, da er vi mange som burde bli arrestert!

jeg f.eks må knekke nakken innimellom, for ellers låser den seg og jeg får vondt, knekker jeg den når jeg kjenner behovet slipper jeg derimot flere dager med nakkesmerter!

Anonymkode: d5543...050

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Forbudt å knekke sine egne ledd?😂 ja, da er vi mange som burde bli arrestert!

jeg f.eks må knekke nakken innimellom, for ellers låser den seg og jeg får vondt, knekker jeg den når jeg kjenner behovet slipper jeg derimot flere dager med nakkesmerter!

Anonymkode: d5543...050

Kanskje lurt å finne ut hvorfor den låser seg og søke profesjonell hjelp?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hvis du henger deg opp i ting som dette, så blir det et tøft arbeidsliv for deg.

Anonymkode: 8ff7e...92b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Vi gjorde også slikt da jeg gikk på ungdomsskolen. Jeg gjør det dessverre enda, i en alder av 40. Hver morgen knekker jeg opp alle ledd, det er så deilig. Også knekket jeg utover dagen.

Anonymkode: fe038...e02

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...