Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Hva tenker dere om dette? Har denne undervisningen hatt noe (god) effekt på barna, eller er dette bare snakk om segregert undervisning? 

Jeg er glad han fra FRP er utlending selv. Da kan man ha kritiske innvendinger uten å bli beskyldt for å være rasist

https://www.nettavisen.no/nyheter/frp-vil-kutte-offentlig-betalt-morsmalsundervisning/s/5-95-1114108

Endret av Pipaluk
Skrivefeil
  • Liker 4
Videoannonse
Annonse
Gjest GP950mAh
Skrevet
Pipaluk skrev (4 timer siden):

Hva tenker dere om dette? Har denne undervisningen hatt noe (god) effekt på barna, eller er dette bare snakk om segregert undervisning? 

Jeg er g lad han fra FRP er utlending selv. Da kan man ha kritiske innvendinger uten å bli beskyldt for å være rasist

https://www.nettavisen.no/nyheter/frp-vil-kutte-offentlig-betalt-morsmalsundervisning/s/5-95-1114108

Er faktisk enig med FRP her. Vi snakker norsk i Norge, vil man lære språket fra hjemlandet får man betale for det selv, slik man må om man vil ta andre språkkurs. Å kunne norsk er helt nødvendig for å lykkes med integreringen i Norge.

Skrevet

Jeg er enig med FrP

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet

Enig med FRP. Vi snakker Norsk i Norge.

• Liker 4
  • Nyttig 1
Skrevet

språk er viktig.

Man må planlegge litt inn i framtida. Ett av disse barna blir kanskje en nøkkelforhandler i en fredsprosess, og Norge får et godt omdømme fordi vi har klart å fostre fram slike personligheter

• Liker 2
Skrevet

Enig med Frp. 

Tenk på alle som ikke får medisiner, operasjoner og stønader, da blir det feil å bruke midler på dette.

• Liker 4
Skrevet
Anne Liese Braun skrev (2 minutter siden):

språk er viktig.

Man må planlegge litt inn i framtida. Ett av disse barna blir kanskje en nøkkelforhandler i en fredsprosess, og Norge får et godt omdømme fordi vi har klart å fostre fram slike personligheter

Ja, dette er viktig argument for å opprettholde denne praksisen. 

Skrevet (endret)

Gjenreis morsmålsundervisningen i Osloskolen | Jonas Yassin Iversen | Utrop

Elevene kan altså få morsmålsangst, om dette tilbudet fjernes! For morsmål har avgjørende betydning for barns tilhørighet til jevnaldrende i Norge, og foreldrenes hjemland. 

En ting er om de skal få tospråklig fagopplæring inntil de mestrer det norske språket ( det kan være nyttig for en kort periode). Men at de skal bli gode i sitt morsmål, er vel strengt talt familiens ansvar? Skal skolen ta ansvar for dette?

– Osloskolen ser ut til å bryte opplæringsloven | Utrop

– Som guttunge hadde jeg ikke morsmålsopplæring, slik mange andre i min generasjon heller ikke hadde. For mange av oss har dette medført til utfordringer når det gjelder språkutvikling og tapt tilhørighet til kulturen fra hjemlandet. I verste fall har det betydd at barn og unge ikke kan kommunisere med familiemedlemmer. Jeg ser dette som et problem, som ikke har vært diskutert i Oslo-politikken i mange år.

Endret av Pipaluk
  • Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...