AnonymBruker Skrevet 26. mai 2023 #1 Skrevet 26. mai 2023 Jeg skal hente valp på søndag og har litt panikk. Føler jeg ikke vet noen ting. Er det noen som har ei lita liste med tips? (Jeg vet egentlig masse, men er like stressa som når man venter barn nr1 om svært kort tid og føler seg komplett uforberedt og bare vil knipe sammen beina for å ha ungen der inne lenger -hvis dere skjønner). Anonymkode: 3aa31...3a3 1
AnonymBruker Skrevet 26. mai 2023 #2 Skrevet 26. mai 2023 Ut å tiss etter spising, soving og leking. Ignorer uønsket adferd. Ros ønsket adferd. Det enkleste er ofte det beste. Det er det viktigste du trenger å vite. Det er helt normalt å ønske å legge ut valpen på finn flere ganger for dagen frem til de fyller rundt 6 mnd. Det er normalt å grine hver dag fordi du er sliten, lei og frustrert, og det er normalt å angre flere ganger. Det er ikke uten grunn at folk liksom utvikler dødelig allergi og må be kvitte seg med valpene når de er rundt 4-5 mnd gamle. "Puppy blues" er en reell greie og gjelder ikke bare førstegangseiere. Valper er verre enn babyer og de som sier noe annet fortjener et slag i trynet med en stekepanne. Jeg fikk meg valp sommeren 2021 og igjen sommeren 2022, det er først nå er det litt koselig med hund, men jeg skal aldri, aldri ha valp i mitt liv igjen. Men det sa jeg sist gang også. For jeg gikk på samme smellen i 2008 og 2009. Lærer aldri. 🙆♀️ Anonymkode: 737e7...8b7 2 3
AnonymBruker Skrevet 26. mai 2023 #3 Skrevet 26. mai 2023 Sitter her med ny valp i huset, og priser meg lykkelig for at jeg har gjort dette før og har erfaring😄 Det er litt overveldende med valp…..og merkelig hvor mye en glemmer fra gang til gang😬 Vær tolmodig og rett og slett godta at det vil bli kaos før eller siden🧡 Og ja - du vil bli lei av hunden🙈 men det går over før du har kladdet ferdig annonsen til finn.no😆 Anonymkode: 5003f...fe0 3 1
AnonymBruker Skrevet 26. mai 2023 #4 Skrevet 26. mai 2023 Å la valpen få nok søvn og hvile. Da valper begynner å få raptus på kvelden er det ofte fordi at de er stup trøtte og trenger å sove. Men sliter med å finne roen selv. Ellers alt i første svaret😊 Anonymkode: c0b6c...a75 4 1
AnonymBruker Skrevet 26. mai 2023 #5 Skrevet 26. mai 2023 Har du aldri hatt hund før så melder du deg på valpekurs og etter det lydighetskurs. Da lærer dere grunnleggende sitt,bli, innkalling osv og det mest nyttige av alt, hvordan man lærer ting vekk til hunden! Ellers kjøp gode tyggeleker så slipper valpen å ødelegge møbler og sko. Anonymkode: 92155...1bd 4 1
AnonymBruker Skrevet 26. mai 2023 #6 Skrevet 26. mai 2023 Dette går bra! Det viktigste er å holde seg rolig. Med mindre du får en av de sjeldne englevalpene, så vil valpen gjøre ting som vil gi deg lyst til å rive ut håret, og oppføre seg på måter som trykker på den siste nerven. Valpefaktene VIL gå over. Valpebitinga VIL ta slutt helt av seg selv (så lenge man ikke oppfordrer til biting). Man må bare holde ut 😅 Ros adferd du liker, og avled fra adferd du ikke liker. Valper skal ikke ha kjeft eller strenge "nei". De skal veiledes til å ta gode valg, og hjelpes til å unngå å ta dårlige valg. Krav og forventninger (og korrigering) er noe som kommer senere når valpen er blitt eldre. Miljøtrening! Du er heldig og får valp på sommeren. Sleng dere ned i en park i noen timer og bare slapp av. Oppfordre valpen til å sove ute. Les en bok. Bare heng ute på én plass og la valpen ta inn alle luktene og ting som skjer rundt uten press om å skulle sosialisere med folk, andre hunder etc. Gå på café. Ta livet med ro ute. Dere trenger ikke å gå tur, bare heng rundt og slapp av i det gode været, tren litt kontakt, litt lydighet, litt impulskontroll, ta en dupp i sola etc. (noen kaller dette hobo-trening, fordi hjemløse, som vi heldigvis ikke har i Norge, har de beste hundene fordi de er så desensitivisert til alt som foregår rundt de ute). Anonymkode: 81f52...3bf 3 2
AnonymBruker Skrevet 27. mai 2023 #7 Skrevet 27. mai 2023 Vær forberedt på ungdomstiden til hunden! Vår var et slitsomt lite mareritt som valp. Så var hun levelig en bitteliten stund, nå er hun teenager og helt døv for regler og ting hun kan. Og ja, fremdeles kan jeg kjenne på anger over å gå hund. Men jeg vet hun blir voksen og lettere med alderen. Anonymkode: bdd7a...e26
AnonymBruker Skrevet 27. mai 2023 #8 Skrevet 27. mai 2023 On 5/26/2023 at 2:10 PM, AnonymBruker said: Ut å tiss etter spising, soving og leking. Ignorer uønsket adferd. Ros ønsket adferd. Det enkleste er ofte det beste. Det er det viktigste du trenger å vite. Det er helt normalt å ønske å legge ut valpen på finn flere ganger for dagen frem til de fyller rundt 6 mnd. Det er normalt å grine hver dag fordi du er sliten, lei og frustrert, og det er normalt å angre flere ganger. Det er ikke uten grunn at folk liksom utvikler dødelig allergi og må be kvitte seg med valpene når de er rundt 4-5 mnd gamle. "Puppy blues" er en reell greie og gjelder ikke bare førstegangseiere. Valper er verre enn babyer og de som sier noe annet fortjener et slag i trynet med en stekepanne. Jeg fikk meg valp sommeren 2021 og igjen sommeren 2022, det er først nå er det litt koselig med hund, men jeg skal aldri, aldri ha valp i mitt liv igjen. Men det sa jeg sist gang også. For jeg gikk på samme smellen i 2008 og 2009. Lærer aldri. 🙆♀️ Anonymkode: 737e7...8b7 Uenig, så kom og slå meg. Men jeg tar valp foran baby any day og jeg har faktisk prøvd begge deler. Anonymkode: e6a51...fea
AnonymBruker Skrevet 28. mai 2023 #9 Skrevet 28. mai 2023 Jeg har hatt 2 valper, eldste er nå 7 og yngste 3. Det viktigeste jeg har lært er: Hunder må lære ro og avslapning. For mange kommer ikke det naturlig og de kan bli stresset av for mye aktivitet. Det beste jeg har gjort for yngste hunden min er å lære henne å «gjøre ingenting». I skogen, i parken, på hunde stevne så har jeg tatt henne med og bare sittet der for å slappe av gjerne i en time eller mer. Hun er nå flink til å legge seg ned å slappe av hvor som helst og observerer forbipasserende osv uten bjeffing. Prøv å ikke bli engstelig eller sint om unghunden «oppfører seg dårlig». Hvis valpen bjeffer, knurrer eller utagerer på andre hunder eller mennesker så er det ikke farlig. Det beste du kan gjøre for deg og hunden er å være rolig, ignorere oppførselen og fokusere på hva du vil hunden skal gjøre istedenfor. Ikke la hunden fortsette, men istedenfor å kjefte få den til å sitte, gjøre et triks, se på deg, følge etter deg eller noe annet så du bryter fokus/adferd og gjerne også få større avstand til det som er skummelt. De får perioder hvor «alt» kan være skummelt. F.eks min yngste begynte plutselig å bjeffe å utagere som en gal. Jeg forsto ingenting men var rolig og oppdaget at hun bjeffet på en bil fordi hele siden på bilen hadde reklame med et gigantisk ansikt på. Samme har skjedd med folk som har solbriller, naboen sitt tre om kvelden, gamle damer som «går rart» osv. Noen ganger må jeg bare le og som regel går jeg ikke videre før valpen er mer komfortabel. Anonymkode: 0be9e...4f5 3 1
PITTY Skrevet 30. mai 2023 #10 Skrevet 30. mai 2023 AnonymBruker skrev (På 29.5.2023 den 0.23): Jeg har hatt 2 valper, eldste er nå 7 og yngste 3. Det viktigeste jeg har lært er: Hunder må lære ro og avslapning. For mange kommer ikke det naturlig og de kan bli stresset av for mye aktivitet. Det beste jeg har gjort for yngste hunden min er å lære henne å «gjøre ingenting». I skogen, i parken, på hunde stevne så har jeg tatt henne med og bare sittet der for å slappe av gjerne i en time eller mer. Hun er nå flink til å legge seg ned å slappe av hvor som helst og observerer forbipasserende osv uten bjeffing. Prøv å ikke bli engstelig eller sint om unghunden «oppfører seg dårlig». Hvis valpen bjeffer, knurrer eller utagerer på andre hunder eller mennesker så er det ikke farlig. Det beste du kan gjøre for deg og hunden er å være rolig, ignorere oppførselen og fokusere på hva du vil hunden skal gjøre istedenfor. Ikke la hunden fortsette, men istedenfor å kjefte få den til å sitte, gjøre et triks, se på deg, følge etter deg eller noe annet så du bryter fokus/adferd og gjerne også få større avstand til det som er skummelt. De får perioder hvor «alt» kan være skummelt. F.eks min yngste begynte plutselig å bjeffe å utagere som en gal. Jeg forsto ingenting men var rolig og oppdaget at hun bjeffet på en bil fordi hele siden på bilen hadde reklame med et gigantisk ansikt på. Samme har skjedd med folk som har solbriller, naboen sitt tre om kvelden, gamle damer som «går rart» osv. Noen ganger må jeg bare le og som regel går jeg ikke videre før valpen er mer komfortabel. Anonymkode: 0be9e...4f5 Her hadde du en god beskrivelse og oppskrift synes jeg. Ikke minst fordi jeg kjente meg så godt igjen, der jeg har hatt omtrent den samme menyen som deg overfor mine valper. Jeg har forøvrig vært heldig med min oppdretter, som engasjerer valpene med et positivt nærvær hele tiden. Det tenker jeg er viktig. Det er nok av de som lar valper være omtrent uten god menneskelig kontakt, de bare tørker opp rester på gulvet og venter utålmodig på at 8 uker er nådd for overleveringen og pengene på konto. Men jeg må si det kan være litt slitsomt innimellom når øya går trill rundt i hodet på en ved å følge med på turbo-nivået og raptusene til valpen som herjer i heimen. Men denne perioden må man bare svelge. 1
AnonymBruker Skrevet 30. mai 2023 #11 Skrevet 30. mai 2023 Hvilken periode av valpetida tenker dere er travlest? Jeg skjønner jo at det er store individuelle forskjeller, men kjekt å høre likevel. 😊 Anonymkode: 3aa31...3a3
AnonymBruker Skrevet 30. mai 2023 #12 Skrevet 30. mai 2023 8 minutter siden, AnonymBruker said: Hvilken periode av valpetida tenker dere er travlest? Jeg skjønner jo at det er store individuelle forskjeller, men kjekt å høre likevel. 😊 Anonymkode: 3aa31...3a3 Jeg synes det var mest slitsomt med dotrening.. inn-ut-inn-ut-inn-ut..... Måtte følge med som en hauk i tillegg til å ta den ut når den hadde sovet, spist, lekt whatever.. Anonymkode: e6a51...fea 1
AnonymBruker Skrevet 31. mai 2023 #13 Skrevet 31. mai 2023 18 hours ago, AnonymBruker said: Hvilken periode av valpetida tenker dere er travlest? Jeg skjønner jo at det er store individuelle forskjeller, men kjekt å høre likevel. 😊 Anonymkode: 3aa31...3a3 For meg var det aller verst helt i begynnelsen. Inn og ut, inn og ut, stå opp om natta og ta med valpen ut. Den gråter bare den ikke får bli med deg på do. Den biter som en piraja. Ungdomstiden kan være tøff, men da må den i hvert fall ikke ut HELE tiden og kan være alene hjemme til tider. Anonymkode: 08059...c8f 1
AnonymBruker Skrevet 31. mai 2023 #14 Skrevet 31. mai 2023 Skap en trygg og komfortabel omgivelse. Sørg for at valpen har sin egen plass med en seng, leker og vannskål. Valpen skal føle seg trygg og ha et sted å hvile og slappe av. Rutiner og trening. Etablere faste rutiner for måltider, turer, lek og sove tid. Dette vil hjelpe valpen å lære seg å forvente og tilpasse seg ditt daglige liv. Start med grunnleggende lydighetskommandoer som sitte, bli og komme, og bruk positiv forsterkning for å belønne ønsket atferd. Sosialisering er viktig for å hjelpe valpen din å bli vant til ulike mennesker, dyr, steder og situasjoner. Introduser gradvis valpen til nye opplevelser for å bygge tillit og unngå frykt og angst senere. Renslighet og toalettvaner. Valper trenger opplæring når det gjelder toalettvaner. Ta valpen ut regelmessig, spesielt etter måltider og soving. Ros og belønn valpen når den går på riktig sted. Vær tålmodig, da det kan ta tid før de lærer seg å holde seg. Det er lurt å kjøpe vanish spray, eddik og spray mot hundeurin, da er du sikret å få bort uønskede flekker og lukt! Du kan godt fjerne alle gulvmatter i hus frem til den er renslig, det vil spare deg for mye arbeid. Helse. Sørg for at valpen får riktig ernæring, vaksiner og ormekurer. Gi også valpen regelmessig mosjon og oppmerksomhet for å opprettholde god fysisk og mental helse. Husk at valper ikke skal gå lange turer, heller flere korte turer per dag. Sikkerhet. Gjør hjemmet ditt sikkert for valpen. Fjern farlige gjenstander og giftige planter. Dette spesielt første dagen du henter den, slik at den kun har fokus på å bli kjent i hjemmet, uten at du trenger å ta fra den ting hele tiden. Tålmodighet og kjærlighet. Husk at valper trenger tid, tålmodighet og mye kjærlighet. Vær konsekvent i treningen og vær forberedt på noen utfordringer underveis. Anonymkode: f5e55...909
AnonymBruker Skrevet 31. mai 2023 #15 Skrevet 31. mai 2023 AnonymBruker skrev (På 30.5.2023 den 8.37): Hvilken periode av valpetida tenker dere er travlest? Jeg skjønner jo at det er store individuelle forskjeller, men kjekt å høre likevel. 😊 Anonymkode: 3aa31...3a3 De to første månedene etter jeg fikk valpen var ekstremt tungt (valpen var da 2-4 måneder gammel). Den klarte ikke være alene i så mye som 2 minutter og den tisset overalt. Men plutselig var det over, hun forsto dotreningen og hun klarte å være alene mer og mer. Alt med trening gikk gradvis bedre. Etter hun ble 6 måneder har hun vært en engel. Anonymkode: f5e55...909
AnonymBruker Skrevet 31. mai 2023 #16 Skrevet 31. mai 2023 Begynn med alene-hjemme-trening raskt etter du har hentet valpen, typ dag 3! Du vil takke deg selv enormt for dette i fremtiden. Start gradvis: Begynn med korte perioder med alenetid og øk gradvis varigheten over tid. Start med bare noen få minutter og jobb deg oppover til lengre perioder etter hvert som valpen blir mer komfortabel. Opprett en trygg sone: Gi valpen en egen, behagelig plass der den kan føle seg trygg og komfortabel når den er alene. Sørg for at området er godt utstyrt med leker og tyggebein for å holde valpen opptatt (men ikke noe den kan få i halsen!). Innfør positive assosiasjoner: Gjør alenetiden positiv ved å gi valpen en godbit eller en favorittleke før du går. Dette vil hjelpe valpen å assosiere alenetiden med noe positivt og redusere angst. Begynn å forlate rommet eller huset i korte øyeblikk mens valpen er opptatt med en leke eller tyggebein. Dette vil hjelpe valpen å venne seg til at du forlater, men kommer tilbake. Unngå å gi oppmerksomhet før du går eller når du kommer hjem: Ignorer valpen noen minutter før du går, og når du kommer hjem, vent til den er rolig før du gir oppmerksomhet. Dette vil bidra til å redusere separasjonsangst og fremme rolig atferd. Simuler realistiske scenarioer: Når valpen er komfortabel med kortere perioder alene, kan du etterligne realistiske scenarioer som å gå ut av døren, starte bilen eller gå rundt i huset mens valpen er alene. Dette vil hjelpe valpen å venne seg til ulike situasjoner. Vær tålmodig: Alenetrening tar tid, og det er viktig å være tålmodig. Ikke straff valpen hvis den viser angst eller uønsket atferd. Prøv å forstå årsaken til atferden og tilpass treningen deretter. Gi den 1 pausedag i uka fra alenetrening. Anonymkode: f5e55...909 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå