AnonymBruker Skrevet 26. mai 2023 #1 Skrevet 26. mai 2023 Jeg har alltid hatt litt sensitiv mage og er en skikkelig følelsesperson. Siden jeg tok eksamen for 3 år siden og skulle ut i voksenlivet, har jeg hatt ganske løs mage som min standard avføring, men ikke smerter. Går på do 0-2 ganger om dagen som normalt, men avføringen er nesten alltid løs (grøtete). Jeg er egentlig 99% sikker på at det er IBS (stressmage) fordi: - Min mamma og min bestefar har IBS - Jeg har alltid hatt nervøs mage som reagerer på stress/spennende situasjoner - Problemet har økt siden jeg ble mer stresset: tok eksamen, begynte å bekymre meg veldig over framtiden og har vært i en jobb som jeg ikke har trivdes i og som har stresset meg veldig. - Jeg merker tydelig at magen blir løsere/hyppigere avføring de dagene jeg stresser veeldig mye. - Jeg har ingen andre symptomer som skulle vise til at dette var noe annet. Dessuten har jeg hatt dette i flere år nå og det har vært likt hele tiden, så jeg tenker at hvis det var noe alvorlig/farlig så hadde jeg vel oppdaget flere symptomer til nå. Grunnen til at jeg tenker jeg burde dra til legen er fordi når man googler finner man så mye skremsel, og det er jo sikkert lurt å sjekke at det ikke er noe annet selv om det antageligvis bare er stressmage. MEN grunnen til at jeg ikke bare booker en tid er fordi jeg har litt legeskrekk og er veldig redd for ubehagelige undersøkelser som kanskje vil bli gjort som gastroskopi/koloskopi. Min plan har vel vært å se om magen stabiliserer seg litt mer når jeg blir mindre stressa, men jeg er jo en veldig stressa person så det er spørs hvor lenge det er til stressen roer seg. Jeg katastrofetenker mye og bekymrer meg om alt mulig fra hva jeg skal bli til «tenk om jeg glemte å stenge av ovnen» til «tenk om jeg har kreft i denne føflekken». Jeg kjenner angsten som en klump i magen når jeg bekymrer meg for noe. Vil si at mitt stressnivå ligger jevnt på 7 av 10 når 10 er det meste. Hvis du var meg, hadde du gått til legen eller prøvd å jobbe med å redusere stressen i livet og se hvordan magen blir? Noen som kjenner seg igjen? Anonymkode: b9a52...164
AnonymBruker Skrevet 26. mai 2023 #2 Skrevet 26. mai 2023 Jeg ville gått til legen og bedt om koloskopi. Jeg gikk lenge med «rar» mage og vekslende avføring. Trodde det bare var magen som var sensitiv. Gikk til lege og tok etter hvert koloskopi hvor legen fant tre utvekster. Den ene var ganske stor, men alle var heldigvis godartede. Hvis jeg ikke hadde kommet meg til lege, så hadde disse mest sannsynlig utviklet seg til kreft. Etter at de var fjernet, ble avføringen normal og sunn. Koloskopi høres mer ekkelt ut enn det er. Bare gjør det, så slipper du å bekymre deg. Lykke til! Anonymkode: 8e468...ac1 1 1
AnonymBruker Skrevet 26. mai 2023 #3 Skrevet 26. mai 2023 Jeg ville i tillegg jobbet med å redusere stress ❤️ Anonymkode: 8e468...ac1
AnonymBruker Skrevet 26. mai 2023 #4 Skrevet 26. mai 2023 Jeg fikk antidepressiva mot angst. En uventet bieffekt var rett og slett at IBSen roet seg mye 😃 Fikser du stresset, skal du ikke se bort ifra att IBSen blir langt bedre! Ta kontakt med legen, du 😊 Anonymkode: a17a4...bb3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå