Gå til innhold

Tispe eller hannhund - Golden Retriever

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei! 
Vi er så heldige og har kommet i kontakt me en seriøs oppdretter som har et golden retriever kull som er leveringsklart i juli. Vi har lenge tenkt på om vi vil ha hann hund eller tispe og har egentlig landet på tispe, men for oss er det det samme hva vi får så lenge valpen passer med oss❤️ men er det noen som har noen fordeler/ulemper med han hund eller tispe? Hva kan man forvente av en hannhund vs en golden tispe? Er det noen som har anbefalinger eller hva dere selv har? Eller eventuelt hva som gjorde at du valgte hann hund eller tispe?☺️ dette gjelder da spesielt golden retriever, men gjerne skriv om du har en annen rase også!❤️ 

Anonymkode: a57b4...b9a

• Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Virker ikke som om dere har nok kunnskap. Les dere opp bedre

Anonymkode: 7f992...51b

AnonymBruker
Skrevet

jeg har hatt både hannhunder og tisper. Merker lite forskjell personlighetsmessig. Stort sett at tispene har løpetid og hannene alltid er på jakt etter ei tispe med løpetid :fnise:

Anonymkode: dd2ac...c6b

• Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Retrievers røyter mye og trenger for mye mat.

Ikke en rase jeg ville gått for.

Anbefaler f eks Staffordshire bull terrier.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Virker ikke som om dere har nok kunnskap. Les dere opp bedre

Anonymkode: 7f992...51b

Selvfølgelig har vi lest oss opp! Nå var det kun snakk om egne erfaringer, vi har hatt hund før også, men da av annen rase så tenkte det var gøy og høre hva andre tenkte… 

Anonymkode: a57b4...b9a

• Liker 7
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, hocane said:

Haha, snakk om å gi råd på siden av hva TS spør om. Personlig mener jeg Golden retriever er en ypperlig familiehund.

Anonymkode: f93e6...6a6

• Liker 11
  • Hjerte 2
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Haha, snakk om å gi råd på siden av hva TS spør om. Personlig mener jeg Golden retriever er en ypperlig familiehund.

Anonymkode: f93e6...6a6

Høy maintenance hund.

Ja en flott familiehund men mye arbeid.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Personlighetsmessig er det ikke så mye forskjell, så da kommer det an på om dere vil ha løpetid 2 ganger i året eller hele året... 

Et annet punkt er jo at hannhunder er som regel større og sterkere, så om dere har barn som skal kunne håndtere hunden etterhvert er det et punkt å tenke på. Fort gjort å bli slept overende av en stor og sterk retriever som blir ivrig og all lærdom går ut av huet...

Anonymkode: 5c3fa...208

• Liker 1
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har hatt 4 Golden retriver tisper og en Golden retriver hannhund, og jeg er klart mest fornøyd med tisper. Tispene har løpetid, men heller det enn en hannhund som piper og er urolig ofte fordi det er tisper i nabolaget som har løpetid. Utover det så er jeg mest fornøyd med tispene da de er mindre og ikke så kraftige. Hannhunden jeg hadde veide 44 kg og var høy og muskuløs og mye krefter, mens tispa jeg har nå er ei lita nett frøken på 24 kg.

Anonymkode: def16...889

• Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg foretrekker tisper generelt. Syns de holder seg mer i nærheten, og er mer hengivne.

Anonymkode: 1c695...8b9

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
hocane skrev (5 timer siden):

Har golden selv og hun røyter ikke så mye. Dessuten er hårene relativt enkle å fjerne. Naboen har staff og de hårene graver seg jo inn i alt av klær🫢

Anonymkode: 2ec8f...c3d

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Er kastrering/sterilisering av hund veldig uvanlig i Norge? Spør fordi jeg bor i et annet land, og her er løpetid sjelden et problem fordi de aller aller fleste velger å sterilisere dersom de ikke skal avle. Om hundene ikke er intakte så er det i grunn ikke store forskjeller mellom kjønnene.

Anonymkode: ae8f7...30c

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Har golden selv og hun røyter ikke så mye. Dessuten er hårene relativt enkle å fjerne. Naboen har staff og de hårene graver seg jo inn i alt av klær🫢

Anonymkode: 2ec8f...c3d

Retrievers er for passive og kjedelige synes jeg.

Liker en hund det er mer krutt i.

AnonymBruker
Skrevet
hocane skrev (3 minutter siden):

Men denne tråden handler ikke om deg og dine hundepreferanser...

Anonymkode: fba9a...7c9

• Liker 4
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
hocane skrev (6 minutter siden):

Jeg har hatt staff og har nå jaktgolden, det er mye mer trøkk i retrievern for å si det sånn. 

Til ts; det er smak og behag. Jeg foretrekker hannhunder! 

Anonymkode: 6a770...95f

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (52 minutter siden):

Er kastrering/sterilisering av hund veldig uvanlig i Norge? Spør fordi jeg bor i et annet land, og her er løpetid sjelden et problem fordi de aller aller fleste velger å sterilisere dersom de ikke skal avle. Om hundene ikke er intakte så er det i grunn ikke store forskjeller mellom kjønnene.

Anonymkode: ae8f7...30c

Det er ikke så veldig vanlig nei. Kjemisk kastrering av hannhunder har blitt mer vanlig de siste årene for å senke stress, og ser man positive effekter av det, blir det gjerne fulgt opp av en fysisk kastrering, men kastrering av tisper skjer som oftest i sammenheng med alvorlig innbilsk svangerskap eller andre medisinske årsaker. 

Generelt blir kastrering frarådet på hannhunder som er svært nervøse/usikre, og studier viser at over halvparten av tisper som blir kastrert, viser økt aggresjon- og da spesielt rettet mot familien/flokken. Resten viser ingen forskjell i adferd og aggresjon, eller blir roligere.

Kastrering er ofte et sjansespill, spesielt om man har en hund som er usikker eller har vist tegn på aggresjon. Jeg synes det er veldig greit at vi i Norge slipper presset om å kastrere, men har mulighet til det om vi ønsker/det er nødvendig. Jeg skulle dog ønsket at det var mer forskning på kastrering av tisper og adferdsendring/aggresjon. 

Anonymkode: 10f2e...d51

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Golden retrievere er alltid fantastiske hunder, og hvilket kjønn dere skal velge kommer helt an på deres preferanser. Mange liker tisper for deres mer hengivenhet, de holder seg ofte nær og er bare hormonstyrt under løpetid. Hannhunder er ofte mer vilter, spes i unghundtiden, de er større og sterkere, og er du uheldig vil den bli gal av lukten av løpetid. Svaret mitt bærer som du ser preg av at jeg foretrekker tisper, men uansett hva dere velger vil det nok bli en super hund.

Anonymkode: fba9a...7c9

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Har en golden hann. Fantastisk hund på mange måter, men han er krevende å trene fordi han har sterke egne meninger og tidvis ganske høyt stress som av og til kommer ut i form av jokking og napping. Det er selvfølgelig individuelle forskjeller, men vet om en del andre med lignende utfordringer på hannhunder. Størrelsesmessig er han veldig fin, rett over 30 kilo. Og ikke veldig påvirket av løpetid i nabolaget. Kommer til å velge hannhund på neste hund også, men kommer til å være veldig nøye på oppdrettet.

Anonymkode: fd2e3...934

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Har en golden hann. Fantastisk hund på mange måter, men han er krevende å trene fordi han har sterke egne meninger og tidvis ganske høyt stress som av og til kommer ut i form av jokking og napping. Det er selvfølgelig individuelle forskjeller, men vet om en del andre med lignende utfordringer på hannhunder. Størrelsesmessig er han veldig fin, rett over 30 kilo. Og ikke veldig påvirket av løpetid i nabolaget. Kommer til å velge hannhund på neste hund også, men kommer til å være veldig nøye på oppdrettet.

Anonymkode: fd2e3...934

Min kan også koke litt på trening, men jeg liker intensiteten. Man må bare vite hvordan man skal bruke den til sin fordel. Veldig sjelden min hopper og napper nå. Blir hannhund her neste gang også. 

Anonymkode: 6a770...95f

AnonymBruker
Skrevet

Har ikke erfaring med golden retriever, men har hatt både tispe og hannhund i andre og større raser. Hannhund er min favoritt. Ja, de er større og kan være viltre i unghundperioden, men energien kan man også bruke til sin fordel mtp innlæring.  Vi har ikke hatt problemer med at andre rundt oss går tur med en tispe som har løpetid, våre har ikke brydd seg om det. Null problem med å gå løs på egen eiendom, selv om noen gikk på veien. 

Anonymkode: adc19...24c

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...